Učitavanje

23. Je li zvuk il je muk ?

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete prepoznati dijelove uha i povezati ih s prolaskom zvučnih valova.
  • BIO 2 Naučit ćete opisati nastanak osjeta sluha.
  • BIO 3 Naučit ćete opisati organe za sluh u ostalih kralježnjaka.
  • FIZ 1 Naučit ćete što je zvuk.
  • FIZ 2 Naučit ćete razlikovati ton i šum.
  • FIZ 3 Naučit ćete kolika je brzina zvuka u različitim sredstvima.
  • FIZ 4 Naučit ćete više o ultrazvuku i infrazvuku.
  • FIZ 5 Naučit ćete o frekvencijama čujnih valova.
  • GK 1 Naučit ćete prepoznati suvremene izvore zvuka.
  • GK 2 Naučit ćete prepoznati obilježja suvremene glazbe.
  • GK 3 Naučit ćete različite mogućnosti oblikovanja glazbe.
#1 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Sparite dijelove uha s njihovim ulogama.

uška opna koja titra
zvukovod provodi zvučne valove
bubnjić usmjerava zvučne valove
slušne koščice prenose titraje od bubnjića do pužnice
pužnica osjetilni organ za sluh
polukružni kanalići osjetilni organ za ravnotežu
#2 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije.


Na slici su točkama označeni dijelovi longitudinalnog vala.
Nazivima dijelova pridruženi su brojevi koji se nalaze ispod ilustracije.
Smjestite brojeve na točno mjesto na slici.


1. smjer titranja čestica sredstva
2. smjer širenja vala
3. razrjeđenje
4. zgušnjenje
5. valna duljina

Val
1
2
3
4
5

Za one koji žele znati više

Zašto naš glas na snimkama zvuči drukčije od onog kako ga mi čujemo?
Kada govorimo, čujemo svoj glas koji se prenosi iz naših glasnih žica kroz kosti lubanje do unutarnjeg uha. No, istodobno čujemo i svoj glas koji prolazi kroz zrak do našeg uha.
Zahvaljujući kombinaciji tih dvaju različitih zvučnih putova kojima se zvuk širi do našega uha, naš nam glas zvuči drukčije nego na snimci. Snimimo li svoj glas i reproduciramo ga, čujemo samo zvučni zapis koji je uhvaćen mikrofonom. U tom slučaju nije snimljen zvuk koji se širi putem kostiju i tkiva do našeg uha.

Kao rezultat toga, zvuk koji čujemo na snimci zvuči drukčije i često djeluje neobično ili neugodno jer se nismo naviknuli na tu verziju našega glasa.

Zanimljivo je da drugi ljudi čuju naš glas onakvim kakav je na snimkama te ga oni zasigurno ne smatraju neobičnim jer je to jedina verzija našega glasa koju su čuli.

Sljedeći zadatak riješite nakon što poslušate audiozapis. U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Što se ističe u glazbenom primjeru?

Nema dostupnog transkripta.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U skladbi možemo prepoznati pjevnu i lako pamtljivu melodiju.

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koje značajke bruitizma prepoznajete u skladbi?

Procjena znanja

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. Na ilustraciji su točkama označeni dijelovi uha. Nazivima dijelova pridruženi su brojevi koji se nalaze ispod ilustracije. Smjestite brojeve na točno mjesto na uhu.

  1. zvukovod
  2. bubnjić
  3. slušne koščice
  4. cjevčica koja spaja srednje uho sa ždrijelom

Slika
1
2
3
4

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. Na ilustraciji su točkama označeni dijelovi osjetila sluha. 

Nazivima dijelova pridruženi su brojevi koji se nalaze ispod ilustracije. Smjestite brojeve na točno mjesto na osjetilu sluha.

  1. središte za sluh
  2. uho
  3. slušni živac

Slika
1
2
3

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Što čini osjetilo sluha?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Sparite osjetilne organe za sluh s pojedinom skupinom kralježnjaka.

ispod kože na glavi šaran
vidljiva opna na glavi gatalinka
u glavi  bjelouška

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Eholokacija je orijentiranje s pomoću odbijenih zvučnih valova. Šišmiš emitira zvučne valove u prostor, oni se odbiju od predmeta, odnosno prepreka, što mu omogućuje snalaženje u prirodi. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Gdje je smješteno osjetilo ravnoteže?

Poredajte redom dijelove uha kroz koje prolazi zvuk.

1. zvukovod
2. bubnjić
3. pužnica
4. slušne koščice

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Iz kojeg dijela uha uzročnici bolesti mogu doći do ždrijela?

U sljedećem zadatku označite točnu tvrdnju.

Zvuk je:

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.

Ton nastaje
titranjem tijela u zraku. Šum nastaje
 titranjem tijela u zraku.

U sljedećem zadatku dopunite rečenicu tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Područje čujnosti raspon je frekvencija:

U sljedećem zadatku poredajte pojmove prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako
da kliknete na određeni pojam.

Poredajte brzine širenja zvuka u različitim sredstvima tako da one odgovaraju danom sredstvu i temperaturi.

željezo

voda

zrak (15 °C )

zrak (0 °C)

U sljedećem zadatku označite točnu tvrdnju.

Zvuk frekvencije od 35 000 Hz jest:

U sljedećem zadatku označite točnu tvrdnju.

Zvuk frekvencije od 14 Hz jest:

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kako nazivamo glazbeni pravac prema kojemu svi zvukovi koji nas okružuju mogu biti dio glazbenoga izraza?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna. 

Koja glazbala i naprave upotrebljavaju skladatelji koji eksperimentiraju sa zvukovnim bojama?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 


Dodekafonija je skladateljska tehnika koja omogućuje potpunu slobodu pri odabiru parametara tona u stvaranju glazbenoga djela. 

23. Je li zvuk il je muk ?

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete prepoznati dijelove uha i povezati ih s prolaskom zvučnih valova.
  • BIO 2 Naučit ćete opisati nastanak osjeta sluha.
  • BIO 3 Naučit ćete opisati organe za sluh u ostalih kralježnjaka.
  • FIZ 1 Naučit ćete što je zvuk.
  • FIZ 2 Naučit ćete razlikovati ton i šum.
  • FIZ 3 Naučit ćete kolika je brzina zvuka u različitim sredstvima.
  • FIZ 4 Naučit ćete više o ultrazvuku i infrazvuku.
  • FIZ 5 Naučit ćete o frekvencijama čujnih valova.
  • GK 1 Naučit ćete prepoznati suvremene izvore zvuka.
  • GK 2 Naučit ćete prepoznati obilježja suvremene glazbe.
  • GK 3 Naučit ćete različite mogućnosti oblikovanja glazbe.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Osjetila - naš kompas - Ishodi učenja: KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., OŠ GK B.8.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe., FIZ OŠ C.8.7., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., MAT OŠ C.8.1. Skicira prikaz uspravnoga geometrijskog tijela u ravnini., MAT OŠ C.8.2. Analizira i izrađuje modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela., MAT OŠ D.8.2. Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost, FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite, FIZ OŠ C.8.8., FIZ OŠ D.8.8. Analizira rasprostiranje i odbijanje svjetlosti te nastanak slike u zrcalu., FIZ OŠ D.8.9. Analizira lom i odbijanje svjetlosti na granici dvaju optičkih sredstava., OŠ LK A.8.1. Učenik oblikuje ideje kao poruke kojima komunicira s okolinom služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.8.1. Učenik interpretira likovno i vizualno umjetničko djelo povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ GK A.8.3. Učenik slušno i vizualno prepoznaje, razlikuje, opisuje i uspoređuje glazbeno-scenske i vokalno-instrumentalne vrste., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., MAT OŠ D.8.3. Prikazuje pravce i analizira njihove međusobne položaje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost., MAT OŠ A.8.2. Računa s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., MAT OŠ A.8.3. Prepoznaje odnose među skupovima N, Z, Q,I i R te raspravlja o pripadnosti rješenja jednadžbe skupu brojeva., MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ B.8.4. Rješava i primjenjuje sustav dviju linearnih jednadžbi s dvjema nepoznanicama., MAT OŠ B.8.5. Rješava i primjenjuje kvadratnu jednadžbu, OŠ LK A.8.1. Učenik oblikuje ideje kao poruke kojima komunicira s okolinom služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja, MAT OŠ C.8.4. Prikazuje međusobne odnose dviju kružnica u ravnini., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja, OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi
    1. Videolekcija 4.1: Slatka tajna - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti organe osjetila okusa., Naučit ćete opisati tijek nastajanja osjeta okusa., Naučit ćete navesti vrste okusa., Naučit ćete imenovati ugljikohidrate i njihove izvore., Naučit ćete opisati određivanje relativne slatkoće šećerima i drugim tvarima., Naučit ćete navesti umjetna i prirodna sladila.
    2. Videolekcija 4.2: Prstohvat soli - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava natrijeva klorida., KEM 2 Naučit ćete povezati građu soli s njihovim svojstvima., KEM 3 Naučit ćete kritički razmatrati upotrebu soli i njezin utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM 4 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., MAT 1 Naučit ćete analizirati i izrađivati modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati oplošje i volumen geometrijskih tijela na problemima iz svakodnevnog života.
    3. Videolekcija 4.4: Kad te oči prevare - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete opisati zakon odbijanja ili refleksije svjetlosti., FIZ 2 Naučit ćete opisati sliku nastalu kod ravnog zrcala., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati sferna zrcala i karakteristike slike koje u njima nastaju., FIZ 4 Naučit ćete objasniti lom svjetlosti na granici dvaju sredstava., FIZ 5 Naučit ćete razlikovati sabirne i rastresne leće., LIK 1 Naučit ćete prepoznati geometrijsku, kolorističku, atmosfersku i poliperspektivu., LIK 2 Naučit ćete prepoznati i razlikovati vrste perspektiva., LIK 3 Naučit ćete konstruirati perspektivu., LIK 4 Naučit ćete obilježja perspektiva., BIO 1 Naučit ćete prepoznati dijelove oka i povezati ih s njihovim ulogama., BIO 2 Naučit ćete opisati nastajanje slike u oku., BIO 3 Naučit ćete razlikovati dalekovidnost i kratkovidnost.
    4. Videolekcija 4.5: Može li se zvukom zapaliti vatra? - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za zvuk i njihove mjerne jedinice., FIZ 2 Naučit ćete određivati jakost zvuka., GK 1 Naučit ćete prepoznati operu kao glazbeno-scensku vrstu., GK 2 Naučit ćete imenovati i razlikovati dijelove opere te objasniti njihova specifična obilježja., GK 3 Naučit ćete slušno prepoznati neke primjere opernih brojeva.
    5. Videolekcija 4.6: MiriSSSSSSSS - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti organe osjeta njuha., Naučit ćete imenovati skupine mirisnih tvari., Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava sumpora i njegovih spojeva., Naučit ćete povezati građu sumpora i njegovih spojeva s njihovim svojstvima., Naučit ćete opisati uloge njuha., Naučit ćete navesti razloge osjeta njuha., Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena sumpora i njegovih spojeva., Naučit ćete što je halitoza, kako nastaje i kako se liječi.
    6. Videolekcija 4.7: Slijedeći osjetila - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete obilježja putopisa i upoznati strukturu toga književnog djela., HJ 2 Naučit ćete kako se tvore i što označavaju glagolski prilozi., HJ 3 Naučit ćete preoblikovati jednostavne rečenice s glagolskim prilozima u zavisnosložene rečenice., BIO 1 Naučit ćete opisati osjetila za snalaženje u prostoru i pronalaženje plijena., BIO 2 Naučit ćete povezati osjetila s prilagodbama na životne uvjete u staništu., MAT 1 Naučit ćete prikazivati odnose dviju kružnica u ravnini.
    7. Videolekcija 4.8: Uhvati ritam - Ishodi učenja: LIK 1 Naučit ćete prepoznati ritam kao kompozicijsko načelo., GK 1 Naučit ćete prepoznati i opisati glazbeno-stilska obilježja baroka., GK 2 Upoznat ćete konkretne glazbene primjere iz baroka., GK 3 Upoznat ćete najpoznatija djela i njihove skladatelje iz razdoblja baroka., MAT 1 Naučit ćete prepoznati odnose među skupovima N, Z, Q, I i R te raspravljati o pripadnosti rješenja jednadžbe skupu brojeva., MAT 2 Naučit ćete rješavati i primjenjivati algebarske izraze., MAT 3 Naučit ćete rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu., LIK 3 Naučit ćete prepoznati ritam boje na plohi., LIK 5 Naučit ćete uočiti ritam u neposrednoj stvarnosti., LIK 4 Naučit ćete razlikovati harmoniju boja i kontrast boja u ritmičnim kompozicijama., LIK 2 Naučit ćete razlikovati mogućnosti postizanja ritma likovnim elementom boje.