Učitavanje

21. Slatka tajna

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete navesti organe osjetila okusa.
  • Naučit ćete opisati tijek nastajanja osjeta okusa.
  • Naučit ćete navesti vrste okusa.
  • Naučit ćete imenovati ugljikohidrate i njihove izvore.
  • Naučit ćete opisati određivanje relativne slatkoće šećerima i drugim tvarima.
  • Naučit ćete navesti umjetna i prirodna sladila.

Za one koji žele znati više

Koliko vam se puta dogodilo da je nekome određena hrana ukusna, ali je vi niste tako doživjeli. Naime, kada govorimo o hrani i piću, riječi okus i ukus često se rabe kao istoznačnice. Međutim, iako su te riječi povezane s doživljajem hrane, one zapravo opisuju različita iskustva okusa.

Dok se okus odnosi na osjet jezikom, ukus se odnosi na cjelovit doživljaj hrane ili pića.

Okus određuju kemijske tvari koje dolaze u kontakt s okusnim receptorima na jeziku, pa opisujemo kiseli, slatki, slani, gorki, umami ili okus masno.

Ali, ukus je mnogo širi pojam koji uz okus uključuje miris, teksturu i osjećaj ugode koji nas prožima dok jedemo i pijemo. Primjerice, neke će osobe za čokoladu reći da je slatka, ali i da im nije ukusna, dok će neke za slatki okus čokolade reći da je ukusna jer pri žvakanju imaju pozitivan ugođaj. Okus je samo jedno od osjetila koje pridonosi ukusu hrane.

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Jezik je jedini organ kojim osjećamo osjet okusa.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Označite polje uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor. 

Odaberite organe kojima doživljavamo osjet okusa. Dva su odgovora točna.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koliko osnovnih okusa prepoznaje ljudsko osjetilo okusa?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Koje osnovne okuse prepoznaje ljudsko osjetilo okusa?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Mogu li se okusne bradavice obnoviti nakon privremenog oštećenja vrućim napitkom?

Odabirom točnog pojma u padajućem izborniku riješite zadatak.
 

Što počinje kemijsku razgradnju ugljikohidrata u ustima?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije.

Smjestite pojam uz ilustraciju koja prikazuje osjetilne stanice.

slika
osjetilne stanice

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji je glavni organ živčanog sustava koji obrađuje informacije o okusu?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koje od sljedećih namirnica povezujemo s okusom „slatko”?

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Doživljaj okusa nastaje kada tvari iz hrane i pića aktiviraju
na jeziku, nepcu i ždrijelu. Kod svake osobe njihov je broj određen
.

U sljedećem zadatku pojmove poredajte prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Poredajte organe okusnog puta počevši od mjesta unosa hrane do nastanka osjeta okusa.

1. „okusni” živci
2. osjetilne stanice za okus
3. kora velikog mozga
4. jezik i nepce
5. ždrijelo

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji okus povezujemo s natrijevim ionima?

Odabirom točnog pojma u padajućem izborniku riješite zadatak. Promotrite sliku i odaberite odgovor iz padajućeg izbornika.

Koji okus doživljavamo konzumacijom mesa, a pod utjecajem aminokiseline glutamina?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji se šećer još naziva i krvnim?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je molekulska formula glukoze i fruktoze?

Odabirom točnog pojma u padajućem izborniku riješite zadatak. Promotrite sliku i odaberite odgovor iz padajućeg izbornika.

Koji složeni ugljikohidrat nalazimo u gomolju prikazanom na slici?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji ugljikohidrat naše tijelo ne može probaviti?

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Glukoza i fruktoza pripadaju u skupinu
ugljikohidrata, a škrob, celuloza i glikogen u skupinu
ugljikohidrata.

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Relativna slatkoća tvari određuje se prema slatkoći vodene otopine 
. Relativna slatkoća saharoze je
.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Označite polje uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor. 

Odaberite namirnice koje su najveći izvor ugljikohidrata. Jedan je odgovor točan.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koje se sladilo krije pod E-brojem E954?

U sljedećem zadatku poredajte pojmove prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Poredajte šećere počevši od najveće relativne slatkoće do najmanje.

1. saharoza
2. laktoza
3. glukoza
4. maltoza
5. fruktoza

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. 
Označite riječ i smjestite je u odgovarajući stupac.

acesulfam K 
steviozid
ksilitol
sorbitol
aspartam
saharin
PRIRODNO SLADILO
UMJETNO SLADILO

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji protein privremeno može „zavarati” osjetilo okusa za kiselo i gorko tako da ti okusi djeluju slatko?

21. Slatka tajna

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete navesti organe osjetila okusa.
  • Naučit ćete opisati tijek nastajanja osjeta okusa.
  • Naučit ćete navesti vrste okusa.
  • Naučit ćete imenovati ugljikohidrate i njihove izvore.
  • Naučit ćete opisati određivanje relativne slatkoće šećerima i drugim tvarima.
  • Naučit ćete navesti umjetna i prirodna sladila.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Osjetila - naš kompas - Ishodi učenja: KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., OŠ GK B.8.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe., FIZ OŠ C.8.7., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., MAT OŠ C.8.1. Skicira prikaz uspravnoga geometrijskog tijela u ravnini., MAT OŠ C.8.2. Analizira i izrađuje modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela., MAT OŠ D.8.2. Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost, FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite, FIZ OŠ C.8.8., FIZ OŠ D.8.8. Analizira rasprostiranje i odbijanje svjetlosti te nastanak slike u zrcalu., FIZ OŠ D.8.9. Analizira lom i odbijanje svjetlosti na granici dvaju optičkih sredstava., OŠ LK A.8.1. Učenik oblikuje ideje kao poruke kojima komunicira s okolinom služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.8.1. Učenik interpretira likovno i vizualno umjetničko djelo povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ GK A.8.3. Učenik slušno i vizualno prepoznaje, razlikuje, opisuje i uspoređuje glazbeno-scenske i vokalno-instrumentalne vrste., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., MAT OŠ D.8.3. Prikazuje pravce i analizira njihove međusobne položaje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost., MAT OŠ A.8.2. Računa s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., MAT OŠ A.8.3. Prepoznaje odnose među skupovima N, Z, Q,I i R te raspravlja o pripadnosti rješenja jednadžbe skupu brojeva., MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ B.8.4. Rješava i primjenjuje sustav dviju linearnih jednadžbi s dvjema nepoznanicama., MAT OŠ B.8.5. Rješava i primjenjuje kvadratnu jednadžbu, OŠ LK A.8.1. Učenik oblikuje ideje kao poruke kojima komunicira s okolinom služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja, MAT OŠ C.8.4. Prikazuje međusobne odnose dviju kružnica u ravnini., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja, OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi
    1. Videolekcija 4.2: Prstohvat soli - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava natrijeva klorida., KEM 2 Naučit ćete povezati građu soli s njihovim svojstvima., KEM 3 Naučit ćete kritički razmatrati upotrebu soli i njezin utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM 4 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., MAT 1 Naučit ćete analizirati i izrađivati modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati oplošje i volumen geometrijskih tijela na problemima iz svakodnevnog života.
    2. Videolekcija 4.3: Je li zvuk il je muk ? - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete prepoznati dijelove uha i povezati ih s prolaskom zvučnih valova., BIO 2 Naučit ćete opisati nastanak osjeta sluha., BIO 3 Naučit ćete opisati organe za sluh u ostalih kralježnjaka., FIZ 1 Naučit ćete što je zvuk., FIZ 2 Naučit ćete razlikovati ton i šum., FIZ 3 Naučit ćete kolika je brzina zvuka u različitim sredstvima., FIZ 4 Naučit ćete više o ultrazvuku i infrazvuku., FIZ 5 Naučit ćete o frekvencijama čujnih valova., GK 1 Naučit ćete prepoznati suvremene izvore zvuka., GK 2 Naučit ćete prepoznati obilježja suvremene glazbe., GK 3 Naučit ćete različite mogućnosti oblikovanja glazbe.
    3. Videolekcija 4.4: Kad te oči prevare - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete opisati zakon odbijanja ili refleksije svjetlosti., FIZ 2 Naučit ćete opisati sliku nastalu kod ravnog zrcala., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati sferna zrcala i karakteristike slike koje u njima nastaju., FIZ 4 Naučit ćete objasniti lom svjetlosti na granici dvaju sredstava., FIZ 5 Naučit ćete razlikovati sabirne i rastresne leće., LIK 1 Naučit ćete prepoznati geometrijsku, kolorističku, atmosfersku i poliperspektivu., LIK 2 Naučit ćete prepoznati i razlikovati vrste perspektiva., LIK 3 Naučit ćete konstruirati perspektivu., LIK 4 Naučit ćete obilježja perspektiva., BIO 1 Naučit ćete prepoznati dijelove oka i povezati ih s njihovim ulogama., BIO 2 Naučit ćete opisati nastajanje slike u oku., BIO 3 Naučit ćete razlikovati dalekovidnost i kratkovidnost.
    4. Videolekcija 4.5: Može li se zvukom zapaliti vatra? - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za zvuk i njihove mjerne jedinice., FIZ 2 Naučit ćete određivati jakost zvuka., GK 1 Naučit ćete prepoznati operu kao glazbeno-scensku vrstu., GK 2 Naučit ćete imenovati i razlikovati dijelove opere te objasniti njihova specifična obilježja., GK 3 Naučit ćete slušno prepoznati neke primjere opernih brojeva.
    5. Videolekcija 4.6: MiriSSSSSSSS - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti organe osjeta njuha., Naučit ćete imenovati skupine mirisnih tvari., Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava sumpora i njegovih spojeva., Naučit ćete povezati građu sumpora i njegovih spojeva s njihovim svojstvima., Naučit ćete opisati uloge njuha., Naučit ćete navesti razloge osjeta njuha., Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena sumpora i njegovih spojeva., Naučit ćete što je halitoza, kako nastaje i kako se liječi.
    6. Videolekcija 4.7: Slijedeći osjetila - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete obilježja putopisa i upoznati strukturu toga književnog djela., HJ 2 Naučit ćete kako se tvore i što označavaju glagolski prilozi., HJ 3 Naučit ćete preoblikovati jednostavne rečenice s glagolskim prilozima u zavisnosložene rečenice., BIO 1 Naučit ćete opisati osjetila za snalaženje u prostoru i pronalaženje plijena., BIO 2 Naučit ćete povezati osjetila s prilagodbama na životne uvjete u staništu., MAT 1 Naučit ćete prikazivati odnose dviju kružnica u ravnini.
    7. Videolekcija 4.8: Uhvati ritam - Ishodi učenja: LIK 1 Naučit ćete prepoznati ritam kao kompozicijsko načelo., GK 1 Naučit ćete prepoznati i opisati glazbeno-stilska obilježja baroka., GK 2 Upoznat ćete konkretne glazbene primjere iz baroka., GK 3 Upoznat ćete najpoznatija djela i njihove skladatelje iz razdoblja baroka., MAT 1 Naučit ćete prepoznati odnose među skupovima N, Z, Q, I i R te raspravljati o pripadnosti rješenja jednadžbe skupu brojeva., MAT 2 Naučit ćete rješavati i primjenjivati algebarske izraze., MAT 3 Naučit ćete rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu., LIK 3 Naučit ćete prepoznati ritam boje na plohi., LIK 5 Naučit ćete uočiti ritam u neposrednoj stvarnosti., LIK 4 Naučit ćete razlikovati harmoniju boja i kontrast boja u ritmičnim kompozicijama., LIK 2 Naučit ćete razlikovati mogućnosti postizanja ritma likovnim elementom boje.