Učitavanje

22. Prstohvat soli

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 1 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava natrijeva klorida.
  • KEM 2 Naučit ćete povezati građu soli s njihovim svojstvima.
  • KEM 3 Naučit ćete kritički razmatrati upotrebu soli i njezin utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
  • KEM 4 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena.
  • MAT 1 Naučit ćete analizirati i izrađivati modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela.
  • MAT 2 Naučit ćete primjenjivati oplošje i volumen geometrijskih tijela na problemima iz svakodnevnog života.

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Natrijev klorid ionski je spoj u kojem su kation natrija i kloridni anion u omjeru 1 : 1. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja od ponuđenih jednadžbi kemijskih reakcija prikazuje dobivanje natrijeva klorida sintezom iz elemenata?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je točna tvrdnja vezana za strukturu natrijeva klorida?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je od navedenih tvrdnji točna? 

U sljedećem zadatku odaberite točan odgovor u padajućem izborniku.

Povežite kemijsku formulu soli i ione od kojih se sastoji.

MgCl2 

Na2SO4

ZnS

CaCO3

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Vodena otopina kojeg je od navedenih spojeva elektrolit?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Preporučeni unos kuhinjske soli je 5 g na dan. Jedna zamrznuta pizza sa šunkom, mase 330 g, sadržava 3,5 g soli. Ako se pizza može izrezati na 10 jednakih kriški, koliko kriški možemo pojesti, a da ne premašimo dnevni unos soli?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Maseni udio natrijeva klorida u fiziološkoj je otopini 0,9 %. Gustoća vode je 1 g cm−3. Koliki su masa soli i volumen vode potrebni za pripremu 120 g fiziološke otopine?

U sljedećem zadatku odaberite točan odgovor u padajućem izborniku.

Povežite jednadžbu kemijske reakcije i ime soli koja nastaje tom reakcijom.

Mg(s) + Br2(l) → MgBr2(s)

2 NaOH(aq) + H2SO4(aq) → Na2SO4(aq) + 2 H2O(l)

Zn(s) + 2 HCl(aq) → ZnCl2(aq) + H2O(l)

Ca(OH)2(s) + H2CO3(aq) → CaCO3(aq) + 2 H2O(l)

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Geometrijsko tijelo dio je ravnine omeđen plohama. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Prizma ima dvije baze i pobočje. 

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju. 

Plašt stošca je
.

Pojmove ispod slike potrebno je smjestiti na odgovarajuće mjesto na slici.

slika
valjak
kocka
stožac
prizma
mreža valjka
mreža kocke
mreža prizme
mreža stošca

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Formula za izračunavanje volumena prizme čija je baza B, kvadrat stranice a i visina v je:

U sljedećem zadatku upišite točan odgovor.

 

Površina baze piramide čiji je volumen 500 cm 3, a visina 30 cm iznosi
cm 2.

U sljedećem zadatku odaberite točan odgovor.

Koliko je kartona potrebno za izradu kutije duljine 4 dm, širine 3 dm i visine 2 dm?

U sljedećem zadatku odaberite točnu formulu u padajućem izborniku.

Pridružite kemijsku formulu imenu soli.

kalijev klorid

magnezijev sulfat

amonijev jodid

kalcijev karbonat

aluminijev bromid

cinkov nitrat

bakrov(II) sulfit

amonijev sulfat    

natrijev nitrit

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je od navedenih kemijskih formula ispravna za modru galicu?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji od navedenih nizova sadržava ispravno napisane kemijske formule natrijeva klorida, barijeva klorida i aluminijeva klorida?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Što od navedenog nije vrsta kuhinjske soli?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji od sljedećih nizova kemijskih spojeva sadržava samo soli?

Za one koji žele znati više

Kuhinjska sol jedna je od tvari koju svakog dana upotrebljavamo. Uz to što se njome koristimo kao začinom, sol čuva hranu izvlačeći vlagu iz nje, suzbijajući rast štetnih bakterija i potičući rast korisnih bakterija.

Mnogi misle suprotno, ali kao što je i naznačeno na pakiranjima soli, ona zapravo ima rok trajanja. Krivac nije natrijev klorid, njezin najzastupljeniji sastojak, nego aditivi koje neki proizvođači dodaju u sol kako bi spriječili njezino grudanje ili kako bi dodali hranjive tvari u nju. Zbog toga je potrebno naznačiti rok trajanja na ambalaži kuhinjske soli. Ponekad se zna dogoditi da aditivi u soli ne odrade svoj posao i sol se skupi u grudice te više nije pouzdan izvor joda. To ne znači da će vam naštetiti, osim u slučaju da vidite ili osjetite miris plijesni − onda je treba baciti.

#3 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Na deklaraciji vrećice čipsa od 150 grama navedeno je da 100 grama proizvoda sadržava 1,9 grama soli. Pojedete li vrećicu čipsa, koliko još soli smijete pojesti isti dan ako je preporučena dnevna količina unosa soli 5 grama?

#4 Zadatak

U sljedećem zadatku razvrstajte geometrijska tijela. 

Označite naziv geometrijskog tijela i smjestite ga u odgovarajući stupac.

prizma
kocka
stožac
piramida
valjak
kugla
Uglata geometrijska tijela
Obla geometrijska tijela
#5 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Bazen u obliku kvadra dug je 8 m, širok 10 m i dubok 2.5 m. Koliko litara vode stane u bazen kad je napunjen do vrha?

22. Prstohvat soli

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 1 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava natrijeva klorida.
  • KEM 2 Naučit ćete povezati građu soli s njihovim svojstvima.
  • KEM 3 Naučit ćete kritički razmatrati upotrebu soli i njezin utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
  • KEM 4 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena.
  • MAT 1 Naučit ćete analizirati i izrađivati modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela.
  • MAT 2 Naučit ćete primjenjivati oplošje i volumen geometrijskih tijela na problemima iz svakodnevnog života.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Osjetila - naš kompas - Ishodi učenja: KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., OŠ GK B.8.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe., FIZ OŠ C.8.7., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., MAT OŠ C.8.1. Skicira prikaz uspravnoga geometrijskog tijela u ravnini., MAT OŠ C.8.2. Analizira i izrađuje modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela., MAT OŠ D.8.2. Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost, FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite, FIZ OŠ C.8.8., FIZ OŠ D.8.8. Analizira rasprostiranje i odbijanje svjetlosti te nastanak slike u zrcalu., FIZ OŠ D.8.9. Analizira lom i odbijanje svjetlosti na granici dvaju optičkih sredstava., OŠ LK A.8.1. Učenik oblikuje ideje kao poruke kojima komunicira s okolinom služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.8.1. Učenik interpretira likovno i vizualno umjetničko djelo povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ GK A.8.3. Učenik slušno i vizualno prepoznaje, razlikuje, opisuje i uspoređuje glazbeno-scenske i vokalno-instrumentalne vrste., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., MAT OŠ D.8.3. Prikazuje pravce i analizira njihove međusobne položaje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost., MAT OŠ A.8.2. Računa s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., MAT OŠ A.8.3. Prepoznaje odnose među skupovima N, Z, Q,I i R te raspravlja o pripadnosti rješenja jednadžbe skupu brojeva., MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ B.8.4. Rješava i primjenjuje sustav dviju linearnih jednadžbi s dvjema nepoznanicama., MAT OŠ B.8.5. Rješava i primjenjuje kvadratnu jednadžbu, OŠ LK A.8.1. Učenik oblikuje ideje kao poruke kojima komunicira s okolinom služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja, MAT OŠ C.8.4. Prikazuje međusobne odnose dviju kružnica u ravnini., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja, OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi
    1. Videolekcija 4.1: Slatka tajna - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti organe osjetila okusa., Naučit ćete opisati tijek nastajanja osjeta okusa., Naučit ćete navesti vrste okusa., Naučit ćete imenovati ugljikohidrate i njihove izvore., Naučit ćete opisati određivanje relativne slatkoće šećerima i drugim tvarima., Naučit ćete navesti umjetna i prirodna sladila.
    2. Videolekcija 4.3: Je li zvuk il je muk ? - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete prepoznati dijelove uha i povezati ih s prolaskom zvučnih valova., BIO 2 Naučit ćete opisati nastanak osjeta sluha., BIO 3 Naučit ćete opisati organe za sluh u ostalih kralježnjaka., FIZ 1 Naučit ćete što je zvuk., FIZ 2 Naučit ćete razlikovati ton i šum., FIZ 3 Naučit ćete kolika je brzina zvuka u različitim sredstvima., FIZ 4 Naučit ćete više o ultrazvuku i infrazvuku., FIZ 5 Naučit ćete o frekvencijama čujnih valova., GK 1 Naučit ćete prepoznati suvremene izvore zvuka., GK 2 Naučit ćete prepoznati obilježja suvremene glazbe., GK 3 Naučit ćete različite mogućnosti oblikovanja glazbe.
    3. Videolekcija 4.4: Kad te oči prevare - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete opisati zakon odbijanja ili refleksije svjetlosti., FIZ 2 Naučit ćete opisati sliku nastalu kod ravnog zrcala., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati sferna zrcala i karakteristike slike koje u njima nastaju., FIZ 4 Naučit ćete objasniti lom svjetlosti na granici dvaju sredstava., FIZ 5 Naučit ćete razlikovati sabirne i rastresne leće., LIK 1 Naučit ćete prepoznati geometrijsku, kolorističku, atmosfersku i poliperspektivu., LIK 2 Naučit ćete prepoznati i razlikovati vrste perspektiva., LIK 3 Naučit ćete konstruirati perspektivu., LIK 4 Naučit ćete obilježja perspektiva., BIO 1 Naučit ćete prepoznati dijelove oka i povezati ih s njihovim ulogama., BIO 2 Naučit ćete opisati nastajanje slike u oku., BIO 3 Naučit ćete razlikovati dalekovidnost i kratkovidnost.
    4. Videolekcija 4.5: Može li se zvukom zapaliti vatra? - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za zvuk i njihove mjerne jedinice., FIZ 2 Naučit ćete određivati jakost zvuka., GK 1 Naučit ćete prepoznati operu kao glazbeno-scensku vrstu., GK 2 Naučit ćete imenovati i razlikovati dijelove opere te objasniti njihova specifična obilježja., GK 3 Naučit ćete slušno prepoznati neke primjere opernih brojeva.
    5. Videolekcija 4.6: MiriSSSSSSSS - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti organe osjeta njuha., Naučit ćete imenovati skupine mirisnih tvari., Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava sumpora i njegovih spojeva., Naučit ćete povezati građu sumpora i njegovih spojeva s njihovim svojstvima., Naučit ćete opisati uloge njuha., Naučit ćete navesti razloge osjeta njuha., Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena sumpora i njegovih spojeva., Naučit ćete što je halitoza, kako nastaje i kako se liječi.
    6. Videolekcija 4.7: Slijedeći osjetila - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete obilježja putopisa i upoznati strukturu toga književnog djela., HJ 2 Naučit ćete kako se tvore i što označavaju glagolski prilozi., HJ 3 Naučit ćete preoblikovati jednostavne rečenice s glagolskim prilozima u zavisnosložene rečenice., BIO 1 Naučit ćete opisati osjetila za snalaženje u prostoru i pronalaženje plijena., BIO 2 Naučit ćete povezati osjetila s prilagodbama na životne uvjete u staništu., MAT 1 Naučit ćete prikazivati odnose dviju kružnica u ravnini.
    7. Videolekcija 4.8: Uhvati ritam - Ishodi učenja: LIK 1 Naučit ćete prepoznati ritam kao kompozicijsko načelo., GK 1 Naučit ćete prepoznati i opisati glazbeno-stilska obilježja baroka., GK 2 Upoznat ćete konkretne glazbene primjere iz baroka., GK 3 Upoznat ćete najpoznatija djela i njihove skladatelje iz razdoblja baroka., MAT 1 Naučit ćete prepoznati odnose među skupovima N, Z, Q, I i R te raspravljati o pripadnosti rješenja jednadžbe skupu brojeva., MAT 2 Naučit ćete rješavati i primjenjivati algebarske izraze., MAT 3 Naučit ćete rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu., LIK 3 Naučit ćete prepoznati ritam boje na plohi., LIK 5 Naučit ćete uočiti ritam u neposrednoj stvarnosti., LIK 4 Naučit ćete razlikovati harmoniju boja i kontrast boja u ritmičnim kompozicijama., LIK 2 Naučit ćete razlikovati mogućnosti postizanja ritma likovnim elementom boje.