Učitavanje

1. Život prije života

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju
  • analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji
  • istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
  • istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula
  • objasniti osnovna načela i tijek kemijske i biološke evolucije
  • povezati kemijsku evoluciju s dostupnom energijom u praatmosferi
  • povezati nastanak prvih organizama s dostupnom energijom u praoceanima
  • povezati bioraznolikost s pojavom aerobnosti
  • opisati svojstva, sastav i vrstu proteina
  • povezati strukturu proteina s njihovom funkcijom u organizmu
  • objasniti fizikalna i kemijska svojstva aminokiselina i proteina

#1 Zadatak

Zadane riječi pridružite odgovarajućim dijelovima slike koji su označeni strelicama. Među ponuđenim pojmovima tri pojma ne pripadaju slici.

Zadatak
H 2 O
H 2
NH 3
CH 4
praocean
munje
vodena para
‘’prajuha’’ s organskim spojevima
proteini
nukleotidi
aminokiseline
lipidi
nukleinske kiseline
šećeri
masne kiseline

#2 Zadatak

Prikazane su strukturne formule glicina pri različitim pH vrijednostima. Poveži strukturne formule glicina s odgovarajućim pH vrijednostima.

pH
pH = 6,5
pH = 11
pH = 2

Primarna struktura nastaje povezivanjem susjednih aminokiselina peptidnom vezom i ona govori samo o vrsti i redoslijedu aminokiselina u proteinu.

Sekundarna struktura nastaje stvaranjem vodikovih veza između karboksilne i amino skupine udaljenih aminokiselina. Ukoliko vodikove veze nastanu unutar istog lanca nastaje alfa-zavojnica, a ukoliko nastanu između dva lanca nastaje beta-nabrana ploča.

Tercijarna struktura nastaje stvaranjem međumolekulskih interakcija, kao što su Van der Waalsove sile ili disulfidne veze, između udaljenih aminokiselina. Ona uzrokuje dodatno smatanje proteina.

Kvaterna struktura nastaje udruživanjem dvije ili više istih podjedinica proteina.

Popratna pitanja:

Ima li hemoglobin tercijarnu ili kvaternu strukturu?

Koja je prostetička skupina hemoglobina?

Koja je funkcija hemoglobina?

Kako je ona povezana sa strukturom hemoglobina?

#3 Zadatak

Prijelaz života  iz mora na kopno dogodio se u
. U paleozoiku su prevladale šume
. Vrhunac razvoja dinosaura dogodio se u
. Prve ptice i sisavci pojavili su se u
, a postaju dominantne vrste u
.

Procjena znanja

Poredaj faze kemijske evolucije kronološkim redoslijedom.

1. nastajanje složenih organskih spojeva (polimera) iz jednostavnih (monomera)
2. nastajanje prvih živih stanica iz organskih polimera
3. nastajanje jednostavnih organskih spojeva iz anorganskih

Pojava cijanobakterija utjecala na smanjenje UV zračenja koje je dopiralo do Zemlje.

Prvi eukariotski organizmi pojavili su se prije otprilike 2 milijardi godina.

Prastanica nije mogla izmjenjivati tvari s okolišem.

Život je nastao na kopnu.

Dokaz da je prije DNA i enzima postojala molekula RNA koja je imala sposobnost razmnožavanja i metabolizma je otkriće:

Upiši odgovarajuće riječi na prazne crte.

Aminokiseline imaju svojstvo
, zato što se mogu ponašati kao kiseline i kao baze.
Kad se aminokiselina nalazi u obliku dvojnog iona, njen naboj iznosi
. pH vrijednost pri kojoj je aminokiselina u obliku dvojnog iona naziva se
.

Poveži pojmove s lijeve strane s riječima s desne strane.

primarna struktura vrsta i redoslijed aminokiselina
sekundarna struktura udruživanje više podjedinica
tercijarna struktura smatanje uzrokovano interakcijama između vrlo udaljenih aminokiselina
kvaterna alfa zavojnica

1. Život prije života

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju
  • analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji
  • istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
  • istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula
  • objasniti osnovna načela i tijek kemijske i biološke evolucije
  • povezati kemijsku evoluciju s dostupnom energijom u praatmosferi
  • povezati nastanak prvih organizama s dostupnom energijom u praoceanima
  • povezati bioraznolikost s pojavom aerobnosti
  • opisati svojstva, sastav i vrstu proteina
  • povezati strukturu proteina s njihovom funkcijom u organizmu
  • objasniti fizikalna i kemijska svojstva aminokiselina i proteina
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: Kronologija - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
    1. Videolekcija 5.2: Zašto DNA nije dovoljna - Ishodi učenja: objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, objasniti da su deoksiribonukleinske kiseline nositelji nasljedne upute i temelj raznolikosti živog svijeta, razlikovati pojmove gen i genom, objasniti proces replikacije, transkripcije i translacije, opisati svojstva, sastav i vrstu nukleinskih kiselina, povezati strukturu nukleinskih kiselina s njihovom funkcijom u organizmu, opisati uloge ribonukleinskih kiselina
    2. Videolekcija 5.3: Razvoj kroz promjene - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, opisati evoluciju čovjeka, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, objašnjavati početke hrvatske pismenosti, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga pisma i pravopisa
    3. Videolekcija 5.4: I tako se prvi put nešto izvede… - Ishodi učenja: povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
    4. Videolekcija 5.5: Dokazivanje - Ishodi učenja: analizirati skup realnih brojeva, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
    5. Videolekcija 5.6: Suvremenost… - Ishodi učenja: objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
    6. Videolekcija 5.7: Dobrobiti i izazovi molekularne biologije - Ishodi učenja: objasniti životne procese na molekularnoj razini, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom