Učitavanje

4. I tako se prvi put nešto izvede…

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine
  • opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika

#1 Zadatak

Odredite nagib tangente na graf funkcije ƒ(x) = x2 – 2x + 3 u točki kojoj je x0 = 2
 
k = 

Odgovori na pitanja točno/netočno.

Je li istina da su Hrvati tiskali knjige u kosinjskoj, senjskoj i riječkoj tiskari na završetku 15. stoljeća?

Od prvotna tri pisma hrvatskog srednjovjekovlja ostalo je samo jedno opće pismo, latinica, u 16. stoljeću?

Zbog turskih pustošenja i migracija stanovništva došlo do miješanja svih triju narječja - štokavskog, čakavskog i kajkavskog u 16. stoljeću?

Može li govoriti o svojevrsnom suvremenom jeziku, tzv. književnom koine (zajednički) u 16. stoljeću?

U djelima hrvatskih petrarkista primjećuje se stilizacija hrvatskog književnog jezika s elementima štokavskog i čakavskog?

Krajem 16. stoljeća nastao je prvi hrvatski tiskani rječnik nazvan Rječnik pet najuglednijih europskih jezika: latinskog, talijanskog, njemačkog, dalmatinskog i mađarskoga, objavljen u Veneciji 1595. godine, a autor je Faust Vrančić?

Odredite o kojim je leksikografskim djelima riječ i tko je autor?

Rječnik pet najuglednijih europskih jezika: latinskog, talijanskog, njemačkog, dalmatinskog i mađarskoga
FAUST VRANČIĆ
KAŠIĆ, Bartol, Temelji ilirskoga jezika u dvije knjige, Rim, 1604.
JURAJ HABDELIĆ - DIKCIONAR ILI REČI SLOVINSKE
Ardelio della Bella objavio je Dizionario italiano, latino, illirico
IVAN BELOSTENEC - Gazophylacium seu latino-illyricorum onomatum aerarium

Nadopunite rečenicu.

. godine pod nazivom Istitutionum linquae illyricaae libri dio 
 napisao ju je 
. Gramatika je pisana 
  jezikom, podloga je štokavsko - čakavska književnost toga doba.  17. je stoljeće, vjerskim se radom ističe svećenstvo naročito 
 red.

Koji autor u svom rječniku uz natuknice donosi i primjere iz književnosti?

Intervju - 4.5.4.. Transkript: .

Procjena znanja

Odaberi točan odgovor.

Tko je autor prvog kajkavskog rječnika?

ODABERI ODGOVORE TOČNO/ NETOČNO

U 17. stoljeću oko grada Ozlja javlja književni krug koji stvara hibridni jezik na tronarječnoj osnovici, spoj štokavskog, čakavskog i kajkavskog narječja?

Taj hibridni jezik trebao je biti razumljiv svim govornicima koji su živjeli na posjedima Zrinskih i Frankopana te je imao namjeru ujedinjenja južnih i sjevernih Hrvata zajedničkim jezikom?

Petar Zrinski, Fran Krsto Frankopan, Ana Katarina Zrinska i Ivan Belostenec djelovali u Ozaljskom književnom krugu?

Tijelo bacimo vertikalno prema gore početnom brzinom v0= 4 ms-1 . Odredite koliko će sekundi nakon izbacivanja brzina tijela biti 20 ms-1. Napomena: g= 10 ms-1.

 

Odgovor:

s

Nagib tangente na graf funkcije ƒ(x) 1 2 x 2 u točki kojoj je apscisa jednaka 1 iznosi

.

4. I tako se prvi put nešto izvede…

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine
  • opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: Kronologija - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
    1. Videolekcija 5.1: Život prije života - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti osnovna načela i tijek kemijske i biološke evolucije, povezati kemijsku evoluciju s dostupnom energijom u praatmosferi, povezati nastanak prvih organizama s dostupnom energijom u praoceanima, povezati bioraznolikost s pojavom aerobnosti, opisati svojstva, sastav i vrstu proteina, povezati strukturu proteina s njihovom funkcijom u organizmu, objasniti fizikalna i kemijska svojstva aminokiselina i proteina
    2. Videolekcija 5.2: Zašto DNA nije dovoljna - Ishodi učenja: objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, objasniti da su deoksiribonukleinske kiseline nositelji nasljedne upute i temelj raznolikosti živog svijeta, razlikovati pojmove gen i genom, objasniti proces replikacije, transkripcije i translacije, opisati svojstva, sastav i vrstu nukleinskih kiselina, povezati strukturu nukleinskih kiselina s njihovom funkcijom u organizmu, opisati uloge ribonukleinskih kiselina
    3. Videolekcija 5.3: Razvoj kroz promjene - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, opisati evoluciju čovjeka, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, objašnjavati početke hrvatske pismenosti, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga pisma i pravopisa
    4. Videolekcija 5.5: Dokazivanje - Ishodi učenja: analizirati skup realnih brojeva, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
    5. Videolekcija 5.6: Suvremenost… - Ishodi učenja: objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
    6. Videolekcija 5.7: Dobrobiti i izazovi molekularne biologije - Ishodi učenja: objasniti životne procese na molekularnoj razini, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom