Učitavanje

6. Suvremenost…

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objašnjavati životne procese na molekularnoj razini
  • opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
  • primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti

Upoznajte se s koracima koje je potrebno napraviti prilikom proizvodnje rekombinantnog proteina inzulina.

  1. Izolacija DNA iz ljudskih stanica koja na sebi nosi gen za inzulin
  2. Lančana reakcija polimerazom (PCR) na izoliranoj DNA za umnažanje gena za inzulin u velikim količinama
  3. Razgradnja gena od interesa i plazmida odabranim restrikcijskim enzimima
  4. Ligacija (povezivanje) gena od interesa i plazmida razgrađenih restrikcijskim enzimima
  5. Unos rekombinantnog plazmida u bakteriju, uzgoj bakterija i odabir bakterija s rekombinantnim plazmidom
#1 Zadatak

Pridruži brojke ključnim koracima u proizvodnji rekombinantnih plazmida prema kronološkom redoslijedu izvođenja koraka.

razgradnja gena i plazmida restrikcijskim enzimima

unos rekombinantnog plazmida u bakterije

izolacija DNA iz ljudskih stanica

proizvodnja i izolacija rekombinantnog proteina iz bakterija

umnažanje gena od interesa metodom PCR

uzgoj bakterija s rekombinantnim plazmidom

ligacija gena i plazmida razgrađenih restrikcijskim enzimima

Upišite točan odgovor.

Da bismo proizveli rekombinantni protein potrebno je poznavati točan redoslijed nukleotida na molekuli
.

Ukoliko bakterije s rekombinantnim plazmidom na kojem se ne nalazi gen za otpornost na antibiotike uzgajamo na hranjivoj podlozi u koju je dodan antibiotik apramicin, bakterijske kolonije će narasti na podlozi.

Pridružite odgovarajuće pojmove i definicije.

RESTRIKCIJSKI ENZIMI određivanje redoslijeda baza DNA
LANČANA REAKCIJE POLIMERAZE (PCR) unos rekombinantnog plazmida u bakteriju pomoću kemijskih podražaja
AGAROZNA GEL-ELEKTROFOREZA umnažanje molekula DNA
SEKVENCIRANJE razdvajanje fragmenata DNA
KEMIJSKA TRANSFORMACIJA specifično rezanje lanaca DNA

#3 Zadatak

Tko su autori savjetnika “Razlike između hrvatskoga i srpskoga književnog jezika” 1940. godine?

Intervju - 4.5.6.. Transkript: .

Procjena znanja

 Bogoslav Šulek svojim je djelovanjem bio vezan:

Pročitaj natuknice i napiši naziv jezikoslovnog priručnika te imena trojice autora.

  • jezikoslovni priručnik objavljen u rujnu 1971. i odmah politički zabranjen 
  • želi otkloniti nesklad između tadašnje pravopisne norme te pravopisne i jezične prakse hrvatskoga jezika 
  • izrada povjerena trojici autora − u fototipskom izdanju pojavljuje se u Londonu 1972. (londonac) 

a) naziv jezikoslovnog priručnika: 
, b) autori: 

Upiši odgovarajuće pojmove na prazne crte.

Centralna dogma molekularne biologije kaže da se
prevodi u
, koja se potom prevodi u

Koji enzim nam je potreban za eksperiment koji koristimo za umnažanje  DNA u velikim količinama:

Odredi točnost sljedećih tvrdnji:

a) Molekula DNA zbog svoje fosfatne skupine je pozitivno nabijena zbog čega se kreće pod utjecajem električnog naboja.

b) Fragmente DNA različite veličine možemo razdvojiti agaroznom gel-elektroforezom.

c) Tijekom agarozne gel elektroforeze negativno nabijeni fragmenti DNA se kreću prema pozitivnoj elektrodi. Veći fragmenti DNA brže će se kretati prema pozitivnoj elektrodi pa će joj biti bliže.

6. Suvremenost…

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objašnjavati životne procese na molekularnoj razini
  • opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
  • primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: Kronologija - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
    1. Videolekcija 5.1: Život prije života - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti osnovna načela i tijek kemijske i biološke evolucije, povezati kemijsku evoluciju s dostupnom energijom u praatmosferi, povezati nastanak prvih organizama s dostupnom energijom u praoceanima, povezati bioraznolikost s pojavom aerobnosti, opisati svojstva, sastav i vrstu proteina, povezati strukturu proteina s njihovom funkcijom u organizmu, objasniti fizikalna i kemijska svojstva aminokiselina i proteina
    2. Videolekcija 5.2: Zašto DNA nije dovoljna - Ishodi učenja: objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, objasniti da su deoksiribonukleinske kiseline nositelji nasljedne upute i temelj raznolikosti živog svijeta, razlikovati pojmove gen i genom, objasniti proces replikacije, transkripcije i translacije, opisati svojstva, sastav i vrstu nukleinskih kiselina, povezati strukturu nukleinskih kiselina s njihovom funkcijom u organizmu, opisati uloge ribonukleinskih kiselina
    3. Videolekcija 5.3: Razvoj kroz promjene - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, opisati evoluciju čovjeka, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, objašnjavati početke hrvatske pismenosti, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga pisma i pravopisa
    4. Videolekcija 5.4: I tako se prvi put nešto izvede… - Ishodi učenja: povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
    5. Videolekcija 5.5: Dokazivanje - Ishodi učenja: analizirati skup realnih brojeva, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
    6. Videolekcija 5.7: Dobrobiti i izazovi molekularne biologije - Ishodi učenja: objasniti životne procese na molekularnoj razini, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom