Učitavanje

5. Dokazivanje

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati skup realnih brojeva
  • opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika

#1 Zadatak

Odaberite koji je aksiom prikazan na slici.

#2 Zadatak

NADOPUNI TEKST KOJI NEDOSTAJE

Himna (njem. /die/ Hymne < lat. hymnus < grč. ὕμνος: svečana pjesma, hvalospjev; riječ vjerojatno predgrčkoga podrijetla).
 
U Hrvatskoj su se prve pjesme s obilježjem nacionalnih svečanih pjesama javile u doba 
preporoda, a posebnu je popularnost postigla budnica na tekst Lj. Gaja i glazbu F. Livadića »Još Horvatska nij’ propala« (prvi put izvedena 1835), prozvana »hrvatskom marseljezom«. Iste je godine A. Mihanović napisao tekst sadašnje hrvatske himne »
« (poznatija po početnim stihovima »
«), koju je 1846. uglazbio J. 
. U uporabu je kao nacionalna himna ušla 1860-ih i otada se počela javno izvoditi u svečanim prigodama. Iako se gotovo neprekidno doživljavala kao nacionalna himna i izvodila u svečanim prigodama, službeni status državne himne dobila je istom u Ustavu SR Hrvatske 
., a to je potvrđeno i Ustavom Republike Hrvatske
. – Himne imaju i međunarodne organizacije, pa je tako kao himna Europske Unije prihvaćena »
« iz IX. simfonije L. van Beethovena, s ponešto preuređenim tekstom.

Tko je tko?

Fran Kurelac
IVAN KUKULJEVIĆ SAKCINSKI
Adolf Veber Tkalčević

Početkom 19. stoljeća u Hrvatskoj nije bilo ni jednog časopisa i vrlo malo škola u kojima se učio latinski ili njemački jezik?

Ljudevit Gaj, vođa iliraca, objavio  je knjižicu Kratka osnova horvatsko slavenskog pravopisanja u Budimu 1830. godine?

Gaj je u svojoj knjižici Kratka osnova horvatsko slavenskog pravopisanja naglasio rješavanje grafijskih pitanja, posebice onih vezanih uz pisanje palatalnih suglasnika?

Gaj je predložio jednoslovni sustav, polazeći od kajkavskog književnog jezika, kako bi riješio problem pisanja palatala?

Gaj je u svojoj Kratkoj osnovi predložio upotrebu nadslovnih znakova (dijakritičkih znakova) tilde i kvačice za foneme /č/, /ž/, /š/, /ļ/, /ń/, /đ/?

Gajov prijedlog uvođenja dijakritičkih znakova za pisanje palatalnih suglasnika bio je prihvaćen?

Gajov prijedlog označio je početak rješavanja jedinstvenog slovopisa i hrvatskog standardnog jezika?

NADOPUNITE REČENICU

Filološke škole koje se javljaju jesu 
 i 
.

Procjena znanja

Bogoslavu Šuleku dugujemo pregršt riječi koje danas smatramo uobičajenima, a koje je on stvorio ili preuzeo iz drugih slavenskih jezika, posebno slovačkog i češkog?

Primjeri novih riječi koje je Bogoslav Šulek stvorio su  zemljovid, sustav, naklada, vodik, kisik, pojam, dojam?

Vatroslav Jagić na početku bio je pristaša zagrebačke filološke škole?

Vatroslav Jagić se  vrlo brzo izjasnio protiv nastavka -ah u genitivu, protiv pisanja er umjesto samoglasnog r, protiv "rogatog e" i protiv pisanja tj umjesto ć?

Jagićevi stavovi bili su uvod u razdoblje hrvatskih vukovaca, iako Jagić nije bio pristaša ideja Tomislava Maretića ili veberovaca?

Nadopuni rečenicu.

Zasluge vukovaca uglavnom su na učvršćivanju hrvatskog standardnog jezika na osnovu
  dijalekta, ali su intenzivnim nažalost i izrazitim poštokljavanjem mijenjali kajkavska i čakavska imena npr.Split - Spljet. Vukovci su prekinuli
književne štokavštine od Menčetića, preko Gundulića do Šenoe, Kovačića, Kumičića stoga im hrvatski književnici pružaju 
. Jezična koncepcija hrvatskih vukovaca ostaje dominantna i prvih desetljeća
. stoljeća .

Zaokruži predstavnike riječke filološke škole

Odredite ispravnost sljedeće tvrdnje:

 

a b = a d a d = b c

Broj  log 5 2 element je skupa 

brojeva.

5. Dokazivanje

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati skup realnih brojeva
  • opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: Kronologija - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
    1. Videolekcija 5.1: Život prije života - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti osnovna načela i tijek kemijske i biološke evolucije, povezati kemijsku evoluciju s dostupnom energijom u praatmosferi, povezati nastanak prvih organizama s dostupnom energijom u praoceanima, povezati bioraznolikost s pojavom aerobnosti, opisati svojstva, sastav i vrstu proteina, povezati strukturu proteina s njihovom funkcijom u organizmu, objasniti fizikalna i kemijska svojstva aminokiselina i proteina
    2. Videolekcija 5.2: Zašto DNA nije dovoljna - Ishodi učenja: objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, objasniti da su deoksiribonukleinske kiseline nositelji nasljedne upute i temelj raznolikosti živog svijeta, razlikovati pojmove gen i genom, objasniti proces replikacije, transkripcije i translacije, opisati svojstva, sastav i vrstu nukleinskih kiselina, povezati strukturu nukleinskih kiselina s njihovom funkcijom u organizmu, opisati uloge ribonukleinskih kiselina
    3. Videolekcija 5.3: Razvoj kroz promjene - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, opisati evoluciju čovjeka, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, objašnjavati početke hrvatske pismenosti, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga pisma i pravopisa
    4. Videolekcija 5.4: I tako se prvi put nešto izvede… - Ishodi učenja: povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
    5. Videolekcija 5.6: Suvremenost… - Ishodi učenja: objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
    6. Videolekcija 5.7: Dobrobiti i izazovi molekularne biologije - Ishodi učenja: objasniti životne procese na molekularnoj razini, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom