Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta
objasniti životne procese na molekularnoj razini
istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
objasniti da su deoksiribonukleinske kiseline nositelji nasljedne upute i temelj raznolikosti živog svijeta
razlikovati pojmove gen i genom
objasniti proces replikacije, transkripcije i translacije
opisati svojstva, sastav i vrstu nukleinskih kiselina
povezati strukturu nukleinskih kiselina s njihovom funkcijom u organizmu
opisati uloge ribonukleinskih kiselina
Podijeli ovu lekciju
Mrežna adresa je kopirana u međuspremnik
#1 Zadatak
Udio adenina u jednom lancu DNA iznosi 20 %, timina 20 %, a citozina 25 %. Udio citozina u drugom, komplementarnom lancu DNA iznosi:
#2 Zadatak
Upisivanje točnih odgovora.
Prvi korak u replikaciji DNA je razdvajanje lanaca DNA pucanjem
veza uz pomoć enzima DNA helikaze, a drugi korak je sinteza novih lanaca DNA na svakom lancu DNA kao kalupu na temelju komplementarnosti uz pomoć enzima
.
Poveži pojmove na lijevoj strani s rečenicama na desnoj strani.
transkripcija
translacija
mRNA
tRNA
rRNA
Dio stanice u kojem se događa sinteza proteina je:
Transkripcija je proces prevođenja gena u protein.
Translacija se ne može odvijati bez prisutnosti tRNA.
Translacija je proces kojim se u citoplazmi sintetizira protein.
RNA polimeraza pomaže u prevođenju molekule mRNA u protein.
Procjena znanja
Upiši točne odgovore na odgovarajuće crte.
Osnovna građevna jedinica nukleinskih kiselina zove se
.
Nukleotid je građen od tri dijela:
,
i
.
Vrsta molekule RNA koja zajedno s proteinima gradi ribosome naziva se
,
RNA koja prenosi informaciju iz jezgre do ribosoma naziva se
, a
dovodi aminokiseline u rastući polipeptidni lanac.
Pridruži odgovarajuće pojmove zadanim riječima:
timin
dvolančana
uracil
riboza
jednolančana
gen
deoksiriboza
kodon
RNA
DNA
Na slici označi sljedeće pojmove: DNA, mRNA, tRNA, ribosom, protein.
DNA
mRNA
RIBOSOM
PROTEIN
tRNA
Jedan od epigenetičkih mehanizama kojima se regulira genska ekspresija u stanicama je:
Odgovarajuće pojmove pridruži zadanim pojmovima. Isti pojmovi se mogu pridružiti na više zadanih pojmova.
citoplazma
RNA-polimeraza
nastaje protein
jezgra
jezgra
nastaje DNA
tRNA
DNA-polimeraza
nastaje mRNA
REPLIKACIJA
TRANSKRIPCIJA
TRANSLACIJA
ili % točno odgovorenih pitanja
Procijenili ste svoje znanje o sljedećim ishodima:
Uspješno ste naučili:
Potrudite se još malo kako biste bolje naučili:
2. Zašto DNA nije dovoljna
Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta
objasniti životne procese na molekularnoj razini
istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
objasniti da su deoksiribonukleinske kiseline nositelji nasljedne upute i temelj raznolikosti živog svijeta
razlikovati pojmove gen i genom
objasniti proces replikacije, transkripcije i translacije
opisati svojstva, sastav i vrstu nukleinskih kiselina
povezati strukturu nukleinskih kiselina s njihovom funkcijom u organizmu
Tema 5: Kronologija - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
Videolekcija 5.1: Život prije života - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti osnovna načela i tijek kemijske i biološke evolucije, povezati kemijsku evoluciju s dostupnom energijom u praatmosferi, povezati nastanak prvih organizama s dostupnom energijom u praoceanima, povezati bioraznolikost s pojavom aerobnosti, opisati svojstva, sastav i vrstu proteina, povezati strukturu proteina s njihovom funkcijom u organizmu, objasniti fizikalna i kemijska svojstva aminokiselina i proteina
Videolekcija 5.3: Razvoj kroz promjene - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, opisati evoluciju čovjeka, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, objašnjavati početke hrvatske pismenosti, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga pisma i pravopisa
Videolekcija 5.4: I tako se prvi put nešto izvede… - Ishodi učenja: povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
Videolekcija 5.5: Dokazivanje - Ishodi učenja: analizirati skup realnih brojeva, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
Videolekcija 5.6: Suvremenost… - Ishodi učenja: objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
Videolekcija 5.7: Dobrobiti i izazovi molekularne biologije - Ishodi učenja: objasniti životne procese na molekularnoj razini, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom