Učitavanje

2. Zašto DNA nije dovoljna

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta
  • objasniti životne procese na molekularnoj razini
  • istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
  • objasniti da su deoksiribonukleinske kiseline nositelji nasljedne upute i temelj raznolikosti živog svijeta
  • razlikovati pojmove gen i genom
  • objasniti proces replikacije, transkripcije i translacije
  • opisati svojstva, sastav i vrstu nukleinskih kiselina
  • povezati strukturu nukleinskih kiselina s njihovom funkcijom u organizmu
  • opisati uloge ribonukleinskih kiselina

#1 Zadatak

Udio adenina u jednom lancu DNA iznosi 20 %, timina 20 %, a citozina 25 %.  Udio citozina u drugom, komplementarnom lancu DNA iznosi:

#2 Zadatak

Upisivanje točnih odgovora.

Prvi korak u replikaciji DNA je razdvajanje lanaca DNA pucanjem
 veza uz pomoć enzima DNA helikaze, a drugi korak je sinteza novih lanaca DNA na svakom lancu DNA kao kalupu na temelju komplementarnosti uz pomoć enzima
.

Poveži pojmove na lijevoj strani s rečenicama na desnoj strani.

transkripcija

translacija

mRNA

tRNA

rRNA

Dio stanice u kojem se događa sinteza proteina je:

Transkripcija je proces prevođenja gena u protein.

Translacija se ne može odvijati bez prisutnosti tRNA.

Translacija je proces kojim se u citoplazmi sintetizira protein.

RNA polimeraza pomaže u prevođenju molekule mRNA u protein.

Procjena znanja

Upiši točne odgovore na odgovarajuće crte.

Osnovna građevna jedinica nukleinskih kiselina zove se
. Nukleotid je građen od tri dijela:
. Vrsta molekule RNA koja zajedno s proteinima gradi ribosome naziva se
, RNA koja prenosi informaciju iz jezgre do ribosoma naziva se
, a
dovodi aminokiseline u rastući polipeptidni lanac.

Pridruži odgovarajuće pojmove zadanim riječima:

timin
dvolančana
uracil
riboza
jednolančana
gen
deoksiriboza
kodon
RNA
DNA

Na slici označi sljedeće pojmove: DNA, mRNA, tRNA, ribosom, protein.

Slika
DNA
mRNA
RIBOSOM
PROTEIN
tRNA

Jedan od epigenetičkih mehanizama kojima se regulira genska ekspresija u stanicama je:

Odgovarajuće pojmove pridruži zadanim pojmovima. Isti pojmovi se mogu pridružiti na više zadanih pojmova.

citoplazma
RNA-polimeraza
nastaje protein
jezgra
jezgra
nastaje DNA
tRNA
DNA-polimeraza
nastaje mRNA
REPLIKACIJA
TRANSKRIPCIJA
TRANSLACIJA

2. Zašto DNA nije dovoljna

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta
  • objasniti životne procese na molekularnoj razini
  • istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
  • objasniti da su deoksiribonukleinske kiseline nositelji nasljedne upute i temelj raznolikosti živog svijeta
  • razlikovati pojmove gen i genom
  • objasniti proces replikacije, transkripcije i translacije
  • opisati svojstva, sastav i vrstu nukleinskih kiselina
  • povezati strukturu nukleinskih kiselina s njihovom funkcijom u organizmu
  • opisati uloge ribonukleinskih kiselina
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: Kronologija - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
    1. Videolekcija 5.1: Život prije života - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti osnovna načela i tijek kemijske i biološke evolucije, povezati kemijsku evoluciju s dostupnom energijom u praatmosferi, povezati nastanak prvih organizama s dostupnom energijom u praoceanima, povezati bioraznolikost s pojavom aerobnosti, opisati svojstva, sastav i vrstu proteina, povezati strukturu proteina s njihovom funkcijom u organizmu, objasniti fizikalna i kemijska svojstva aminokiselina i proteina
    2. Videolekcija 5.3: Razvoj kroz promjene - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, opisati evoluciju čovjeka, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, objašnjavati početke hrvatske pismenosti, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga pisma i pravopisa
    3. Videolekcija 5.4: I tako se prvi put nešto izvede… - Ishodi učenja: povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
    4. Videolekcija 5.5: Dokazivanje - Ishodi učenja: analizirati skup realnih brojeva, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
    5. Videolekcija 5.6: Suvremenost… - Ishodi učenja: objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
    6. Videolekcija 5.7: Dobrobiti i izazovi molekularne biologije - Ishodi učenja: objasniti životne procese na molekularnoj razini, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom