Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
objasniti životne procese na molekularnoj razini
argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom
povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
Podijeli ovu lekciju
Mrežna adresa je kopirana u međuspremnik
#1 Zadatak
Toksikološkim ispitivanjima je utvrđeno za LD50 za tvar A iznosi 5 mg/kg, a za tvar B iznosi 500 mg/kg. Koja tvar je toksičnija? Odaberi točan odgovor.
Genskom terapijom mutirani gen možemo zamijeniti funkcionalnim pomoću
,
koji je modificiran na način da ne može uzrokovati
.
Odredi točnost tvrdnje.
Gen se može ugraditi u genom pacijenta direktnim ubrizgavanjem virusnog vektora u tkivo ili putem tjelesnih matičnih stanica.
Upiši odgovore na prazne crte.
a) Protein
reže ciljnu DNA.
b) Molekula
, dugačka
nukleotida, vodi protein Cas9 do ciljne molekule DNA, nakon čega Cas9 reže ciljnu DNA na specifičnom mjestu.
c) Stanica popravlja oštećenje DNA procesom koji se zove
.
Poredaj tvrdnje kronološkim redoslijedom.
1.
stanica popravlja oštećenje ugradnjom homologne DNA na mjesto oštećene DNA
2.
protein Cas9 reže ciljnu DNA na specifičnom mjestu
3.
molekula RNA usmjerava protein Cas9 do ciljne DNA
Stanica popravlja oštećenje DNA procesom koji se zove rekombinacija.
Procjena znanja
Upiši odgovarajuće pojmove na prazne crte
Genska terapija je alat kojim u
neke vrste možemo ubaciti
DNA pomoću
koji služi kao prenositelj DNA.
Odaberi točan odgovor.
Što je od navedenog omogućilo brzo, precizno i jeftino uređivanje genoma i doprinijelo razvoju genske terapije naziva se:
Poveži pojmove s desne strane pojmovima s lijeve strane.
bakterija koja proizvodi inzulin
transformacija
genska terapija za cistričnu fibrozu
dizajn novih proteina
genetičko inženjerstvo
virusni vektor
proteinsko inženjerstvo
proizvodnja inzulina
Odredi točnost sljedećih tvrdnji.
Da bi lijek ušao u klinička ispitivanja mora proći toksikološka ispitivanja.
Lijekovi su po svojoj kemijskoj strukturi jako raznovrsni.
Klinička ispitivanja prije registracije lijeka završavaju fazom IV.
LD50 za lijek A iznosi 1944 mg/kg. Koliko je tableta od 1000 mg smrtonosna doza za osobu od 65 kg?
ili % točno odgovorenih pitanja
Procijenili ste svoje znanje o sljedećim ishodima:
Uspješno ste naučili:
Potrudite se još malo kako biste bolje naučili:
7. Dobrobiti i izazovi molekularne biologije
Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
objasniti životne procese na molekularnoj razini
argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom
povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
Tema 5: Kronologija - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
Videolekcija 5.1: Život prije života - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti osnovna načela i tijek kemijske i biološke evolucije, povezati kemijsku evoluciju s dostupnom energijom u praatmosferi, povezati nastanak prvih organizama s dostupnom energijom u praoceanima, povezati bioraznolikost s pojavom aerobnosti, opisati svojstva, sastav i vrstu proteina, povezati strukturu proteina s njihovom funkcijom u organizmu, objasniti fizikalna i kemijska svojstva aminokiselina i proteina
Videolekcija 5.2: Zašto DNA nije dovoljna - Ishodi učenja: objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, objasniti da su deoksiribonukleinske kiseline nositelji nasljedne upute i temelj raznolikosti živog svijeta, razlikovati pojmove gen i genom, objasniti proces replikacije, transkripcije i translacije, opisati svojstva, sastav i vrstu nukleinskih kiselina, povezati strukturu nukleinskih kiselina s njihovom funkcijom u organizmu, opisati uloge ribonukleinskih kiselina
Videolekcija 5.3: Razvoj kroz promjene - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, opisati evoluciju čovjeka, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, objašnjavati početke hrvatske pismenosti, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga pisma i pravopisa
Videolekcija 5.4: I tako se prvi put nešto izvede… - Ishodi učenja: povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
Videolekcija 5.5: Dokazivanje - Ishodi učenja: analizirati skup realnih brojeva, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
Videolekcija 5.6: Suvremenost… - Ishodi učenja: objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti