Učitavanje

3. Razvoj kroz promjene

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju
  • opisati evoluciju čovjeka
  • opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
  • objašnjavati početke hrvatske pismenosti
  • opisivati povijesni razvoj hrvatskoga pisma i pravopisa

Na prazne crte upiši točne odgovore. 

Prvi pripadnici roda Homo pojavili su se prije
milijuna godina, a njihov razvoj je započeo na kontinentu
.

Odaberi točan odgovor. Koja vrsta roda Homo se prva proširila iz Afrike u Europu i Aziju?

Vrsta Homo neandertalensis je živjela u isto vrijeme kad i vrsta Homo sapiens te je dolazilo do razmnožavanja među njima. Zbog toga Europljani i Azijati dijele neke gene s neandertalcima

#2 Zadatak

Poveži pojmove s odgovarajućim definicijama.

OKAMENJIVANJE (PERMINERALIZACIJA) ugradnja minerala iz mulja i pijeska u kostur organizama
SMRZAVANJE ugradnja organizama u smolu
FOSILIZACIJA U JANTARU usporavanje raspadanja tkiva pod utjecajem niske temperature
POUGLJENJIVANJE (KARBONIZACIJA) stvaranje tankog sloja ugljika na tkivima organizama pod djelovanjem mikroorganizama

glagoljica | Hrvatska enciklopedija

Glagoljica, uz ćirilicu, jedno od dvaju slavenskih pisama. U slovnoj morfologiji ne pokazuje sličnosti ni s kojim poznatim povijesnim pismom. Azbučnim (fonografskim) ustrojem, grafičkom organizacijom tekstova i ortografijom izravno se oslanja na grčke uzore. Prevladava uvjerenje kako je to najstarije pismo slav. jezika, te kako ju je sred. IX. st. sastavio Konstantin Filozof kao pismo slav. prijevoda grč. liturgijskih tekstova, za potrebe širenja kršćanstva među moravskim Slavenima, dakle prije 863., zacijelo u Carigradu. Stariji su nazivi slavensko pismo, Littera Hieronymiana, littera slava, hrvacke knjige… Naziv glagoljica prvi je put zasvjedočen u tal. pismu Franje Glavinića rim. Propagandi 11. I. 1626., a koristi se učestalije tek od XIX. st; izveden je prema glagolu glagoljati, koji, osim svojeg izvornog značenja govoriti, označuje i obavljanje službe Božje na starosl. jeziku. Pridjev pak glagoljski za oznaku toga slav. pisma sreće se od XVI. st., a tako je i u lat. tekstovima: glagoliticus, alphabetum glagoliticum, scriptura glagolitica.

#3 Zadatak

Pročitaj pozorno prijevod teksta Bašćanske ploče i odgovori na pitanja koja slijede.

TEKST

  1.  Ja, u ime Oca i Sina i Svetoga Duha. 
  2. Ja opat Držiha pisah to o ledini 
  3. koju dade Zvonimir, kralj hrvatski, 
  4. u svoje dane svetoj Luciji 
  5. pred svjedocima: županom Desimirom iz Krbave, Martinom iz 
  6. Like, Pribenežom poslanikom iz Vinodola, Jakovom iz otoka. 
  7. Tko to porekne, neka ga Bog prokune i 12 apostola i 4 
  8. evanđelista i sveta Lucija. Amen. 
  9. Da tko ovdje živi, moli za njih Boga. 
  10. Ja opat Dobrovit zidah ovu crkvu sa svoje devetero braće 
  11. U dane kneza Kosmata koji je vladao cijelom Krajinom.
  12. I u te dane bio je (samostan) sv. Mikule u Otočcu 
  13. sa svetom Lucijom u zajednici. 

Ispiši iz teksta Bašćanske ploče: 
  • rečenicu koja sadržava invokaciju:
.
  • rečenicu koja sadržava kletvu
.
U čije vrijeme datira gradnja crkve sv. Lucije? 
Ispiši iz teksta rečenicu koja govori tko je sagradio crkvu sv. Lucije.
"
."
Nabroji imena svjedoka Zvonimirove darovnice u nominativu.
,
,

Procjena znanja

O kojem je spomeniku riječ?

O kojem je spomeniku riječ?

O kojem je spomeniku riječ?

O kojem je spomeniku riječ?

O kojem spomeniku ili knjizi je riječ?

Nadopuni rečenicu.

Bašćanska ploča najvažniji je hrvatski
spomenik pisan glagoljičnim slovima oko 1100. Pronađena u
, mjestu kraj Baške na Krku, u crkvi sv. Lucije a danas se čuva u palači
  u Zagrebu. Bašćanska ploča po pismu spada u prijelaznu skupinu između oble i uglate
. Jezik je ploče hrvatskostaroslavenski.

Govori li Ljetopis popa Dukljanina legendu o smrti kralja Zvonimira?

Je li Zapis popa Martinca svjedočanstvo o tragičnoj smrti i porazu Hrvata u Krbavskoj bitci?

Jesu li počeci tiskarstva na hrvatskom području vidljivi već potkraj 15. stoljeća?

Pretpostavlja li se postojanje dviju tiskara, jedne u Kosinju, a druge u Senju?

Jesu li inkunabule prvotisci, tj. knjige tiskane prije 1500. godine?

Je li Misal po zakonu rimskoga dvora iz 1483. godine prva hrvatska inkunabula?

Sljedeće riječi/rečenice svrstaj u tablicu u odgovarajuće kućice.

400 cm 3
610 cm 3
1500 cm 3
1400 cm 3
izrada kamenog oruđa
1000 cm 3
govor i pokapanje mrtvih
živjeli u šumama
korištenje vatrom
inteligencija, rješavanje problema, apstraktno mišljenje
AUSTRALOPHITECUS - KARAKTERISTIKE - VELIČINA MOZGA
HOMO HABILIS - KARAKTERISTIKE - VELIČINA MOZGA
HOMO ERECTUS - KARAKTERISTIKE - VELIČINA MOZGA
HOMO NEANDERTHALENSIS - KARAKTERISTIKE - VELIČINA MOZGA
HOMO SAPIENS - KARAKTERISTIKE - VELIČINA MOZGA

Jedine živuće vrste hominida danas su Homo neanderthalensis i Homo sapiens.

Dvonožni hod, ovladavanje vatrom i razvoj govora su neke od najbitnijih promjena tijekom evolucije čovjeka.

Prvi pripadnici roda Homo razvili su se iz roda Australopithecus prije 4 milijuna godina.

Prva vrsta roda Homo koja je migrirala iz Afrike u Europu je Homo erectus.

3. Razvoj kroz promjene

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju
  • opisati evoluciju čovjeka
  • opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
  • objašnjavati početke hrvatske pismenosti
  • opisivati povijesni razvoj hrvatskoga pisma i pravopisa
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: Kronologija - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
    1. Videolekcija 5.1: Život prije života - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti osnovna načela i tijek kemijske i biološke evolucije, povezati kemijsku evoluciju s dostupnom energijom u praatmosferi, povezati nastanak prvih organizama s dostupnom energijom u praoceanima, povezati bioraznolikost s pojavom aerobnosti, opisati svojstva, sastav i vrstu proteina, povezati strukturu proteina s njihovom funkcijom u organizmu, objasniti fizikalna i kemijska svojstva aminokiselina i proteina
    2. Videolekcija 5.2: Zašto DNA nije dovoljna - Ishodi učenja: objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, objasniti da su deoksiribonukleinske kiseline nositelji nasljedne upute i temelj raznolikosti živog svijeta, razlikovati pojmove gen i genom, objasniti proces replikacije, transkripcije i translacije, opisati svojstva, sastav i vrstu nukleinskih kiselina, povezati strukturu nukleinskih kiselina s njihovom funkcijom u organizmu, opisati uloge ribonukleinskih kiselina
    3. Videolekcija 5.4: I tako se prvi put nešto izvede… - Ishodi učenja: povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
    4. Videolekcija 5.5: Dokazivanje - Ishodi učenja: analizirati skup realnih brojeva, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
    5. Videolekcija 5.6: Suvremenost… - Ishodi učenja: objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
    6. Videolekcija 5.7: Dobrobiti i izazovi molekularne biologije - Ishodi učenja: objasniti životne procese na molekularnoj razini, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom