U prvom ste razredu iz fizike učili jednoliko ubrzano gibanje. (Pogledajte Fizika 1, Jednoliko ubrzano gibanje). Prisjetimo se i pokušajmo riješiti sljedeći zadatak.
Vozilo iz stanja mirovanja ubrzava akceleracijom
Izračunajte brzinu
i prijeđeni put
sekundu, dvije, odnosno tri sekunde nakon kretanja.
Provjerite podudara li se vaš graf s grafom funkcije brzine, odnosno grafom funkcije prijeđenog puta,
Uočite razliku između grafova. Pomičite točku na grafu da biste mogli pratiti vrijednosti prijeđenog puta i brzine. Što će se dogoditi u 4. sekundi i nakon 4. sekunde? Uočite razliku između vrijednosti brzine i puta u prvim sekundama i poslije. Možete li, s obzirom na graf, pretpostaviti što će se događati s tim vrijednostima dokle god vozilo ubrzava jednoliko? Ako smo u naseljenom mjestu (ograničenje brzine pretvorimo ), nakon koliko vremena prestajemo ubrzavati (akceleracija postaje nula) i nastavljamo se jednoliko kretati (pod pretpostavkom da ne želimo kršiti propise).
Zašto su prikazani samo dijelovi grafova (za pozitivne
-eve)?
Vidimo da je funkcija brzine linearna funkcija čiji je graf pravac. Kažemo da se brzina mijenja linearno.
Funkcija prijeđenog puta ovisi o kvadratu vremena, dakle promjena nije linearna nego kvadratna. Kako nazivamo takvu funkciju i što je njezin graf? Potražimo odgovor na to pitanje.
U uvodu smo više puta spomenuli riječ funkcija. Prisjetimo se pojma funkcije (pogledajte Matematika 1, Linearna funkcija).
Funkcija (preslikavanje, pridruživanje) jedan je od najvažnijih matematičkih pojmova. Određena je trima elementima.
Uparite istovjetne pojmove.
područje definicije funkcije
|
kodomena |
pravilo prema kojem djeluje funkcija
|
zakon pridruživanja |
područje vrijednosti funkcije
|
domena |
Funkciju obično označavamo malim slovom (npr. ). Ako s označimo element domene, a s element kodomene, onda je funkcija zadana s Mi ćemo proučavati funkcije koje za domenu i kodomenu imaju podskup skupa realnih brojeva. Takve funkcije nazivamo realne funkcije realne varijable. Zadavat ćemo ih samo pravilom gdje se podrazumijeva da je domena i kodomena skup realnih brojeva. Slika funkcije ne mora uvijek biti jednaka kodomeni. Ona je podskup kodomene. Čine ju sve vrijednosti promatrane funkcije.
U 1. razredu susreli smo se s funkcijom oblika: Ponovimo.
Pomoć:
Graf linearne funkcije (
) nazivamo pravac.
Graf funkcije koji skiciramo u koordinatnom sustavu pokazuje nam kako se jedna veličina mijenja u ovisnosti o drugoj. Graf prikazuje skup svih uređenih parova (točaka u koordinatnom sustavu) kod kojih je prva koordinata (apscisa) broj iz domene funkcije, nezavisna varijabla. Uvrštavanjem vrijednosti prve koordinate u funkciju, tj. u zakon pridruživanja, dobijemo drugu koordinatu točke (ordinatu), to jest zavisnu varijablu.
Funkciju oblika gdje su nazivamo polinom jedne varijable n-tog stupnja (čitaj: entog stupnja).
je stupanj polinoma, dok nazivamo vodeći koeficijent. Polinomi su definirani za svaki realni broj pa je domena tih funkcija skup realnih brojeva.
Spojite odgovarajuće parove.
|
polinom nultog stupnja |
|
polinom prvog stupnja |
|
polinom drugog stupnja |
Povežite nazive istih funkcija.
polinom drugog stupnja
|
konstantna funkcija |
polinom nultog stupnja
|
kvadratna funkcija |
polinom prvog stupnja
|
linearna funkcija |
Kvadratna funkcija ili polinom drugog stupnja je funkcija
definirana formulom
Koeficijenti su realni brojevi te vrijedi
Prema analogiji s kvadratnom jednadžbom (pogledajte modul Kvadratna jednadžba) povežite koeficijente s njihovim nazivima.
Za kvadratnu funkciju
povežite oznake s nazivima realnih koeficijenata.
|
linearni koeficijent |
|
vodeći koeficijent |
|
slobodni koeficijent |
Primjer 1.
Odredimo koeficijente kvadratne funkcije
Rješenje je
Primjer 2.
Koje su od sljedećih funkcija kvadratne?
-
Kvadratne funkcije ili polinomi drugog stupnja su funkcije kojima je najveći nenegativan eksponent varijable
Dakle od ponuđenih funkcija kvadratne su i
Primjer 3.
Odredimo slobodni koeficijent kvadratne funkcije ako je
Uvrstimo u funkciju te vrijednost funkcije pa imamo
Sređivanjem jednadžbe dobijemo
Riješite zadatke s kvadratnim funkcijama.
Koje su od sljedećih funkcija kvadratne?
Pomoć:
Nakon sređivanja izraza najveći eksponent od mora biti
Odredi linearni koeficijent
funkcije
ako je
Pomoć:
U funkciju uvrstite
te za vrijednost funkcije
Dobije se
iz čega slijedi rješenje.
Danom -u pridružite vrijednost za zadani zakon pridruživanja
Pomoć:
Uvrstite u funkciju vrijednost za x. Npr.
Graf kvadratne funkcije nazivamo parabola, s jednadžbom
Pojam parabola (grč. odstupanje, zastranjivanje) nastao je u starogrčkoj matematici oko 4. st. pr. Krista. Pripisuje se Menehmu. Apolonije (grčki matematičar iz Perge, 2. st. pr. Krista) prvi je za konike upotrijebio nazive elipsa, hiperbola i parabola te utvrdio da se mogu dobiti presjekom stošca ravninom (naziv parabola preuzeo je od Arhimeda).
Pokrenite sljedeću interaktivnu vježbu.
Mijenjajte vrijednosti
kvadratnoga, linearnoga i slobodnog koeficijenta
Promatrajte što se događa s parabolom
te odgovorite na pitanja u nastavku.
Je li parabola simetrična? U kojoj točki parabole kvadratna funkcija poprima najveću, a u kojoj najmanju vrijednost ( )?
Zapamtimo!
Vratite se ponovno na prethodnu aktivnost s parabolom, mijenjajte vrijednosti kvadratnoga, linearnoga i slobodnog koeficijenta
te odgovorite na pitanja.
O čemu ovisi kako je okrenuta parabola?
Postupak:
Odaberite neke vrijednosti za dva koeficijenta, a treći mijenjajte i pratite kako se ponaša parabola. Pazite, za
parabola ne postoji.
Parabola je otvorena prema gore za:
Promatrajte grafove funkcija
i potražite točne odgovore.
Jednadžba parabole koja prolazi ishodištem koordinatnog sustava je
Promjenom koje vrijednosti se mijenja širina parabole?
Što nam je veći, parabola je:
Parabola je:
Menehmo (grčki matematičar, 4. st. pr. Krista) pokušao je riješiti problem udvostručenja kocke (Delski problem, jedan od triju klasičnih problema) s pomoću presjeka dviju parabola. Istražite kako. Što znate o trima klasičnim (geometrijskim) problemima? Svoja saznanja iznesite u razredu. Poslužite se internetom.
U sljedećoj interaktivnoj vježbi najprije ćemo nacrtati parabolu
(funkciju kvadriranja, kvadratna funkcija kojoj je vodeći koeficijent
a linearni i slobodni koeficijenti jednaki su nuli).
Nakon što smo skicirali elementarnu funkciju kvadriranja (
), pogledajmo kako se ponaša kvadratna funkcija
u ovisnosti o vodećem koeficijentu
. Naučit ćemo skicirati parabole oblika
Mijenjajte
i promatrajte što se događa s parabolom.
Skicirajte još neke parabole tog oblika u bilježnici:
Primjer 4.
Skicirajte grafove sljedećih funkcija.
i
Opazimo da u prethodnoj animaciji za parabole oblika vrijedi:
Skicirajte u bilježnicu parabole.
Naučili smo skicirati parabole oblika
Međutim, ako
nam je zadan graf kvadratne funkcije, kako odrediti njegovu jednadžbu?
Primjer 5.
Odredimo jednadžbe funkcija zadanih grafički.
Kod traženja jednadžbe parabole najprije pogledajmo čemu je jednak vodeći koeficijent Znamo da svaka točka na paraboli mora zadovoljiti danu jednadžbu parabole. Kod tako zadanih parabola pronađemo točku čije koordinate s pomoću mreže lako pročitamo. Dakle, tražimo čvorišta mreže kao na slici.
Kod funkcije odabrali smo točku kojoj je Uvrstimo to u našu jednadžbu za i dobijemo:
Funkcija glasi:
Potražimo rješenje za funkciju
Kako graf funkcije prolazi točkom vrijedi
Funkcija glasi:
Općenito, za bilo koje dvije točke na paraboli možemo uočiti pravilo:
Od točke do točke krećemo se za u smjeru osi ali kako idemo u negativnom smjeru, mijenjamo predznak ( ), zatim nastavljamo u smjeru osi za ali u negativnom pa je Uvrstimo u jednadžbu za Iz toga slijedi rješenje za
Rješenja možemo provjeriti u jednom od prethodnih GGB-nih predložaka.
Graf sa slike nacrtajte u bilježnicu i odredite jednadžbe funkcija zadanih grafički.
Ponovimo što smo naučili o funkciji te o njezinu grafu.
Koje su od sljedećih funkcija kvadratne, odnosno polinomi drugog stupnja?
Parabola otvorena je prema:
U odnosnu prema paraboli
parabola
je
:
U odnosnu prema paraboli
parabola
je:
Točka
je za parabolu
Odaberite pravu jednadžbu parabole za graf.
Pomoć:
Primijenite pravila za vodeći koeficijent: kako
utječe na otvor parabole te kad je parabola šira, odnosno kad je uža!