Što se događa dok dječak gura stol? Umara li se?
Vjerojatno ste često doživjeli da vas pitaju što ste danas radili, što ili gdje radite. Pojam rada povezan je s fizičkim poslovima poput guranja stola, ali i uz opuštajuće mentalne aktivnosti, poput gledanja televizije, ležanja na kauču ili čitanja. U svakodnevnom životu, svaki napor koji se odnosi na fizičko ili mentalno zalaganje povezan je s radom, dok u fizici rad ima točno određeno značenje.
Pogledajmo primjer guranja stola i upoznajmo se s pojmom rada u fizici. U prvom dijelu animacije dječak, djelujući silom, gura stol i pomiče ga s jednog mjesta na drugo. Dječak obavlja rad. U drugom dijelu animacije dječak bezuspješno pokušava pomaknuti stol, umara se, ali ne obavlja rad, jer unatoč tomu što silom djeluje na stol, on se ne miče.
Kada dječak stoji s naprtnjačom na leđima, njegovi mišići naprežu se i umaraju, ali to u fizici nije rad. Tijelo koje ne mijenja položaj kad na njega djeluje sila, ne obavlja rad. Rad se obavlja u slučaju kada dječak podiže školsku torbu s poda i stavlja je na ramena.
Primjer 1.
Dječak podiže dva paketa jednakih masa na police. Je li obavio jednak rad? Djeluje li istom silom na pakete? Koju silu svladava? Je li podigao pakete na istu visinu?
Dječak podiže pakete s poda silom mišića i svladava silu teže kojom Zemlja privlači paket. Dječak djeluje jednakom silom na oba paketa, jer su njihove mase jednake. Pakete podiže na različitu visinu. Gornja polica je viša, pa zbog duljeg puta na kojem djeluje silom obavlja veći rad.
Rad ovisi o putu na kojem djeluje sila. Što je put veći, to je i rad veći. Rad je razmjeran putu.
Primjer 2.
Dječak podiže dva paketa različite mase na istu visinu. Je li obavio jednak rad? Djeluje li istom silom na pakete? Koju silu svladava? Je li podigao pakete na istu visinu?
Dječak podiže pakete s poda silom mišića i svladava silu teže kojom Zemlja privlači pakete. Dječak ne djeluje jednakom silom na oba paketa jer njihove mase nisu jednake. Dječak podiže pakete na jednaku visinu. Pri podizanju paketa veće mase djelovat će većom silom i obavit će veći rad.
Rad ovisi o sili koja djeluje na tijelo. Što je sila kojom djelujemo na tijelo veća, to je i rad veći. Rad je razmjeran sili.
Mjerna jedinica rada je džul, a on je jednak umnošku
i
je rad koji obavi sila od
duž puta od
Primjer 3.
Silom od djelujemo na tijelo duž puta od Koliki je rad obavljen?
Djelujući silom od
obavili smo rad od
Koliki je prijeđeni put?
Kad podižemo tijelo na visinu, svladavamo silu teže. Tijelo zbog svoje mase ima i težinu, koja je iznosom jednaka sili teže kojom Zemlja privlači taj paket. Put koji tijelo prijeđe jednak je visini na koju ga podižemo, a visinu označavamo oznakom
.
U tom slučaju rad izračunavamo umnoškom težine tijela i visine na koju ga podižemo. Stoga možemo zapisati:
Rad je jednak gravitacijskoj potencijalnoj energiji tijela na visini na koju smo ga podignuli.
Primjer 4.
Tijelo mase podižemo na visinu od Koliki smo rad obavili?
Kad tijelo jednoliko vučemo po vodoravnoj podlozi, svladavamo silu trenja.
U tom slučaju rad izračunavamo umnoškom sile trenja i prijeđenog puta.
Primjer 5.
Tijelo mase vučemo po podlozi uz faktor trenja od Koliki smo rad obavili na putu od
Luka povlači kvadar duljine stranice , širine i visine gustoće jednoliko po stolu, uz faktor trenja od na putu od Koliki je obavljeni rad?
Kocku od nepoznatog materijala vučemo po putu od
i obavljamo rad od
Kocka ima duljinu stranice
Faktor trenja između kocke i podloge iznosi
Kolika je gustoća materijala od kojeg je kocka napravljena?
Kocka je napravljena od željeza gustoće
Zašto je rad obavljen povlačenjem tijela po stolu manji od rada koji smo obavili podižući uteg? Kad vučemo tijelo po podlozi, svladavamo silu trenja. Sila trenja manja je od sile teže.
Možemo li izračunati rad ako sila nije djelovala točno duž puta?
Djevojčica vuče sanjke po vodoravnoj podlozi. Sila kojom djevojčica vuče sanjke pod kutom je u odnosu na podlogu.
Silu kojom vuče potrebno je rastaviti na komponente. Komponentu koja djeluje duž puta
i komponentu koja je okomita na put
Komponenta sile
koja je okomita na put ne obavlja rad, jer u tom smjeru nema prijeđenog puta. Komponenta sile
koja djeluje duž puta obavlja rad. Obavljeni rad umnožak je komponente sile koja djeluje duž puta
i duljine puta s.
Djevojčica vuče sanjke po vodoravnoj podlozi. Sila kojom vuče sanjke iznosi
Kut između sile i podloge iznosi
Koliki će rad obaviti djevojčica ako vuče sanjke
Komponenta sile
koja djeluje duž puta obavlja rad. Kako odrediti komponentu sile koja obavlja rad?
Na slici možete primijetiti kako je komponenta sile
jednaka visini jednakostraničnog trokuta. Nacrtajte trokut u mjerilu, tako da je npr.
Jednakostranični trokut sada ima duljine stranica
Izmjerite ravnalom komponentu
te je pomnožite s
i na taj način dobit ćete iznos komponente koja djeluje duž puta.
U ovom slučaju
iz čega dobivamo da je iznos sile
Sad možemo izračunati rad. Rad je djelovanje sile na putu.
Lopta se nalazi na podu i njezina gravitacijska potencijalna energija iznosi Što se događa kad je podižemo na policu na neku visinu?
Kad podignemo loptu na visinu, njezina se gravitacijska potencijalna energija promijenila. Energiju koju lopta ima na tlu označavamo s
a energiju koju lopta ima kad je podignemo na visinu, označavamo s
Podizanjem lopte na visinu obavili smo rad. Pri obavljanju rada dolazi do promjene energije
Rad je jednak promjeni energije.
Primjer 6.
Lopta mase nalazi se na podu. Podižemo je na policu visoku
- Kolika je gravitacijska potencijalna energija lopte na tlu?
- Kolika je gravitacijska potencijalna energija lopte na polici?
- Koliki smo rad obavili pri podizanju lopte na policu?
Knjiga mase
nalazi se na stolu, na visini od
Knjigu podižemo na policu na visinu od
Primjer 7.
Edita se bavi streličarstvom. Sila kojom rastegne luk za iznosi
- Kolika je elastična potencijalna energija pohranjena u luku?
- Koliku kinetičku energiju ima strijela pri izbacivanju?
- Koliki je rad Edita obavila?
Opruga se sabije za
kad na njoj obavimo rad od
Kolika je konstanta elastičnosti opruge?
Promotri dizalicu i odgovori na pitanja
Dizalica podiže teret mase
tona na visinu od
od točke
do točke
Nakon toga teret vodoravno podiže do ruba dizalice od točke
do točke
još
Izračunaj:
Izradite od plastelina mali valjak promjera
i visine
Na valjak postavite kutiju riže mase
Lagano pridržavajte valjak da se ne prevrne i pričekajte nekoliko minuta da mu se smanji visina.
Koliki je rad utrošen na promjenu oblika valjka?
Rad je razmjeran sili koja djeluje na tijelo, a obrnuto razmjeran putu koji tijelo prijeđe.
Mjerna jedinica džul (
) može se izraziti kao
Podižući tijelo na neku visinu, obavljamo rad.
Helena u ruci drži barbiku. U tom slučaju ona obavlja rad.
Helena gura dječja kolica. U tom slučaju ona obavlja rad.
Vedrana i Ana žive u istoj zgradi. Penjući se svaka do svog stana, obave jednak rad. Znamo da Vedrana ima veću masu od Ane. Koja je tvrdnja točna:
Kuglice jednakog materijala, a različitog volumena, nalaze se na stolu. Pri podizanju koje kuglice je obavljen najveći rad?
Pri podizanju koje kuglice je obavljen najmanji rad?
Dva učenika jednakih masa obavila su jednak rad pri penjanju po užetu. Što možemo reći o visini na koju su se popeli?
Drveni kvadar mase
guramo po betonskom putu od
uz faktor trenja
Potom isti drveni kvadar guramo
po drvenoj klupi, uz faktor trenja
U kojem smo slučaju obavili manji rad?
Bakrenu i aluminijsku kuglu jednakog volumena podižemo na visinu od jednog metra. Pri podizanju koje kugle obavljamo manji rad?
Pri guranju tijela mase
po stolu, duž puta od
obavili smo rad od
Faktor trenja između tijela i stola iznosi:
Ispustimo loptu mase
s visine od
i u trenutku pada na tlo kinetička energija lopte iznosi
Koliki rad obavi lopta za svladavanje otpora zraka?