Vjerojatno ste često doživjeli da vas pitaju što ste danas radili, što ili gdje radite. Pojam rada povezan je s fizičkim poslovima poput guranja stola, ali i uz opuštajuće mentalne aktivnosti, poput gledanja televizije, ležanja na kauču ili čitanja. U svakodnevnom životu, svaki napor koji se odnosi na fizičko ili mentalno zalaganje povezan je s radom, dok u fizici rad ima točno određeno značenje.
Pogledajmo primjer guranja stola i upoznajmo se s pojmom rada u fizici. U prvom dijelu animacije dječak, djelujući silom, gura stol i pomiče ga s jednog mjesta na drugo. Dječak obavlja rad. U drugom dijelu animacije dječak bezuspješno pokušava pomaknuti stol, umara se, ali ne obavlja rad, jer unatoč tomu što silom djeluje na stol, on se ne miče.
Kada dječak stoji s naprtnjačom na leđima, njegovi mišići naprežu se i umaraju, ali to u fizici nije rad. Tijelo koje ne mijenja položaj kad na njega djeluje sila, ne obavlja rad. Rad se obavlja u slučaju kada dječak podiže školsku torbu s poda i stavlja je na ramena.
Rad je djelovanje sile duž puta. Oznaka za rad je , što dolazi od engleske riječi work, a mjerna jedinica za rad je džul ().
O čemu ovisi rad?
Primjer 1.
Dječak podiže dva paketa jednakih masa na police. Je li obavio jednak rad? Djeluje li istom silom na pakete? Koju silu svladava? Je li podigao pakete na istu visinu?
Dječak podiže pakete s poda silom mišića i svladava silu teže kojom Zemlja privlači paket. Dječak djeluje jednakom silom na oba paketa, jer su njihove mase jednake. Pakete podiže na različitu visinu. Gornja polica je viša, pa zbog duljeg puta na kojem djeluje silom obavlja veći rad.
Rad ovisi o putu na kojem djeluje sila. Što je put veći, to je i rad veći. Rad je razmjeran putu.
Primjer 2.
Dječak podiže dva paketa različite mase na istu visinu. Je li obavio jednak rad? Djeluje li istom silom na pakete? Koju silu svladava? Je li podigao pakete na istu visinu?
Dječak podiže pakete s poda silom mišića i svladava silu teže kojom Zemlja privlači pakete. Dječak ne djeluje jednakom silom na oba paketa jer njihove mase nisu jednake. Dječak podiže pakete na jednaku visinu. Pri podizanju paketa veće mase djelovat će većom silom i obavit će veći rad.
Rad ovisi o sili koja djeluje na tijelo. Što je sila kojom djelujemo na tijelo veća, to je i rad veći. Rad je razmjeran sili.
Rad je jednak umnošku sile i puta na kojem djeluje ta sila.
Mjerna jedinica rada
Mjerna jedinica rada je džul, a on je jednak umnošku
i
Silom od djelujemo na tijelo duž puta od
Koliki je rad obavljen?
Zadatak 1.
Djelujući silom od obavili smo rad od
Koliki je prijeđeni put?
Kad podižemo tijelo na visinu, svladavamo silu teže. Tijelo zbog svoje mase ima i težinu, koja je iznosom jednaka sili teže kojom Zemlja privlači taj paket. Put koji tijelo prijeđe jednak je visini na koju ga podižemo, a visinu označavamo oznakom .
U tom slučaju rad izračunavamo umnoškom težine tijela i visine na koju ga podižemo. Stoga možemo zapisati:
Rad je jednak gravitacijskoj potencijalnoj energiji tijela na visini na koju smo ga podignuli.
Primjer 4.
Tijelo mase podižemo na visinu od
Koliki smo rad obavili?
Luka povlači kvadar duljine stranice , širine
i visine
gustoće
jednoliko po stolu, uz faktor trenja od
na putu od
Koliki je obavljeni rad?
Zadatak 5.
Kocku od nepoznatog materijala vučemo po putu od
i obavljamo rad od
Kocka ima duljinu stranice
Faktor trenja između kocke i podloge iznosi
Kolika je gustoća materijala od kojeg je kocka napravljena?
Zašto je rad obavljen povlačenjem tijela po stolu manji od rada koji smo obavili podižući uteg? Kad vučemo tijelo po podlozi, svladavamo silu trenja. Sila trenja manja je od sile teže.
Kutak za znatiželjne
Možemo li izračunati rad ako sila nije djelovala točno duž puta?
Djevojčica vuče sanjke po vodoravnoj podlozi. Sila kojom djevojčica vuče sanjke pod kutom je u odnosu na podlogu.
Silu kojom vuče potrebno je rastaviti na komponente. Komponentu koja djeluje duž puta
i komponentu koja je okomita na put
Komponenta sile
koja je okomita na put ne obavlja rad, jer u tom smjeru nema prijeđenog puta. Komponenta sile
koja djeluje duž puta obavlja rad. Obavljeni rad umnožak je komponente sile koja djeluje duž puta
i duljine puta s.
Kutak za znatiželjne
Djevojčica vuče sanjke po vodoravnoj podlozi. Sila kojom vuče sanjke iznosi
Kut između sile i podloge iznosi
Koliki će rad obaviti djevojčica ako vuče sanjke
Komponenta sile
koja djeluje duž puta obavlja rad. Kako odrediti komponentu sile koja obavlja rad?
Na slici možete primijetiti kako je komponenta sile
jednaka visini jednakostraničnog trokuta. Nacrtajte trokut u mjerilu, tako da je npr.
Jednakostranični trokut sada ima duljine stranica
Izmjerite ravnalom komponentu
te je pomnožite s
i na taj način dobit ćete iznos komponente koja djeluje duž puta.
U ovom slučaju
iz čega dobivamo da je iznos sile
Sad možemo izračunati rad. Rad je djelovanje sile na putu.
Kad podignemo loptu na visinu, njezina se gravitacijska potencijalna energija promijenila. Energiju koju lopta ima na tlu označavamo s
a energiju koju lopta ima kad je podignemo na visinu, označavamo s
Podizanjem lopte na visinu obavili smo rad. Pri obavljanju rada dolazi do promjene energije
Dizalica podiže teret mase
tona na visinu od
od točke
do točke
Nakon toga teret vodoravno podiže do ruba dizalice od točke
do točke
još
Izračunaj:
Koliki je rad obavila dizalica od točke
do točke
Kolika je promjena gravitacijske potencijalne energije od točke
do točke
Koliki je rad obavila dizalica od točke
do točke
Kolika je promjena gravitacijske potencijalne energije od točke
do točke
Rad je jednak nuli, jer je sila okomita na put.
Izradi vježbu
Izradite od plastelina mali valjak promjera
i visine
Na valjak postavite kutiju riže mase
Lagano pridržavajte valjak da se ne prevrne i pričekajte nekoliko minuta da mu se smanji visina.
Oznaka za rad je
, a mjerna jedinica za rad naziva se
.
null
null
Rad je razmjeran
i
.
null
null
Rad je jednak
stalne sile i duljine puta.
null
null
Rad je jednak
energije.
null
null
Rad je razmjeran sili koja djeluje na tijelo, a obrnuto razmjeran putu koji tijelo prijeđe.
null
null
Mjerna jedinica džul () može se izraziti kao
null
null
Podižući tijelo na neku visinu, obavljamo rad.
null
null
Helena u ruci drži barbiku. U tom slučaju ona obavlja rad.
null
null
Helena gura dječja kolica. U tom slučaju ona obavlja rad.
null
null
Vedrana i Ana žive u istoj zgradi. Penjući se svaka do svog stana, obave jednak rad. Znamo da Vedrana ima veću masu od Ane. Koja je tvrdnja točna:
null
null
Kuglice jednakog materijala, a različitog volumena, nalaze se na stolu. Pri podizanju koje kuglice je obavljen najveći rad?
null
null
Pri podizanju koje kuglice je obavljen najmanji rad?
null
null
Dva učenika jednakih masa obavila su jednak rad pri penjanju po užetu. Što možemo reći o visini na koju su se popeli?
null
null
Drveni kvadar mase
guramo po betonskom putu od
uz faktor trenja
Potom isti drveni kvadar guramo po drvenoj klupi, uz faktor trenja
U kojem smo slučaju obavili manji rad?
null
null
Franjo ima masu od
i naprtnjaču mase
Josip ima masu od
i naprtnjaču mase
Penju se na brdo svaki sa svoje strane, kao što je prikazano na slici. Kakav je odnos rada koji su obavili Franjo i Josip, uspinjući se s naprtnjačom do vrha?
null
null
Bakrenu i aluminijsku kuglu jednakog volumena podižemo na visinu od jednog metra. Pri podizanju koje kugle obavljamo manji rad?
null
null
Roko je čekićem zabio čavao u drvenu dasku
duboko, pri čemu je obavio rad od
Roko je djelovao na čavao silom od
null
null
Tijelo mase
spustimo s police visine
na stol visok
Pri spuštanju energija se promijenila za
null
null
Tijelo mase
nalazi se na visini od
Na kojoj se visini nalazi tijelo težine
ako je obavljen jednak rad za podizanje na tu visinu? Drugo tijelo nalazi se na visini od
null
null
Pri guranju tijela mase
po stolu, duž puta od
obavili smo rad od
Faktor trenja između tijela i stola iznosi:
null
null
Ispustimo loptu mase
s visine od
i u trenutku pada na tlo kinetička energija lopte iznosi
Koliki rad obavi lopta za svladavanje otpora zraka?
null
null
...i na kraju
Rad je jednak umnošku sile i puta na kojem djeluje ta sila.
Mjerna jedinica rada je džul