Dovucite brojeve koji nedostaju tako da je zbroj svih brojeva u recima, stupcima i dijagonalama isti.
5
3
15
14
2
9
12
8
Koliko iznosi magični zbroj u danoj tablici, odnosno zbroj brojeva po redcima, stupcima i dijagonali? Znate li kako se nazivaju takve i slične tablice brojeva?
Zbroj je a tablica je primjer magičnog kvadrata reda Tablica koja ima redaka i stupaca je magični kvadrat reda ako je zbroj brojeva u svim stupcima, redcima i dijagonalama isti broj.
Ovaj je magični kvadrat jedan od najpoznatijih magičnih kvadrata dimenzije a nalazi se na djelu Melencolia I, gravuri njemačkog umjetnika Albrechta Dürera. Osim magičnog zbroja u redovima, stupcima i dijagonalama, u tom se kvadratu pojavljuje i mnogo drugih zanimljivih pojedinosti.
U sklopu projekta o temi Magični kvadrati, vaš je zadatak u tročlanim skupinama obraditi zadanu temu, izraditi plakat i prezentaciju. Evo i nekih smjernica kojima se možete voditi tijekom projekta:
Dovucite zadane elemente na pravo mjesto.
Dovlačenjem stavite u jednu skupinu beskonačne, a u skupinu konačne skupove.
Što zaključujete? Koja ste svojstva za skupove otkrili?
i
Svojstva koja ste otkrili poznata su pod nazivom De Morganovi zakoni.
Mjerenje je postupak kojim se određuje vrijednost neke veličine. Kako bismo što preciznije odredili stvarnu vrijednost te veličine, postupak mjerenja može se provesti više puta. Prije obrade dobivenih podataka treba odbaciti mjerenja koja znatno odstupaju od ostalih izmjerenih vrijednosti i najvjerojatnije su posljedica ljudske greške (takozvana gruba greška ili omaška). Za najbolju procjenu obično uzimamo srednju vrijednost odnosno aritmetičku sredinu svih preostalih rezultata mjerenja.
Nakon toga se za svaki od rezultata mjerenja izračuna apsolutno odstupanje:
Od svih se apsolutnih odstupanja odabere najveće. Označavamo ga s
i nazivamo maksimalna apsolutna pogreška.
Maksimalna relativna pogreška označava se s a računa se prema formuli
Dogovor je da se prvo zaokružuje maksimalna apsolutna pogreška, na prvu značajnu znamenku koja nije te se na temelju toga ispravlja zapis srednje vrijednosti na isti broj decimala (i uzima se u obzir broj značajnih znamenaka ulaznih podataka). Konačan zapis mjerenja nakon pravilnog zaokruživanja zapisuje se s
Primjer 1.
Pripremajući se za školsko natjecanje u skoku udalj, učenik je zamolio svoje prijatelje da mu izmjere duljinu skoka. Svatko je od njih šest dobio drukčiji rezultat (u metrima).
Rezultati, redom kako su izmjereni, iznose:
Na osnovi izmjerenih podataka procijenite koliko je učenik skočio udalj.
Na početku treba odbaciti mjerenje koje znatno odstupa od ostalih izmjerenih vrijednosti.
Takav je rezultat nužno pravilno zaokružiti – mjerni instrument nije imao preciznost mjeriti na
decimalu, zato taj zapis nije točan.
Kako glasi konačan zapis mjerenja?
Između kojih se brojeva nalazi stvarna vrijednost i kolika je maksimalna relativna pogreška?
Konačni zapis mjerenja je odnosno stvarna se vrijednost mjerenja nalazi između brojeva i
Maksimalna je relativna pogreška
Za sljedeći su vam pokus potrebni teniska loptica, štoperica, džepno računalo i pribor za pisanje. Radite u tročlanim skupinama na sljedeći način:
Jedan će član puštati lopticu da slobodno pada s visine
Drugi će član štopericom mjeriti vrijeme za koje će loptica pasti na tlo, tako da će uključiti štopericu u trenutku puštanja loptice, a isključiti u trenutku kad ona dotakne tlo. Treći će član pregledno zapisivati rezultate mjerenja u za to predviđenu tablicu. Mjerenje vremena potrebno je provesti od
do
puta. Obradite dobivene podatke i napišite u bilježnicu kratak osvrt na rezultate mjerenja, točnost i pogreške pri mjerenju. U svoja razmatranja uključite i odgovore na pitanja:
Koje se pogreške i zašto mogu javiti pri mjerenju?
S kojom preciznošću štoperica mjeri vrijeme?
Kojim ste se matematičkim, a kojim fizikalnim znanjima koristili pri izvođenju pokusa i računanju?
Možete li nakraju, i koliko precizno, odgovoriti na pitanje koliko je dugo loptica padala i s koje je visine puštena?
Štopericu možete pronaći na poveznici.
Ako niste u mogućnosti izvesti pokus, možete upotrijebiti pokus s lopticom i osam mjerenja u simulaciji:
Ispišite sve elemente skupova
Odredite i
Za koji cijeli broj
vrijedi:
Poredajte elemente po veličini tako da na vrhu bude element koji ima najmanju vrijednost.
Ako je
izračunajte:
Prema popisu stanovništva od 2011. godine, Hrvatska je imala
stanovnika, od kojih je muškaraca bilo
Udjel stanovništva starijega od
godina iznosio je
posto. Udjel žena u fertilnoj dobi (od
do
godina) u ukupnom stanovništvu bio je
posto. Na osnovi danih podataka odredite:
Zaokružite brojeve na dani broj značajnih znamenki.
Izračunajte i rezultat zaokružite na dvije decimale.
Dovucite zadane elemente na pravo mjesto.
|
|
Razlika im je
|
|
|
|
|
Pripremajući se za važno natjecanje Marin je morao pažljivo izmjeriti svoju masu. Na vagi piše da mjeri vrijednost mase s točnošću na dekagram uz maksimalnu relativnu pogrešku od Marin je deset puta izmjerio svoju masu, ali svaki je put dobio drukčiji rezultat. Provjerite točnost vage, to jest je li dobra procjena točnosti. Kolika je stvarna Marinova masa ako je on izmjerio sljedeće vrijednosti:
?
U decimalnom zapisu racionalnog broja
odredite decimalu koja se nalazi iza decimalne točke na
Znate li što je glazbena ljestvica? Koliko je tonova u njoj? Ako istodobno odsviramo neka dva tona, hoće li zvučati ugodno ili neugodno?
U ljestvici je osam tonova: C, D, E, F, G, A, H i c.
Visina tona ovisi o duljini žice na kojoj sviramo. Ako skratimo žicu na kojoj sviramo ton C na polovinu njezine duljine, dobit ćemo žicu na kojoj sviramo ton c. Razmak je između tih dvaju tonova osam pa se naziva oktava.
Interval oktave ostvaruje se titranjem žica kojima su duljine u omjeru Ton c zovemo oktava na C. Interval kvinte je razmak od pet tonova, a ostvaruje se omjerom Razmak od četiriju tonova je interval kvarte koji se ostvaruje omjerom
Zamislimo da ton C sviramo na žici duljine
Koji je ton kvinta na C, a koji kvarta na C? Kolike su duljine žica na kojima sviramo te tonove?
Kvinta na C je G, kvarta na C je F. Ton G svira se na žici duljine a ton F na žici duljine
Primjer 2.
Odredimo interval F do G.
Treba naći omjer duljina žica na kojima se sviraju tonovi F i G.
Taj se interval naziva cijeli ton.
Podijelimo donju kvartu od C do F cijelim tonovima. Krećući od C odredimo ton D tako da interval među njima bude cijeli ton. Zatim odredimo ton E tako da interval između D i E bude cijeli ton. Isto tako podijelimo gornju kvartu od G do c cijelim tonovima. Dobit ćemo još dva nova tona, A i H.
Uparite elemente.
F
|
|
G
|
|
H
|
|
C
|
|
A
|
|
D
|
|
E
|
|
c
|
|
Pitagora i njegovi sljedbenici pitagorejci govorili su da je sustav reda i ljepote izgrađen na suglasjima oktave, kvinte i kvarte. Zaključili su kako bit oktave, kvinte i kvarte nije žica, nego broj. Oblikovali su zakon malih brojeva: dva tona zvuče ugodno, skladno ako su im omjeri duljina žica razlomci s malim brojnikom i nazivnikom.
Pronađite tonove čiji su omjeri duljina žica razlomci s malim brojnikom i nazivnikom.
Nizozemski matematičar, fizičar i astronom Christiaan Huygens živio je u 17. stoljeću. Za Francusku akademiju znanosti osmislio je Planetarij koji prikazuje gibanja šest planeta oko Sunca i Mjeseca oko Zemlje. Modeli planeta kretali su se s pomoću zupčanika. Huygens je računao omjere vremena ophoda planeta i Zemlje oko Sunca. Za Veneru je dobio omjer To je značilo da bi trebalo napraviti zupčanike sa i zubaca. To je, naravno, bilo tehnički neizvedivo. Potrebno je bilo pronaći razlomak koji se malo razlikuje od istaknutog, a koji ima manje brojeve u brojniku i nazivniku.
Predložite neke razlomke.
Koristite se džepnim računalom. Zapišite broj zaokružen na jednu, dvije, tri i četiri decimale. Dobili ste četiri decimalna broja. Prikažite ih u obliku potpuno skraćenog razlomka.
ili
Razlomci koje smo dobili u prethodnom zadatku nisu dobri. Mali nazivnik ima samo prvi razlomak, ali on daje točnost samo na prvu decimalu. Razlomci koji se manje razlikuju od zadanog imaju velike nazivnike. Jeste li pronašli neke bolje? Problem pronalaženja dobrog razlomka može se riješiti s pomoću verižnih razlomaka. Što su to verižni razlomci?
Primjer 3.
Razlomak zapišimo u drugom obliku. Koristimo se džepnim računalom.
Podijelimo brojnik s nazivnikom. Količnik je 1, a ostatak 120. Možemo pisati
Ponovimo postupak s razlomkom Količnik je 2, a ostatak 11. Možemo pisati
Tako smo dobili
Nastavite postupak najprije s razlomkom a zatim i dalje sve dok ne dobijete ostatak
U prethodnom ste zadatku odredili verižni razlomak. Taj verižni razlomak zapisujemo i ovako: Promotrimo brojeve:
Ti se brojevi zovu konvergente verižnog razlomka. Opišite kako su dobivene konvergente verižnog razlomka iz našeg primjera. Konvergente su dobra aproksimacija za razlomak
Odlučili smo umjesto zadanog razlomka upotrijebiti konvergentu Izračunajte apsolutnu pogrešku Zapišite apsolutnu pogrešku kao decimalni broj zaokružen na pet decimala.
Razlomak
zapišite u obliku verižnog razlomka.
Povežite postupak pretvaranja razlomka u verižni razlomak i Euklidov algoritam.
Racionalni brojevi mogu imati konačne, ali i beskonačne periodičke decimalne prikaze. Mogu li imati beskonačne verižne razlomke? Ili će postupak pretvaranja uvijek završiti u nekom koraku?
Objasnite.
Prikaz je racionalnoga broja u obliku verižnog razlomka konačan.
Zapišite broj
u obliku verižnog razlomka. Izračunajte konvergente. Izračunajte pogrešku za svaku od konvergenti.
Koji biste broj zubaca za Huygensov zupčanik odabrali?
Konvergente su: