Majka je primijetila kako redovito nedostaju slatkiši s mjesta gdje ih uobičajeno čuva. Zaključila je da ih netko od troje djece kradom uzima, ali nitko od njih to neće priznati.
Jednoga kišnog dana Mario se vratio iz škole i odmah s vrata požurio do ormara u kojem se čuvaju slatkiši.
Kad je majka poslije ušla u sobu, otišla je do ormara i primijetila da opet nedostaju slatkiši koje je to jutro ostavila. Pogledala je po sobi i odmah je znala tko je to učinio.
Što misliš, kako je majka otkrila tko se „osladio“ slatkišima?
Hodajući po snijegu, blatu ili pijesku ostavljamo otiske pa iza nas ostaje trag. Tako se i nakon duljeg vremena može vidjeti da je tim putom netko prošao.
Blato ostaje na obući pa se otisak prenosi i na čvrstu podlogu. Uspoređujući otisak obuće često se može utvrditi i tko je bila ta osoba.
Otiske ruku ostavljamo na čašama i drugim površinama koje dodirujemo. Htjeli mi to ili ne, svojim aktivnostima i djelovanjem ostavljamo za sobom različite tragove.
Sigurno si do sada već shvatio/shvatila da je mama prema tragovima koje su ostavile blatne Mariove cipele shvatila da upravo on redovito uzima slatkiše. Iako je riječ samo o slatkišima, Mario ih nije smio uzimati bez pitanja jer je, strogo gledajući, to ipak krađa. Trebao je zamoliti mamu i ona bi mu sigurno dopustila da pojede dio slatkiša.
Primjer 1.
Mislav i Petar učenici su 6. razreda i veoma vole sport, osobito nogomet. Rado ga igraju na satu Tjelesne i zdravstvene kulture i u slobodno vrijeme.
Petar često na društvenoj mreži objavljuje svoje fotografije s nogometnog terena, hvali se kad pobijedi i opravdava sebe i suigrače kad izgubi. Redovito prati i komentira uspjeh nogometne reprezentacije i kluba za koji navija.
Mislavovi prijatelji baš ne vole trčati nego radije sjede za računalom i nogomet igraju s pomoću igraće palice. Često se na društvenim mrežama hvale svojim rezultatima i uspjesima u igranju računalnih igrica. Kako bi ga društvo prihvatilo, i Mislav je počeo igrati računalne igre i na društvenim se mrežama uključuje u rasprave. Pravi nogomet i ne spominje, iako ga suigrači hvale govoreći da je odličan igrač.
Nogometni klub koji uskoro počinje s radom traži buduće nogometaše koji bi počeli trenirati. Na poziv se javilo mnogo dobrih igrača, a među njima su Mislav i Petar. Trener mora odabrati samo njih Kako bi si olakšao izbor, trener je nakon provjere na terenu i razgovora odlučio i na internetu potražiti što više podataka o njima. U Googleovoj tražilici redom je upisivao njihova imena.
Što misliš hoće li odabrati Mislava ili Petra?
U prethodnom videozapisu prikazana je situacija u kojoj su svaki dan mnogi korisnici računala. Igranje računalnih igrica primamljivo je i odraslim osobama, pa kako onda ne bi bilo djeci i mladima. Računalne su igre postale lako dostupne putem interneta, ali se od korisnika pri prijavi traži unos osobnih podataka.
U prethodnim smo jedinicama spominjali kako se danas mnogo vremena provodi za računalom, a najviše na internetu. Većina nas ima otvoren profil na barem jednoj društvenoj mreži.
Objavljujemo osobne podatke, fotografije, videozapise. Na taj način svakim klikom ostavimo neki trag na internetu. Sve objavljeno na internetu ondje trajno ostaje jer se širi velikom brzinom i ako nešto poželimo obrisati, to je zapravo nemoguće.
Digitalni tragovi su sve informacije koje ostavljamo služeći se internetom (poruke, objave na društvenim mrežama, videozapisi, fotografije ili crteži, podatci koje upisujemo pri prijavi na mrežnu stranicu...).
Korisničko ime i zaporku smijemo podijeliti s prijateljima.
Pogledaj sljedeću animaciju i odgovori na pitanja:
Savjeti:
Prije nego što
Svakim pristupom internetu, svakom prijavom na nekoj mrežnoj stranici nesvjesno ostavljamo svoje digitalne tragove. Kada objavimo fotografiju ili napišemo neki komentar, tada smo digitalni trag ostavili svjesno. Jesi li svaki put dobro razmislio/razmislila što objavljuješ na internetu? Pregledaj svoje digitalne tragove i razmisli jesu li svi oni pozitivni ili ima li onih za koje smatraš da bi bilo bolje da ih nisi ostavio/ostavila. Zapiši ih na papir, istakni i stavi pokraj računala kako bi te upozoravalo da ubuduće dobro razmisliš i ostavljaš tragove koji će uvijek i svima biti korisni i kojih se nikada nećeš morati sramiti.
Nekim od digitalnih alata (Bojanje, Word, PowerPoint...) izradi dokument koji ćeš samostalno ili s pomoću učitelja objaviti na školskim mrežnim stranicama. Neka to bude neki lijep crtež, pjesma koju si sam/sama napisao/napisala, poučan strip ili nešto drugo čime ćeš se uvijek moći ponositi.
Tako ćeš ostaviti pozitivan digitalni trag.
Svaki dan pregledavamo internetske stranice tražeći različite informacije radi učenja ili zabave, tražeći posao ili nas jednostavno zanimaju najnovije vijesti. Sve se više družimo na društvenim mrežama, dopisujemo se, razmjenjujemo fotografije, videosadržaje i tekstove.
Međutim, da bismo se mogli koristiti blagodatima društvenih mreža i interneta općenito, često se od nas traži da ostavimo neke osobne podatke ili druge informacije. Svim tim radnjama ostavljamo svoje digitalne tragove koji postaju lako dostupni bilo kojem korisniku interneta. Dovoljno je u tražilicu upisati nečije ime i prezime i u trenutku će se pronaći mnoštvo podataka o prethodnim aktivnostima te osobe.
Možda do sada nisi dovoljno razmišljao/razmišljala o tome, ali ubuduće imaj na umu koje stranice na internetu posjećuješ, koje podatke o sebi ostavljaš i što objavljuješ jer se neke objave (slike i tekstovi), koje ti se sada čine bezazlenima, u budućnosti mogu protumačiti na drukčiji način.
Ne zaboravi da ćeš se nekad upisati u srednju školu, možda na fakultet, u neku udrugu, klub, a u konačnici tražiti zaposlenje. Sjeti se da su svi tvoji digitalni tragovi koje budeš ostavio/ostavila vrlo lako dostupni i da će oni koji te budu zvali na razgovor moći saznati puno o tebi i prije nego dođeš kod njih na razgovor.
Na vrijeme se brini o svojemu digitalnom ugledu.