Processing math: 35%
x
Učitavanje

2.8 Jednostavni algebarski izrazi (u skupu N)

Što ću naučiti?
Europska unija - Zajedno do fondova EU
Prethodna jedinica

Na početku...

Skupina učenika živo raspravlja. Računaju! I ne mogu se složiti oko odgovora na jedno pitanje.

Koliko je 7+3·2?

null
null

Dakle, koliko je 7+3·2? 20 ili 13?

Kako ne bi bilo nedoumica koji je rezultat točan i kako bismo svi računali na jednak način te da ne bi došlo do zabune, dogo­vorena su određena pravila.

Redoslijed računskih operacija

Ako u brojevnom izrazu nema zagrada, prvo se provodi množenje i dijeljenje (slijeva nadesno), a tek zatim zbrajanje i oduzimanje (slijeva nadesno).

00:00
00:00

Primjer 1.

Izračunajmo vrijednost brojevnih izraza.

a) 12+6-5

b) 12-6+5

c) 12-6-5

d) 12·6:2

e) 12:6·2

f) 12:6:2

a) 12+6-5=18-5=13

b) 12-6+5=6+5=11

c) 12-6-5=6-5=1

d) 12·6:2=72:2=36

e) 12:6·2=2·2=4

f) 12:6:2=2:2=1 


00:00
00:00

Primjer 2.

Izračunajmo vrijednost brojevnih izraza.

a) 12+4·2

b) 32-8·3+4

c) 6+18:3-1 

a) 12+4·2=12+8=20

b) 32-8·3+4=32-24+4=8+4=12

c) 6+18:3-1=6+6-1=12-1=11 


Zadatak 1.

Zagrade

Ako u brojevnom izrazu postoje zagrade, prvo se računaju vrijednosti izraza u zagradama, zatim se provodi množenje i dijeljenje brojeva koji nisu u zagradi (slijeva nadesno), a tek zatim zbrajanje i oduzimanje brojeva koji nisu u zagradi (slijeva nadesno).

Redoslijed računskih operacija
Animirani prikaz rješavanja računskih operacija. Na prvom mjestu nalaze se zagrade, na drugom mjestu množenje i dijeljenje, a na trećem mjestu zbrajanje i oduzimanje.
00:00
00:00

Primjer 3.

Izračunajmo vrijednost brojevnih izraza.

a) 175-(126-49)

b) 144:(24·2) 

a) 175-(126-49)=175-77=98

b) 144:(24·2)=144:48=3 


Primjer 4.

Izračunajmo vrijednost brojevnih izraza.

a) 345+225:(5-2)

b) (55-6):(63:9)+63

c) 4·(29-3·7)+12:(43-37)

a) 345+225:(5-2)=345+225:3=345+75=420

b) (55-6):(63:9)+63=49:7+63=7+63=70

c) 4·(29-3·7)+12:(43-37)=4·(29-21)+12:6=4·8+12:6=32+2=34


Zanimljivost

Algebra je grana matematike koja se bavi općim svojstvima brojeva i generalizacijama koje iz njih proizlaze. U algebri se koriste slova za označavanje brojeva i opisivanje njihovih svojstava. Početci algebre javljaju se već kod Diofanta iz Aleksandrije, koji je uveo određene simbole za označivanje nepoznatih veličina. To je bio napredak u usporedbi s matematičarima prije njega, koji su algebarske probleme rješavali geometrijski. U 16. stoljeću francuski matematičar François Viète uvodi slova kao simbole za opće brojeve i nepoznate veličine. On je pokazao da se takvi simboli mogu koristiti u svim računskim operacijama koje su se dotad obavljale samo s brojevima. Ti su simboli omogućili lakše rješavanje složenijih matematičkih problema.

Pojednostavni!

Primjer 5.

Pojednostavnimo zapise:

a) 3 · a + 4 · a + a

b) 7 · b - 2 · b - b

c) 9 · a + 4 · b - 2 · a + 6 · b

a) 3 · a + 4 · a + a = a · ( 3 + 4 + 1 ) = a · 8 = 8 · a

b) 7 · b - 2 · b - b = b · ( 7 - 2 - 1 ) = b · 4 = 4 · b

c) 9 · a + 4 · b - 2 · a + 6 · b = a · ( 9 - 2 ) + b · ( 4 + 6 ) = 7 · a + 10 · b  


Umnožak 8 · a kraće pišemo 8 a , dakle između broja i slova smijemo izostaviti znak množenja.

Zapis a b je kraći zapis množenja a · b .

Primjer 6.

Izračunajmo vrijednost izraza 8 a - 2 a + 15 a - 6 a ako je a = 19 .

Pojednostavnimo zadani izraz:

8 a - 2 a + 15 a - 6 a = a ( 8 - 2 + 15 - 6 ) = a · 15 = 15 a

Vrijednost tog izraza za a = 19 je 15 · 19 = 285 .


Zadatak 2.

a) Spoji parove.

Broj koji je 5  puta veći od broja a .
a : 5  
Broj koji je za 5  manji od broja a .
a - 5  
Broj koji je 5  puta manji od broja a .
a + 5  
Broj koji je za 5  veći od broja a .
5 · a  
null
null

b) Brojevnom izrazu pridruži njegovo rješenje.

Broj koji je za 6 manji od broja x označavamo

.
null
null

Broj koji je 6  puta manji od broja x označavamo 

.
null
null

Broj koji je za 6  manji od dvostruke vrijednosti broja x označavamo

.
null
null

Broj koji je 6  puta manji od peterostruke vrijednosti broja x označavamo

.
null
null

Kutak za znatiželjne

Primjer 7.

Izračunajmo vrijednost izraza 5 · ( a + b + 18 ) - 3 · a + 2 · b - 10 ako je a = 12   i b = 9 .

I. način

Uvrstimo li u izraz 5 · ( a + b + 18 ) - 3 · a + 2 · b - 10 zadane vrijednosti a = 12 i b = 9 , dobit ćemo

5 · ( 12 + 9 + 18 ) - 3 · 12 + 2 · 9 - 10 = 5 · 39 - 36 + 18 - 10 = 195 - 36 + 18 - 10 = 167 .

II. način

Pojednostavnimo zadani izraz primjenjujući distributivnost množenja prema zbrajanju:

5 · ( a + b + 18 ) - 3 · a + 2 · b - 10 = 5 · a + 5 · b + 90 - 3 · a + 2 · b - 10 = 2 · a + 7 · b + 80 .

Zadane brojeve uvrstimo u pojednostavnjeni izraz:

2 · a + 7 · b + 80 = 2 · 12 + 7 · 9 + 80 = 24 + 63 + 80 = 167 .


...i na kraju

Uvježbaj redoslijed računskih radnji. U pravokutnike upiši po volji brojeve koji daju točnu jednakost.

Procijenite svoje znanje

Povratak na vrh