Na početku ove jedinice pogledajte GeoGebru s košarkaškim i nogometnim loptama. Pokušajte uzračunati cijenu košarkaške i nogometne lopte, a odgovor upišite u predviđene kvadratiće.
Kako biste ovaj zadatak lakše riješili, pogledajte koliki bi ukupni iznos trebalo platiti za košarkaške i nogometne lopte. Podijelite iznos s i dobit ćete iznos koji bi trebalo platiti za jednu košarkašku i jednu nogometnu loptu.
Prema prvom zapisu, iznos koji treba platiti za nogometnu loptu jednak je razlici iznosa koji treba platiti za sve tri lopte i iznosa koji treba platiti za nogometnu i košarkašku loptu.
Potom je iz sume iznosa koji treba platiti za nogometnu i košarkašku loptu jednostavno odgonetnuti cijenu košarkaške lopte.
Brojni životni problemi mogu se riješiti sustavom dviju linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice. Jedan od njih je kupovina dvaju artikala, kao u prethodnoj interakciji. Možete li se sjetiti još neke životne situacije koja se može riješiti sustavom linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice?
Sustav u koracima
Pri rješavanju svakodnevnih životnih situacija sustavom dviju linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice potrebno je proći nekoliko koraka. Za početak, važno je razumjeti situaciju i kontekst problema. Zadatak treba pročitati s razumijevanjem, ako treba i nekoliko puta, kako biste odredili što se u zadatku traži. Odredite što je u zadatku poznato, kao i vezu poznatih podataka i nepoznatih veličina. Veza se prikazuje linearnim jednadžbama koje je moguće riješiti jednom od poznatih metoda. Važno je i provjeriti je li rješenje smisleno i napisati odgovor riječima.
Luna je kilograma višanja i kilograma kivija platila kunu. U drugoj kupovini Luna je kilograma višanja i kilograma kivija platila kune. Odredite cijenu jednog kilograma višanja i jednog kilograma kivija.
Pronađite parove.
Označavanje cijena s
i
trešanja i
kivija je
Rješavanjem sustava dobije se
i
Uvrštavanje rezultata u sustav linearnih jednadžbi.
Cijena
višnja je
a
kivija
null
null
Zadatak 3.
Noa kupuje čarape. Paket od pari bijelih čarapa i pari plavih čarapa platit će kuna. Paket od pari bijelih čarapa i pari plavih čarapa platit će kuna. Koja je cijena jednog para bijelih i cijena jednog para plavih čarapa?
Pronađite sustav linearnih jednadžbi koji opisuje zadatak.
Pažljivo pročitajte zadatak.
null
null
Ako je iznos koji treba platiti za pet pari bijelih čarapa i deset pari plavih čarapa
kuna, tada je iznos koji treba platiti za jedan par bijelih čarapa i dva para plavih čarapa
Rezultat napišite u obliku cijelog broja.
kuna.
Pomoć:
Označimo s bijele, a s plave čarape. Prvi uvjet glasi:
Traži se
a to vrlo lako možemo dobiti ako prvu jednadžbu podijelimo s
Broj glava označava broj životinja. Ako s
označimo broj kokoši, a s
broj svinja, zbroj
i
jednak je broju glava, dakle
Kokoši imaju dvije noge, a svinje četiri. Ukupan broj kokošjih nogu je
a svinjskih
Zbroj tih dvaju brojeva je ukupan broj životinjskih nogu, dakle
kilograma mandarina i
kilograma jabuka stoji
kunu.
kilograma mandarina i
kilograma jabuka stoji
kunu.
Koja je cijena kilograma mandarina, a koja kilograma jabuka?
Nepoznata je cijena jednog kilograma mandarina i cijena jednog kilograma jabuka.
Označimo s
cijenu jednog kilograma mandarina, a s
cijenu jednog kilograma jabuka.
Poznato je da je zbroj
i
jednak
a
i
jednak
što zapisano jednadžbama glasi:
Rješavajući sustav jednom od poznatih metoda (primjerice metodom suprotnih koeficijenata), kao rješenje dobivamo uređeni par.
Rješenje ima smisla, jer je cijena jednog kilograma mandarina od i cijena jednog kilograma jabuka od kune moguća. Pri tome je kilograma mandarina kuna, a kilograma jabuka kuna, pa bi pri toj kupovini trebalo platiti kunu. Isto tako, kilograma mandarina stoji kuna, a kilograma jabuka kune, pa bi pri toj kupovini trebalo platiti kunu.
Cijena jednog kilograma mandarina je
a cijena jednog kilograma jabuka je
Zadatak 4.
Baka Katica na tržnici kupuje paprike i rajčice. Kupila je kilograma rajčice i kilograma paprike za kunu. Djed Mijo je na istom štandu kupio kilograma rajčice i kilograma paprike za kuna.
Koja je cijena paprike, a koja rajčice na štandu na kojem su baka Katica i djed Mijo kupovali?
Nepoznata je cijena jednog kilograma rajčice i cijena jednog kilograma paprike.
Označimo s
cijenu jednog kilograma rajčice, a s
cijenu jednog kilograma paprike.
Poznato je da je zbroj
i
jednak
a
i
jednak
što zapisano jednadžbama glasi:
Rješavajući sustav jednom od poznatih metoda (primjerice metodom suprotnih koeficijenata), kao rješenje dobivamo uređeni par.
Rješenje ima smisla, jer je cijena jednog kilograma rajčice od i cijena jednog kilograma paprike od kune moguća. Pri tome je kilograma rajčice kuna, a kilograma paprike kuna, pa bi pri toj kupovini trebalo platiti kunu. Isto tako, kilograma rajčice stoji kuna, a kilograma paprike kune, pa bi pri toj kupovini trebalo platiti kuna.
Cijena jednog kilograma rajčice je
a cijena jednog kilograma paprike je
Primjer 2.
Na filmskom setu bio je
kostim za konje i ljude. Iza konja i ljudi ostalo je
različitih tragova stopala i kopita.
Koliko je bilo konja, a koliko ljudi na filmskom setu?
Označimo s
broj ljudi, a s
broj konja. Ukupno je bio
kostim za konje i ljude, pa je i njih ukupno bilo
je različitih tragova stopala, od kojih svaki čovjek ima dva traga stopala, a konj
traga kopita.
Vrijedi:
Sustav riješimo jednom od poznatih metoda (metodom supstitucije ili metodom suprotnih koeficijenata).
ljudi i
konja zajedno nose
kostim. Kako svaki čovjek ima
traga stopala, ukupno ima
ljudska traga stopala. Kako svaki konji ima
traga kopita, to je
tragova kopita. Ukupno je
tragova i rješenje zaista ima smisla.
Brat je stariji od sestre sedam godina. Za godinu dana omjer njihovih godina bit će
Koliko je godina bratu, a koliko sestri?
Nepoznat je broj sestrinih i bratovih godina.
Označimo s
broj bratovih godina, a s
broj sestrinih godina.
Poznato je da je broj bratovih godina jednak broju sestrinih godina uvećanih za
a jedna godina više od bratovih godina i jedna godina više od sestrinih godina odnose se kao
što zapisano jednadžbama glasi:
Rješavajući sustav jednom od poznatih metoda (primjerice metodom supstitucije), kao rješenje dobivamo uređeni par
Rješenje ima smisla, jer
i
mogu biti nečije godine. Za godinu više brat i sestra imat će
i
godinu, a
Bratu je
a sestri
godina.
Zadatak 8.
Prije godina majka je bila puta starija od kćeri, a za devet godina bit će dvostruko starija. Koliko je godina majci, a koliko kćeri?
U jednoj osnovnoj školi tri puta je više učenika nego učenica. Pri tome je učenika za više nego učenica. Koliko učenika, a koliko učenica ima u toj školi?
Nepoznat je broj učenika i učenica jedne škole.
Označimo s
broj učenika, a s
broj učenica.
Poznato je da je
puta veći od
i
je za veći od
što zapisano jednadžbama glasi:
Rješavajući sustav jednom od poznatih metoda (primjerice metodom supstitucije), kao rješenje dobivamo uređeni par.
Rješenje ima smisla, jer i mogu biti brojevi učenika i učenica. Broj je puta veći od
a uvećan za je
čime smo provjerili točnost rješenja.
Elena je puta mlađa od tete Anice. Za godina zbroj njihovih godina bit će
Koliko je Eleni sada godina?
Eleni su
godine, a teti Anici
godine.
Pomoć:
je broj Eleninih godina, a
broj godina tete Anice.
null
Zadatak 10.
Jakov je pet puta mlađi od tetka Marka. Kad bi broju Jakovovih godina oduzeli godina i dodali ih Markovim godinama, Marko bi od Jakova bio stariji puta. Koliko je godina Jakovu, a koliko Marku?
U prodavaonici namještaja rade i Tadija i Ante. Njih dvojica zajedno su sastavila stolice. Da je Tadija sastavio stolica manje, sastavio bi dvostruko više stolica nego Ante.
Koliko je stolica sastavio Tadija, a koliko Ante?
Tadija je sastavio
stolice, a Ante
stolica.
Pomoć:
je broj stolica koje je sastavio Ante, a
broj stolica koje je sastavio Tadija.
null
Zadatak 12.
učenika 7. razreda krenula su na izlet. Na stajalištu je iz prvog autobusa u drugi prešlo
dječaka. Put su nastavili s jednakim brojem učenika u svakom autobusu.
Koliko je učenika bilo u prvom, a koliko u drugom autobusu na početku putovanja?
Nepoznat je broj učenika u prvom i drugom autobusu na početku putovanja.
Označimo s
broj učenika u prvom autobusu, a s
broj učenika u drugom autobusu.
Poznato je da je zbroj
i
jednak
a
umanjen za jednak je
uvećan za
što zapisano jednadžbama glasi:
Rješavajući sustav jednom od poznatih metoda (primjerice metodom suprotnih koeficijenata), kao rješenje dobivamo uređeni par.
Rješenje ima smisla, jer i mogu biti brojevi učenika u autobusu (uzmimo u obzir da autobusi mogu biti i na kat). Zbroj i je
a ako od oduzmemo
dobit ćemo
baš kao i da smo broju dodali
čime smo provjerili točnost rješenja.
Podijelite se u parove. Osmislite sami problemske zadatke.
Počnite od dva poznata broja koji će biti rješenje. Kad osmislite rješenja, zamijenite se. Partner neka napiše zadatak za vaše rješenje. Zamislite ukupan broj elemenata koji će se pojavljivati u zadatku (primjerice broj učenika i učenica, količina dviju namirnica...).
Namjestite brojeve koji će pri svakom koraku dati prirodne brojeve kao rezultat.
U slastičarnici je u jednom danu izrađeno
čokoladnih pralina. Izrađene su dvije vrste pralina: jedne imaju punjenje s višnjama, a druge s lješnjacima. Drugi dan izrađeno je
više pralina s punjenjem od višanja i
više pralina s punjenjem od lješnjaka, ukupno
pralina. Koliko je pralina s punjenjem od višanja, a koliko s punjenjem od lješnjaka izrađeno prvoga dana?
Nepoznat je broj pralina s punjenjem od višanja i broj pralina s punjenjem od lješnjaka izrađenih prvoga dana.
Označimo s
broj pralina s punjenjem od višanja, a s
broj pralina s punjenjem od lješnjaka.
Poznato je da je zbroj
i
jednak
a suma
uvećanog za
i
uvećanog za
jednaka je
što zapisano jednadžbama glasi:
Rješavajući sustav jednom od poznatih metoda (primjerice metodom suprotnih koeficijenata), kao rješenje dobivamo uređeni par.
Rješenje ima smisla, jer je moguće napraviti pralina s punjenjem od višanja i pralina s punjenjem od lješnjaka. Zbroj i je
Ako uvećamo za
odnosno
dobit ćemo
Ako uvećamo za
dobit ćemo
Zbroj i je
Prvoga dana izrađeno je pralina s punjenjem od višanja i pralina s punjenjem od lješnjaka.
Zadatak 14.
Marta je na ispitu postigla bodova. Ispit se sastojao od zadataka, od kojih se za svaki točan odgovor dobivalo
a za svaki netočan odgovor gubilo bodova. Marta je odgovorila na sve zadatke. Koliko je točnih odgovora imala Marta?
Marta je točno riješila
zadataka, a netočno
zadataka.
Pomoć:
je broj točno riješenih zadataka, a
broj netočno riješenih zadataka.
null
Zadatak 15.
U jednom je teniskom klubu
polaznika i polaznica. Odnos broja polaznika i broja polaznica je
Koliko je polaznica u tome klubu?
U tvornici parfema u jednom je danu napunjeno
muških i ženskih parfema. Drugi dan napunjen je jednak broj ženskih i muških parfema, gdje je
manje ženskih i jedna četvrtina više muških parfema nego prvoga dana. Koliko je ženskih, a koliko muških parfema napunjeno prvoga dana?
Nepoznat je broj muških i ženskih parfema napunjenih prvoga dana.
Označimo s
broj ženskih parfema, a s
broj muških parfema.
Poznato je da je zbroj
i
jednak
a
umanjen za jednak je
uvećanom za četvrtinu
što zapisano jednadžbama glasi:
Rješavajući sustav jednom od poznatih metoda (primjerice metodom suprotnih koeficijenata), kao rješenje dobivamo uređeni par.
Rješenje ima smisla, jer je moguće napuniti ženskih i muških parfema. Zbroj i je
Ako umanjimo za
dobit ćemo
kao i kad uvećamo za
što je četvrtina od
Prvoga dana napunjeno je ženskih i muških parfema.
Zadatak 17.
Turistički brodić plovi rijekom
Kad ide uzvodno, treba mu sati, a kad ide nizvodno, trebaju mu sata. Kolika je brzina brodića, a kolika rijeke?
Nepoznata je brzina brodića i brzina rijeke. Označimo s
brzinu brodića, a s
brzinu rijeke.
Razlika brzine brodića i brzine rijeke predstavlja uzvodnu brzinu brodića, a zbroj brzine brodića i brzine rijeke predstavlja nizvodnu brzinu brodića. Brzina je duljina puta (broj kilometara) podijeljena s vremenom (brojem sati).
Vrijedi:
Rješavajući sustav jednom od poznatih metoda (primjerice metodom suprotnih koeficijenata), kao rješenje dobivamo
Brzina brodića je
a brzina rijeke
Zadatak 18.
Vozač cisterne vozi lokalnom cestom brzinom od
Ako bi išao cestom na kojoj je dopušteno
stigao bi
sata ranije na istovar. Koliko je dug vozačev put i koliko mu vremena treba ako ide bržom cestom?
Nepoznato je vrijeme vožnje bržom cestom i duljina puta. Označimo s
vrijeme vožnje, a s
duljinu puta.
Duljina puta je brzina vožnje pomnožena s vremenom provedenim u vožnji. Vrijedi:
Rješavajući sustav jednom od poznatih metoda (primjerice metodom supstitucije), kao rješenje dobivamo
sati,
Vozačev put dug je
a ako ide bržom cestom, trebat će mu sati.
Zadatak 19.
Lokalni autobus prema voznom redu ima određeni vremenski razmak od jedne do druge vožnje s istog kolodvora. Ako vozi brzinom od
stići će na kolodvor
minuta ranije, a ako vozi
stići će
minuta ranije. Izračunajte duljinu puta tog autobusa i dopušteni vremenski razmak između dviju vožnji.
Nepoznata je duljina puta autobusa i dopušteni vremenski razmak između dviju vožnji. Označimo s
duljinu puta, a s
vremenski razmak.
Duljina puta je umnožak brzine i vremena vožnje. Pri računanju, vrijeme koje je izraženo u minutama treba pretvoriti u sate, gdje je
minuta
sata, a
minuta je
sata.
Vrijedi:
Rješavajući sustav jednom od poznatih metoda (primjerice metodom supstitucije), kao rješenje dobivamo
sat,
Duljina puta je
a vremenski razmak između dviju vožnji je
sat.
Suvremena je nastava teško zamisliva bez tehnologije, pa tako i učenje sustava dviju linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice.
Sustave dviju linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice moguće je riješiti uz pomoć suvremenijih kalkulatora, ali i uz pomoć računala. Dovoljno je upisati sustav dviju linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice u OneNote, jer OneNote ponudi rješenje uz popratni postupak. Isto tako, na internetu su dostupni i razni alati za računanje rješenja dviju linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice. Jedan takav alat dostupan je ovdje. Sustave dviju linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice moguće je riješiti i uz pomoć alata dinamičke geometrije, primjerice uz pomoć GeoGebre, gdje se tome problemu može prići i s algebarske, ali i s geometrijske strane.
Ipak, nije otkriven ni jedan alat koji će umjesto vas pročitati zadatak, uvidjeti njegov smisao i potom prionuti na rješavanje.
Savjetujemo da pozorno pročitate zadatak, odgonetnete nepoznanice i pronađete njihovu vezu s poznatim elementima. Ispišite sustave linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice, pokušajte ih samostalno riješiti, a potom rješenja provjerite s pomoću sugeriranih alata.
Zadatak 20.
Za kraj ove jedinice pripremili smo vam GeoGebrinu interakciju u kojem trebate riješiti 9 sustava dviju linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice u nestandardnom obliku kako biste otkrili zanimljivu sliku. Klikom na kvadratić pokraj zadatka odabirete zadatak.
Nakon što svedete sustav na standardni oblik, izaberite metodu kojom ćete ga riješiti. Odaberite metodu koja vam se čini pogodnija i brža za rješavanje dobivenog sustava u standardnom obliku.
Rješenja upišite u za to predviđene kvadratiće koji će se pojaviti ispod svakog sustava.
Projekt
Podijelite se u skupine. Odaberite jedan problemski zadatak i riješite ga na zabavan način. Korake rješavanja snimite alatom WeVideo ili napravite animirani film alatom PowToon ili Animatron.
...i na kraju
Situacije u kojima su nam potrebni sustavi dviju linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice susrećemo svaki dan. Možemo ih pronaći u svakom aspektu života.
Potrebno je shvatiti kontekst problema za koji tražimo rješenje, razumjeti koje su vrijednosti nepoznate, a koje poznate i uz pomoć njih napisati sustav dviju linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice. Sustavi dviju linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice rješavaju se metodom supstitucije i metodom suprotnih koeficijenata. Dobro je provjeriti točnost i smislenost rješenja, a potom i napisati odgovor riječima.
Za kraj odigrajte još jednu igru sa sustavom linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice i na taj način ponovite i utvrdite gradivo. Igru počinjete klikom na crveni gumb.