Koliko je putnika u tramvaju?
Kako to vozač može izračunati prema podatcima koje mu je dao kontrolor a da se ne okreće prema putnicima?
Prisjetimo se da postotni iznos od neke cjeline računamo tako da pomnožimo postotak s tom veličinom.
Postotak računamo tako da stavimo u omjer postotni iznos i veličinu od koje računamo postotak, tj. cjelinu.
Koliko je putnika u tramvaju ako
jedna putnica nema kartu, a to je
20% svih putnika?
Prisjetimo se da je 20% jedna petina od 100%. Dakle, ukupni broj putnika je pet puta veći od broja putnika bez karte.
Zaključujemo da je u tramvaju 1·5=5 putnika.
Procijenite, a zatim izračunajte. Rezultat upišite u obliku prirodnog broja.
Pomoć:
10% je desetina cjeline.
Cjelina je uvijek veća od dijela pa je tako i osnovna vrijednost uvijek veća od postotnog iznosa.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
25% je četvrtina cjeline.
Cjelina je uvijek veća od dijela pa je tako i osnovna vrijednost uvijek veća od postotnog iznosa.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
20% je petina cjeline.
Cjelina je uvijek veća od dijela pa je i osnovna vrijednost uvijek veća od postotnog iznosa.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Kad dijelimo s brojem koji je veći od
0, a manji od
1, količnik će biti veći od djeljenika. Što je djelitelj manji, to je količnik veći.
Primjerice:
20:0.2=100
20:0.02=1000
20:0.002=10000.
Ruksak se prodaje na sniženju od
30%. Cijena ruksaka snižena je za
89.70kn. Kolika je redovita cijena tog ruksaka?
Najprije procijenite rješenje, zatim samostalno izračunajte i onda usporedite svoju procjenu i rješenje s ponuđenim.
Sniženje je 89.70kn, što je približno 90kn, a 30% je približno trećina redovite cijene. Dakle, redovita je cijena približno 90·3=270kn.
Redovita cijena ruksaka je cjelina. Postotni je iznos 89.70kn, a postotak 30%. Zapišimo najprije postotak u decimalnom obliku: 30%=0.3.
Redovitu cijenu dobit ćemo tako da postotni iznos podijelimo s postotkom.
Podijelimo 89.70:0.3=299.
Redovita je cijena ruksaka
299kn.
U 7. c razredu troje učenika dobilo je ocjenu dobar. Koliko je učenika u razredu ako učiteljica kaže da je 15% učenika dobilo ocjenu dobar?
Najprije procijenite rješenje, zatim samostalno izračunajte i onda usporedite svoju procjenu i rješenje s ponuđenim.
15%
je približno
20% pa zaključujemo da u razredu ima približno pet puta više učenika, tj.
15.
Pomoć:
Podijelite postotni iznos s postotkom.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Koliko je veslača u klubu ako ih je na trening došlo 15, koji čine 30% svih veslača u klubu?
Pomoć:
Zadatak možete računati i napamet. 30% od nekog broja je 15. Ako postotak 30% i postotni iznos 15 podijelimo s 3, dobit ćemo informaciju da 10% iste osnovne vrijednosti iznosi 5. Novi postotni iznos pomnožite s 10 kako biste dobili osnovnu vrijednost.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Cjelinu računamo tako da postotni iznos podijelimo s postotkom.
Primjer 1.
Vida je riješila 18 zadataka, što je 90% ukupnog broja zadataka koje je zadala učiteljica za dodatnu vježbu. Koliko je zadataka učiteljica zadala?
Prepoznajmo u primjeru osnovnu vrijednost, postotak i postotni iznos, kao što smo naučili u prethodnim jedinicama.
Osnovna vrijednost x je broj od kojega računamo postotak, cjelina.
Postotni iznos y je iznos dobiven postotkom, dio cjeline.
Postotak je p%.
Postotni iznos je broj zadataka koje je Vida riješila,
y=18 zadataka.
Postotak je p%=90%.
Osnovna vrijednost ili cjelina je ukupan broj zadataka koje je zadala učiteljica, x.
Postavimo početnu formulu, y=p%·x,
uvrstimo potrebne podatke, 18=90%·x.
Zapišemo 90% u decimalnom obliku, 90%=0.9.
Uvrstimo ponovno, 18=0.9·x,
riješimo jednadžbu,
x=18:0.9
x=20.
Učiteljica je zadala 20 dodatnih zadataka.
Iz primjera vidimo da cjelinu, odnosno osnovnu vrijednost možemo izračunati tako da postotni iznos podijelimo s postotkom.
Postotak označavamo s p%. Postotni iznos označavamo s y. Cjelinu ili osnovnu vrijednost označavamo s x.
x=y:p%
Cjelinu izračunamo tako da postotni iznos podijelimo s postotkom.
Prisjetimo se da postotak možemo zapisati i kao razlomak s nazivnikom 100.
p%=p100
Formula postotnog računa tada je:
y=p·x100.
Pomnožimo lijevu i desnu stranu sa 100:
y=p·x100
/·100
100y=p·x.
Zamijenimo strane:
p·x=100y.
Izračunamo
x:
x=100yp.
Osnovnu vrijednost možemo računati i ovako: x=100yp.
Ana je pročitala 160 stranica knjige, što je 25% svih stranica knjige.
Koliko stranica ima knjiga?
Odredite postotni iznos i postotak pa izračunajte osnovnu vrijednost.
Pomoć:
Postotak zapišite u decimalnom obliku, a potom postotni iznos podijelite s postotkom zapisanim na taj način.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
p%=25%
y stranica
x=y:p%=160:0.25=640 stranica
Na osječku tržnicu stigla je dostava ribe i morskih plodova. Morskih plodova bilo je 15kg, što je 20% ukupne pošiljke. Kolika je ukupna masa dostavljene ribe i morskih plodova?
Najprije procijenite ukupnu količinu ribe i morskih plodova pa izračunajte.
Pomoć:
20% je petina ukupne količine.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
p%=20%=0.2
y=15kg
x=y:p%=15:0.2=75kg.
Primjer 2.
U trgovinu je došla narudžba bombona. Od ukupne količine koja je stigla, u 20% vrećica su gumeni bomboni. Ako je došlo 35 vrećica gumenih bombona, koliko je vrećica bombona ukupno došlo u toj narudžbi?
Već smo vidjeli u prethodnim jedinicama da su postotni iznos
y i osnovna vrijednost
x proporcionalne veličine s koeficijentom
p% i vrijedi
y:x=p%.
Postotak
p% je omjer naprema
100.
Iz toga dobijemo jednakost dvaju omjera, odnosno razmjer dio : cjelina = postotak :
100.
y:x=p:100.
Kad postotni račun rješavamo s pomoću razmjera, postotak ne trebamo zapisivati ni u decimalnom ni u razlomačkom obliku, samo iščitamo broj p.
Razmjer rješavamo onako kako smo naučili u jedinici Proporcije ili razmjeri, modul Proporcionalne i obrnuto proporcionalne veličine.
Riješimo taj zadatak s pomoću razmjera.
Prepoznajmo postotni iznos, postotak i osnovnu vrijednost.
Postotni iznos, y=35 vrećica bombona.
Postotak, p%=20%.
Osnovna vrijednost x je ukupan broj vrećica bombona.
Postavimo razmjer y:x=p:100,
uvrstimo podatke u razmjer 35:x=20:100,
riješimo razmjer 20·x=100·35,
izračunamo 20x=3500,
x=3500:20,
x=175 vrećica bombona.
U narudžbi je došlo
175 vrećica bombona.
Dio : cjelina = postotak : 100.
y:x=p:100
U školskoj je godini do sada održano 35 sati matematike, što je 25% ukupne predviđene satnice. Koliko je sati matematike predviđeno za cijelu školsku godinu?
Riješite zadatak s pomoću razmjera.
Broj sati matematike predviđenih za cijelu školsku godinu je .
Pomoć:
Pažljivo pročitajte zadatak.
Postupak:
35:x=25:100
25x=3500
x=3500:25=140 sati matematike.
Na stranicama prikazanih kvadratića napisani su zadatci i rješenja. Kvadratiće premještajte mišem i složite ih tako da spojite odgovarajući zadatak s odgovarajućim rješenjem. Klikom na kvadratić sa označenim upitnikom interakcija postavlja odgovarajući kvadratić u srednje polje kako bi slaganje bilo olakšano. Klikom na gumb sa kvačicom provjerite jeste li kvadratiće stavili na točna mjesta. Ukoliko jeste, u kvadratiću će se pojaviti kvačica. Kvadratiće možete i rotirati lijevom i desnom strelicom u gornjim kutovima kvadratića. Na rubovima će vam ostati zadatci ili rješenja koji se ne mogu spojiti.
Učenice su za užinu kupile paket narezanog voća. Lana je uzela tri komada ananasa i rekla ostalim učenicima da im prepušta ostalih 80% paketa. Koliko je komada voća bilo u paketu?
Najprije izračunajte postotak voća koje je Lana uzela. Procijenite koliko je komada voća u paketu, a zatim izračunajte točno.
Pomoć:
Ostalo je 80%, znači da je Lana uzela 20% . Da je uzela dva komada, to bi bilo 20% od ukupno 10, a ona je uzela malo više pa je i voća bilo malo više.
Pomoć:
Sada izračunajte točno i odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
3:x=20:100
Zadatak možete riješiti i na neki drugi način.
Mama je nakon godinu dana otplatila 36000 kuna kredita, što je 30% ukupne vrijednosti kredita. Kolika je ukupna vrijednost kredita koji je mama podignula?
Najprije procijenite ukupnu vrijednost kredita, a zatim izračunajte točno.
Pomoć:
30% je približno trećina ukupnog kredita, pa je ukupna vrijednost kredita malo više od
3·36000.
Pomoć:
Sada točno izračunajte i odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Zadatak možete riješiti i na neki drugi način.
Tvornica bicikala proizvela je 80% naručenih bicikala, to jest 2048 bicikala. Koliko je bicikala naručeno?
Najprije procijenite količinu naručenih bicikala, zatim izračunajte točan broj naručenih bicikala.
Pomoć:
2048 zaokružimo na 2000 bicikala. 80% je malo više od 75% , što je tri četvrtine naručenih bicikala. Znači da nedostaje još jedna četvrtina, a to je oko 500 bicikala. Sada dodajte količinu koja nedostaje količini koju su proizveli.
Pomoć:
Sada točno izračunajte i
odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Majka je platila 45% ukupne godišnje školarine za glazbenu školu. Kolika je godišnja školarina ako je do sada platila 675 kuna?
Najprije procijenite iznos godišnje školarine, zatim izračunajte točan iznos.
Pomoć:
45% je malo manje od 50% , od pola iznosa, a toliko je uplaćeno, znači da je ukupan iznos malo više od 675·2=1350kn.
Pomoć:
Sada izračunajte točno i odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Na ispitu iz matematike
60% studenata dobilo je prolaznu ocjenu, a
12 studenata nije položilo ispit. Koliko je studenata pristupilo ispitu?
Ako je
60% studenata položilo ispit,
40% ih nije položilo. Tih
40% je
12 studenata. Broj studenata koji su pristupili ispitu je osnovna vrijednost, cjelina.
x=12:40%
x=30
Ispitu je pristupilo 30 studenata.
Primjer 3.
Koliko litara 60%-tne kiseline treba pomiješati s 10 litara 30%-tne kiseline da dobijemo kiselinu jakosti 50%?
Detaljno rješenje možete pogledati u videozapisu Kiseline.
Kiseline i lužine su osnovni kemijski spojevi, a kiselost i lužnatost važni pojmovi koji su u čestoj upotrebi u svakodnevnom životu, primjerice u proizvodnji sapuna i šampona, u medicini, biologiji i još mnogim drugim područjima.
Kiseline su tvari čije vodene otopine imaju kiseo okus. Možemo ih podijeliti na jake i slabe. Slaba kiselina je, primjerice, octena kiselina. Voda ima kiselost
0. Čista kiselina ima kiselost
100%. Voda i druga otapala otapaju kiselinsku jakost.
Primjerice, deset litara 30%-tne kiseline znači da je u tih 10 litara 30% čiste kiseline, odnosno 10·30%=3 litre čiste kiseline, a ostatak je neka druga tvar. Miješanjem kiselina različitih jakosti dobivamo kiselinu nove jakosti. Više o kiselinama možete pročitati u Kemijskom rječniku.
U smjesi imamo 30 litara 20%-tne kiseline. Koliko litara 40%-tne kiseline treba dodati da bi se dobila smjesa 35%-tne jakosti?
30·20%+x·40%=(30+x)·35%
30·0.2+0.4x=0.35(x+30)
6+0.4x=0.35x+10.5
0.4x-0.35x=10.5-6
0.05x=4.5
x=90 litara
U smjesu treba dodati 90 litara 35%-tne kiseline.
Koliko litara vode treba dodati u pet litara
45%-tne kiseline da se dobije
30%-tna kiselina?
x·0%+5·45%=(x+5)·30%
0+5·0.45=(x+5)·0.3
2.25=0.3(x+5)
2.25=0.3x+1.5
0.3x=0.75
x=2.5 litara
Treba dodati
2.5 litara vode.
U prethodnim jedinicama utvrdili smo da je osnovna vrijednost cjelina. Naučili smo da se može izračunati tako da podijelimo postotni iznos s postotkom. Postotni iznos
y i osnovna vrijednost
x su u jednakom omjeru kao i postotak
p naprema
100.
Dio : cjelina = postotak : 100.
Za kraj riješite još jedan zadatak s podatcima Državnoga zavoda za statistiku te ponovite formule postotnog računa.
Aktivno stanovništvo jedne države je radna snaga te države. To su svi stanovnici stariji od
15 godina, zaposleni ili nezaposleni koji traže posao.
Radno sposobno stanovništvo su svi stanovnici jedne države stariji od
15 godina.
Izvor slike: DZS
Stopa aktivnosti je postotni udjel aktivnog stanovništva u radno sposobnom stanovništvu, a ona je u 2016. iznosila 51.3%. Više informacija možete saznati u publikaciji Državnog zavoda za statistiku: Aktivno stanovništvo u Republici Hrvatskoj 2016.
Ako znamo da je aktivnog stanovništva bilo 1831000, koliko je bilo ukupno radno sposobnog stanovništva?
Aktivno stanovništvo je udjel radno sposobnog stanovništva, znači da se ovdje traži osnovna vrijednost. Postotni iznos je broj aktivnog stanovništva, postotak je 51.3%.
1831000:x=51.3:100
x=3569201 stanovnik.
U 2016. godini bilo je ukupno 3569200 radno sposobnog stanovništva.
Ponovimo formule postotnog računa:
Povucite formule na odgovarajuće mjesto na plakatu.
y=p%·x
x=yp%
p%=yx
Pomoć:
Pozorno pogledajte formule i dovucite ih ispod ispravnog naziva.
Napravite plakat s formulama postotnog računa i njime ukrasite učionicu.