Kako bismo odgovorili na pitanje što je veće -
ili
i koliko puta, prisjetit ćemo se vrijednosti gigabajta i gibibajta koje su dane na početku prošle jedinice, a zatim izračunati njihov omjer.
Kako ćemo podijeliti te dvije potencije koje nemaju istu bazu? Može li se rezultat toga dijeljenja zapisati u obliku potencije?
Potražimo odgovore na ta pitanja.
Primjer 1.
Otkrijmo pravila za računanje s potencijama jednakih eksponenata.
Posložite u redoslijedu kojim računamo umnožak potencija
null
null
Posložite u redoslijedu kojim računamo potenciju
null
null
Posložite u redoslijedu kojim računamo kvocijent potencija
null
null
Primjer 2.
Izračunajmo i rješenje zapišimo u obliku potencije.
Možemo li skratiti prikazani postupak računanja? Jeste li uočili pravilo kojim se možemo koristiti za množenje odnosno dijeljenje potencija jednakih eksponenata?
Pravila za računanje s potencijama jednakih eksponenata
Neka su
i
Tada je:
Pravilo vrijedi i za
Uvjerite se.
Potencije jednakih eksponenata množimo tako da baze pomnožimo, a eksponent prepišemo.
Potencije jednakih eksponenata dijelimo tako da baze podijelimo, a eksponent prepišemo.
Zadatak 3.
U sljedećim zadatcima primijenite pravila za računanje s potencijama jednakih eksponenata. Rješenje zapišite u obliku potencije tako da upišete bazu i eksponent na predviđeno mjesto.
null
null
null
null
null
null
null
null
Primjer 3.
Napišimo sljedeće izraze bez zagrada i bez razlomačke crte.
Uočimo da zagradu unutar koje se potencije množe ili dijele potenciramo tako da svaku potenciju unutar nje potenciramo. Pritom moramo paziti da ne zaboravimo potencirati brojčane vrijednosti, odnosno koeficijente koji obično stoje ispred potencije.
Koje pravilo primijeniti?
Pri računanju s potencijama često se do istog rješenja može doći na različite načine, odnosno primjenom različitih pravila.
Pogledajmo primjer.
Koristili smo se pravilom za dijeljenje potencija istih baza.
Koristili smo se pravilom za dijeljenje potencija istih eksponenata.
Zadatak 4.
U sljedećim zadatcima označite točan odgovor.
null
null
null
null
null
null
null
null
Prikaz s bazom
ili eksponentom
U nekim je matematičkim kontekstima vrlo korisno brojeve prikazati kao potenciju sa zadanom bazom ili zadanim eksponentom. Zbog toga riješimo nekoliko zadataka.
Rezultat pojednostavnjivanja sljedećih izraza prikažite u obliku potencije s bazom
Pojednostavnite izraz i uparite ga s rješenjem.
null
null
Zadatak 6.
Uparite dani izraz s njegovim prikazom u obliku potencije s eksponentom različitim od 1.
null
null
Zadatak 7.
U igri memory skrivaju se potencije: trebate pronaći zadatak i njegovo rješenje u obliku potencije te, naravno, zapamtiti gdje se nalazi. Treba pronaći šest parova.
Bakterija Escherichia coli najčešći je uzročnik raznih infekcija i upala. Najnovija su istraživanja znanstvenika pokazala da Escherichia coli svakih
minuta udvostruči svoju populaciju te da se svakim novim povećanjem bolje prilagođuje različitim uvjetima.
Broj je bakterija u populaciji Escherichie coli na početku eksperimenta iznosio približno
Znanstvenik bilježi broj bakterija u populaciji svaki sat vremena od početka eksperimenta.
Koliki je broj bakterija u populaciji nakon sat vremena?
Koliko će se puta taj broj povećati u razdoblju od
sata?
Ako je eksperiment započeo u
sati ujutro, izračunajte za koliko se broj bakterija povećao u razdoblju od
do
sati, a zatim od
do
sati istoga dana? Odredite razliku i omjer dobivenih brojeva? Što primjećujete?
U rješavanju zadatka pomoći će vam popunjavanje sljedeće tablice. Rezultate u tablici zapisujte u obliku potencije, odnosno: Pri upisivanju u tablicu koristite simbol * za množenje, a simbol ^ za potenciranje.
Zadatak 9.
Broj bakterija u populaciji nakon
razdoblja udvostručenja od po
minuta iznosi
.
Broj bakterija u populaciji nakon
sat iznosi
.
Broj bakterija u populaciji nakon
sata iznosi
.
Broj bakterija u populaciji nakon sati iznosi
.
Broj bakterija u populaciji nakon
sata iznosi
.
Zaključujemo da se broj bakterija povećao
puta u odnosu na početak eksperimenta.
null
U razdoblju od
do
sati broj se bakterija povećao za
.
U razdoblju od
do
sati broj se bakterija povećao za