Processing math: 79%
x
Učitavanje

1.1 Potencije s racionalnim eksponentima

Što ću naučiti?
Europska unija - Zajedno do fondova EU
Sljedeća jedinica

Na početku...

Što znači riječ KORIJEN? 

Prisjetimo se uporabe te riječi u raznim područjima znanosti i života. Napišite na papir riječ KORIJEN i pojmove s kojima je povezana.

Pogledajte u nastavku animaciju s primjerima primjene te riječi.

00:00
00:00

Životne okolnosti uvjetovale su računanje potencija (npr. zakon poluraspada nekog elementa računamo formulom  N=N0·2-tT1/2) i korijena (npr. određivanje duljine stranice pločice kvadratnog oblika kojoj znamo površinu, a=P). Još su matematičari iz Babilona usporedno s tablicama za množenje napravili i tablice "obrnutih" veličina. Tablice "obrnutih" veličina prikazuju kvadratne korijene brojeva.

Rješavanjem sve složenijih algebarskih zadataka pojavila se potreba za uopćavanjem i proširivanjem pojma potencije prirodnih eksponenata, preko nule i negativnih brojeva, do eksponenata u obliku razlomaka.

U ovom modulu otkrit ćemo vezu potencija racionalnog eksponenta s korijenima višeg stupnja te naučiti računati s istima.

Povijesna oznaka korijena
Povijesna oznaka korijena, slovo R s prekriženom crticom

Zanimljivost

Na slici možete vidjeti staru oznaku za korijen. Simbol koji sliči slovu R s prekriženom crticom. Ovu oznaku uvodi talijanski matematičar Leonardo Fibonacci iz Pise (oko 1175. - oko 1240.), još davne 1220. godine, kao oznaku za korijen. Simbol najvjerojatnije dolazi kao kratica R od latinske riječi radix (korijen). Istražite povijesni razvoj znaka za korijen.

Prisjetimo se

Ponovimo značenje potencije te računanje s nulom i jedinicom.

Veza između potencija i korijena

Povežimo oznake za potenciju i korijen. Istaknut je drugi korijen radi lakše poveznice s kvadratom. Inače se broj 2 kod drugog korijena ne piše.

Veza korijena i potencije
Oznake i nazivi korijena i potencije te njihova povezanost.

Zadatak 1.

Pokušajte po analogiji s prethodnom ilustracijom napraviti vezu korijena i potencije s eksponentom n.

Veza korijena i potencije s eksponentom n
Oznake i nazivi korijena i potencije s eksponentom n te njihova povezanost.

Primjer 1.

Znamo da je 24=16 i pripadajući 4. korijen je 416=2.

Možemo li, koristeći se ovom vezom između potencija i korijena, izračunati 532? 

532=bb5=32

b=2


Primjer 2.

Koristeći se vezom korijena i potencija, izraze na lijevoj strani jednakosti zapišimo kao potenciju ili korijen desne strane jednakosti.

  1. 4a5=b
  2. 63x52y2=z
  3. (3a5)4=b
  4. (7x3)5=y

U prva dva zadatka prikažimo jednakost pomoću potencije koristeći se vezom potencija i korijena.

  1. a5=b4.

    Možemo li sada prikazati nepoznanicu a pomoću b?

    Uočimo da je eksponent uz a jednak 5 te jednadžbu korjenujemo tim eksponetom (5. korijenom). Dobijemo: a=5b4.

  2. 3x52y2=z6.

    Razmislite kako biste prikazali x ili y pomoću ostalih dviju nepoznanica.

  3. 3a5=4b.

    Čemu je jednako a?

  4. 7x3=5y.

    Prikažimo x pomoću y. Podijelimo dobivenu jednakost sa 7. Kako je uz x eksponent 3, jednadžbu korjenujemo 3. korijenom i konačno imamo x=35y7.


Razmislimo!

Jesmo li mogli prethodni zadatak s dvostrukim korijenom riješiti drugačije? Kako izbjeći dva korijena?

Pokušajmo u nastavku pronaći odgovor na ta pitanja. 

Pravila potenciranja

Ponovimo pravila potenciranja iz prvog razreda.

Pronađite parove tako da dobijete pravila potenciranja.

am:an= 
am·n  ​
(am)n= 
(a·b)n  ​
an:bn=  ​
am-n  ​
an·bn=  ​
am+n  ​
am·an= 
(a:b)n  ​
null
null

Što s potencijom koja u eksponentu ima razlomak?

Primjer 3.

Primjenom pravila množenja potencija iste baze, izračunajmo:

  1. 412·412,
  2. 213·213·213,
  3. 314·314·314·314.
  1. 412·412=412+12=41=4,
  2. 213·213·213=213+13+13=2,
  3. 314·314·314·314=314+14+14+14=3.

Znamo da umnožak istih faktora možemo napisati kraće pomoću potencije pa za potenciju iz prethodnog zadatka vrijedi:

412·412=(412)2=412·2=4.

S druge strane znamo da je (4)2=4·4=4.

Na isti način zaključite što vrijedi za preostala dva slučaja u prethodnom zadatku.

Možete li izvesti zaključak što predstavlja izraz a1n?

Potražite jednake izraze.

314  ​
32  ​
412  ​
43  ​
a1n 
4  ​
213 
na  ​
null
null

Dakle, eksponent 1n u izrazu a1n govori nam koliki je n-ti korijen pozitivnog realnog broja a. Odnosno, n je broj kojim treba potencirati izraz a1n kako bismo dobili bazu a.

Provjerite koliko ste razumjeli pojam potencije.

Množenje je skraćeno

.
Potenciranje je skraćeno
.
U potenciji xr,  x je
,
a racionalni broj r je
.

xr računamo tako da, ako je cijeli broj r>0,  bazu x
r puta, odnosno ako je cijeli broj r<0, broj 1
s
bazom pomnoženom r puta. Ako je r=mn racionalni eksponent tada xr računamo tako da bazu x
s
m te potenciju xm
n-tim korijenom.

Primjenom pravila potenciranja potencije lako zaključujemo da je (x1n)m=x1n·m=xmn.

Povežimo konačno potenciju s racionalnim eksponentom s pripadajućim korijenom.

Potencije s racionalnim eksponentom

Razmislite i odgovorite koji zapis pomoću korijena odgovara zadanoj potenciji.

Potencija xmn može se zapisati i u obliku:

null
null

Za realni broj x, x0, cijeli broj m i prirodni broj n, n2 vrijedi xmn=nxm.

Za potencije s racionalnim eksponentima vrijede ista pravila kao i za potencije s cijelim eksponentima.


Riješite zadatke koristeći se pravilima potenciranja.

Korijeni ili potencije?

Primjer 4.

Prikažimo izraz (23)-14 pomoću korijena.

Najprije se riješimo negativnog eksponenta: (23)-14=(32)14.

Sada ćemo lako primijeniti prikaz pomoću korijena: (32)14=324 


Primjer 5.

Prikažimo izraz 12 x 6 y 9 3 pomoću potencije.

Najprije 3. korijen pretvorimo u racionalni eksponent: 12 x 6 y 9 3 = 12 x 6 y 9 1 3 .

Primijenimo pravilo potenciranja potencije i skratimo razlomak u eksponentu do kraja.

12 x 6 y 9 1 3 = 12 1 3 · x 6 · 1 3 · y 9 · 1 3 = 12 1 3 · x 2 · y 3 .


U sljedećim zadatcima primijenite prikaz potencija pomoću korijena ili obrnuto.

Koristeći se pravilima potenciranja uspješno smo riješili složenije zadatke s korijenom.

Zadatak 2.

Vratite se na Primjer 2.d) 7 x 3 5 = y  i prikažite broj x pomoću y uz pomoć samo jednog korijena.

7 5 x 3 5 = y x 15 = y 7 5 x = y 7 5 15


...i na kraju

Možemo li odgovoriti na pitanje: korijeni ili potencije?

Prikaz korijena pomoću potencija iskoristili smo za rješavanje složenijih zadataka s korijenom. No, mogu li korijeni bez potencija? Postoje li možda neka pravila i za računanje s korijenima?

Na to pitanje potražite odgovor u sljedećim jedinicama.

Prije nastavka ponovimo još jedanput što smo naučili o prikazu korijena pomoću potencije.

Složite oznake i nazive na mjesta označena crtom.

Veza potencija i korijena (predložak za dopunjavanje s oznakama i nazivima)
m
n
x
eksponent korijena
eksponent potencije
radikand
null
null
Povratak na vrh