Što znači riječ KORIJEN?
Prisjetimo se uporabe te riječi u raznim područjima znanosti i života. Napišite na papir riječ KORIJEN i pojmove s kojima je povezana.
Pogledajte u nastavku animaciju s primjerima primjene te riječi.
Životne okolnosti uvjetovale su računanje potencija
(npr. zakon poluraspada nekog elementa računamo formulom
N=N0·2-tT1/2) i korijena
(npr. određivanje duljine stranice pločice kvadratnog oblika kojoj znamo površinu,
a=√P). Još su matematičari iz Babilona usporedno s tablicama za množenje napravili i tablice "obrnutih" veličina. Tablice "obrnutih" veličina prikazuju kvadratne korijene brojeva.
Rješavanjem sve složenijih algebarskih zadataka pojavila se potreba za uopćavanjem i proširivanjem pojma potencije prirodnih eksponenata, preko nule i negativnih brojeva, do eksponenata u obliku razlomaka.
U ovom modulu otkrit ćemo vezu potencija racionalnog eksponenta s korijenima višeg stupnja te naučiti računati s istima.
Na slici možete vidjeti staru oznaku za korijen. Simbol koji sliči slovu
R s prekriženom crticom. Ovu oznaku uvodi talijanski matematičar Leonardo Fibonacci iz Pise (oko 1175. - oko 1240.),
još davne 1220. godine,
kao oznaku za korijen. Simbol najvjerojatnije dolazi kao
kratica
R
od latinske riječi radix (korijen). Istražite povijesni razvoj znaka za korijen.
Ponovimo značenje potencije te računanje s nulom i jedinicom.
Povežimo oznake za potenciju i korijen. Istaknut je drugi korijen radi lakše poveznice s kvadratom. Inače se broj 2 kod drugog korijena ne piše.
Pokušajte po analogiji s prethodnom ilustracijom napraviti vezu korijena i potencije s eksponentom n.
Primjer 1.
Znamo da je 24=16 i pripadajući 4. korijen je 4√16=2.
Možemo li, koristeći se ovom vezom između potencija i korijena, izračunati 5√32?
5√32=b⇔b5=32
b=2
Primjer 2.
Koristeći se vezom korijena i potencija, izraze na lijevoj strani jednakosti zapišimo kao potenciju ili korijen desne strane jednakosti.
- 4√a5=b
- 6√3x52y2=z
- (3a5)4=b
- (7x3)5=y
U prva dva zadatka prikažimo jednakost pomoću potencije koristeći se vezom potencija i korijena.
Možemo li sada prikazati nepoznanicu
a pomoću
b?
Uočimo da je eksponent uz a jednak 5 te jednadžbu korjenujemo tim eksponetom (5. korijenom). Dobijemo: a=5√b4.
3x52y2=z6.
Razmislite kako biste prikazali
x ili
y pomoću ostalih dviju nepoznanica.
3a5=4√b.
Čemu je jednako a?
7x3=5√y.
Prikažimo
x pomoću
y. Podijelimo dobivenu jednakost sa
7. Kako je uz
x eksponent
3, jednadžbu korjenujemo
3. korijenom i konačno imamo
x=3√5√y7.
Razmislimo!
Jesmo li mogli prethodni zadatak s dvostrukim korijenom riješiti drugačije? Kako izbjeći dva korijena?
Pokušajmo u nastavku pronaći odgovor na ta pitanja.
Ponovimo pravila potenciranja iz prvog razreda.
Pronađite parove tako da dobijete pravila potenciranja.
am:an=
|
am·n |
(am)n=
|
(a·b)n |
an:bn=
|
am-n |
an·bn=
|
am+n |
am·an=
|
(a:b)n |
Što s potencijom koja u eksponentu ima razlomak?
Primjer 3.
Primjenom pravila množenja potencija iste baze, izračunajmo:
- 412·412,
- 213·213·213,
- 314·314·314·314.
Znamo da umnožak istih faktora možemo napisati kraće pomoću potencije pa za potenciju iz prethodnog zadatka vrijedi:
412·412=(412)2=412·2=4.
S druge strane znamo da je (√4)2=√4·√4=4.
Na isti način zaključite što vrijedi za preostala dva slučaja u prethodnom zadatku.
Možete li izvesti zaključak što predstavlja izraz a1n?
Potražite jednake izraze.
314
|
3√2 |
412
|
4√3 |
a1n
|
√4 |
213
|
n√a |
Dakle, eksponent
1n u izrazu
a1n govori nam koliki je
n-ti korijen pozitivnog realnog broja
a. Odnosno,
n je broj kojim treba potencirati izraz
a1n kako bismo dobili bazu
a.
Provjerite koliko ste razumjeli pojam potencije.
Množenje je skraćeno
Primjenom pravila potenciranja potencije lako zaključujemo da je
(x1n)m=x1n·m=xmn.
Povežimo konačno potenciju s racionalnim eksponentom s pripadajućim korijenom.
Razmislite i odgovorite koji zapis pomoću korijena odgovara zadanoj potenciji.
Potencija
xmn može se zapisati i u obliku:
Za realni broj x, x≥0, cijeli broj m i prirodni broj n, n≥2 vrijedi xmn=n√xm.
Za potencije s racionalnim eksponentima vrijede ista pravila kao i za potencije s cijelim eksponentima.
Riješite zadatke koristeći se pravilima potenciranja.
Primjer 4.
Prikažimo izraz (23)-14 pomoću korijena.
Najprije se riješimo negativnog eksponenta: (23)-14=(32)14.
Sada ćemo lako primijeniti prikaz pomoću korijena: (32)14=324
Primjer 5.
Prikažimo izraz pomoću potencije.
Najprije 3. korijen pretvorimo u racionalni eksponent:
Primijenimo pravilo potenciranja potencije i skratimo razlomak u eksponentu do kraja.
U sljedećim zadatcima primijenite prikaz potencija pomoću korijena ili obrnuto.
Koristeći se pravilima potenciranja uspješno smo riješili složenije zadatke s korijenom.
Vratite se na Primjer 2.d)
i prikažite broj
pomoću
uz pomoć samo jednog korijena.
Možemo li odgovoriti na pitanje: korijeni ili potencije?
Prikaz korijena pomoću potencija iskoristili smo za rješavanje složenijih zadataka s korijenom. No, mogu li korijeni bez potencija? Postoje li možda neka pravila i za računanje s korijenima?
Na to pitanje potražite odgovor u sljedećim jedinicama.
Prije nastavka ponovimo još jedanput što smo naučili o prikazu korijena pomoću potencije.
Složite oznake i nazive na
mjesta
označena crtom.