Vektore možemo prikazati u koordinatnom sustavu kao linearnu kombinaciju dva jedinična međusobno
vektora.
je jedinični vektor u smjeru osi
, a
je jedinični vektor u smjeru osi
.
okomita
null
null
Čemu služi pojedina formula?
Zbrajanje vektora
Duljina vektora
Kosinus kuta između dva vektora
Množenje vektora skalarom
Okomitost vektora
Skalarni umnožak vektora
null
null
Primijenimo te formule na sljedećem primjeru.
Primjer 1.
Odredimo kut koji zatvaraju vektori
i
sa slike.
Prikažimo vektore
i
pomoću vektora i
Kut između dva vektora određujemo pomoću skalarnog umnoška.
Kut između 2 vektora
Zadatak 1.
Zadane su točke
i
Odredite vektor
Odredite
tako da vektori
i
budu okomiti.
Vidjeli smo primjenu vektora u različitim područjima. Koje su to vektorske, a koje skalarne veličine?
Razvrstajte veličine u dvije skupine: skalarne i vektorske.
ubrzanje
temperatura
površina
duljina
vrijeme
brzina
kutna brzina
masa
sila
Skalarne veličine
Vektorske veličine
null
null
Pogledajmo vektorski prikaz sila koje djeluju na automobil.
Da bi automobil mirovao ili se kretao jednoliko, zbroj svih sila koje djeluju na auto mora iznositi
Na slici je prikazan automobil koji se jednoliko giba na ravnoj podlozi te su istaknute sile koje djeluju na njega.
- sila koja pokreće automobil (motor)
- sila teža
- sila trenja i/ili sila kočenja
- sila reakcije podloge
Automobil na ravnini
Koje sile djeluju u smjeru osi
null
null
Koje sile djeluju u smjeru osi
null
null
U kakvom odnosu trebaju biti vektori koji predstavljaju sile
i
kako bi se automobil jednoliko gibao?
null
null
Na slici je prikazan automobil koji se jednoliko giba na uzbrdici i sile koje djeluju na njega.
Automobil na kosini
Koje sile djeluju u smjeru osi
null
null
Koje sile djeluju u smjeru osi
null
null
Čemu je jednaka komponenta
null
null
Čemu je jednaka komponenta
null
null
Zadatak 2.
Odredite
za automobil mase
koji stoji na kosini nagiba
(Uzmite da je
).
Svaki vektor u ravnini može se prikazati pomoću neka dva nekolinearna vektora.
Na pravilnom šesterokutu istaknuta su dva nekolinearna vektora:
i
Poveži vektore koje čine vrhovi šesterokuta s odgovarajućom linearnom kombinacijom ovih dvaju vektora.
null
null
U prethodnom primjeru imali smo dva nekolinearna vektora i njihovim smo korištenjem prikazivali ostale vektore koji su određeni vrhovima šesterokuta. Takvi se vektori nazivaju linearno nezavisni.
Dva vektora koji nemaju isti smjer zovu se linearno nezavisni vektori ili nekolinearni vektori.
Za svaka dva linearno nezavisna vektora
i
kažemo da čine bazu u ravnini, tj. svaki vektor ravnine može se na jedinstven način prikazati kao linearna kombinacija vektora
i
,
pri čemu su
Jesu li vektori
i
linearno nezavisni?
null
null
Možemo li pomoću vektora
i
prikazati bilo koji vektor u koordinatnom sustavu?
null
null
Vektori
i
linearno su nezavisni. Štoviše, oni čine ortonormiranu bazu u ravnini. To znači da su međusobno okomiti i jedinični te da se svaki vektor u ravnini može prikazati kao njihova linearna kombinacija.
Primjer 2.
Zadani su vektori
i
Prikažimo vektor
kao linearnu kombinaciju vektora
i .
Želimo li računski riješiti ovaj problem, zapišimo vektor
kao linearnu kombinaciju od
i
Vektori su jednaki ako su im jednake komponente uz
i uz
Rješenje ovog sustava jest sljedeće:
i
Dakle,
.
Pogledajmo grafički prikaz prethodnog primjera.
Zadatak 3.
Zadani su vektori
i
Prikažite vektor
kao linearnu kombinaciju vektora
i .
.
Na kocki su istaknuti vektori
i
Odredite vektor kao linearnu kombinaciju tih triju vektora.
Jesu li vektori i
iz prethodnog primjera linearno nezavisni?
null
null
Može li se bilo koji vektor određen vrhovima kocke prikazati kao linearna kombinacija tih triju vektora?
null
null
Ortonormiranu bazu u prostoru čine vektori
i
To su međusobno okomiti, jedinični vektori od kojih je
jedinični vektor u smjeru osi
je jedinični vektor u smjeru osi
, a
je jedinični vektor u smjeru osi
Svaki vektor u prostoru može se prikazati kao linearna kombinacija tih triju vektora.
Primjer 3.
Zadane su točke prostora i
Odredimo radijvektore tih točaka te vektor
Kutak za znatiželjne
Razmislite kako bi se određivala duljina vektora u prostoru, kako bi se zbrajali vektori, množio vektor skalarom, određivao jedinični vektor u smjeru nekog vektora, računao skalarni umnožak vektora...
Kutak za znatiželjne
Osim zbrajanja vektora, množenja vektora skalarom i skalarnog množenja, postoje još dvije operacije nad vektorima u prostoru: vektorski umnožak i mješoviti umnožak. Proučite kako se oni računaju i što su.
Važna primjena vektora jest u računalnoj grafici. Pritom se vektori prikazuju kao jednostupčane ili jednoretčane matrice, npr. vektor
je matrica
Više vektora može se prikazati u obliku matrica. Translacija nekog objekta na ekranu računa se kao zbroj vektora, rotacija oko neke točke za kut kao množenje matricom
centralna simetrija s obzirom na ishodište jest množenje s matricom
itd. Ako imate iskustva u programiranju u nekom programskom jeziku, isprobajte
pomicati neki objekt po ekranu
koristeći se vektorima i matricama.