Prisjetimo se zakona Charlesa Gay-Lucassa o idealnom plinu: pri stalnom tlaku, volumen određene količine plina zagrijavanjem se pri svakom
povećava za
dio volumena koji je plin imao pri
Na slici možemo vidjeti kako volumen plina linearno raste kada raste temperatura izražena u
Promjena volumena plina u ovisnosti o promjeni temperature u °C
Ako s
označimo temperaturu u Kelvinima (
), veza sa
jest sljedeća:
Ovisnost volumena plina i temperature u Kelvinima možemo prikazati sljedećim dijagramom.
Promjena volumena plina u ovisnosti o promjeni temperature u K
Zanimljivost
Osim Celzijusa i Kelvina, postoji i Fahrenheitova termodinamička temperaturna ljestvica. Prema toj ljestvici, točka ledišta iznosi
a točka vrelišta vode iznosi
Usporedimo li razlike između točke vrelišta i ledišta na Fahrenheitovoj (
) i Celzijusijevoj (
) ljestvici, dobijemo da je temperaturna razlika od
jednaka temperaturnoj razlici od
Pogledajte animaciju na wikipediji koja nam prikazuje kako se plin širi zagrijavanjem.
Vrijeme i volumen proporcionalne su veličine. Takve su veličine zapravo linearno ovisne veličine te se grafički prikazuju pravcem.
Istražimo
Pronađite još neke linearno ovisne pojave u prirodi i grafički ih prikažite pravcem.
Linearna ovisnost u fizici
Korelacija
Prisjetimo se jednolikog i jednoliko ubrzanog gibanja po pravcu.
Okreni
Jednoliko gibanje
Povratak
Okreni
Jednoliko gibanje
Povratak
Okreni
Jednoliko gibanje
Povratak
Okreni
Jednoliko ubrzano gibanje
Povratak
Okreni
Jednoliko ubrzano gibanje
Povratak
Riješite sljedeći linearni problem iz fizike.
Kolekcija zadataka #1
1
2
Ana ide u školu pješice. Škola je od kuće udaljena
Krenula je minuta prije sati, kada joj počinje nastava. Hoće li Ana zakasniti u školu ako se kreće brzinom od
Rješenje prikažite analitički i grafički (s, t dijagram).
Ana će u školu zakasniti 2 minute.
Grafički prikaz prijeđenog puta
Kada je Ana trebala krenuti u školu kako bi stigla
minute ranije?
Ana je trebala krenuti
Ana hoda
min pa od
oduzmemo njezino vrijeme hoda.
min
prije
sati.
null
null
Ana obično nakon škole voli prošetati s prijateljicama. Ako šeta istom brzinom kao kada ide u školu, koliko kilometara prijeđe nakon pola sata šetnje?
null
null
Koliko joj minuta treba do prijateljice koja je od nje udaljen
Postotak popunjenosti kapaciteta baterije mobitela prilikom punjenja dan je grafički.
Koliko se dugo puni mobitel ako je stavljen na punjenje s popunjenosti kapaciteta baterije? Prikažite ovisnost postotka popunjenosti o vremenu prilikom punjenja.
Prije samoga rješenja odgovorite na sljedeća pitanja.
Grafički prikaz postotka popunjenosti kapaciteta baterije
U trenutku kada se mobitel počeo puniti kapacitet baterije iznosio je
%.
null
null
Za koliko je % povećan kapacitet baterije
nakon 15 minuta punjenja?
null
null
Nakon pola sata punjenja kapacitet baterije iznosi
null
null
Baterija će biti puna nakon
minuta
punjenja.
null
null
Koliko se posto baterija napuni za 8 minuta?
null
null
Pogledajte u sljedećem videu kako iz grafa modelirati funkciju te kako riješiti zadatak.
Grafički prikaz prosječne količine prenesenih podataka
Zadatak 1.
Mijenjate računalo i sve svoje podatke s tvrdog diska trebate prebaciti na vanjski tvrdi disk. Imate jedan kod kuće, kapaciteta
ali je već dijelom punjen. Grafički prikaz pokazuje prosječnu količinu prenesenih podataka s računala na ovaj disk u ovisnosti o vremenu.
Koliko je podataka bilo na disku u trenutku početka prijenosa podataka s računala?
Koja je brzina prijenosa (GB/s)?
Koja je količina podataka prenesena nakon pola minute?
Koliko je vremena potrebno da se napuni disk?
Koliko ste podataka s računala mogli pohraniti na ovom vanjskom disku?
Koja jednadžba pravca predstavlja ovaj graf?
u (točke
), što znači da se u jednoj sekundi prosječno prenese podataka.
Modeliranje pravcem
Primjer 2.
Dvije profesorice na satu dijele jagode za svaki dolazak pred ploču. Kod profesorice Anite svaki učenik dobije jagode za dolazak pred ploču. Ako je na početku sata imala jagoda, a na kraju joj je ostalo
koliko je učenika bilo pred pločom? Jednadžba prikazuje koliko je jagoda ostalo profesorici Margariti za
dolazaka pred ploču. Koliko jagoda dobije njezin učenik za svaki dolazak pred ploču?
Odgovorite na sljedeća pitanja.
U razredu
Profesorica Anita podijelila je
100 - 20
jagoda.
S obzirom na to da je svaki učenik dobio
jagode, pred pločom je bilo
80 : 4
učenika.
null
null
Odredite linearnu jednadžbu kojom možemo prikazati broj jagoda koje su ostale profesorici Aniti ako je bilo
dolazaka pred ploču.
null
null
Kod profesorice Margarite, učenik za svaki dolazak pred ploču dobije
broj kojim množimo
jagode.
Na početku sata, profesorica je imala
jagoda.
null
null
Ako je kod obje profesorice bio isti broj dolazaka pred ploču, koliko je profesorici Margariti ostalo jagoda na kraju sata?
null
Za koliko dolazaka pred ploču profesorice imaju jagoda?
Profesorica Anita ima dovoljno jagoda za
dolazaka
pred ploču, a profesorica Margarita za
dolazaka.
Pomoć:
Rješenja su nultočke, odnosno prvi prirodni broj manji ili jednak nultočki.
Uz pomoć sljedeće interakcije pomicanjem točaka pozicionirajte pravce tako da pravac
predstavlja model dijeljenja jagoda profesorice Anite, a pravac
zadani model profesorice Margarite.
Sljedeće zadatke riješite uz pomoć prethodne interakcije. Oznake pravaca (slova
) početna su slova imena u zadatcima. Točno određeni pravac (pravac određujemo pomicanjem dviju točaka kojima je zadan) mijenja boju i pojavljuje se jednadžba pravca koji je rješenje.
Kolekcija zadataka #2
1
2
3
Marta i Antonija odlučile su
praviti ukrasna jaja
i
prodavati ih. Marta ima troškova za materijal i svako jaje prodaje po
Antonijina jednadžba dobiti iznosi:
Što je varijabla
a što varijabla u Antonijnoj jednadžbi:
Modelirajte jednadžbu dobiti za Martu.
Koliko jaja moraju prodati jedna i druga da bi pokrile svoje troškove?
Koliko je svaka zaradila ako je prodala jaja?
je broj prodanih jaja, a iznos u kunama koji je Antonija zaradila.
Svaka mora prodati jaja.
Marta je zaradila
a Antonija
Planirate s prijateljima kratku vožnju brodom. Albatros nudi početnu cijenu od i svaki gost dodatno plaća Mornar nema početnu cijenu, već za svakog gosta uzima
Koliko će vas koštati vožnja kod svakog od brodara ako idete samo s jednim prijateljem? Tko je povoljniji?
Koliko vas treba ići na izlet da cijena bude jednaka kod oba brodara?
Koliko minimalno ljudi treba ići na izlet da bi Albatros bio povoljniji?
Napišite jednadžbe pravaca troška vožnje brodom za
osoba kod oba brodara.
Kod Albatrosa je cijena po osobi, a kod Mornara
što je povoljnije.
Za osoba cijena je jednaka kod oba brodara i iznosi po osobi.
Ako je više od osoba, plaćaju manje od
što je povoljnije nego kod Mornara.
Albatros ...
i Mornar ...
Ana i Marija spremaju se tijekom ljetnih praznika na moru zaraditi za ekskurziju. Dogovaraju cijenu
koju
će ponuditi za čišćenje apartmana. Ana predlaže u startu i za svaki sat po
Marija kaže da po satu ispod ne bi htjela raditi. Ako se u prosjeku apartmani čiste sata, čiji je prijedlog isplativiji? Nacrtajte pravce koji modeliraju oba prijedloga.
Znadete li nacrtati pravac zadan nagibom i jednom točkom?
Prisjetimo li se formule za nagib pomoću dvije točke, vidimo da je u brojniku razlika između ordinata zadanih točaka pravca, a u nazivniku razlika između apscisa tih točaka. Iskoristimo tu činjenicu tako da nam jedna točka bude odsječak na osi
. Pogledajte animaciju kako nacrtati pravac iz eksplicitno zadane jednadžbe pravca.
Obrnut postupak možemo koristiti za određivanje jednadžbe pravca iz grafa.
Procijenite svoje znanje
1
2
3
4
5
Antonio pravi kupku nakon napornog tjedna. Ako u minuti puni kadu sa
litara vode, nakon koliko će je vremena napuniti sa
litara?
Model koji opisuje količinu vode u ovisnosti o vremenu
dan je jednadžbom:
Pripazite, varijablu smo označili s
Minute treba pomnožiti s količinom vode u minuti.
. Za
minuta u kadi će biti
Izračunjate koliko litara ima za
litara
vode. Antonio će čekati
Uvrstite
minuta
da mu se napuni kada.
null
null
Filip doručkuje žitarice s mlijekom. Prosječno za doručak pojede žitarica. Odredite jednadžbu koja opisuje koliko mu je grama žitarica preostalo nakon dana ako troši pakiranje od
Ova jednadžba daje količinu pojedenih žitarica. Taj je rezultat potrebno oduzeti od ukupne početne količine žitarica.
Od ukupne količine oduzimamo ukupan broj pojedenih obroka.
Pretvarate li u grame, tada je:
null
null
Zabavili ste se s prijateljima i vrijeme je prošlo u trenu. Pogledali ste na sat i vidjeli da je vrijeme ručka. Trčite kući kako bi vas obitelj što kraće čekala za stolom. Neka je udaljenost do kuće (u metrima) od trenutka kada ste počeli trčati prikazana jednadžbom:
pri čemu je
vrijeme u sekundama. Kojom brzinom trčite prema kući?
null
null
Vratimo se još malo na prethodni zadatak. Ako je preostali put do kuće dan
jednadžbom
koliko ste kasnili na ručak?
null
null
Susjed prazni bazen s vodom. Graf prikazuje količinu preostale vode u bazenu u ovisnosti o vremenu.