Postavi karticu iz prvog reda preko odgovarajuće kartice u drugome redu.
Poveži znanje o skupovima s geometrijom.
Primjer 1.
Učenici 5.a razreda neke škole pitani su imaju li kućnog ljubimca i ako imaju, kojega kućnog ljubimca imaju. Prikupljeni podatci prikazani su Vennovim dijagramom. Skup čine učenici koji imaju psa, a skup učenici koji imaju mačku.
a. Koji učenici imaju samo psa?
b. Koji učenici imaju i mačku i psa?
c. Koliko učenika ima samo mačku?
d. Koliko učenika nema kućnog ljubimca?
e. Koliko je učenika u tom 5.a razredu?
a. Dorian, Ariana, Marko i Mirza imaju samo psa.
b. Ana i Ivor imaju i psa i mačku.
c. Samo mačku imaju
učenika.
d. Jedanaest učenika nema kućnog ljubimca.
e. U tom 5.a razredu ukupno je
učenik.
Promotrimo još jedanput skupove
i
pa izvdojimo one osobe koje imaju psa, ali ne i mačku. To su Dorian, Ariana, Marko i Mirza. U dijagramu su njihova imena upisana u onaj dio koji pripada skupu
, ali nije zajednički za oba skupa. Taj je skup sastavljen od učenika koji imaju psa, ali ne i mačku. Takav skup nazivamo razlika skupova
i
. Pišemo:
Razlika skupova
i
je skup što ga čine svi članovi koji pripadaju skupu
ali ne pripadaju skupu
.
Razliku skupova i označujemo Matematičkim simbolima zapisujemo:
Izdvojimo i osobe koje imaju mačku, ali ne i psa. To su Krešo, Petra, Tena i Nikolina. U dijagramu su njihova imena upisana u onaj dio koji pripada skupu
ali nije zajednički za oba skupa. Taj je skup sastavljen od prijatelja koji imaju mačku, ali ne i psa. Takav skup nazivamo razlika skupova
i
Pišemo:
Razlika skupova
i
je skup što ga čine svi članovi koji pripadaju skupu
ali ne pripadaju skupu
.
Razliku skupova i označavamo Matematičkim simbolima zapisujemo:
Uočite da je
Primjer 2.
Učenici 5.b razreda odabrali su ili Njemački jezik ili Informatiku kao izborni predmet. Svi učenici odabrali su barem jedan izborni predmet. Od učenika, njih ide na Informatiku, a na oba predmeta.
Koliko učenika ide samo na Njemački jezik?
Prikažimo podatke Vennovim dijagramom.
Ako
učenika ide na informatiku, a
na oba predmeta, tada njih
ide samo na Informatiku. To znači da njih
tj.
ide samo na Njemački jezik.
Broj elemenata konačnog skupa označujemo
Broj
nazivamo kardinalni broj skupa
.
Primjer 3.
Učenici jednog razreda kao izborne predmete biraju Francuski i Talijanski jezik. Francuski jezik odabralo je učenika, Talijanski jezik učenika, a oba jezika učenika tog razrednog odjela. Koliko je učenika u tom razrednom odjelu ako je svaki učenik odabrao bar jedan od tih jezika?
Neka je
skup svih učenika koji su odabrali Francuski jezik. Prema uvjetu zadatka je
Neka je
skup svih učenika koji su odabrali Talijanski jezik. Prema uvjetu zadatka je
Skup učenika koji su odabrali oba jezika je i prema uvjetu zadatka je
Skup svih učenika toga razrednog odjela možemo shvatiti kao
Promotrimo podatke raspoređene u Vennov dijagram.
Broj učenika u tome razrednom odjelu
je
Broj elemenata u uniji (kardinalni broj unije) skupova i možemo izračunati tako da zbrojimo broj elemenata u oba skupa (kardinalne brojeve skupova i ), pa od tog zbroja oduzmemo broj zajedničkih elemenata (kardinalni broj presjeka skupova i ).
Vrijedi:
Ta je formula poznata i kao formula uključivanja i isključivanja.
U školi stranih jezika upisano je učenika. Engleski jezik uči njih njemački francuski engleski i njemački engleski i francuski njemački i francuski a sva tri jezika uče učenika. Ostali učenici uče samo kineski jezik.
Upiši odgovarajuće brojeve u Vennov dijagram.
Brojevima dopuni rečenice.
Koliko ima...?
Iz mjesta A u mjesto B vode tri ceste, a iz mjesta B u mjesto C dvije ceste.
Koristeći se interakcijom, istraži sve načine dolaska iz mjesta A u mjesto C pri čemu se mora proći mjestom B.
Uredi izlog novim proizvodima!
Primjer 4.
Na koliko je načina moguće izbrati kapu koja će biti izložena u izlogu?
Na koliko je načina moguće izabrati jaknu? A hlače?
Kapu je moguće izabrati na tri načina.
Jaknu je moguće izabrati na četiri načina.
Svakom izboru kape možemo pridružiti svaki izbor jakne, pa kapu i jaknu možemo izabrati na
načina.
Hlače je moguće izabrati na dva načina.
Svakom izboru kape i jakne možemo pridružiti svaki izbor hlača, pa kapu, jaknu i hlače možemo izabrati na
načina.
Ovakav način prebrojavanja broja članova nekoga konačnog skupa možemo primijeniti i općenito.
Ako skup ima članova, a skup ima članova, onda jedan član skupa i jedan član skupa možemo izabrati na načina.
Neka je
i
Postoji
dvoznamenkastih brojeva kojima je prva znamenka element skupa
a druga znamenka element skupa
Neka je
i
Broj dvoznamenkastih brojeva kojima je prva znamenka element skupa
a druga znamenka element skupa
je: