Martina je pripremila druženje za svojih sedam prijatelja. Nabavila je kolačića, bočica vode i jabuka. Sve zajedno platila je Dogovor je bio da se sve, pa i trošak, podijeli na jednake dijelove.
Koliko je svaki od njih dobio kolačića, a koliko bočica vode?
Kolika je masa jabuka koje su dobili?
S kolikim je iznosom u ukupnom računu sudjelovao svaki od njih?
Svaki od njih dobio je kolačića i bočice vode.
Dijeljenjem brojeva
i
odnosno
i
nećemo dobiti cjelobrojne rezultate.
Zato ostale zadatke moramo rješavati pretvaranjem mjernih jedinica.
Svakome je pripalo jabuka.
Sve zajedno platili su
Je li u prethodnom zadatku moguće masu jabuka i iznos novca
odrediti
bez pretvaranja mjernih jedinica?
Odgovor je, naravno, potvrdan. U ovoj ćeš jedinici naučiti kako se prirodni i decimalni brojevi dijele prirodnim brojem.
No, za početak, ponovimo!
Primjer 1.
Četiri prijateljice pomogle su susjedi urediti vrt. Susjeda im je za nagradu dala novčanicu od eura. Kako će pravedno podijeliti nagradu? Koliko će dobiti svaka od njih?
Zaključujemo da je
Tanja i Ivana imaju
naranče i
čokolade. Kako će ih pravedno podijeliti?
Svaka će dobiti
naranče i
čokolade.
Budući da je a možemo reći da će svaka dobiti čokolade.
Dakle, vrijedi
Primjer 2.
Koliko je
S | D | J | d | s | D | J | d | s | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Govorimo:
podijeljeno s je ; puta je
minus
je
; dopisujemo
podijeljeno s je ; puta je
minus je ; cijelih je desetinki pa dopisujemo i u količnik pišemo decimalnu točku
podijeljeno s je ; puta je
minus je ; desetinke je stotinki pa dopisujemo
podijeljeno s je puta je
minus je
Primjer 3.
U decimalnom obliku napišimo razlomke:
a)
b)
c)
a)
pa je
b)
pa je
c)
pa je
Prirodan broj dijelimo s prirodnim brojem na dobro poznat način, ali kada dođemo do ostatka pripisujemo nulu i stavljamo točku u količniku te nastavljamo s dijeljenjem.
Primjer 4.
U tgovini se za prodaje veliki paket papirnatih rupčića. U paketu je manjih paketića, a u svakome od njih spakirano je po komada rupčića. Kolika je cijena manjeg paketića rupčića, a kolika jednog rupčića?
Prisjeti se!
tj.
Problem ćemo riješiti pretvaranjem mjernih jedinica.
Budući da je
zaključujemo da je cijena jednoga malog paketića
Cijenu jednog rupčića možemo izračunati na dva načina.
I. način
Budući da u manjem paketu ima
rupčića, cijena jednog rupčića je
II. način
U cijelom paketu je
rupčića, pa je cijena jednog rupčića
Dakle, vrijedi:
Primjer 5.
U trgovini slažu pakete slatkiša. Masu od treba podijeliti na jednake dijelove.
Koliko bi slatkiša bilo u svakom od jednakih paketa?
Koliko bi slatkiša bilo u svakom od jednakih paketa?
Koliko bi slatkiša bilo u svakom od jednakih paketa?
U svakom od
jednakih paketa bilo bi
slatkiša.
U svakom od jednakih paketa bilo bi slatkiša.
U svakom od
jednakih paketa bilo bi
slatkiša.
Promotri rješenja napisana u tablici.
Količina slatkiša |
Broj paketa | Račun | Rješenje |
---|---|---|---|
U prethodnim je primjerima količnik dobiven tako da je decimalna točka u djeljeniku pomaknuta ulijevo za onoliko mjesta koliko dekadska jedinica (djelitelj) ima nula.
Vrijedi i općenito:
Decimalne brojeve dijelimo dekadskim jedinicama tako da decimalnu točku u zadanom broju pomaknemo ulijevo za onoliko mjesta koliko je nula u dekadskoj jedinici.
Primjer 6.
Ivan svakog jutra putem u školu u pekari kupi svoje omiljeno pecivo. Kolika je cijena jednog peciva ako je za pet dana potrošio
Problem ćemo riješiti pretvaranjem mjernih jedinica.
Budući da je
zaključujemo da je cijena jednog peciva
Primjer 7.
Vrtlari u rasadniku žele zemljište površine podijeliti na dijelova jednakih površina. Kolika će biti površina pojedinog dijela?
Problem ćemo riješiti pretvaranjem mjernih jedinica.
Budući da je zaključujemo da će površina jednog dijela zemljišta biti
Primjer 8.
Izračunajmo
Budući da ovdje nemamo mogućnost pretvaranja mjernih jedinica, zadatak moramo riješiti nekom drugom metodom.
Decimalan broj dijelimo s prirodnim brojem na sljedeći način:
Cijeli dio djeljenika dijelimo sa zadanim prirodnim brojem. Kad dopisujemo prvu znamenku iza decimalne točke, u količnik pišemo decimalnu točku i nastavljamo dijeliti.
Prisjeti se: Prirodni broj pretvaramo u decimalni tako što iza njega napišemo decimalnu točku i jednu ili nekoliko nula.
Primjer 9.
Učenici jednoga razrednog odjela pripremaju se na izlet. Ukupni troškovi izleta su i dijele se na učenika. Koliko novca treba uplatiti svaki učenik?
Ukupni se troškovi dijele na
jednakih dijelova pa svaki učenik treba uplatiti iznos od
Matko s roditeljima putuje na ljetovanje. Vozeći stalnom brzinom, automobilom su za
sati prešli
Koliko su kilometara prelazili u jednom satu?
Prosječnu brzinu odredit ćemo tako da podijelimo prijeđeni put s vremenom putovanja.
Dakle, u svakom satu prelazili su prosječno
Za kraj malo statistike! Pri rješavanju zadataka možeš se poslužiti džepnim računalom.
U tablici su navedene količine oborina po mjesecima u 2018. godini za Varaždin i Rijeku. (Količinu oborina mjerimo u litrama po četvornome metru.)
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Varaždin | ||||||||||||
Rijeka |
Promotri tablicu, izračunaj i dopuni rečenice:
Koristeći se podatcima iz prethodne tablice i izračunanim prosjecima, odgovori na pitanja.
U kojim je mjesecima u Varaždinu palo više kiše nego u Rijeci?
U kojem je mjesecu količina oborina u Rijeci bila najbliža prosjeku?
Riješite postavljene zadatke i obojite sliku!