Od ulice do škole vodi staza dugačka metara. Na početku i na kraju staze uz jedan njezin rub planirana je sadnja po jednog grma čempresa, a ostale grmove čempresa treba zasaditi u razmacima od metra. Uz drugi rub staze (i na njezinu početku i kraju) planirano je zasaditi ruže u razmacima od metra. Koliko treba nabaviti sadnica čempresa, a koliko ruža?
Riješimo zadatak tako da udaljenost između sadnica izrazimo manjom mjernom jedinicom, decimetrima.
Podsjetimo se: pa vrijedi
od
od
Uoči da je jedan rub staze duge
tj.
podijeljen na
dijelova duljine
a potreban broj sadnica čempresa je
Drugi rub staze podijeljen je na
dijelova duljine
a potreban broj sadnica ruža je
Način rješavanja uvodnog zadatka navodi na mogućnost grafičkog određivanja položaja sadnica (i rješavanja postavljenog problema), a rješenje zapravo prikazuje dio brojevnog pravca.
U drugom je modulu pokazano kako se na brojevnom pravcu prikazuju prirodni brojevi. Označimo na pravcu dvije točke. Prvu točku nazovemo
i pridružimo joj broj
dok drugu točku (desno od točke
) nazovemo
i pridružimo joj broj
Slovo
početno je slovo latinske riječi origo (začetak, postanak, ishodište).
je početno slovo latinske riječi ekvidistancia (jednaka udaljenost).
Točka je ishodište, a točka jedinična točka brojevnog pravca.
Dužina je jedinična dužina.
Označavanjem jedinične dužine jednoznačno smo odredili položaj točaka kojima redom pridružujemo ostale prirodne brojeve. Položaj tih točaka nalazimo prenošenjem jedinične dužine desno od ishodišta.
Katkad je potrebno na brojevnom pravcu prikazati razlomke. Kako se to radi?
Primjer 1.
Odredimo "mjesta sadnje čempresa" pomoću brojevnog pravca.
Rub staze prikazat ćemo kao dužinu (dio brojevnog pravca). Početku staze pridružit ćemo broj
a zatim ćemo označiti točke koje su od početka staze udaljene
i
(metara).
Da bismo odredili mjesto za drugu sadnicu čempresa (prva je na početku staze), moramo razmak između
i
(metra) podijeliti na dva jednaka dijela. Točki koja je polovište ove dužine pridružit ćemo razlomak
(metra).
Nastavljajući na isti način, na po dva jednaka dijela dijelimo razmake između
i
i
i
i
te
i
Budući da je i polovištu dužine između točaka pridruženih brojevima i pridružit ćemo razlomak Polovištima preostalih dužina redom pridružimo brojeve i
Pogledaj video koji prikazuje pridruživanje navedenih razlomaka točkama brojevnog pravca.
Rješavamo li ovaj primjer na papiru, udaljenost točaka
i
na brojevnom pravcu odabiremo tako da jediničnu dužinu možemo jednostavno podijeliti na dva jednaka dijela.
Primjer 2.
Odredimo "mjesta sadnje ruža" pomoću brojevnog pravca.
Rub staze prikazat ćemo kao dužinu (dio brojevnog pravca). Početku staze pridružit ćemo broj
a zatim ćemo označiti točke koje su od početka staze udaljene
i
metara.
Da bismo odredili mjesto za drugu sadnicu ruže (prva je na početku staze), moramo razmak između
i
metra podijeliti na pet jednakih dijelova. Prvoj točki nakon ishodišta pridružit ćemo razlomak
drugoj točki razlomak
trećoj razlomak
a četvrtoj razlomak
Nastavljajući na isti način, na po pet jednakih dijelova dijelimo razmake između
i
i
i
i
te
i
Budući da je
i
točkama koje se nalaze između točaka pridruženih brojevima
i
pridružit ćemo redom razlomke
i
Na isti način nastavljamo s ostalim razmacima.
Pogledaj video koji prikazuje pridruživanje navedenih razlomaka točkama brojevnog pravca.
Rješavamo li ovaj primjer na papiru, udaljenost točaka
i
na brojevnom pravcu odabiremo tako da jediničnu dužinu možemo jednostavno podijeliti na pet jednakih dijelova.
Dakle, prilikom prikazivanja razlomaka na brojevnom pravcu jediničnu dužinu
dijelili smo na jednake dijelove. Broj tih dijelova ovisio je o nazivniku razlomaka koje smo trebali prikazati.
Položaj točke pridružene pojedinom razlomku nalazili smo prenošenjem dobivenog dijela jedinične dužine udesno od ishodišta. Broj prenošenja bio je određen brojnikom razlomka.
Proučimo kako se očitavaju razlomci pridruženi točkama brojevnog pravca.
Primjer 3.
Promotrimo brojevni pravac na slici.
Na koliko je sukladnih dijelova podijeljena jedinična dužina? Koji su brojevi pridruženi istaknutim (imenovanim) točkama brojevnih pravaca?
Jedinična dužina podijeljena je na 3 sukladna dijela.
Zato svi razlomci pridruženi istaknutim točkama moraju imati nazivnik 3.
Brojnik razlomka određen je "udaljenošću" točke od ishodišta, pri čemu je "jedinica mjerenja udaljenosti" broj dijelova jedinične dužine.
Zato su točkama i redom pridruženi razlomci i
Uobičajeno je broj pridružen pojedinoj točki zapisati u zagradi nakon imena točke, tj. koristiti se oznakama
Primjer 4.
Na brojevnom pravcu prikažimo točke pridružene razlomcima
Budući da je nazivnik svih zadanih razlomaka jednak organizirat ćemo brojevni pravac s prikladno odabranom jediničnom dužinom koju je moguće jednostavno podijeliti na jednakih dijelova.
Jediničnu dužinu dijelimo na pet jednakih dijelova. Dobiveni dio prenosimo od ishodišta udesno odnosno puta.
Želimo li na brojevnom pravcu prikazati bilo koji razlomak jediničnu ćemo dužinu odabrati tako da udaljenost ishodišta i jedinične točke možemo jednostavno podijeliti na jednakih dijelova, a zatim ćemo dobiveni dio jedinične dužine prenositi puta udesno od ishodišta.
Uvježbaj snalaženje na brojevnom pravcu.
Brojevni pravac omogućava nam uspoređivanje razlomaka.
Sjeti se da se na brojevnom pravcu točka pridružena većem prirodnom broju nalazi desno od točke pridružene manjem prirodnom broju.
Isti zaključak vrijedi i za razlomke.
Primjer 5.
Usporedimo po veličini razlomke:
a) i
b) i
a) Prikažimo razlomke i na brojevnom pravcu.
Točka pridružena razlomku nalazi se lijevo od točke pridružene razlomku što znači da je
Isti zaključak možemo potkrijepiti i grafički, prikazujući zadane razlomke kao dijelove jednakih objekata (npr. sukladnih pravokutnika).
b) Prikažimo razlomke i na brojevnom pravcu.
Točka pridružena razlomku nalazi se lijevo od točke pridružene razlomku što znači da je
Isti zaključak možemo potkrijepiti i grafički, prikazujući zadane razlomke kao dijelove jednakih objekata (npr. sukladnih krugova).
Na temelju ovih primjera nije teško zaključiti da vrijedi sljedeća pravilnost.
Od dvaju razlomaka jednakih nazivnika veći je onaj koji ima veći brojnik.
Primjer 6.
Maja i Petra dobile su jednake čokolade. Maja je pojela tri petine svoje čokolade, a Petra tri desetine svoje čokolade.
Koja je pojela veći dio čokolade?
Prikažimo grafički obje čokolade kao sukladne pravokutnike. Prvi pravokutnik podijelimo na pet, a drugi na deset jednakih dijelova pa obojimo prvog i drugog pravokutnika.
Sa slike je vidljivo da je Maja pojela više čokolade nego Petra, tj. da je
Razlomci
i
imaju jednake brojnike. Veći od njih je razlomak
koji ima manji nazivnik.
Zaključak vrijedi i općenito jer ako se ista cjelina dijeli na veći broj dijelova, nastali dijelovi bit će manji.
Od dvaju razlomaka jednakih brojnika veći je onaj koji ima manji nazivnik.
Za kraj, riješi zadatak i saznaj gdje su se koristili razlomci već 1 800 godina prije Krista.
Pronađi zadani razlomak na brojevnom pravcu te ga zamijeni slovom koje mu je pridruženo.