Od ulice do škole vodi staza dugačka
metara. Na početku i na kraju staze uz jedan njezin rub planirana je sadnja po jednog grma čempresa, a ostale grmove čempresa treba zasaditi u razmacima od metra. Uz drugi rub staze (i na njezinu početku i kraju) planirano je zasaditi ruže u razmacima od
metra. Koliko treba nabaviti sadnica čempresa, a koliko ruža?
Drvored čempresa
Riješimo zadatak tako da udaljenost između sadnica izrazimo manjom mjernom jedinicom, decimetrima.
Podsjetimo se:
pa vrijedi
od
od
Uoči da je jedan rub staze duge
tj. podijeljen na dijelova duljine
a potreban broj sadnica čempresa je
Drugi rub staze podijeljen je na dijelova duljine
a potreban broj sadnica ruža je
Brojevni pravac
Način rješavanja uvodnog zadatka navodi na mogućnost grafičkog određivanja položaja sadnica (i rješavanja postavljenog problema), a rješenje zapravo prikazuje dio brojevnog pravca.
U drugom je modulu pokazano kako se na brojevnom pravcu prikazuju prirodni brojevi. Označimo na pravcu dvije točke. Prvu točku nazovemo i pridružimo joj broj
dok drugu točku (desno od točke ) nazovemo
i pridružimo joj broj
Slika brojevnog pravca, označene točke O i E i njima pridruženi broj
Zanimljivost
Slovo početno je slovo latinske riječi origo (začetak, postanak, ishodište). je početno slovo latinske riječi ekvidistancia (jednaka udaljenost).
Točka je ishodište, a točka jedinična točka brojevnog pravca.
Dužina je jedinična dužina.
Označavanjem jedinične dužine jednoznačno smo odredili položaj točaka kojima redom pridružujemo ostale prirodne brojeve. Položaj tih točaka nalazimo prenošenjem jedinične dužine desno od ishodišta.
Prikazivanje razlomaka na brojevnom pravcu
Katkad je potrebno na brojevnom pravcu prikazati razlomke. Kako se to radi?
Primjer 1.
Odredimo "mjesta sadnje čempresa" pomoću brojevnog pravca.
Rub staze prikazat ćemo kao dužinu (dio brojevnog pravca). Početku staze pridružit ćemo broj
a zatim ćemo označiti točke koje su od početka staze udaljene
i
(metara).
Brojevni pravac između 0 i 6 s istaknutim cjelobrojnim točkama
Da bismo odredili mjesto za drugu sadnicu čempresa (prva je na početku staze), moramo razmak između
i
(metra) podijeliti na dva jednaka dijela. Točki koja je polovište ove dužine pridružit ćemo razlomak
(metra).
Brojevni pravac između 0 i 6, istaknuta točka 1/2
Nastavljajući na isti način, na po dva jednaka dijela dijelimo razmake između
i
i
i
i
te
i
Budući da je
i
polovištu dužine između točaka pridruženih brojevima
i
pridružit ćemo razlomak
Polovištima preostalih dužina redom pridružimo brojeve
i
Dio brojevnog pravca između 0 i 6, istaknute točke 1/2, 3/2, 5/2, 7/2, 9/2 i 11/2
Pogledaj video koji prikazuje pridruživanje navedenih razlomaka točkama brojevnog pravca.
Polovine na brojevnom pravcu
Rješavamo li ovaj primjer na papiru, udaljenost točaka i na brojevnom pravcu odabiremo tako da jediničnu dužinu možemo jednostavno podijeliti na dva jednaka dijela.
Primjer 2.
Odredimo "mjesta sadnje ruža" pomoću brojevnog pravca.
Rub staze prikazat ćemo kao dužinu (dio brojevnog pravca). Početku staze pridružit ćemo broj
a zatim ćemo označiti točke koje su od početka staze udaljene
i
metara.
Brojevni pravac između 0 i 6 s istaknutim cjelobrojnim točkama
Da bismo odredili mjesto za drugu sadnicu ruže (prva je na početku staze), moramo razmak između i metra podijeliti na pet jednakih dijelova. Prvoj točki nakon ishodišta pridružit ćemo razlomak
drugoj točki razlomak
trećoj razlomak
a četvrtoj razlomak
Brojevni pravac između 0 i 6, istaknute točke 1/5, 2/5, 3/5 i 4/5
Nastavljajući na isti način, na po pet jednakih dijelova dijelimo razmake između
i
i
i
i
te
i
Budući da je
i
točkama koje se nalaze između točaka pridruženih brojevima i pridružit ćemo redom razlomke
i
Na isti način nastavljamo s ostalim razmacima.
Brojevni pravac između 0 i 6, istaknute točke pridružene razlomcima s nazivnikom 5
Pogledaj video koji prikazuje pridruživanje navedenih razlomaka točkama brojevnog pravca.
Petine na brojevnom pravcu
Rješavamo li ovaj primjer na papiru, udaljenost točaka i na brojevnom pravcu odabiremo tako da jediničnu dužinu možemo jednostavno podijeliti na pet jednakih dijelova.
Dakle, prilikom prikazivanja razlomaka na brojevnom pravcu jediničnu dužinu
dijelili smo na jednake dijelove. Broj tih dijelova ovisio je o nazivniku razlomaka koje smo trebali prikazati.
Položaj točke pridružene pojedinom razlomku nalazili smo prenošenjem dobivenog dijela jedinične dužine udesno od ishodišta. Broj prenošenja bio je određen brojnikom razlomka.
Očitaj!
Proučimo kako se očitavaju razlomci pridruženi točkama brojevnog pravca.
Primjer 3.
Promotrimo brojevni pravac na slici.
Na koliko je sukladnih dijelova podijeljena jedinična dužina? Koji su brojevi pridruženi istaknutim (imenovanim) točkama brojevnih pravaca?
Brojevni pravac i trećine
Jedinična dužina podijeljena je na 3 sukladna dijela.
Zato svi razlomci pridruženi istaknutim točkama moraju imati nazivnik 3.
Brojnik razlomka određen je "udaljenošću" točke od ishodišta, pri čemu je "jedinica mjerenja udaljenosti" broj dijelova jedinične dužine.
Zato su točkama
i
redom pridruženi razlomci
i
Uobičajeno je broj pridružen pojedinoj točki zapisati u zagradi nakon imena točke, tj. koristiti se oznakama
Kolekcija zadataka #1
1
2
3
4
Koji su brojevi pridruženi istaknutim (imenovanim) točkama brojevnih pravaca?
Točki A pridružen je broj
, točki pridružen je broj
, točki
broj
a točki
broj
.
Pomoć:
Za određivanje nazivnika prebroji dijelove između dva prirodna broja.
null
Promotri sliku i označi istinitu tvrdnju.
Pomoć:
Za određivanje nazivnika prebroji dijelove između dva prirodna broja.
null
Promotri sliku i označi ispravne tvrdnje.
Pomoć:
Za određivanje nazivnika prebroji dijelove između dva prirodna broja.
null
Promotri sliku i označi točan odgovor.
Pomoć:
Za određivanje nazivnika prebroji dijelove između dva prirodna broja.
Na brojevnom pravcu prikažimo točke pridružene razlomcima
Brojevni pravac i prirodni brojevi
Budući da je nazivnik svih zadanih razlomaka jednak
organizirat ćemo brojevni pravac s prikladno odabranom jediničnom dužinom koju je moguće jednostavno podijeliti na jednakih dijelova.
Brojevni pravac i podjela na petine
Jediničnu dužinu
dijelimo na pet jednakih dijelova. Dobiveni dio prenosimo od ishodišta udesno
odnosno puta.
Brojevni pravac i podjela na petine i ucrtane točke
Želimo li na brojevnom pravcu prikazati bilo koji razlomak
jediničnu ćemo dužinu odabrati tako da udaljenost ishodišta i jedinične točke možemo jednostavno podijeliti na
jednakih dijelova, a zatim ćemo dobiveni dio jedinične dužine prenositi
puta udesno od ishodišta.
Zadatak 1.
Uvježbaj snalaženje na brojevnom pravcu.
Kolekcija zadataka #2
1
2
3
4
Da bismo na brojevnom pravcu prikazali točku pridruženu razlomku
jediničnu dužinu dijelimo na
jednakih
dijelova. Dobiveni dio prenosimo
puta
udesno od
točke.
null
null
Na brojevnom pravcu prikaži točke pridružene zadanim razlomcima.
null
null
Na brojevnom pravcu pridružite točke zadanim razlomcima.
null
null
Na brojevnom pravcu treba prikazati razlomak
Jediničnu dužinu potrebno je podijeliti na
Brojevni pravac omogućava nam uspoređivanje razlomaka.
Uspoređivanje razlomaka jednakih nazivnika
Sjeti se da se na brojevnom pravcu točka pridružena većem prirodnom broju nalazi desno od točke pridružene manjem prirodnom broju.
Isti zaključak vrijedi i za razlomke.
Primjer 5.
Usporedimo po veličini razlomke:
a)
i
b)
i
a) Prikažimo razlomke
i
na brojevnom pravcu.
Točka pridružena razlomku
nalazi se lijevo od točke pridružene razlomku
što znači da je
Brojevni pravac, 3/5 i 4/5
Isti zaključak možemo potkrijepiti i grafički, prikazujući zadane razlomke kao dijelove jednakih objekata (npr. sukladnih pravokutnika).
Pravokutnici, 3/5 i 4/5
b) Prikažimo razlomke
i
na brojevnom pravcu.
Točka pridružena razlomku
nalazi se lijevo od točke pridružene razlomku
što znači da je
Brojevni pravac, 7/8 i 11/8
Isti zaključak možemo potkrijepiti i grafički, prikazujući zadane razlomke kao dijelove jednakih objekata (npr. sukladnih krugova).
Krugovi, 7/8 i 11/8
Na temelju ovih primjera nije teško zaključiti da vrijedi sljedeća pravilnost.
Od dvaju razlomaka jednakih nazivnika veći je onaj koji ima veći brojnik.
Uspoređivanje razlomaka jednakih brojnika
Primjer 6.
Maja i Petra dobile su jednake čokolade. Maja je pojela tri petine svoje čokolade, a Petra tri desetine svoje čokolade.
Koja je pojela veći dio čokolade?
Prikažimo grafički obje čokolade kao sukladne pravokutnike. Prvi pravokutnik podijelimo na pet, a drugi na deset jednakih dijelova pa obojimo
prvog i
drugog pravokutnika.
Pravokutnici, 3/5 i 3/10
Sa slike je vidljivo da je Maja pojela više čokolade nego Petra, tj. da je
Razlomci
i
imaju jednake brojnike. Veći od njih je razlomak
koji ima manji nazivnik.
Zaključak vrijedi i općenito jer ako se ista cjelina dijeli na veći broj dijelova, nastali dijelovi bit će manji.
Od dvaju razlomaka jednakih brojnika veći je onaj koji ima manji nazivnik.