Tia je u knjižari kupila knjigu Lažeš, Melita za a u u trgovini pola kilograma banana po cijeni od te jogurt po cijeni od Koliko je kuna ukupno potrošila?
Iznos od možemo prikazati kao iznos od kuna i lipa. Na isti način je jednako i te je jednako i Sada zasebno možemo zbrojiti kune, a zasebno lipe.
Znamo da jedna kuna ima lipa te zaključujemo da je lipa zapravo i
Konačno, zbrojimo iznos od
te iznos od
kune i
lipa.
U prethodnom primjeru smo, pomoću pretvaranja mjernih jedinica, uspjeli zbrojiti decimalne brojeve. No katkad nam taj postupak nije praktičan te nam treba brži i učinkovitiji način zbrajanja decimalnih brojeva. Upravo taj postupak usvojit ćeš i uvježbati u ovoj jedinici.
Primjer 1.
Zbrojimo i
Primjer 2.
Zbrojimo i
Decimalne brojeve zbrajamo na isti način kao i prirodne brojeve. Pri tome moramo paziti na potpisivanje. Cijeli dio potpisuje se pod cijeli dio, decimalna točka pod decimalnu točku, desetinke pod desetinke, stotinke pod stotinke...
Ako decimalni brojevi nemaju jednak broj decimala, iza zadnje decimale dopisujemo potreban broj znamenki (Prisjeti se, )
Izračunaj.
Izračunaj.
Primjer 3.
Zoran trenira za Zagrebački maraton. U prvom satu pretrčao je a u drugom Zoran tvrdi da je u ta dva sata ukupno pretrčao jegova prijateljica Mihaela tvrdi da je on pretrčao Tko je u pravu?
Tri desetinke više
desetinki jednako je
desetinki, tj. jedno cijelo i jedna desetinka. Stoga pišemo
desetinku, a jedno cijelo pribrajamo znamenkama jedinica. Jedno cijelo više
cijela više
cijelih jednako je
cijela. Jedna desetica više
desetica jednako je dvije desetice.
Zoran je u pravu.
Mihaela je zbrojila desetinke te je dobila
desetinki, a zatim je tih jedanaest desetinki netočno zapisala kao
stotinki.
Poveži zadatak i njegovo rješenje.
|
|
|
|
|
|
|
Primjer 4.
Marta želi tapisonom prekriti pod u dječjim sobama. Površina poda prve sobe iznosi a druge Koliko kvadratnih metara tapisona treba kupiti?
jer je
Prisjeti se, kad iza prirodnog broja dopišemo točku, nakon točke možemo dopisati koliko god nula želimo, a da se vrijednost prirodnog broja ne promijeni.
Prirodne i decimalne brojeve zbrajamo tako da zbrojimo prirodni broj i cijeli dio decimalnog broja, a decimalni dio samo prepišemo.
Poveži zadatak i njegovo rješenje.
|
|
|
|
|
|
|
Primjer 5.
Ribar Jure prvoga je dana ulovio lignji, a drugoga dana nije ulovio ni jednu lignju. Koliku je masu lignji ulovio u ta dva dana zajedno?
Ribar Jure u ta dva dana ulovio je ukupno
lignji.
Ako decimalnom broju pribrojimo nulu, broj se neće promijeniti.
Za svaki decimalni broj vrijedi
Primjer 6.
Prvoga dana Ivan je u pekarnici kupio perec za a zatim u trgovini jogurt za Drugoga dana svratio je u trgovinu te kupio jogurt za a zatim je u pekarnici kupio perec za Kojeg je dana više potrošio - prvog dana ili drugog dana?
Ivan je oba dana potrošio jednak iznos.
Ako pribrojnici zamijene mjesta, zbroj se neće promijeniti. To se svojstvo naziva komutativnost zbrajanja.
Za svaka dva decimalna broja i vrijedi
Primjer 7.
Petra je trebala stići na posao. Najprije ju je prijateljica Martina vozila od kuće do stanice vlaka. Nakon toga Petra je vlakom prešla a zatim je još prehodala Petra i Martina žele izračunati ukupnu udaljenost koju je Petra prešla od kuće do posla.
Petra je zapisala te je počela zbrajati i Martina tvrdi da će joj biti jednostavnije odrediti zbroj ako prvo pribroji i Je li to točno? Hoće li na oba načina Petra dobiti isto rješenje? Objasni svoj odgovor.
Petra je od kuće do posla ukupno prešla
Petra je na oba načina dobila isto rješenje. U drugom načinu rješavanja prvo je zamijenila redoslijed pribrojnika (primijenila je svojstvo komutativnosti). Nakon toga pribrojnike je združila na drugačiji način, a zbroj se nije promijenio. To se svojstvo naziva svojstvo asocijativnosti zbrajanja.
Ako pribrojnike združimo na različite načine, zbroj se neće promijeniti. To se svojstvo naziva svojstvo asocijativnosti zbrajanja.
Za decimalne brojeve , i vrijedi
Dopuni brojem tako da vrijedi jednakost.
Odaberi odgovarajuće svojsto.
Odaberi odgovarajuće svojstvo.
Izračunaj na najjednostavniji način.
a)
b)
Promotrimo pribrojnike i združimo one koji daju cjelobrojni međuzbroj.
a)
b)
Petra i Magdalena naručuju što žele pojesti i popiti.
Cijena |
|
---|---|
Kava |
|
Kava s mlijekom |
|
Sok |
|
Sendvič |
|
Sladoled |
|
Kolač |
|
Petra je naručila kavu s mlijekom, sendvič i kolač, a Magdalena kavu, sok i sladoled.
a) Koliko je cijena Petrine, a kolika Magdalenine narudžbe?
b) Koliko će obje sve ukupno platiti?
c) Odlučile su iznos računa zaokružiti na najbližu deseticu da bi ostavile napojnicu. Koliko će platiti obje narudžbe zajedno s napojnicom?
a)
Cijena Petrine narudžbe iznosi
Cijena Magdalenine narudžbe iznosi
b)
Ukupno će platiti
c)
Svoju će narudžbu zajedno s napojnicom platiti
Luka je u prodavaonici kupio
jabuka,
banana,
krumpira,
maslaca i lubenicu od
Na putu do kuće vrećice su mu se činile teške te je procjenjivao koliku ukupnu masu u kilogramima nosi u vrećicama. Kod kuće je izračunao točnu masu svih namirnica.
Fabijan je pronašao recept za dječji punč.
soka od naranče
soka od jabuke
voćnog čaja
limunovog soka
Pri posluživanju dodati koricu cimeta, klinčić, naranče, jabuke, krišku limuna i žlicu meda.
Koliku će količinu dječjeg punča, izraženu u litrama, napraviti koristeći se ovim receptom?
Površina Europe iznosi približno
dok površina Azije iznosi približno
Štefica je dobila telefonski račun. Iznos računa je
Na taj iznos mora platiti PDV (porez na dodanu vrijednost) u iznosu od
Koliko Štefica mora platiti svoj telefonski račun?
Štefica svoj telefonski račun mora platiti
Dodatno uvježbaj zbrajanje decimalnih brojeva pomoću križaljke.