Četvero prijatelja, dva dječaka i dvije djevojčice, želi se počastiti sokom i čokoladom. Došli su u trgovinu i uočili da se njihove omiljene čokolade prodaju u akcijskim pakiranjima te da se za
plaćene čokolade može dobiti
čokolada. Razveselili neočekivanom poklonu, a litru soka i čokoladu žele podijeliti na jednake dijelove. Kako će to učiniti?
Podijele li litru soka na četiri jednaka dijela, svatko od njih dobit će
litre soka.
Podjelu
čokolada na
jednaka dijela moguće je napraviti na dva načina. Pogledajmo prvi način podjele.
Svatko od njih dobit će čokolade.
Pogledajmo drugi način podjele.
Svatko od njih dobit će jednu cijelu i još jednu četvrtinu čokolade.
Jedno cijelo i jedna četvrtina zapisujemo
Takav zapis nazivamo mješoviti broj.
Naravno, obje podjele daju im jednaku količinu čokolade.
Ako je brojnik razlomka manji od njegova nazivnika, taj je razlomak manji od
Pravi razlomak
Razlomak koji je manji od naziva se pravi razlomak.
Primjer 1.
Pravi razlomci su, na primjer,
Ako je brojnik razlomka jednak njegovu nazivniku, taj je razlomak jednak
Primjer 2.
Razlomci jednaki su, na primjer,
Ako je brojnik razlomka veći od nazivnika, taj je razlomak veći od
Nepravi razlomak
Razlomak koji je veći od naziva se nepravi razlomak.
Primjer 3.
Nepravi razlomci su, na primjer,
Razvrstaj razlomke.
Primjer 4.
Djed Luka ima jabuka i čokolada. Želi ih podijeliti na jednake dijelove za svoje troje unučadi, Maju, Anu i Davora.
a) Koliko će jabuka dobiti svatko od unučadi?
b) Koliko će čokolade dobiti svatko od unučadi?
c) Koliko bi jabuka, a koliko čokolade dobile Maja i Ana, ako se Davor odrekne svojih jabuka i čokolade?
a)
Svatko od unučadi dobit će dvije cijele i jednu trećinu jabuke. Taj broj zapisujemo pa zaključujemo da je
b)
Svatko od unučadi dobit će jednu cijelu i dvije trećine čokolade. Taj broj zapisujemo pa zaključujemo da je
c)
Ako bi se isti broj jabuka dijelio na dvije osobe, svaka bi osoba dobila jabuke. Ako bi se isti broj čokolada dijelio na dvije osobe, svaka bi osoba dobila čokolade.
Pogledajmo postupak zapisivanja nepravog razlomka u obliku mješovitog broja.
Primjer 5.
Zapišimo u obliku mješovitog broja neprave razlomke:
a)
b)
a)
i ostatak
tj.
b)
i ostatak
tj.
Svaki se nepravi razlomak može napisati u obliku mješovitog broja.
Mješoviti se broj sastoji od cijeloga i razlomljenog dijela, pri čemu je razlomljeni dio pravi razlomak (razlomak manji od
).
Spoji parove.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pomoć:
Prisjeti se,
Pogledajmo postupak zapisivanja mješovitog broja u obliku nepravog razlomka.
Primjer 6.
Zapišimo u obliku razlomka mješovite brojeve:
a)
b)
a)
b)
Uvježbaj postupak zapisivanja mješovitog broja u obliku nepravog razlomka i nepravog razlomka u obliku mješovitog broja.
Spoji parove.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Karticu s nepravim razlomkom (iz drugog reda) dovuci na karticu (u prvom redu) na kojoj piše odgovarajući mješoviti broj.
Ponovi i utvrdi svoje znanje o nepravim razlomcima i mješovitim brojevima kroz igru u paru koju možeš odigrati s prijateljem ili članom obitelji. Za igru će ti trebati dvije igraće kockice.
Uputa za igru:
1. Jedan od igrača baca kockicu. Broj koji se pokaže na kockici postat će nazivnik razlomka za oba igrača.
2. Zatim prvi igrač baca dvije kockice i izgrađuje dvoznamenkasti broj. Taj će broj biti brojnik nepravog razlomka prvog igrača. Postupak ponavlja drugi igrač.
3. Igrači zatim svoje neprave razlomke prikazuju u obliku mješovitog broja te zajednički provjeravaju točnost svojih rješenja. Ako je samo jedan igrač točno pretvorio nepravi razlomak u mješoviti broj, taj igrač osvaja bod. Ako su oba igrača točno pretvorila nepravi razlomak u mješoviti broj, mješoviti brojevi se uspoređuju te bod osvaja igrač čiji je mješoviti broj veći. U svim ostalim slučajevima (oba igrača su pogriješila pri pretvaranju ili su mješoviti brojevi jednaki), proglašava se neodlučen rezultat i nitko ne osvaja bod.
Igrač koji prvi osvoji pet bodova je pobjednik.