U životu si često čuo izraze poput ovih koji se spominju u animaciji. U ovoj jedinici naučit ćeš što oni točno znače i kako se prikazuju.
Na slici je prikazana jabuka koja je rezanjem podijeljena na dva jednaka dijela. Svaki od tih dijelova naziva se polovica jabuke.
Matematički to zapisujemo
te čitamo jedna polovina.
Na slici je prikazan kolač koji je rezanjem podijeljen na osam jednakih dijelova. Svaki od tih dijelova naziva se osmina kolača.
Matematički to zapisujemo te čitamo jedna osmina.
U nekom paketiću bile su tri lizalice. Tri prijateljice podijelile su ih pravedno, tako da svaka dobije jednak broj lizalica. Svaka je na taj način dobila jednu od triju lizalica.
Matematički to zapisujemo te čitamo jedna trećina.
Na slici su prikazana tri jednaka mafina. Dva od triju jednakih mafina ukrašena su cvijećem.
Matematički to zapisujemo te čitamo dvije trećine.
Brojeve kao što su
i
nazivamo razlomcima.
Kako čitamo razlomke?
Razlomak | Čitanje razlomka |
---|---|
jedna polovina | |
jedna trećina | |
jedna četvrtina | |
jedna petina | |
jedna šestina | |
pet osmina |
Razlomkom iskazujemo dio cjeline.
Primjer 1.
Nacrtajmo kvadrat i obojimo jednu polovinu kvadrata.
Kvadrat je potrebno podijeliti na dva jednaka dijela, a zatim obojiti jedan od tih dijelova. Neka od mogućih rješenja prikazana su slikama.
Prikazivanje razlomaka sjenčanjem dodatno istraži pomoću sljedećeg apleta.
Brojnik razlomka pokazuje koliko dijelova promatramo.
Nazivnik razlomka pokazuje na koliko jednakih dijelova dijelimo cjelinu.
Primjer 2.
Petra i Mihaela provode kišni dan u kući. Osmislile su igru. Nacrtale su sljedeće polje na koje s udaljenosti od moraju baciti novčić. Ako se novčić zaustavi na žutom polju, Petra osvaja bod, a ako se zaustavi na plavom polju, Mihaela osvaja bod. Koji je dio ploče obojen žutom, a koji plavom bojom? Je li igra pravedna? Objasni.
Žutom bojom obojeno je tri osmine, a plavom bojom pet osmina ploče. Igra nije pravedna jer je dio koji je obojen žutom bojom manji od dijela obojenog plavom bojom.
Primjer 3.
Maja je svoj rođendan proslavila sa svojim roditeljima, bratom, bakom i djedom. Njezinu rođendansku tortu razrezali su na osam jednakih dijelova. Svatko od njih na proslavi je pojeo po jedan komad torte. Prije spavanja Maja je pojela još dva komada torte.
- Koji je dio torte na proslavi pojeo svaki od njih?
- Koji su dio torte na proslavi pojeli zajedno?
- Koji je dio torte ostao nakon proslave?
- Koji je dio torte Maja pojela prije spavanja?
- Koji je dio torte ostao nakon što je Maja otišla na spavanje?
Leova obitelj glasovala je za kućnog ljubimca kojeg žele nabaviti. Prikupljeni podatci prikazani su dijagramom.
Koji je udio članova obitelji glasovao za psa, a koji za mačku? Odgovore iskaži riječima i razlomkom.
Za psa je glasovalo četiri šestine ili
članova obitelji dok je za mačku glasovalo dvije šestine ili
članova obitelji.
Primjer 4.
Učiteljica Branka ima malu čokoladu. Koji će dio čokolade dobiti svako dijete ako je pravedno podijeli na:
a) dvoje djece
b) četvero djece
c) osmero djece?
a) Ako čokoladu pravedno podijeli na dvoje djece, svako će dijete dobiti
tj.
(jednu polovinu) čokolade.
b) Ako čokoladu pravedno podijeli na četvero djece, svako će dijete dobiti
tj.
(jednu četvrtinu) čokolade.
c) Ako čokoladu pravedno podijeli na osmero djece, svako će dijete dobiti
tj.
(jednu osminu) čokolade.
U prethodnom je primjeru moguće primijetiti da smo jednu čokoladu dijelili na dvoje djece te smo dobili da je
Na isti smo način pokazali da je i
Zaključujemo da razlomci predstavljaju računsku operaciju dijeljenja.
Količnik dvaju prirodnih brojeva i možemo prikazati u obliku razlomka
Primjer 5.
Napišimo u obliku količnika:
a)
b)
c)
d)
e)
a)
b)
c)
d)
e)
Ako je brojnik razlomka jednak taj je razlomak jednak nuli.
Svaki prirodan broj možemo napisati u obliku razlomka kojemu je nazivnik jednak broju
Ako je brojnik razlomka jednak nazivniku, onda je taj razlomak jednak
Primjer 6.
Napišimo u obliku razlomka:
a)
b)
c)
a)
b)
c)
Razvrstaj razlomke.
Pomoć:
Prisjeti se koju računsku operaciju (radnju) predstavljaju razlomci.
Primjer 7.
Odredimo koliko je:
a) od mjeseci
b) od minuta
c) od
a) od mjeseci mjeseca
b)
od
minuta
minuta
c)
od
Dopuni.
Dopuni.
Primjer 8.
Ana i Slavica naručile su dvije pizze, jednu s četiri vrste sira, a drugu miješanu. Pizzu s četiri vrste sira razrezale su na jednaka dijela, a miješanu na jednakih dijelova. Obojenim dijelovima iskazan je dio pizze koji su pojele. Koje je pizze ostalo više? Objasni svoj odgovor.
Ostalo je
pizze s četiri vrste sira te
miješane. Veličine preostalih dijelova jednake su te zaključujemo da je ostala jednaka količina obje pizze.
U prethodnom primjeru mogli smo primijetiti da je
Takve razlomke nazivamo ekvivalentnim razlomcima.
Ekvivalentni razlomci određuju jednake dijelove cjeline.
Uoči:
Drugi razlomak dobiven je tako da su i brojnik i nazivnik prvog razlomka pomnoženi s istim prirodnim brojem.
Taj se postupak naziva proširivanje razlomka.
Primjer 9.
Primjeri parova ekvivalentnih (jednakovrijednih) razlomaka:
prvi razlomak drugi razlomak
Uoči:
Drugi razlomak dobiven je tako da su i brojnik i nazivnik prvog razlomka podijeljeni s istim djeliteljem brojnika i nazivnika.
Taj se postupak naziva skraćivanje razlomka.
Koristeći se apletom, zadaj si razlomak te napiši barem
njemu ekvivalentna razlomka.
Ponovi osnovno o razlomcima otkrivajući skrivene mjere koje nedostaju u tajnom receptu za rapsku tortu.
Sestre benediktinke u samostanu sv. Andrije svoj tajni recept za rapsku tortu, po kojem je njihova kuhinja nadaleko poznata, brižno čuvaju kao jedno od svojih najvećih blaga. Njihova glavna kuharica, koja jedina zna sve sastojke recepta, započela je s pripremom rapske torte za nadolazeće slavlje, no primila je važan poziv i hitno je morala otići. Ostalim sestrama ostavila je tajnu recepturu skrivenu u tragovima.
Istraži što je sve skriveno u kuhinji i pomozi sestrama otkriti tajni recept da bi mogle dovršiti tortu.
Ako želiš možeš odigrati igru memorije. Upari razlomak i njegov odgovarajući slikovni prikaz.