x
Učitavanje

4.3 Proširivanje razlomaka

Što ću naučiti?
Europska unija - Zajedno do fondova EU
Prethodna jedinica Sljedeća jedinica
Sadržaj jedinice icon sadržaj jedinice

Na početku...

Možeš li razgovor Nine i Brune prevesti na matematički jezik?

Tko je pojeo više?
Sms prijepiska između Brune i Nine o količini pojedene pizze: jedna četvrtina i dvije osmine

Može se primijetiti da su komadi pizze koji su im ostali jednakih veličina, odnosno razlomci (kojima smo prikazali komade pizza) imaju istu vrijednost.

Zapisujemo  1 4 = 2 8 .

Proširivanje

Na temelju crteža iz uvodnog zadatka zaključili smo da razlomci 1 4 i 2 8 imaju istu vrijednost pa vrijedi 1 4 = 2 8 .

Kojim računskim postupkom, bez crtanja, možemo od 1 4 dobiti 2 8 ?

I brojnik i nazivnik možemo pomnožiti brojem 2 .

Pišemo 1 · 2 4 · 2 = 2 8 .

Možemo se koristiti i nešto drukčijim zapisom u kojemu se ljepše vidi zadani razlomak 1 · 2 4 · 2 = 2 8 .

Opisani postupak nazivamo proširivanje razlomka.


Proširivanje razlomka

Proširiti razlomak znači pomnožiti i brojnik i nazivnik istim brojem različitim od nule. 

Proširivanjem se vrijednost razlomka ne mijenja.

Proširivanje razlomaka svođenjem na isti nazivnik

Želimo li razlomke međusobno usporediti, zbrojiti ili oduzeti oni moraju imati jednake nazivnike.

Primjer 1.

Proširi razlomke 1 4 , 3 2 , 5 3 i 5 6 tako da im svima nazivnik bude 12 .

Ako je zadan nazivnik proširenog razlomka (u ovom slučaju 12 ), potrebno je samo otkriti broj s kojim proširujemo koji razlomak. Prvi razlomak tako ćemo proširiti s 3 jer je 4 · 3 = 12 , drugi sa 6 jer je 2 · 6 = 12 , treći s 4 jer je 3 · 4 = 12 , a posljednji s 2 jer je 6 · 2 = 12 .

1 · 3 4 · 3 = 3 12 , 3 · 6 2 · 6 = 18 12 , 5 · 4 3 · 4 = 20 12 , 5 · 2 6 · 2 = 10 12


Primjer 2.

Zapiši razlomke 3 8 i 5 6 tako da imaju isti nazivnik.

Da bismo zadane razlomke zapisali s istim nazivnikom, ili možemo reći – sveli ih na isti nazivnik – moramo prvo odrediti koji će broj biti taj nazivnik. U prethodnom zadatku rekli smo da taj nazivnik treba biti višekratnik nazivnika zadanih razlomaka.

Tražimo višekratnik brojeva 8 i 6 . Najjednostavnije je odrediti najmanji zajednički višekratnik, što označavamo s V ( 8 , 6 ) .

Možemo to učiniti brzim usmenim postupkom.

  • odaberemo veći od dva zadana broja: 8
  • redom nabrajamo njegove višekratnike i za svaki od njih se pitamo je li ujedno i višekratnik onog drugog broja, u ovom slučaju broja 6    8 (nije višekratnik broja 6 ), 16 (nije), 24 (je)
  • našli smo najmanji zajednički višekratnik nazivnika (od beskonačno mnogo njih): V ( 8,6 ) = 24
  • nastavljamo postupak proširivanja kao u ranijim zadatcima

3 · 3 8 · 3 = 9 24 5 · 4 6 · 4 = 20 24 .


Primjer 3.

Svedi na isti nazivnik razlomke 5 24 i 7 36 .

Najmanji zajednički višekratnik nazivnika ponovno možemo naći nabrajanjem višekratnika broja 36 (jer je veći od drugog nazivnika). Oni koji su spretniji s množenjem i dijeljenjem dvoznamenkastih brojeva, brzo će otkriti da je traženi broj – broj 72 , jer vrijedi:

2 · 36 = 72 3 · 24 = 72 .

V ( 24 , 36 ) = 72

Svedimo ih proširivanjem na isti nazivnik:

5 · 3 24 · 3 = 15 72 7 · 2 36 · 2 = 14 72 .


Pri određivanju zajedničkog nazivnika razlomcima najjednostavnije je odrediti upravo najmanji zajednički nazivnik, a to možemo učiniti na više načina:

1. uzastopnim nabrajanjem višekratnika (kao što je opisano u rješenju primjera 1.)

2. rastavljanjem nazivnika na faktore (ne nužno proste)

3. primjenom postupka s crtom ili

4. napamet.

U animaciji koja slijedi možeš vidjeti kako se, već poznatim postupcima, može odrediti najmanji zajednički višekratnik dva zadana broja. 

Određivanje V(a,b) postupkom s crtom i rastavljanjem na faktore

Pri svođenju razlomaka na isti nazivnik najjednostavnije je odrediti najmanji zajednički višekratnik zadanih nazivnika.

Najmanji zajednički višekratnik

Najmanji zajednički višekratnik neka dva broja je najmanji broj koji je djeljiv zadanim brojevima. 

Postotak riješenosti ispita

Pri ocjenjivanju pisanih provjera znanja učitelji vrlo često zapisuju bodove na način: ostvareni bodovi / mogući broj bodova, npr. 4 / 5 , što bi značilo da je od 5 mogućih bodova učenik ostvario 4 boda. Matematičari bi rekli da je taj učenik ostvario 4 5 mogućih bodova.

Zanimljivost

Kako izračunati postotak riješenosti u situacijama kada se nazivnik, odnosno mogući broj bodova, ne može proširiti na broj 100 , naučit ćeš u modulu Računanje s razlomcima.

Uspoređivanje

Istražimo

Ako su a , b N i broj a je djelitelj broja b , odredi D ( a , b ) i V ( a , b ) .

Rješenje ćeš naslutiti nakon dovoljnog broja riješenih primjera.

Istražimo

Ako su a , b N i a i b su relativno prosti brojevi, odredi D ( a , b ) i V ( a , b ) .

...i na kraju

Ponovimo.

Povratak na vrh