Netko je na slici šaljivo i domišljato pronašao nepoznatu veličinu
Što misliš, postoji li u ovome slučaju bolji način pronalaska
Za uvježbavanje sadržaja vezanih za linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom predlažemo nekoliko zadataka. Njih možeš samostalno riješiti u bilježnicu ili u nekom interaktivnom alatu, primjerice u Geogebri. Nakon što riješiš zadatke, usporedi svoje rješenje s rješenjima ostalih učenika.
Prisjeti se kako prevesti rečenice iz govornog jezika u matematičke izraze. Spoji parove.
|
neki broj uvećan dva puta |
|
neki broj umanjen tri puta |
|
neki broj umanjen za tri |
|
neki broj uvećan za dva |
|
trokratnik broja |
Pomoć:
Razmisli. Prisjeti se kako u matematičkom jeziku
"uvećan za..." označava zbrajanje,
"uvećan ... puta" označava množenje,
"umanjen za..." označava oduzimanje,
"umanjen ... puta" označava dijeljenje.
Jednadžba je matematički pojam koji povezuje
Pomoć:
Pažljivo pročitaj rečenice i nadopuni ih izrazima za koje misliš da ih najbolje nadopunjuju.
Pri rješavanju linearnih jednadžbi treba voditi računa o ravnoteži lijeve i desne strane jednakosti. Jednadžbu možemo zamisliti kao vagu koja ima lijevu i desnu stranu, a jednakost znači da su obje strane u ravnoteži.
Brojni se životni problemi mogu riješiti rješavanjem linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom. Možete li se sjetiti još neke životne situacije koja se može riješiti s pomoću linearne jednadžbe?
Poredaj korake rješavanja problemskog zadatka koji se može riješiti s pomoću linearne jednadžbe:
Pomoć:
Pažljivo pročitaj korake i razmisli koji korak slijedi iza kojega.
Kada forenzičari procjenjuju visinu određene osobe, oni to rade s pomoću duljine bedrene kosti te osobe. Primjerice, za muškarca koji je visok bedrena kost ima duljinu izraženu formulom dok za ženu visoku bedrena kost ima duljinu izraženu formulom Kolika je duljina bedrene kosti spomenutog muškarca, a kolika spomenute žene?
Duljina bedrene kosti muškarca visokog
Duljina bedrene kosti žene visoke
Duljina bedrene kosti muškarca visokog
je
a žene visoke
je
Istraži što sve rade forenzičari i na koji im način matematika pomaže pri obavljanju posla. Pri istraživanju pronaći ćeš još nekoliko jednadžbi koje su forenzičarima nezamjenjive. Zapiši ih i zamisli kako je to biti forenzičar na jedan dan.
Linearne nejednadžbe povezuju dva matematička izraza znakovima
Za njihovo rješavanje obje strane nejednakosti zbrajamo, oduzimamo, množimo i dijelimo s istim brojem, slično kao i kod linearnih jednadžbi. Treba pripaziti na množenje cijele nejednadžbe negativnim brojem, kada se znak nejednakosti promijeni.
Za kraj odigraj u razredu matematičku gusjenicu.
Osmisli matematički problem i ponudi prijatelju da ga riješi. On napiše rješenje tako da ga nitko ne vidi. Zatim nadopuni problem tako da nova linearna jednadžba bude ekvivalentna početnoj i pošalje ga drugom učeniku koji učini to isto. Matematički problem se nadopunjava ukrug dok ne dođe ponovno do tebe. Kada ga riješiš, trebaš dobiti isto rješenje kao što je bilo rješenje tvoje zagonetke. Potom svi okrenu svoja rješenja. Svi bi trebali imati ista rješenja.
Primjerice:
1. Učenik: „Ako nekom broju dodam 7, dobit ću 11. Koji je to broj?“
2. Učenik: „Ako nekom broju dodam 7 i sve to pomnožim s 3, dobit ću 33. Koji je to broj?“
3. Učenik: „Ako nekom broju dodam 7 i sve to pomnožim s 3 te oduzmem 5, dobit ću 28. Koji je to broj?“
4. Učenik: „Ako nekom broju dodam 7 i sve to pomnožim s 3 te oduzmem 5, i sve to podijelim s 2, dobit ću 14. Koji je to broj?“
Ovu aktivnost možeš odraditi i samostalno, ali bilo bi zabavnije odraditi je u društvu prijatelja ili u razredu.