tj.
Noa je i dalje zbunjen odgovorima svojih prijatelja pa je pogledao vozni red vlakova u kojemu piše: Zagreb (polazak) Kutina (dolazak) Tko je od Noinih prijatelja točno odredio trajanje vožnje?
Svi su Noini prijatelji rekli točan podatak, samo su brojeve iskazali različitim načinima.
U ovoj ćeš jedinici i ti uvježbati zadani broj izreći i zapisati u različitim oblicima, ali i procijeniti u kojoj je situaciji koji oblik najprikladniji.
Za početak, prisjeti se značenja zadanih pojmova i klikom na karticu provjeri svoj odgovor.
Prirodni broj
tj.
Pravi razlomak
Razlomak kojemu je brojnik manji od nazivnika.
Primjeri:
Kraći zapis zbroja prirodnog broja i pravog razlomka nazivamo ...
... mješoviti broj.
Primjer:
Razlomak s nazivnikom
Postotak.
Primjer:
Nepravi razlomak
Razlomak kojemu je brojnik veći od nazivnika, tj. razlomak čija je vrijednost veća od jednog cijelog.
Primjer:
Brojevi koje koristimo za zapis dekadskih ili decimalnih razlomaka
Decimalni brojevi
Primjer: ...
Rješavanjem primjera i zadataka koji slijede uvježbat ćeš ravnopravno upotrebljavati različite zapise brojeva. Počnimo s prirodnim brojevima.
Tvoj prvi susret s brojevima, u najranijoj dobi, bio je susret s prirodnim brojevima. Što sada možeš reći o zapisu nekoga prirodnog broja? Na koje ga sve načine i na koliko načina možeš zapisati, a da pritom ne promijeni svoju vrijednost?
Provjeri odgovore na prethodna pitanja rješavajući sljedeće zadatke.
Otprije znaš da se svaki decimalni broj može zapisati kao razlomak. U ovom ćeš dijelu jedinice ponešto ponoviti, a ponešto naučiti o zapisivanju razlomka u obliku decimalnog broja.
Primjer 1.
Zapiši razlomak kao decimalni broj. Pokušaj do rješenja doći na više različitih načina.
1. način – dijeljenjem
Razlomačka crta znači dijeljenje pa možeš podijeliti brojnik nazivnikom.
2. način – proširivanjem
Kako već od ranije znaš dekadski (decimalni) razlomak zapisati kao decimalni broj, potrebno je samo zadani razlomak zapisati u obliku dekadskog. To možeš učiniti proširivanjem. Odredi broj koji pomnožen nazivnikom daje dekadsku jedinicu ( ). U ovom slučaju to je broj
3. način – grafički
Iz crteža je vidljivo da istaknuti dio čini cjeline.
Zapisati razlomak u obliku decimalnog broja zaista je jednostavno ako znaš brzo i točno proširiti razlomak tako da u nazivniku bude dekadska jedinica. Slijedi nekoliko zadataka za uvježbavanje.
Neke je razlomke posebno praktično znati iskazati u obliku decimalnog broja jer se često upotrebljavaju u svakodnevnom životu.
Primjer 2.
Dane decimalne brojeve zapiši u obliku razlomka skraćenog dokraja.
a.
b.
c.
d.
e.
a. Moglo se, naravno, skraćivati i postupno.
b.
c.
d.
e.
Ovaj će ti podsjetnik dobro doći u zadatcima koji slijede, ali i u svakodnevnom životu. Prepiši ga na lijepi papir ili kartončić i sačuvaj.
Jednakosti iz prethodnog primjera vrlo su česte i s vremenom ćeš ih zapamtiti.
Pokušaj proces preoblikovanja istih tih brojeva izvesti bez zapisivanja postupka pa spoji parove koji daju točnu jednakost.
Ako ti je lakše, postupak izgovaraj naglas.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Istražimo
Istraži na koji način ovisi zapis decimalnog broja o zadanom nazivniku.
Zadaj si veći broj razlomaka s raznim nazivnicima i zapiši ih u obliku decimalnog broja.
- Uoči nazivnike razlomaka koji imaju konačno mnogo decimala u decimalnom zapisu.
- Uoči nazivnike razlomaka koji imaju beskonačno mnogo decimala u decimalnom zapisu (jedna ili više znamenaka se ponavlja).
- Možeš li, na temelju riješenih primjera, naslutiti neku pravilnost?
Razmijeni ideje i mišljenje s razrednim kolegama.
Pojam mješovitog broja poznat ti je od ranije, a kakvo je tvoje znanje o njima možeš provjeriti rješavajući sljedeće zadatke.
U našim krajevima džepno računalo ili kalkulator često se naziva digitron. Taj naziv je zapravo ime tvornice iz Buja (Istra) koja je 1971. godine proizvela prvi europski džepni kalkulator.
Istražimo
Znaš li da razlomke i mješovite brojeve možeš prikazati i na kalkulatoru (džepnom računalu)? Naravno, ne na svakom modelu. Razlomke i mješovite brojeve naći ćeš na mnogim modelima znanstvenih kalkulatora. Istraži način upisivanja, a naučeno iskoristi za provjeru rješenja zadataka. Razmijeni ideje s vršnjacima ili potraži pomoć od nastavnika Matematike.
Vratimo se na uvodni primjer.
Noa je dočekao prijatelje na kolodvoru i na njegovo pitanje o trajanju vožnje, svatko je odgovorio na drugačiji način. Prouči njihove odgovore.
Petra: sata
Petar: h
Tamara: minuta
Zoki: sata
Bi li tvoj odgovor bio kao jedan od njihovih odgovora ili imaš drugačiji prijedlog?
Koliko je, zapravo, trajala njihova vožnja?
Pomoć:
Znamo da je
Jedna petina sata je
minuta (jer sat ima
minuta), pa je tri petine sata tri puta po
minuta, što iznosi
minuta.
Prije procjene znanja koja te čeka na kraju ove jedinice, zaigraj igru u kojoj je važno prepoznati brojeve koji imaju različit zapis, ali istu vrijednost i uz to – dobro pamtiti!
Cilj igre je spojiti odgovarajuće kartice. Odaberi bilo koje dvije kartice...