Koliki je dio puta preostao izviđačima iz animacije? Obrati pozornost na računske radnje i nazivnike razlomaka u animaciji, razmisli i odgovori.
Izviđači su prešli
Pomoć:
Kada računamo koliko su ukupno prešli, zbrajamo prijeđene dijelove puta.
Postupak:
Jedna trećina plus još jedna trećina su dvije trećine.
Jedan cijeli put ima tri
Pomoć:
Kada računamo preostali dio, oduzimamo.
Postupak:
jer je
Izviđačima je preostala još
puta.
Pomoć:
Oduzmi
Postupak:
Zaključimo.
Razlomke jednakih nazivnika zbrajamo i oduzimamo tako da
Pomoć:
Pogledaj još jednom animaciju i zadatak poslije nje i razmisli.
Postupak:
Brojnik je broj koji se nalazi iznad razlomačke crte, a nazivnik je broj koji se nalazi ispod razlomačke crte.
Uvježbajmo.
Kako bismo zbrajali i oduzimali razlomke koji nemaju jednake nazivnike?
Primjer 1.
Marija je u košaru stavila krušaka i jabuka. Kolika je masa Marijine košare?
Jabuke i kruške ne možemo zbrajati niti oduzimati, ali možemo zbrajati njihovu masu.
Da bismo izračunali masu košare, trebamo zbrojiti razlomke. To možemo napraviti ako razlomci imaju jednake nazivnike. Razlomci u zadatku nemaju jednake nazivnike pa te razlomke moramo svesti na najmanji zajednički nazivnik i tada ih možemo zbrojiti. Najmanji zajednički višekratnik nazivnika
i
je
Pišemo
Sada možemo zbrojiti
Masa Marijine košare je
Zbrajanje i oduzimanje razlomaka
Razlomke zbrajamo i oduzimamo tako da ih svedemo na najmanji zajednički nazivnik, brojnike zbrojimo, a zajednički nazivnik prepišemo.
Razmisli i izračunaj.
Izračunaj
i poredaj korake računanja.
Pomoć:
Najprije nađi najmanji zajednički nazivnik. U bilježnicu možeš i prvo zapisati računsku radnju, a zatim sa strane izračunati najmanji zajednički višekratnik svih nazivnika.
Postupak:
Proširi sa jer je , a sa jer je
Izračunaj
i poredaj korake računanja.
Pomoć:
Najprije nađi najmanji zajednički nazivnik. U bilježnici možeš i zapisati računsku radnju, a zatim sa strane izračunati najmanji zajednički višekratnik svih nazivnika.
Na kraju, rješenje skrati i zapiši u obliku mješovitog broja.
Postupak:
proširi s a proširi s
skrati s
zapiši u mješovitom broju tako da
podijeliš sa
Uvježbajmo zbrajanje i oduzimanje razlomaka.
Izračunaj
i poredaj korake po redoslijedu računanja.
Pomoć:
Decimalni broj zapišemo u obliku razlomka.
Postupak:
Izračunaj i spoji parove. Neke razlomke možeš skratiti prije početka računanja. Rješenja koja možeš skrati dokraja i zapiši u obliku mješovitog broja.
|
|
|
|
|
|
|
Pomoć:
Mješoviti brojeve zapiši u obliku razlomka prije početka rješavanja.
Postupak:
Prije početka rješavanja skrati razlomke
i bit će ti lakše računati.
U matematičkom izrazu sa zbrajanjem i oduzimanjem razlomaka može biti i više članova. Takve izraze računamo na isti način, pazeći na redoslijed računskih radnji.
Primjer 2.
Izračunaj
Najprije vidimo da niti jedan od razlomaka ne možemo skratiti. Zatim izračunamo najmanji zajednički višekratnik svih nazivnika u zadatku. Dalje računamo redom, slijeva nadesno
Izraz
možemo izračunati na brži način tako da zajednički nazivnik napišemo samo jednom ispod zajedničke razlomačke crte.
Množiti možemo i napamet, tako da drugi korak ne treba pisati.
Uvježbajmo.
Riješi sve zadatke u bilježnicu. Zadatke s jednakim rješenjem smjesti u istu grupu.
Zaključak zapiši tako da dopuniš rečenicu.
Pomoć:
Izračunaj sva četiri zadatka u bilježnici.
Postupak:
Razlomke zbroji tako da ih svedeš na zajednički nazivnik, brojnike zbrojiš, a nazivnik prepišeš. Rješenje zapiši u obliku mješovitog broja ako možeš.
Ako pribrojnici
Pomoć:
Dopuni rečenicu tako da ima smisla.
Postupak:
Razmisli koja svojstva vrijede za zbrajanje prirodnih brojeva.
Izračunaj svaki od zadataka u bilježnici. Ako imaš zagradu, najprije izračunaj izraz u zagradi. Zadatke s jednakim rješenjem smjesti u istu grupu.
Zaključak zapiši tako da dopuniš rečenicu.
Pomoć:
Pažljivo računaj i razmisli.
Postupak:
Razlomke zbroji tako da ih svedeš na zajednički nazivnik, brojnike zbrojiš, a nazivnik prepišeš. Rješenje zapiši u obliku mješovitog broja ako možeš.
Ako pribrojnike
Pomoć:
Dopuni tako da rečenica ima smisla.
Postupak:
Razmisli koja svojstva vrijede za zbrajanje prirodnih brojeva.
Zadatke izračunaj napamet i spoji parove.
Zaključak zapiši tako da dopuniš rečenicu.
|
|
|
|
|
|
|
Pomoć:
Razmisli koja svojstva vrijede za zbrajanje prirodnih brojeva.
Postupak:
Mješoviti, prirodni i decimalni brojevi se mogu prikazati u obliku razlomka.
Ako nekom broju pribrojimo
Pomoć:
Mješoviti, prirodni i decimalni brojevi su također razlomci.
U razredu se podijelite u grupe, međusobno si zadajte zadatke i isprobajte vrijede li sva ova svojstva i za neke druge brojeve. Provjerite vrijede li neka svojstva za oduzimanje brojeva. Izradite plakate svojih istraživanja i napravite izložbu na panou.
Prisjeti se i pojednostavni algebarske izraze s cijelim brojevima. Spoji parove.
|
|
|
|
|
|
|
Pomoć:
Postupak:
Kako ćemo zbrajati i oduzimati algebarske izraze s razlomcima?
Ako umjesto jabuke stavimo slovo , dobijemo algebarski izraz
Pomoć:
Zbroji u bilježnicu razlomke uz slovo
ili pogledaj postupak rješenja.
Postupak:
Razmisli i riješi.
Pojednostavni izraz
i poredaj korake po redoslijedu računanja.
Pomoć:
Razlomke oduzmemo tako da ih svedemo na zajednički nazivnik. Slovo dopišemo.
Postupak:
Pojednostavni izraz
i poredaj korake po redoslijedu računanja.
Pomoć:
Razlomke svedi na najmanji zajednički nazivnik i zbroji. Slovo
dopiši. Ako prepoznaš neki brži način, možeš riješiti kako ti je lakše.
Postupak:
Uvježbajmo.
Primjer 3.
Napiši formulu i izračunaj opseg trokuta sa slike. Duljine stranica trokuta su i
Formula po kojoj računamo opseg trokuta
je
Da bismo mogli izračunati opseg, moramo najprije preračunati mjerne jedinice, primjerice sve u
i dobivene podatke uvrstiti u formulu.
i
uvrstimo u formulu
zapišemo brojeve u obliku razlomaka i dobijemo
Razmisli i dopuni rečenicu.
Uvrstiti zadani broj u algebarski izraz znači
Pomoć:
Dopuni rečenicu tako da ima smisla.
Uvježbajmo.
Ponuđene zadatke riješi u bilježnici. Raspravi s prijateljima i usporedi način rješavanja.
Želiš li uvježbati zbrajanje i oduzimanje razlomaka, riješi još i kratku procjenu znanja.