x
Učitavanje

5.2 Množenje i dijeljenje razlomaka

Što ću naučiti?
Europska unija - Zajedno do fondova EU
Prethodna jedinica Sljedeća jedinica
Sadržaj jedinice icon sadržaj jedinice

Na početku...

Kućica za ptice
Crvena kućica za ptice u snijegu.

Zima je i Klara svaki dan, prije nego što ode od kuće, ostavlja zrnje u kućici za ptičice. Tako je svakog mjeseca, tijekom tri zimska mjeseca, u kućicu stavila 9 10 kg zrnja. Koliko  kg zrnja je Klara stavila ptičicama tijekom ta 3 mjeseca?

Množenje prirodnog broja i razlomka

Razmisli i dopuni rečenice.

Klara je, u ta tri mjeseca, u kućicu za ptičice stavila

 
= 27 10 kg zrnja. Kraće smo mogli to zapisati
 
kg .
9 10 + 9 10 + 9 10
3 · 9 10

Pomoć:

Najprije zapiši zbrajanjem da je svaki mjesec stavljala zrnje. Zatim, to zbrajanje istih pribrojnika zapiši kraće u obliku množenja.

null

Klara je stavila

 
kg zrnja tijekom ta tri mjeseca. I stavila je 3 ·
 
kg zrnja. Znači da je
 
.
27 10
3 · 9 10 = 27 10
9 10

Pomoć:

Pročitaj zadatak, razmisli i zaključi.

null

Riješi još nekoliko zadataka prije zaključka.

Množenje prirodnog broja i razlomka

Prirodni broj i razlomak množimo tako da brojnik pomnožimo tim prirodnim brojem, a nazivnik prepišemo.

Uvježbajmo.

Množenje razlomka razlomkom

Kako pomnožiti 3 4 i 3 5 pogledaj u video zapisu.

Zadatak 1.

Provjerimo tvrdnju iz videozapisa na još jednom primjeru.

Pravokutnik podijeljen na 35 jednakih dijelova, ljubičasto obojeno 12 dijelova

Veliki pravokutnik sa slike podijeljen je na ukupno

 
jednakih dijelova. Duljina pravokutnika podijeljena je na
 
, a
 
na sedmine. Površina ljubičastog pravokutnika s duljinama stranica jednakim
 
stranica početnog pravokutnika je 4 5 · 3 7 ili
 
površine početnog pravokutnika.
petine
širina
12 35
4 5  i 3 7
35

Pomoć:

Uoči 12 ljubičastih dijelova od ukupno 35 dijelova početnog pravokutnika.

Postupak:

Ljubičasti dio pravokutnika je 12 35 početnog pravokutnika.

Zaključimo.

Množenje razlomka razlomkom

Razlomak množimo razlomkom tako da brojnik pomnožimo brojnikom, a nazivnik nazivnikom.

Uvježbajmo.

Skraćivanje kod množenja razlomaka

Zadatak 2.

Izračunaj umnožak 12 8 · 20 45 . Rješenje skrati dokraja i,  ako se može, zapiši u obliku mješovitog broja.

Najprije pomnožimo razlomke kako je pokazano u video zapisu, zatim, skratimo s 28 i zapišemo rješenje u obliku mješovitog broja.

12 7 · 21 20 = 12 · 21 7 · 20 = 252 9 140 5 = 9 5 = 1 4 5


Razmisli.

U umnošku 12 · 21 7 · 20 brojnik i nazivnik rastavi na faktore, skrati što možeš i poredaj korake po redoslijedu računanja.

  • 9 5
  • 2 · 2 · 3 · 3 · 7 7 · 2 · 2 · 5 =
  • 2 · 2 · 3 · 3 · 7 7 · 2 · 2 · 5 =
  • 12 · 21 7 · 20 =

Pomoć:

Prisjeti se što znači skratiti razlomak. Prisjeti se i svojstva množenja prirodnih brojeva, kada broj množimo s 1, njegova se vrijednost ne mijenja.

Postupak:

2 2   skrati s 2 , 7 7   skrati sa 7 .

Uoči da bismo isto rješenje dobili i da smo prije množenja skratili bilo koji brojnik s bilo kojim nazivnikom.

12 7 · 21 20 = 12 3 7 · 21 20 5 = 3 7 1 · 21 3 5 = 3 · 3 1 · 5 = 9 5

Rješenje je isto, a nismo morali tražiti zajednički djelitelj velikih brojeva.

Kod množenja razlomaka smijemo kratiti bilo koji brojnik s bilo kojim nazivnikom.

Istražimo

Smijemo li tako skraćivati i kod zbrajanja ili oduzimanja? Istražimo. Izračunaj 3 4 · 4 3 bez skraćivanja. Zatim, izračunaj taj umnožak sa skraćivanjem. Rješenje je u oba slučaja isto, zar ne?

Sada izračunaj 3 4 + 4 3 bez skraćivanja, svodeći razlomke na zajednički nazivnik, kako smo naučili u prethodnoj jedinici. Zatim, pokušaj dobiti rješenje zbroja 3 4 + 4 3 tako da skratiš brojnike i nazivnike različitih pribrojnika. Je li opet rješenje u oba slučaja isto?

3 4 · 4 3 = 12 12 = 1

3 4 · 4 3 = 3 1 4 1 · 4 1 3 1 = 1 1 = 1

3 4 + 4 3 = 9 12 + 16 12 = 25 12 = 2 1 12

3 4 + 4 3 = 3 1 4 1 + 4 1 3 1 = 1 1 + 1 1 = 1 + 1 = 2


Rješenje, nakon skraćivanja, kod zbrajanja nije isto, što znači da se kod zbrajanja (i oduzimanja) ne smiju skraćivati brojnik i nazivnik različitih razlomaka, nego samo brojnik i nazivnik istog razlomka.

Provjeri tvrdnju zajedno s prijateljima.

Projekt

Podijelite se u parove. Zadajte si po dva razlomka kao u prethodnom primjeru. Pomnožite ih sa i bez skraćivanja. Usporedite rješenja. Zatim ih zbrojite ili oduzmite sa i bez skraćivanja. Usporedite rješenja. Napišite zaključke na velikom papiru i stavite na pano.

Uvježbaj množenje razlomaka tako da ih najprije skratiš, ako je moguće.

Svojstva množenja razlomaka

Zadatak 3.

Riješi zadatke u bilježnicu. Zadatke s jednakim rješenjem smjesti u istu grupu. Zaključak zapiši tako da dopuniš rečenicu.

10 9 · 8 5

1 7 9

3

Pomoć:

Izračunaj sva četiri zadatka u bilježnicu.

Postupak:

Mješoviti broj zapiši u obliku razlomka. Razlomke pomnoži tako da najprije skratiš bilo koji brojnik s bilo kojim nazivnikom. Rješenje zapiši u obliku prirodnog ili mješovitog broja.

Ako faktori

 
mjesta, umnožak se
 
. Ovo svojstvo množenja nazivamo
 
.
zamijene
komutativnost
neće promijeniti

Pomoć:

Dopuni rečenicu tako da ima smisla.

Postupak:

Razmisli koje svojstva vrijede za množenje prirodnih brojeva.

Zadatak 4.

Izračunaj svaki od zadataka u bilježnicu. Ako imaš zagradu, najprije izračunaj izraz u zagradi. Zadatke s jednakim rješenjem smjesti u istu grupu. Zaključak zapiši tako da dopuniš rečenicu.

0.5 · 1 1 3 · 18 5

3 7

2 2 5

Pomoć:

Pažljivo izračunaj i razmisli.

Postupak:

Decimalne i mješovite brojeve zapiši u obliku razlomka. Razlomke pomnoži tako da skratiš bilo koji brojnik s bilo kojim nazivnikom. Rješenje zapiši u obliku mješovitog broja, ako je moguće.

Ako faktore

 
na razne načine, umnožak se
 
. Ovo svojstvo množenja nazivamo
 
.
neće promijeniti
združimo
asocijativnost

Pomoć:

Dopuni tako da rečenica ima smisla.

Postupak:

Razmisli koja svojstva vrijede za množenje prirodnih brojeva.

Zadatak 5.

Zadatke izračunaj napamet i spoji parove. Zaključak zapiši tako da dopuniš rečenicu.

1 · 4 5
0.7
1 · 0.7
4 5
1 2 3 · 1
11 3
11 3 · 1
1 2 3

Pomoć:

Razmisli koja svojstva vrijede za množenje prirodnih brojeva.

Postupak:

Mješoviti, prirodni i decimalni broj zapiši u obliku razlomka i pomnoži.

Ako neki broj pomnožimo s

 
vrijednost tog broja se
 
.
jedan
neće promijeniti

Pomoć:

Rečenicu dopuni tako da ima smisla.

Postupak:

Mješoviti, prirodni i decimalni brojevi su također razlomci.

Zadatak 6.

Izračunaj ovih nekoliko zadataka i zapiši zaključak tako da dopuniš rečenicu. 3 4 · 0 =
,
0 · 1 2 7 =
,
0.4 · 0 =
,
0 · 8 3 =
.

Pomoć:

Prisjeti se koja svojstva vrijede za množenje prirodnih brojeva.

Ako neki faktor pomnožimo s

 
umnožak će također biti
 
.
nula
nulom

Pomoć:

Dopuni tako da rečenica ima smisla.

Postupak:

Mješoviti, prirodni i decimalni brojevi se mogu zapisati u obliku razlomka.

Zadatak 7.

Izračunaj svaki od zadataka u bilježnicu poštujući redoslijed računskih radnji. Zadatke s jednakim rješenjem smjesti u istu grupu. Zaključak zapiši tako da dopuniš rečenicu.

1 19 · 3 4 + 5 6

1 12

2 5

1 3

3 4

Pomoć:

Riješi zadatke poštujući redoslijed računskih radnji.

Postupak:

Mješovite brojeve zapiši u obliku razlomka. Prije množenja skrati razlomke.

Svojstvo

 
množenja prema zbrajanju i oduzimanju matematički možemo zapisati na dva načina. Za svaka tri nenegativna racionalna broja a , b   i c   vrijedi a · b + c =  
 
, a · b + a · c =
 
, odnosno a · b - c =
 
i a · b - a · c =
 
. Kada od izraza bez zagrada dobijemo izraz sa zagradom kažemo da smo
 
zajednički faktor.
a · b - c
izlučili
distributivnosti
a · b + c
a · b - a · c
a · b + a · c  

Pomoć:

Prisjeti se svojstva distributivnosti množenja prema zbrajanju i oduzimanju prirodnih brojeva.

Projekt

U razredu se podijelite u grupe, međusobno si zadajte zadatke s množenjem razlomaka i isprobajte vrijede li sva ova svojstva i za neke druge brojeve. Izradite plakate svojih istraživanja i napravite izložbu na panou.

Zanimljivost

Svojstva računskih radnji služe bržem i jednostavnijem računanju.

Recipročni brojevi

Izračunaj ovih nekoliko zadataka i zapiši zaključak tako da dopuniš rečenicu. 3 4 · 4 3 =
,
7 2 · 2 7 =
,
4 15 · 15 4 =
.

Pomoć:

Najprije skrati bilo koji brojnik s bilo kojim nazivnikom, pomnoži i rješenje zapiši u obliku prirodnog broja.

Postupak:

1 1 = 1

Ako

 
dva razlomka kod kojih je
 
prvog razlomka jednak nazivniku
 
, a
 
prvog jednak
 
drugog, umnožak je uvijek jednak broju
 
.
brojnik
drugog
brojniku
množimo
1
nazivnik

Pomoć:

Dopuni rečenicu tako da ima smisla.

Recipročni brojevi

Za dva broja, čiji je umnožak jednak 1,  kažemo da su recipročni brojevi.

Pojednostavljeno, recipročni broj razlomka a b   je razlomak b a .

Razlomak s jedne strane kartice i njemu recipročan razlomak s druge strane te kartice. Prednja strana (a/b), stražnja strana (b/a)
Okreni
Razlomak s jedne strane kartice i njemu recipročan razlomak s druge strane te kartice.
Povratak

Dijeljenje razlomaka

Riješi i razmisli.

Izračunaj i usporedi rješenja. 8 : 4 =
i
8 · 1 4 =
,

Pomoć:

Prirodne brojeve podijeli. Prirodni broj pomnoži s razlomkom i skrati do kraja.

null
Polovina kruga podijeljena je na tri dijela, jedan dio je obojen ljubičasto.

Kada polovinu kruga

 
na tri jednaka dijela, pišemo
 
i jedan dio obojimo, obojena je 1 6
 
. Izračunaj i usporedi s dijeljenjem, 1 2 · 1 3 =
 
.
podijelimo
kruga
1 2 : 3
1 6

Pomoć:

Razlomke pomnoži tako da pomnožiš brojnik s brojnikom, nazivnik s nazivnikom.

null

Ako 3 jednaka komada čokolade podijelimo na pola ili 3 : 1 2 , dobit ćemo

komada
čokolade. Umnožak 3 · 2 =
.

Pomoć:

Uzmite 3 ploče čokolade i podijelite ih po pola, dobit ćete 6 manjih pločica čokolade.

null

Ako podijelimo brojnik s brojnikom i nazivnik s nazivnikom u računu 12 25 : 3 5 dobit ćemo isto rješenje kao i da smo pomnožili 12 25 · 5 3 .

Pomoć:

Rješenje koje dobijemo u oba računa je 4 5 .

Postupak:

12 : 3 = 4

25 : 5 = 5  

U drugom računu razlomke prije množenja skrati do kraja i pomnoži.

Zaključimo.

Kada zadani broj

 
s nekim
 
, dobijemo isto rješenje kao i kada taj broj
 
s
 
razlomkom.
recipročnim
razlomkom
dijelimo
pomnožimo

Pomoć:

Dopuni rečenicu kako bi imala smisla.

null

Za svaka dva razlomka

 
vrijedi a b : c d =
 
.
a b i c d
a b · d c

Pomoć:

Prouči primjere i dopuni rečenicu kako bi imala smisla.

null

Dijeljenje razlomaka

Razlomke dijelimo tako da djeljenik prepišemo i pomnožimo s recipročnim brojem djelitelja.

Primjer 1.

Podijeli 3 1 8 : 5 16 . Rješenje skrati do kraja i zapiši u obliku prirodnog broja.

3 1 8 : 5 16 = 25 8 · 16 5 = 25 5 8 1 · 16 2 5 1 = 10 1 = 10


Uvježbajmo dijeljenje razlomaka.

Projekt

Uočit ćeš da je, u nekim zadacima, količnik veći od djeljenika. Istraži s prijateljima u kojim slučajevima je količnik manji od djeljenika, a u kojim je slučajevima veći. Provjerite svoja razmišljanja i zaključke na primjerima. Izradite prezentaciju i prezentirajte je u razredu.

Kutak za znatiželjne

Ponuđene zadatke riješi u bilježnicu. Raspravi i usporedi način rješavanja s prijateljima.

...i na kraju

Za kraj, otkrij sliku tako da uvrstiš a = 1 2 , b = 3 4 , c = 5 6   u zadane matematičke izraze i izračunaš. Brojnike i nazivnike upiši u predviđena polja. Ako u izrazu imaš više od dva broja, rješavaj redom slijeva nadesno.

Povratak na vrh