Zima je i Klara svaki dan, prije nego što ode od kuće, ostavlja zrnje u kućici za ptičice. Tako je svakog mjeseca, tijekom tri zimska mjeseca, u kućicu stavila
zrnja. Koliko
zrnja je Klara stavila ptičicama tijekom ta
mjeseca?
Razmisli i dopuni rečenice.
Klara je, u ta tri mjeseca, u kućicu za ptičice stavila
Pomoć:
Najprije zapiši zbrajanjem da je svaki mjesec stavljala zrnje. Zatim, to zbrajanje istih pribrojnika zapiši kraće u obliku množenja.
Klara je stavila
Pomoć:
Pročitaj zadatak, razmisli i zaključi.
Riješi još nekoliko zadataka prije zaključka.
Množenje prirodnog broja i razlomka
Prirodni broj i razlomak množimo tako da brojnik pomnožimo tim prirodnim brojem, a nazivnik prepišemo.
Uvježbajmo.
Kako pomnožiti i pogledaj u video zapisu.
Provjerimo tvrdnju iz videozapisa na još jednom primjeru.
Veliki pravokutnik sa slike podijeljen je na ukupno
Pomoć:
Uoči
ljubičastih dijelova od ukupno
dijelova početnog pravokutnika.
Postupak:
Ljubičasti dio pravokutnika je
početnog pravokutnika.
Zaključimo.
Množenje razlomka razlomkom
Razlomak množimo razlomkom tako da brojnik pomnožimo brojnikom, a nazivnik nazivnikom.
Uvježbajmo.
Izračunaj umnožak
Rješenje skrati dokraja i,
ako se može,
zapiši u obliku mješovitog broja.
Najprije pomnožimo razlomke kako je pokazano u video zapisu, zatim, skratimo s
i zapišemo rješenje u obliku mješovitog broja.
Razmisli.
U umnošku
brojnik i nazivnik rastavi na faktore, skrati što možeš i poredaj korake po redoslijedu računanja.
Pomoć:
Prisjeti se što znači skratiti razlomak.
Prisjeti se i svojstva množenja prirodnih brojeva, kada broj množimo s
njegova se vrijednost ne mijenja.
Postupak:
skrati s skrati sa
Uoči da bismo
isto rješenje
dobili i da smo prije množenja skratili bilo koji brojnik s bilo kojim nazivnikom.
Rješenje je isto, a nismo morali tražiti zajednički djelitelj velikih brojeva.
Kod množenja razlomaka smijemo kratiti bilo koji brojnik s bilo kojim nazivnikom.
Istražimo
Smijemo li tako skraćivati i kod zbrajanja ili oduzimanja? Istražimo. Izračunaj bez skraćivanja. Zatim, izračunaj taj umnožak sa skraćivanjem. Rješenje je u oba slučaja isto, zar ne?
Sada izračunaj bez skraćivanja, svodeći razlomke na zajednički nazivnik, kako smo naučili u prethodnoj jedinici. Zatim, pokušaj dobiti rješenje zbroja tako da skratiš brojnike i nazivnike različitih pribrojnika. Je li opet rješenje u oba slučaja isto?
Rješenje, nakon skraćivanja, kod zbrajanja nije isto, što znači da se kod zbrajanja (i oduzimanja) ne smiju skraćivati brojnik i nazivnik različitih razlomaka, nego samo brojnik i nazivnik istog razlomka.
Provjeri tvrdnju zajedno s prijateljima.
Podijelite se u parove. Zadajte si po dva razlomka kao u prethodnom primjeru. Pomnožite ih sa i bez skraćivanja. Usporedite rješenja. Zatim ih zbrojite ili oduzmite sa i bez skraćivanja. Usporedite rješenja. Napišite zaključke na velikom papiru i stavite na pano.
Uvježbaj množenje razlomaka tako da ih najprije skratiš, ako je moguće.
Riješi zadatke u bilježnicu. Zadatke s jednakim rješenjem smjesti u istu grupu. Zaključak zapiši tako da dopuniš rečenicu.
Pomoć:
Izračunaj sva četiri zadatka u bilježnicu.
Postupak:
Mješoviti broj zapiši u obliku razlomka. Razlomke pomnoži tako da najprije skratiš bilo koji brojnik s bilo kojim nazivnikom. Rješenje zapiši u obliku prirodnog ili mješovitog broja.
Ako faktori
Pomoć:
Dopuni rečenicu tako da ima smisla.
Postupak:
Razmisli koje svojstva vrijede za množenje prirodnih brojeva.
Izračunaj svaki od zadataka u bilježnicu. Ako imaš zagradu, najprije izračunaj izraz u zagradi. Zadatke s jednakim rješenjem smjesti u istu grupu.
Zaključak zapiši tako da dopuniš rečenicu.
Pomoć:
Pažljivo izračunaj i razmisli.
Postupak:
Decimalne i mješovite brojeve zapiši u obliku razlomka. Razlomke pomnoži tako da skratiš bilo koji brojnik s bilo kojim nazivnikom. Rješenje zapiši u obliku mješovitog broja, ako je moguće.
Ako faktore
Pomoć:
Dopuni tako da rečenica ima smisla.
Postupak:
Razmisli koja svojstva vrijede za množenje prirodnih brojeva.
Zadatke izračunaj napamet i spoji parove.
Zaključak zapiši tako da dopuniš rečenicu.
|
|
|
|
|
|
|
Pomoć:
Razmisli koja svojstva vrijede za množenje prirodnih brojeva.
Postupak:
Mješoviti, prirodni i decimalni broj zapiši u obliku razlomka i pomnoži.
Ako neki broj pomnožimo s
Pomoć:
Rečenicu dopuni tako da ima smisla.
Postupak:
Mješoviti, prirodni i decimalni brojevi su također razlomci.
Pomoć:
Prisjeti se koja svojstva vrijede za množenje prirodnih brojeva.
Ako neki faktor pomnožimo s
Pomoć:
Dopuni tako da rečenica ima smisla.
Postupak:
Mješoviti, prirodni i decimalni brojevi se mogu zapisati u obliku razlomka.
Izračunaj svaki od zadataka u bilježnicu poštujući redoslijed računskih radnji. Zadatke s jednakim rješenjem smjesti u istu grupu. Zaključak zapiši tako da dopuniš rečenicu.
Pomoć:
Riješi zadatke poštujući redoslijed računskih radnji.
Postupak:
Mješovite brojeve zapiši u obliku razlomka. Prije množenja skrati razlomke.
Svojstvo
Pomoć:
Prisjeti se svojstva distributivnosti množenja prema zbrajanju i oduzimanju prirodnih brojeva.
U razredu se podijelite u grupe, međusobno si zadajte zadatke s množenjem razlomaka i isprobajte vrijede li sva ova svojstva i za neke druge brojeve. Izradite plakate svojih istraživanja i napravite izložbu na panou.
Svojstva računskih radnji služe bržem i jednostavnijem računanju.
Pomoć:
Najprije skrati bilo koji brojnik s bilo kojim nazivnikom, pomnoži i rješenje zapiši u obliku prirodnog broja.
Postupak:
Ako
Pomoć:
Dopuni rečenicu tako da ima smisla.
Za dva broja, čiji je umnožak jednak
kažemo da su recipročni brojevi.
Pojednostavljeno, recipročni broj razlomka je razlomak
Riješi i razmisli.
Pomoć:
Prirodne brojeve podijeli. Prirodni broj pomnoži s razlomkom i skrati do kraja.
Kada polovinu kruga
Pomoć:
Razlomke pomnoži tako da pomnožiš brojnik s brojnikom, nazivnik s nazivnikom.
Ako jednaka komada čokolade podijelimo na pola ili dobit ćemo
Pomoć:
Uzmite
ploče čokolade i podijelite ih po pola, dobit ćete
manjih pločica čokolade.
Ako podijelimo brojnik s brojnikom i nazivnik s nazivnikom u računu
dobit ćemo isto rješenje kao i da smo pomnožili
Pomoć:
Rješenje koje dobijemo u oba računa je
Postupak:
U drugom računu razlomke prije množenja skrati do kraja i pomnoži.
Zaključimo.
Kada zadani broj
Pomoć:
Dopuni rečenicu kako bi imala smisla.
Za svaka dva razlomka
Pomoć:
Prouči primjere i dopuni rečenicu kako bi imala smisla.
Dijeljenje razlomaka
Razlomke dijelimo tako da djeljenik prepišemo i pomnožimo s recipročnim brojem djelitelja.
Primjer 1.
Podijeli Rješenje skrati do kraja i zapiši u obliku prirodnog broja.
Uvježbajmo dijeljenje razlomaka.
Uočit ćeš da je, u nekim zadacima, količnik veći od djeljenika. Istraži s prijateljima u kojim slučajevima je količnik manji od djeljenika, a u kojim je slučajevima veći. Provjerite svoja razmišljanja i zaključke na primjerima. Izradite prezentaciju i prezentirajte je u razredu.
Ponuđene zadatke riješi u bilježnicu. Raspravi i usporedi način rješavanja s prijateljima.
Za kraj, otkrij sliku tako da uvrstiš u zadane matematičke izraze i izračunaš. Brojnike i nazivnike upiši u predviđena polja. Ako u izrazu imaš više od dva broja, rješavaj redom slijeva nadesno.