U matematici ćemo promatrati nizove realnih brojeva. Niz realnih brojeva dobit ćemo kada neke brojeve poredamo po određenom redu, nanižemo. Za svaki broj možemo reći koji je po redu u tom nizu, odnosno koji je njegov redni broj.
Primjer 1.
Promotrite niz brojeva: 2, 7, 11, 34, 12, 25, 15, 19, 7. Koji je broj peti po redu? Koji je po redu broj 11? A koji je po redu broj 7?
Peti je broj
12, broj
11
je treći, a
7
drugi i deveti.
Pogledajmo kako ćemo preciznije, matematičkim jezikom, definirati niz.
Primjer 2.
Marko je tijekom školske godine deset puta bio ocijenjen iz matematike. Promotrite animaciju.
U Primjeru 2 promatrali smo niz od deset ocjena. Da bismo opisali koja je po redu neka od tih ocjena, trebao nam je skup
{1,2,3,4,5,6,7,8,9,10}. Mi ćemo često promatrati beskonačne nizove realnih brojeva. Da bismo opisali koji je po redu neki broj u beskonačnom nizu, trebat će nam skup prirodnih brojeva.
Funkciju
a:N→R zovemo niz realnih brojeva.
Broj
a(1) prvi je član niza. Označavamo ga kraće
a1.
Broj
a(2) drugi je član niza. Označavamo ga kraće
a2.
Broj
a(n)
n-ti je član niza. Označavamo ga kraće
an i zovemo opći član niza.
Niz
a označavamo
(an),n∈N.
Promotrite niz
a neparnih brojeva
1,
3,
5,
7,
9,
... pa riješite zadatke.
a.
a3=5
b. Označite točne odgovore.
Nizove možemo zadati opisom, na primjer niz svih neparnih prirodnih brojeva od najmanjeg prema većima.
Niz
a je niz svih prostih brojeva od manjih prema većima. Odredite koji je član niza:
Promotrite kružiće na slikama pa riješite zadatke.
U prethodnom smo primjeru znali broj kružića na prvoj slici, a zatim smo broj kružića na nekoj slici računali pomoću broja kružića na prethodnoj slici. Matematičkim simbolima možemo zapisati: zadan je
a1 i
an=an-1+n. Jasno je da na ovaj način možemo izračunati broj kružića na bilo kojoj slici. Kažemo da je niz zadan rekurzivno.
Kažemo da je niz
a zadan rekurzivno ako je zadano nekoliko prvih članova i pravilo po kojemu se
an računa pomoću nekoliko prethodnih članova niza.
Predočavanje brojeva točkicama potječe od Babilonaca, a često su se tim načinom koristili Pitagorejci. Razlikovali su trokutaste, kvadratne, peterokutne i šesterokutne brojeve, a jednim su ih imenom nazivali figurativni brojevi. Trokutasti su brojevi
1,
3,
6,
10,... jer se mogu prikazati točkicama raspoređenim u trokut. Kvadratni su brojevi
1,
4,
9,
16,... jer se mogu prikazati točkicama raspoređenim u kvadrate. Tvrdnje vezane uz figurativne brojeve dokazivali su crtežima. Jedna od tvrdnji koje se na taj način mogu pokazati jest: Zbroj dvaju uzastopnih trokutastih brojeva je kvadratni broj. Nacrtajte sliku i provjerite.
Niz je zadan rekurzivno: a1=3, an=2an-1-1. Popunite tablicu u bilježnici.
n | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
an |
n | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
an | 3 | 5 | 9 | 17 | 33 | 65 | 129 | 257 | 513 |
Promotrimo ponovno primjer s kružićima. Kako biste izračunali koliko je kružića na stotoj slici? A na tisućitoj? Je li to jednostavno izračunati? Pronađimo lakši način.
Odredite broj kružića na prvoj, drugoj, trećoj i četvrtoj slici.
Na prvoj su dva kružića: b1=2.
Na drugoj ih je šest: b2=3·2=6.
Na trećoj ih je dvanaest: b3=4·3=12.
Na četvrtoj ih je dvadeset:
b4=5·4=20.
Ako bismo nastavili crtati kružiće na isti način, koliko bi ih bilo na petoj slici? A na desetoj? Koliko bi ih bilo na stotoj? A na n-toj? Zapišite odgovore matematičkim simbolima.
Na petoj bi bilo trideset kružića: b5=6·5=30.
Na desetoj bi ih bilo: b10=11·10=110.
Na stotoj bi ih bilo: b100=101·100=10100.
Na n-toj bi ih bilo: bn=(n+1)·n=n2+n.
Usporedite nizove a i b koji predstavljaju broj kružića na slikama. Postoji li među njima neka veza? Izrazite an pomoću bn i pomoću n.
an=12bn=(n+1)n2
U prethodnim smo zadatcima niz odredili pomoću formule za opći član. Ako je zadana formula za opći član i redni broj člana, možemo lako izračunati traženi član. Ako je niz zadan rekurzivno, treba izračunati sve članove do traženog što za članove s velikim rednim brojem može biti zahtjevno.
Neka je
an=n2-10n. Izračunajte traženi član.
Razvrstajte nizove prema načinu na koji su zadani.