Biciklist započinje utrku. Duljina puta koju je biciklist prešao, mjerena u metrima, u prvih sekundi utrke može se opisati pravilom pri čemu je vrijeme mjereno u sekundama.
Koliko iznosi trenutna brzina biciklista u desetoj sekundi?
Za početak izračunajmo njegovu prosječnu brzinu u prvih sekundi.
Računamo omjer promjene puta i promjene vremena u prvih sekundi.
Kolika je prosječna brzina između devete i desete sekunde?
Kolika je prosječna brzina između desete i jedanaeste sekunde?
Očito je trenutna brzina u desetoj sekundi između
i
Istražimo
Ako želimo odrediti trenutnu brzinu u moramo računati prosječne brzine u manjim intervalima koji su dovoljno blizu
Prepišite sljedeću tablicu u bilježnicu i popunite je.
vremenski interval širina intervala u prosječna brzina u Što možete zaključiti za iznos prosječne brzine?
vremenski interval | širina intervala u | prosječna brzina u |
---|---|---|
Što su širine intervala oko
manje, to je iznos prosječne brzine bliži
Možemo reći da prosječne brzine teže broju
kada širine intervala teže nuli.
Pokažimo da je trenutna brzina u trenutku
jednaka
Označimo širinu vremenskoga intervala
pa je
Promjena puta je
zovemo prirast vremena, a prirast puta.
Računali smo prosječnu brzinu
i smanjivali vremenski interval
Što je širina vremenskoga intervala
manja, to je prosječna brzina bliža graničnoj vrijednosti od
Zbog toga će trenutna brzina u desetoj sekundi biti jednaka
Izračunajmo ovaj limes:
Trenutna brzina u desetoj sekundi iznosi
Pogledajmo u animaciji.
Ako želimo izračunati trenutnu brzinu u bilo kojem trenutku trebamo izračunati:
Trenutna brzina biciklista u trenutku
iznosi
Problemom brzine bavio se engleski matematičar Isaac Newton, koji je uočio povezanost brzine i puta. Njegovo prvo otkriće bila je matematička metoda koju je nazvao fluksija, a danas je poznata kao diferencijalni račun.
Iz poznate ovisnosti prijeđenoga puta o vremenu dobili smo trenutnu brzinu kao funkciju vremena računajući limes
Podsjetite se problema tangente. Uočavate li vezu između tih dvaju problema?
Čemu je jednak
U oba se problema računa limes omjera prirasta funkcije i prirasta argumenta.
Kod problema tangente taj je limes jednak koeficijentu smjera tangente u nekoj točki, a kod problema brzine limes je jednak trenutnoj brzini u nekome trenutku.
a
je kut što ga pravac koji prolazi točkama
i
zatvara s pozitivnim smjerom osi apscisa.
U sljedećoj ćemo jedinici problem tangente i problem trenutne brzine povezati s pojmom derivacije.