Učenica rješava dva međusobno nepovezana zadatka. Oba su višestrukog izbora. U prvom su tri ponuđena odgovara, a u drugom četiri. Ako učenica odgovore zaokružuje nasumično, kolika je vjerojatnost da će oba zadatka riješiti točno?
Učenica rješava zadatke
Definicija nezavisnosti
U uvodnom primjeru piše da su zadatci međusobno nepovezani. Što to znači za učenicu koja ih rješava? Hoće li činjenica da je točno ili netočno riješila prvi zadatak utjecati na rješavanje drugog? Neće. U vjerojatnosti ćemo takve događaje kod kojih ishod jednog od njih ne utječe na ishod drugog zvati nezavisni događaji. Kako nezavisnost utječe na vjerojatnosti? Riješimo uvodni primjer.
Primjer 1.
Učenica nasumice rješava zadatke. Može označiti odgovore 1. a i 2. a ili 1. a i 2. b i tako dalje. Možemo zamisliti da je označila jedno prazno polje u tablici.
1. a
1. b
1. c
2. a
2. b
2. c
2. d
Ukupno ima dvanaest mogućnosti od kojih je samo jedna točna. Vjerojatnost da će odgovoriti točno je
Zadatak smo mogli riješiti i na drugi način. U prvom zadatku postoje tri mogućnosti od kojih je samo jedna točna pa je vjerojatnost točnog odgovora
U drugom zadatku postoje četiri mogućnosti od kojih je samo jedna točna pa je vjerojatnost točnog odgovora
Vjerojatnost da učenica točno odgovori na oba pitanja je
Označimo li
i
onda vidimo da smo vjerojatnost presjeka nezavisnih događaja mogli izračunati kao umnožak vjerojatnosti događaja. Ovo je važno svojstvo nezavisnih događaja pa ćemo ih s pomoću njega i definirati.
Kako upotrebljavamo definiciju nezavisnosti? Ako znamo izračunati sve vjerojatnosti, možemo po definiciji provjeriti jesu li događaji nezavisni.
Zadatak 1.
Dva puta bacamo kocku. Zadani su događaji
i
Izračunajte
i
pa provjerite jesu li događaji nezavisni.
Događaji su nezavisni.
Zadatak 2.
Dva puta bacamo kocku. Zadani su događaji
i
Izračunajte
i
pa provjerite jesu li događaji nezavisni.
povoljni za
su
pa je
Povoljni za
su
pa je
Jer je
događaji nisu nezavisni.
Definiciju nezavisnosti češće upotrebljavamo na drugi način. Ako je iz teksta zadatka poznato da su događaji nezavisni, da realizacija jednog od njih ne utječe na realizaciju drugog, definiciju nezavisnosti upotrebljavamo za računanje vjerojatnosti umnoška.
Primjena nezavisnosti
Primjer 2.
Dva puta bacamo novčić. Jesu li događaji
i
nezavisni? Kolika je vjerojatnost da će oba puta pasti pismo?
Ishod prvog bacanja novčića ne utječe na to kako će novčić pasti u drugom bacanju. To znači da su događaji
i
nezavisni. Traži se vjerojatnost njihova presjeka.
Bacanje novčića
Zadatak 3.
Rezus faktor ili Rh-faktor skupina je antigena koja se nalazi (Rh pozitivna) ili ne nalazi (Rh negativna) u ljudskoj krvi. U populaciji Europe
stanovnika je Rh negativno. Kolika je vjerojatnost da su tri nasumice odabrane osobe Rh negativne? Jesu li događaji
nezavisni?
Događaji su nezavisni jer činjenica da je neka osoba Rh negativna neće utjecati na to je li i druga nasumice odabrana osoba također negativna. S obzirom na to da je
stanovnika Rh negativno, vjerojatnost da nasumice odabrana osoba bude negativna je
Vrijedi:
Primjer 3.
Dva košarkaša vježbaju slobodna bacanja. Prvi pogađa koš u
pokušaja, a drugi u
pokušaja. Svaki od njih gađa jednom. Jesu li događaji
i
nezavisni?
Podrazumijevamo da su događaji nezavisni, odnosno da pogodak ili promašaj prvog igrača ne utječe na drugog. Riješite zadatke vezane uz ovaj primjer.
Košarka
Kolekcija zadataka #1
1
2
3
4
5
Uparite događaj i opis događaja.
null
null
Označite događaje za koje je koš pogođen točno jednom.
Tri strijelca gađaju metu. Prvi pogađa u
gađanja, drugi u
a treći u
gađanja. Odredimo vjerojatnost da meta bude pogođena točno dva puta. Rješenje
pogledajte
u animaciji.
U Škotskoj
osoba ima smeđe oči. Vjerojatnost da među troje nasumice odabranih Škota ni jedan nema smeđe oči iznosi
.
Pomoć:
Učenik zadatke rješava s vjerojatnošću od
a teorijska pitanja s vjerojatnošću od
Ispit se sastoji od dvaju nezavisnih zadataka i jednoga teorijskog pitanja. Vjerojatnost da je učenik točno riješio sve dijelove ispita iznosi
null
null
Spiner
Dva puta zavrtimo spiner sa slike. Kolika je vjerojatnost da smo prvi put dobili broj veći od tri i drugi put paran broj?
Biramo jednu kartu iz snopa od
karte, pogledamo je, vratimo u snop pa biramo još jednu. Kolika je vjerojatnost da su oba puta izvučene karte bile kralj?
U snopu od
karte četiri su kralja,
U posudi je 5 bijelih i 7 crnih kuglica. Izvučemo jednu kuglicu, vratimo je natrag u posudu pa izvučemo još jednu.
Kolika je vjerojatnost da je prva izvučena bijela, a druga crna?
Kolika je vjerojatnost da su izvučene bijela i crna?
Rezultati ankete pokazuju da se
učenika neke škole hrani u školskoj kantini. Kolika je vjerojatnost da se od nasumice odabrana četiri učenika ni jedan ne hrani u kantini?
Četiri igrača igraju igru pogađanja zagonetne ličnosti. Prvi je uspješan u
drugi u
treći u
i četvrti u
pokušaja. Svaki će od njih, nezavisno od ostalih, pogađati jednom. Kolika je vjerojatnost da budu dva pogotka i dva promašaja?