Što znači riječ KORIJEN?
Prisjetimo se uporabe te riječi u raznim područjima znanosti i života. Napišite na papir riječ KORIJEN i pojmove s kojima je povezana.
Pogledajte u nastavku animaciju s primjerima primjene te riječi.
Životne okolnosti uvjetovale su računanje potencija
npr. zakon poluraspada nekog elementa računamo formulom
i korijena
npr. određivanje duljine stranice pločice kvadratnog oblika kojoj znamo površinu,
Još su matematičari iz Babilona usporedno s tablicama za množenje napravili i tablice "obrnutih" veličina. Tablice "obrnutih" veličina prikazuju kvadratne korijene brojeva.
Rješavanjem sve složenijih algebarskih zadataka pojavila se potreba za uopćavanjem i proširivanjem pojma potencije prirodnih eksponenata, preko nule i negativnih brojeva, do eksponenata u obliku razlomaka.
U ovom modulu otkrit ćemo vezu potencija racionalnog eksponenta s korijenima višeg stupnja te naučiti računati s istima.
Na slici možete vidjeti staru oznaku za korijen. Simbol koji sliči slovu
s prekriženom crticom. Ovu oznaku uvodi talijanski matematičar Leonardo Fibonacci iz Pise (oko 1175. - oko 1240.),
još davne 1220. godine,
kao oznaku za korijen. Simbol najvjerojatnije dolazi kao
kratica
od latinske riječi radix (korijen). Istražite povijesni razvoj znaka za korijen.
Ponovimo značenje potencije te računanje s nulom i jedinicom.
Povežimo oznake za potenciju i korijen. Istaknut je drugi korijen radi lakše poveznice s kvadratom. Inače se broj kod drugog korijena ne piše.
Pokušajte po analogiji s prethodnom ilustracijom napraviti vezu korijena i potencije s eksponentom
Primjer 1.
Znamo da je i pripadajući korijen je
Možemo li, koristeći se ovom vezom između potencija i korijena, izračunati
Primjer 2.
Koristeći se vezom korijena i potencija, izraze na lijevoj strani jednakosti zapišimo kao potenciju ili korijen desne strane jednakosti.
-
U prva dva zadatka prikažimo jednakost pomoću potencije koristeći se vezom potencija i korijena.
Možemo li sada prikazati nepoznanicu
pomoću
Uočimo da je eksponent uz jednak te jednadžbu korjenujemo tim eksponetom korijenom). Dobijemo:
Razmislite kako biste prikazali
ili
pomoću ostalih dviju nepoznanica.
Čemu je jednako ?
Prikažimo
pomoću
Podijelimo dobivenu jednakost sa
Kako je uz
eksponent
jednadžbu korjenujemo
korijenom i konačno imamo
Razmislimo!
Jesmo li mogli prethodni zadatak s dvostrukim korijenom riješiti drugačije? Kako izbjeći dva korijena?
Pokušajmo u nastavku pronaći odgovor na ta pitanja.
Ponovimo pravila potenciranja iz prvog razreda.
Pronađite parove tako da dobijete pravila potenciranja.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Što s potencijom koja u eksponentu ima razlomak?
Primjer 3.
Primjenom pravila množenja potencija iste baze, izračunajmo:
-
Znamo da umnožak istih faktora možemo napisati kraće pomoću potencije pa za potenciju iz prethodnog zadatka vrijedi:
S druge strane znamo da je
Na isti način zaključite što vrijedi za preostala dva slučaja u prethodnom zadatku.
Možete li izvesti zaključak što predstavlja izraz
Potražite jednake izraze.
|
|
|
|
|
|
|
|
Dakle, eksponent
u izrazu
govori nam koliki je
-ti korijen pozitivnog realnog broja
. Odnosno,
je broj kojim treba potencirati izraz
kako bismo dobili bazu
Provjerite koliko ste razumjeli pojam potencije.
Množenje je skraćeno
Primjenom pravila potenciranja potencije lako zaključujemo da je
Povežimo konačno potenciju s racionalnim eksponentom s pripadajućim korijenom.
Razmislite i odgovorite koji zapis pomoću korijena odgovara zadanoj potenciji.
Potencija
može se zapisati i u obliku:
Za realni broj cijeli broj i prirodni broj vrijedi
Za potencije s racionalnim eksponentima vrijede ista pravila kao i za potencije s cijelim eksponentima.
Riješite zadatke koristeći se pravilima potenciranja.
Primjer 4.
Prikažimo izraz pomoću korijena.
Najprije se riješimo negativnog eksponenta:
Sada ćemo lako primijeniti prikaz pomoću korijena:
Primjer 5.
Prikažimo izraz pomoću potencije.
Najprije 3. korijen pretvorimo u racionalni eksponent:
Primijenimo pravilo potenciranja potencije i skratimo razlomak u eksponentu do kraja.
U sljedećim zadatcima primijenite prikaz potencija pomoću korijena ili obrnuto.
Koristeći se pravilima potenciranja uspješno smo riješili složenije zadatke s korijenom.
Vratite se na Primjer 2.d)
i prikažite broj
pomoću
uz pomoć samo jednog korijena.
Možemo li odgovoriti na pitanje: korijeni ili potencije?
Prikaz korijena pomoću potencija iskoristili smo za rješavanje složenijih zadataka s korijenom. No, mogu li korijeni bez potencija? Postoje li možda neka pravila i za računanje s korijenima?
Na to pitanje potražite odgovor u sljedećim jedinicama.
Prije nastavka ponovimo još jedanput što smo naučili o prikazu korijena pomoću potencije.
Složite oznake i nazive na
mjesta
označena crtom.