x
Učitavanje

1.2 Računanje vrijednosti korijena i potencija racionalnog eksponenta

Što ću naučiti?
Europska unija - Zajedno do fondova EU
Prethodna jedinica Sljedeća jedinica
Sadržaj jedinice icon sadržaj jedinice

Na početku...

Što je korijen

U matematici, broj ili matematički izraz koji ima svojstvo da je potenciran n -tom potencijom jednak zadanom broju ili matematičkom izrazu, npr. vrijednost izraza a n = b,   jest broj b sa svojstvom b n = a . U izrazu a n n  je eksponent korijena, dok je a njegov radikand. Kvadratni korijen se umjesto a 2   piše samo a . Na primjer, pojavljuje se u formulama dijagonale kvadrata d = a 2  i prostorne dijagonale kocke D = a 3 , pri čemu je a duljina stranice kvadrata tj. brida kocke. Treći korijen a 3 naziva se i kubni korijen.

Hrvatska enciklopedija - značenje riječi korijen

Korijen u prirodi
Korijen? Problem ili rješenje?

S pojmom korijena i potencija susreli ste se u prvom i drugom razredu obrađujući:

  • ​potencije s cjelobrojnim eksponentima
  • računske operacije s drugim i trećim korijenom.

U ovoj jedinici računat ćemo s n -tim korijenima i potencijama s racionalnim eksponentom.

Čudna šuma
Dječak je ušao u čudnu šumu. U krošnjama su brojevi, a svako drvo ima različit broj glavnih korijena. Dječak se pita: „Kakva je ovo čudna šuma? Kakva je veza između korijena i brojeva u krošnjama?“

Što je dječak primijetio? Možete li povezati brojeve na krošnjama i broj korijena drveća?

Broj korijena jednak je drugom ili trećem korijenu broja iz krošnje.

Npr.

  • 16 = 4
  • 9 = 3
  • 8 3 = 2

itd.


Ponovimo

Ponovimo računanje s drugim i trećim korijenom te neka važna svojstva.

Povežite parove.

12
9
3 · 27
3
3 3
2 3
- 2 3 + 3
- 3
54 ÷ 6
3
null
null

Povežite parove.

135 3
3
5 5 3
3 5 3
2 3 · 4 3
25 3
81 3 : 3 3
2
null
null

Ne postoji realni broj koji bi nakon potenciranja s

 
eksponentom dao
 
broj. Ako potenciramo
 
eksponentom rezultat može biti negativan broj.
parnim
negativan
neparnim
null
null

Ako je a > 0 tada je

korijen
iz realnog broja a
realan
broj ​ a za koji vrijedi a 2 = a .
Ako je a R , ​tada je
korijen
iz realnog broja a
broj a 3 za koji vrijedi a 3 3 = a .
null
null

n-ti korijen

Ono što vrijedi za drugi i treći korijen poopćimo na n -ti korijen.

n-ti korijen

  1. Ako je n parni prirodni broj i a > 0 , tada je n -ti korijen iz realnog broja a pozitivni realni broj a n   za koji vrijedi a n n = a .
  2. Ako je n neparni prirodni broj i a R , tada je n -ti korijen iz realnog broja a realni broj a n   za koji vrijedi a n n = a .

Za a  = 0 ,   0 n = 0 .

U izrazu  a n   broj n   nazivamo eksponent korijena ili korijenski eksponent, a broj a broj pod korijenom ili radikand. Dogovorno se za n = 1 i n = 2 i piše a 1 = a , a 2 = a .

Napomena: Ako je n parni prirodni broj i a < 0 , tada a n nije realan broj.

 Primijenite korjenovanje i definiciju korijena kako biste riješili sljedeće zadatke.

4 000 3

null
null

40 000 4

null
null

- 27 3

null
null

- 16 4

null
null

- 1 15

null
null

- 1 32 5

null
null

Svojstva n-tog korijena

Za n -ti korijen vrijede ista svojstva kao i za drugi i treći korijen. Nabrojimo ih.

Svojstva n-tog korijena

Za pozitivne realne brojeve a i b i n , m N vrijedi:

  1. a n · b n = a · b n
  2. a b n = a n b n , b 0
  3. a m n = a n m
  4. a n m = a m · n
  5. a m m · n = a n

Napomena:

Za bilo koje realne brojeve a i b svojstva vrijede ako su m i n neparni prirodni brojevi.

U sljedećem videu pogledajte obrazloženje za prvo svojstvo. Ostala svojstva pokušajte sami obrazložiti.

Primjer 1.

Riješimo sljedeće zadatke:

a 21 15 = a 3 · 7 3 · 5 = a 7 5 ​ (svojstvo c. i e.)

a 21 · b 28 14 = a 7 · 3 · b 7 · 4 7 · 2 = a 3 · b 4 = a 3 · b 2 (svojstvo a., c. i e.)

5 · 5 3 = 5 3 2 · 3 · 5 2 3 · 2 = 5 3 6 · 5 2 6 = 5 5 6 (svojstvo a., c. i e.)

2 4 : 2 3 = 2 3 12 : 2 4 12 = 2 - 1 12 = 1 12 12 (svojstvo b. i e.)

a a 3 3 = a 4 3 3 = a 4 9 (svojstvo a., d. i e.)

Riješite sljedeće zadatke uz primjenu svojstava n-tog korijena.

x 2 3 = x n 12 , n =
.
null
null
a · b 2 4 = a 2 · b n 8 , n =
null
null

Poredajte ponuđene izraze tako da dobijete korake pri provođenju računskih operacija kod navedenog izraza.

4 3 · 4 2

  • 4 8 6
  • 4 2 · 4 6 6
  • 4 2 6 · 4 6 6
null
null

Povežite odgovarajuće parove.

3 3 5 : 9
72 6
2 · 3 3
16 6
4 : 2 3
3 10
2 5 · 2 5 4
8 · 2 3 4
null
null

Čemu je jednak navedeni izraz?

a 3 · b 5 4 · a · b

null
null

Čemu je jednak navedeni izraz?

2 · 4 3 3

null
null

Mogu li se korijeni zbrajati i oduzimati?

Odgovor pokušajte pronaći rješavajući sljedeće zadatke.

Poredajte ponuđene izraze tako da dobijete točan redoslijed računskih operacija.

  • 3 5 2 + 1 2 + 3 3 - 3 2 + 1   ​
  • 5 2 · 3 5 - 1 2 3 3   ​
  • 2 3 5 - 3 2 3 3 + 1 2 3 5 + 3 3   ​
  • 2 3 5 + 1 2 3 5 - 3 2 3 3 + 3 3   ​
null
null

Poredajte ponuđene izraze tako da dobijete točan redoslijed računskih operacija.

  • 2 3 · 3 3 + 3 3 · 3 3   ​
  • 24 3 + 81 3   ​
  • 5 · 3 3   ​
  • 3 3 2 + 3   ​
  • 2 3 3 + 3 3 3   ​
null
null

Vrijednost potencija racionalnog eksponenta

Jesmo li zadatke iz Primjera 1 mogli riješiti pomoću potencija racionalnog eksponenta?

Primjer 2.

Primijenimo pravila za računanje s potencijama racionalnog eksponenta.

1. a 21 15 = a 21 1 15 = a 21 15 = a 7 5 = a 7 5

2. a 21 · b 28 14 = a 21 · b 28 1 14 = a 3 2 · b 4 2 = a 3 · b 4

3. 5 · 5 3 = 5 1 2 · 5 1 3 = 5 5 6 = 5 5 6

4. 2 4 : 2 3 = 2 1 4 : 2 1 3 = 2 - 1 12 = 2 - 1 12

5. a a 3 3 = a a 3 1 3 = a · a 1 3 1 3 = a 4 9  

Što je jednostavnije i brže?

U igri memorije ispitajte kako brže doći do rješenja.

...i na kraju

Ron Gordon, nastavnik u srednjoj školi u državi Kalifornija, zaslužan je za kreiranje neslužbenog dana kvadratnog korijena.

Kako je zamišljeno koji datum u godini ima taj naziv?

Zapišimo datum na neki od sljedećih načina (d/m/gg), (m/d/gg), (dd/mm/gg) ili (mm/dd/gg). Dan kvadratnog korijena obilježava se na dan kada su prve dvije znamenke u datumu, svaka za sebe, kvadratni korijen posljednjih dviju znamenaka, dakle, znamenke godine.

Prvi dan kvadratnog korijena obilježen je 9. rujna 1981. (09/09/81.).

Samo 9 datuma svakog stoljeća ispunjava uvjete za Dan drugog korijena. Prvi dan 21. stoljeća, prvi siječnja 2001. (01. 01. 2001.) bio je Dan drugog korijena.

Zadatak 1.

Navedite sve Dane drugog korijena u ovom stoljeću?

Koliko ih je i koji nam je najbliži?

  • 1. siječnja 2001. (01/01/01): 1 2 = 1  
  • 2. veljače 2004. (02/02/04): 2 2 = 4
  • 3. ožujka 2009. (03/03/09): 3 2 = 9
  • 4. travnja 2016. (04/04/16): 4 2 = 16
  • 5. svibnja 2025. (05/05/25): 5 2 = 25
  • 6. lipnja 2036. (06/06/36): 6 2 = 36
  • 7. srpnja 2049. (07/07/49): 7 2 = 49
  • 8. kolovoza 2064. (08/08/64): 8 2 = 64
  • 9. rujna 2081. (09/09/81): 9 2 = 81

Projekt

Možemo li proslaviti i Dan trećeg ili četvrtog korijena?

Odredite koje uvjete mora zadovoljavati datum da bi bio Dan trećeg ili četvrtog korijena.

Izradite digitalni plakat kojim pozivate na proslavu ovog praznika. Kojeg datuma će biti prvi put proslavljeni ovi praznici?

Pogledajte mogući primjer:

Pozivnica na proslavu
Pozivnica na proslavu dana četvrtog korijena.

Procijenite svoje znanje

Povratak na vrh