Kad vam je baterija na mobitelu sasvim puna, pokraj ikonice za bateriju je znak
Nakon što odigrate pola sata neke igrice, pokraj ikonice piše
Znate li kako se to čita i što znači?
Zanimljivost
Simbol
koji čitamo „posto”, potječe od talijanskog izraza per cento, što znači stoti dio. Zbog broja
piše se s dva mala kružića, koji podsjećaju na dvije nule.
Pogledajte što o postotcima kažu učenici OŠ Slavka Kolara iz Hercegovca.
Oznaku
čitamo „posto”.
Izraz čitamo „sto posto”, izraz
čitamo „
posto” i tako za svaki drugi broj.
Postotak
Primjer 1.
Učiteljica je u e-Dnevnik upisala rezultate ispita znanja. U rubriku postotak prolaznih ocjena upisala je
Učenicima je pročitala ocjene i rekla da nitko ne treba ponavljati ispit znanja. Ako ispit ponavljaju samo učenici koji nisu dobili prolaznu ocjenu, što to znači?
S obzirom na to da je učiteljica upisala prolaznih ocjena, njezina izjava da nitko ne treba ponavljati ispit znanja znači da su svi učenici dobili prolaznu ocjenu. znači svi.
znači sve, jedna cjelina.
Zadatak 1.
Fran je na ispitu znanja dobio odličnu ocjenu. Učiteljica mu je napisala na ispit
„
bravo!
”
Što to znači?
Znači da u ispitu nije nijedanput pogriješio. Sve je točno napisao i riješio.
Primjer 2.
U kinodvorani je popunjeno mjesta.
Što to znači?
Ako u dvorani ima ukupnomjesta, koliko je mjesta popunjeno?
Ako
znači da su sva mjesta u kinodvorani popunjena,
znači da je popunjeno pola od ukupnog broja mjesta.
je jedna cjelina ili, matematički rečeno, jedno cijelo.
je pola od
ili matematički:
od
Ako je u dvorani
mjesta,
od
je
Popunjeno je
mjesta.
znači pola,
U jednom gradu u kojem živi
stanovnika,
ih je izišlo na izbore za gradonačelnika. Na izbore je izišlo
Pažljivo pročitajte zadatak.
građana.
null
null
Zadatak 2.
Odaberite omjer mješavine ljubičaste i bijele boje u spreju. U poljima pored broja ljubičastih i bijelih udjela izaberite broj od do
Interaktivna simulacija pokazati će postotak ljubičaste i bijele boje u mješavini kao boju u spreju, ali i kao dijelove kruga.
Procijenite postotak popunjenosti bočice mješavinom boja ako u bočicu stane ukupno dijelova boje. Procjenu upišite u odgovor. Svoju procjenu provjerite klikom na gumb Rješenje.
Primjer 3.
Ana je dobila od bake džeparac. U papirnici je potrošila
Što to znači?
Koliko joj je ostalo?
Ako joj je baka dala
koliko joj je još novca ostalo?
je pola od pola, znači
Džeparac je podijeljen na dva dijela; jedan je dio Ana potrošila, a drugi dio nije. Zbroj tih dvaju dijelova čini cjelinu pa i zbroj postotaka tih dijelova mora činiti cjelinu. Cjelina je
Ako je potrošila
ostalo joj je
Ako je potrošila
ostalo joj je još
cjeline. Znači da je
zapravo
od
odnosno
Ostalo joj je
Zbroj postotaka dijelova jedne cjeline mora biti
Zadatak 3.
Izračunajte.
Mario je na rukometnoj utakmici postigao golova. Koliko su postigli ostali igrači na toj utakmici?
Pogledajte prethodni primjer.
Pogledajte prethodni primjer.
Pogledajte prethodni primjer.
null
null
stanovnika jedne države nema fakultetsku diplomu. Koliko stanovnika ima fakultetsku diplomu?
Proučite prethodni primjer.
Proučite prethodni primjer.
Proučite prethodni primjer.
null
null
učenika jedne škole prijavljeno je za topli obrok u školi. Njih
Proučite prethodni primjer.
ne koristi se tom mogućnošću.
null
null
Student je položio
ispita s prve godine. Nije položio
Proučite prethodni primjer.
ispita.
null
null
Dovucite postotke jedan na drugi tako da dobijete zbroj postotaka dijelova jedne cjeline.
Pronađite parove.
Pomoć:
Zbroj postotaka dijelova jedne cjeline je
null
Postotak kao razlomak
Vratimo se još malo na treći primjer. Uočimo da je Ana imala i da je od točno
Lako ćemo izračunati da je Ana potrošila
Znači da je od točno
Postotak označava omjer količine nekih jedinica na
takvih jedinica.
Zanimljivost
je jedno cijelo, cjelina.
je pola cjeline.
je četvrtina cjeline.
je petina cjeline.
je desetina cjeline.
Cjelina je
a znači pola od cjeline. Ako stavimo u omjer brojeve i
dobit ćemo
znači četvrtinu cjeline. Ako stavimo u omjer brojeve i
dobit ćemo
Koliki je omjer oštećenih proizvoda prema ukupnom broju proizvoda ako znamo da je oštećeno
proizvoda?
Zapišite u bilježnicu taj omjer u obliku razlomka.
Ne znamo ukupnu količinu proizvoda, a zanima nas omjer
oštećenih proizvoda prema ukupnom broju proizvoda. Postotak oštećenih proizvoda znači omjer oštećenih proizvoda prema cjelini, a to je
Postotak zapisujemo u obliku omjera
Taj omjer možemo pojednostavniti i dobit ćemo
omjer oštećenih proizvoda prema ukupnom broju proizvoda
Izrazite postotkom koliki je dio lika obojen. U prazne kvadratiće upišite brojeve koji nedostaju, a potom kliknie na gumb Provjerite kako bi provjerili jeste li zadatak točno riješili. Pored slike pojaviti će se točno rješenje zadatka. Kliknite na gumb Novi zadatak ukoliko želite pokušati ponovno.
Zadatak 9.
U Osnovnoj školi Franjo Krežma je
učenika. Izrazite postotkom, a postotak zaokružite na jednu ili dvije decimale:
učenika pjeva u zboru
učenika igra nogomet
učenika su djevojčice.
Rezultat zapišite u obliku decimalnog broja zaokruženoga na jednu decimalu ili na dvije decimale.
Rezultat prikažite postotkom zaokruženim na cijeli broj.
Zanimljivost
UNICEF (United Nations International Children's Emergency Found) je međunarodna humanitarna i razvojna agencija koja se brine o pravima i potrebama djece cijeloga svijeta nastojeći svakom djetetu osigurati dobre životne uvjete. U povodu 20. obljetnice objavljivanja Konvencije o pravima djeteta, ured UNICEF-a za Hrvatsku proveo je istraživanje o mišljenjima i stajalištima djece i mladih u Hrvatskoj.
Zadatak 10.
U UNICEF-ovu istraživanju o stajalištima djece i mladih u Hrvatskoj, od ispitanika njih pripada nekoj nacionalnoj manjini. Izrazite postotkom podatak o pripadnosti nacionalnim manjinama. Postotak zaokružite na cijeli broj.
Zapišimo,
u bilježnicu,
u obliku postotka da pet devetina učenika 7.b razreda pohađa izbornu nastavu iz talijanskog jezika.
Razlomak
ne možemo jednostavno proširiti tako da u nazivniku bude broj pa ćemo umjesto zapisa u razlomačkom obliku taj broj zapisati u decimalnom obliku.
Ako želimo dobiti precizniji postotak, decimalni broj možemo zaokružiti i na tri, četiri ili više decimala.
Kao u prethodnom primjeru, sada taj decimalni broj pomnožimo sa i dobit ćemo postotni oblik,
učenika 7.b razreda pohađa izbornu nastavu iz talijanskog jezika.
Decimalni broj zapisujemo u obliku postotka tako da ga pomnožimo sa
Razlomak zapisujemo u obliku postotka tako da ga proširimo do dekadskog razlomka s nazivnikomili tako da razlomak zapišemo kao decimalni broj i zatim ga pomnožimo sa
S postotcima većim od računamo kao i s postotcima manjim od
Zadatak 13.
Što znače izjave:
Lucijin tata je na novomu radnom mjestu dobio plaće koju je imao na prijašnjemu radnom mjestu.
Baka priprema sok od rajčice i napravila je prošlogodišnje količine.
Andreju je u Irskoj stanarina stanarine u Hrvatskoj.
Prodaja rashladnih uređaja u srpnju je prodaje u lipnju.
Lucijin je tata dobio put veću plaću na novomu radnom mjestu jer je
Baka je ove godine napravila puta više soka nego prošle godine jer je
Andrej u Irskoj plaća četiri puta višu stanarinu nego u Hrvatskoj jer je
Prodaja rashladnih uređaja u srpnju je tri puta veća od prodaje u lipnju jer je
...i na kraju
U ovoj ste se jedinici susreli s pojmom postotka i naučili što znači postotak za koji ste često čuli u svakodnevnom životu. Povezali ste postotak s omjerom, razlomkom i decimalnim brojem. U dijelu za one koji žele znati više vidjeli ste da postotci mogu biti i veći od
Za kraj uvježbajte pretvaranje brojeva iz postotnog oblika u decimalni i obratno s pomoću interaktivnog zadatka.
Zadatak 14.
U prazan kvadratić upišite dani postotak u decimalnom obliku. Kliknite Enter kako biste potvrdili zadatak. Interakcija će pokazati je li zadatak točan ili netočan. Klikom na Novi zadatak mijenjaju se postoci koje trebate prikazati u decimalnom obliku.