Sedmašima je učiteljica najavila mjerenje visine na satu Tjelesne i zdravstvene kulture. Pronašla je u svojoj bilježnici njihove izmjerene visine kada su došli u 5. razred. Sada će usporediti koliko su narasli. Tamara i njezin prijatelj Bojan ne mogu se složiti o brzini svojega rasta. Bojanu se čini kako su podjednako brzo rasli (misli da su im jednaki omjeri visina kao i u 5. razredu), a Tamara tvrdi da je brže rasla, odnosno da ga je gotovo stigla. Pogledajmo tko ima pravo.
Prije nego što utvrdimo tko je imao pravo, ponovimo nekoliko pojmova.
Odnos između dviju veličina
nazivamo , pri čemu je
omjera, a
omjera.
null
null
Jednakost dvaju omjera
nazivamo
proporcija
ili
razmjer
.
Članovi
su
članovi proporcije ili razmjera.
Članovi
su
članovi proporcije ili razmjera.
null
null
U kojem su odnosu mjere, odnosno veličine koje se jednako puta povećaju ili smanje?
null
null
Vrijednost omjera dviju proporcionalnih veličina je stalna i naziva se
koeficijent
proporcionalnosti.
null
null
Pogledajmo sada što su Tamara i Bojan dobili mjerenjem i računom.
Zadatak 2.
Pogledajte još jedanput animaciju iz uvoda, zapišite rezultate mjerenja i odgovorite na pitanja.
Usporedili smo visine iz 5. i 7. razreda. Utvrdili smo da je i kod Tamare i kod Bojana nova visina puta veća od visine iz 5. razreda.
Dovucite dobivene rezultate na točne pojmove.
vrijednost (količnik) omjera
omjer
razmjer
null
null
Zadatak 3.
Tamara i Bojan su vrijednost omjera zaokružili na dvije decimale. Izračunajte vrijednosti njihovih omjera na tri decimale.
Tamara:
Bojan:
Vidimo da se tu već razlikuje vrijednost dvaju omjera.
Najprije se činilo da Bojan ima pravo, ali preciznijim računom vidjeli smo da je ipak Tamara malo više narasla i približila se Bojanovoj visini.
Uočite razliku između onoga kada se traži koliko puta su narasli (što smo upravo dobili) i pitanja za koliko su narasli. Vidjeli smo da je Tamara viša za
a Bojan za
Koliko je posto narasla Tamara, a koliko Bojan u odnosu prema 5. razredu? Zaokružite na jednu decimalu.
Tamara je narasla
a Bojan u odnosu prema visini iz 5. razreda.
Proporcionalne dužine
Vratimo se na animaciju s početka priče i pogledajmo kako smo visinu učenika prikazali s pomoću dužina. Usporedili smo njihove duljine i izračunali njihov kvocijent (vrijednost omjera). Napravimo isto s dužinama u sljedećem primjeru.
Primjer 1.
Promotrimo dužine sa slike. Odredimo omjere dužina
i
te omjere dužina
i
Usporedimo dobivene koeficijente proporcionalnosti.
Postupak pogledajte u rješenjima.
Omjer dužina iskazujemo omjerom njihovih duljina izraženih istom mjernom jedinicom.
Ako vrijedi proporcija
za dužine
kažemo da su te dužine proporcionalne.
Jedna od anegdota o Talesu Miletskom naziva se Pad u bunar.
Jedne se noći Tales toliko zadubio u zvijezde da nije vidio kuda hoda te je pao u bunar. Na poziv upomoć neka duhovita starica mu se narugala: „E, Talese, ti nisi kadar vidjeti što ti je pod nogama, a htio bi spoznati što je na nebu.”
Više o Talesu Miletskom (640. – 546. g. pr. Krista) pročitajte na Wikipediji.
Primjer 2.
Nacrtajmo kut s vrhom
Krakove kuta
presijecimo parom usporednih pravaca
kao na slici.
Koje sve dužine uočavate?
Primjer 3.
Izmjerimo pa izračunajmo i usporedimo vrijedosti sljedećih omjera:
Napravite u bilježnicu tablicu s duljinama stranica i pripadajućim omjerima (kao na slici).
Interakcija u nastavku omogućava vam pomicanje točaka
i
Promatrajte što se događa s omjerima. Jesu li neki omjeri jednaki?
Napišite pripadajuće proporcije koje ste uočili da vrijede.
Proporcionalnost dužina određena presjekom paralelnih pravaca bila je poznata još babilonskim matematičarima, iako se to otkriće pripisuje Talesu Miletskom (640. – 546. g. pr. Krista) po kome je poučak dobio naziv.
Tales je izmjerio visinu piramide s pomoću sjene. Čekao je da duljina njegove sjene bude jednaka njegovoj visini. U tom trenutku izmjerio je duljinu sjene piramide i zaključio koliko je visoka.
Za zadani omjer rasporedite elemente na pravo mjesto na slici.
null
null
Odredite nepoznanicu
null
null
Izračunajte duljinu dužine
ako vrijedi proporcija
Sve duljine izražene su u centimetrima.
null
null
Za dani razmjer iz prethodnog primjera dovucite točke na pravo mjesto na slici ako je
null
null
Kutak za znatiželjne
Primjer 5.
Odredite nepoznate elemente sa slike.
Zadatak 13.
Odredite nepoznate elemente sa slike.
Primjer 6.
Odredite nepoznate elemente sa slike.
Izračunajmo nepoznate duljine dužina koje na krakovima kuta odsijecaju tri usporedna pravca.
Odsječke na krakovima usporedimo u parovima, ovisno što nam je zadano.
Zadatak možemo riješiti zapisom s pomoću razmjera, ali ga možemo riješiti i tako da omjer stavimo u razlomak.
Pazite: Krak s kojeg duljinu prvu stavljate u omjer mora u proporciji uvijek biti prvi. Obično na prvo mjesto stavljate nepoznanicu radi lakšeg računanja.
Zadatak 14.
Izračunajte nepoznate veličine sa slike.
Iskorstite dobiveni
...i na kraju
U sljedećoj interakciji odaberite s pomoću klizača željeni broj paralelnih pravaca koji presijecaju krakove zadanog kuta i dijele dužinu
na manje dužine jednakih duljina. Uočite što se događa kada su odsječci na zadanoj dužini jednaki. Jesu li i na drugom kraku ti odsječci jednaki? Kako to zaključujemo? Vrijedi li tu Talesov poučak? Promijenite kut pomičući točku
Jesu li i dalje odsječci na drugom kraku jednaki?
U sljedećoj jedinici upravo ćemo Talesov poučak iskoristiti za podjelu zadane dužine na jednake dijelove.