Na slikama pogledajte grafičke prikaze podataka o broju djece u dječjim vrtićima Karlovačke županije. Uočite sličnosti i razlike. Izvor podataka: Portal otvorenih podataka RH.
Razmislite mogu li se svi podatci pokazati svim vrstama dijagrama. Na koji način odabrati dijagram za prikaz pojedinih podataka? Raspravite s učenicima u razredu o mogućnostima odabira pojedinih vrsta dijagrama za određene vrste podataka.
S pomoću alata Kahoot provedite anketu o kućnim ljubimcima. Podijelite je s učenicima u razredu.
Primjer 1.
Na slici je nacrtan stupčasti dijagram koji prikazuje podatke o površini nekih gradskih vrtova u Zagrebu (Izvor podataka: Portal otvorenih podataka RH).
Promotrite sliku pa odgovorite na pitanja.
- Koji gradski vrt ima najveću površinu? Očitajte s grafičkog prikaza približnu površinu.
- Koji gradski vrt ima najmanju površinu? Očitajte s grafičkog prikaza približnu površinu.
- Kojim je gradskim vrtovima površina između i
- Poredajte gradske vrtove: od vrta koji ima najmanju površinu do onog koji ima najveću površinu.
Stupčasti dijagram je način grafičkog prikazivanja podataka u kojem je visina stupaca određena vrijednostima podataka koji se prikazuju. U stupčastom dijagramu stupci su međusobno odvojeni i jednake su širine.
Stupčasti dijagram primjeren je za prikazivanje različitih vrsta podataka kada imamo mali broj vrijednosti podataka, a stupci mogu biti uspravni, vodoravni ili u obliku različitih geometrijskih tijela (kvadri, piramide, valjci).
Na slici je nacrtan linijski dijagram koji prikazuje podatke o očekivanoj prosječnoj temperaturi u Karlovcu 2017. godine. Promotrite sliku i odgovorite na pitanja.
Izvor podataka: Državni hidrometeorološki zavod
Linijski dijagram je način grafičkog prikazivanja podataka u kojem su vrijednosti podataka obilježene točkama povezanim linijama.
Linijskim dijagramom se najčešće prikazuju promjene jedne veličine tijekom vremena, primjerice promjene temperature, količine padalina, cijena i slično.
Nacrtan je kružni dijagram za broj glasova na izborima za predsjednika razreda. Promotrite sliku i odgovorite na pitanja.
Kružni dijagram je način grafičkog prikazivanja podataka u kojem su vrijednosti podataka prikazane veličinama kružnih isječaka.
Kružnim dijagramom prikazuju se dijelovi cjeline ili odnosi dijelova prema cjelini, a najčešće se izražavaju u postotcima.
Na slici je nacrtan stupčasti dijagram koji prikazuje površine hrvatskih županija. Izvor podataka je Državni zavod za statistiku. Promotrite sliku i odgovorite na pitanja.
Pogledajte još malo stupčasti dijagram Površina županija i poredajte zadane župnije prema veličini njihovih površina.
Poredajte županije po veličini počevši od najmanje.
Kako biste lakše riješili zadatak, poslužite se tablicom u kojoj su navedene županije i njihove površine izražene u kvadratnim kilometrima.
Županija | Površina |
---|---|
Zagrebačka | |
Krapinsko-zagorska |
|
Sisačko-moslavačka | |
Karlovačka | |
Varaždinska | |
Koprivničko-križevačka |
|
Bjelovarsko-bilogorska | |
Primorsko-goranska | |
Ličko-senjska | |
Virovitičko-podravska | |
Požeško-slavonska |
|
Brodsko-posavska |
|
Zadarska | |
Osječko-baranjska | |
Šibensko-kninska | |
Vukovarsko-srijemska | |
Splitsko-dalmatinska | |
Istarska | |
Dubrovačko-neretvanska | |
Međimurska |
Na slici je nacrtan linijski dijagram koji prikazuje godišnji prihod neke nacionalne kompanije. Promotrite sliku i odgovorite na pitanja.
Jedna prosječna hrvatska obitelj mjesec je dana vodila evidenciju potrošnje mjesečnih primanja. Kružnim dijagramom na slici pojednostavnjeno je prikazana njihova evidencija. Pogledajte sliku i odgovorite na pitanja.
Na slici je nacrtan višestruki stupčasti dijagram s podatcima o broju zaposlenih u javnom sektoru u području prijevoza. Izvor podataka je Državni zavod za statistiku. Promotrite sliku i odgovorite na pitanja.
Na slici je stupčasti dijagram s prikazanim indeksom potrošačkih cijena tijekom dvanaest mjeseci 2016. godine. Smjestite podatke s indeksom potrošačkih cijena na sliku.
Pozorno pogledajte sliku. Brojeve koji pripadaju određenom stupcu privucite iznad stupaca na označena mjesta.
Pomoć:
Pozorno pogledajte dijagram. Rješenja dovucite do vrha pojedinog stupca.
Pogledajte linijski dijagram koji prikazuje prodaju mjerica jagoda nekoga obiteljskoga poljoprivrednoga gospodarstva tijekom jednog tjedna. Na osi
prikazani su dani u tjednu, a na osi
broj prodanih mjerica jagoda u danu. Za potvrdu odgovora kliknite enter. Odgovorite na postavljena pitanja čitajući podatke iz linijskog dijagrama..
Primjer 2.
U tablici su podatci o trajanju Sunčeve svjetlosti za prvih deset dana lipnja 2017. u Bjelovaru (Izvor podataka DHMZ). Prikažimo u bilježnicu te podatke grafički u obliku stupčastog dijagrama.
Dan Trajanje sijanja
sunca
Za crtanje grafičkog prikaza bit će nam potrebno dosadašnje znanje o pravokutnom koordinatnom sustavu u ravnini.
Na osi zabilježit ćemo dane u mjesecu, a na osi trajanje Sunčeve svjetlosti u satima. S obzirom na to da nam raspon podataka nije velik, možemo za duljinu jedinične dužine uzeti Unesemo koordinate točaka iz tablice u koordinatni sustav, a zatim od osi do svake od tih točaka nacrtamo stupac kako bismo dobili stupčasti dijagram. Svi stupci trebaju biti jednakih širina.
Na slici je grafički prikaz trajanja Sunčeve svjetlosti u Bjelovaru za cijeli lipanj 2017., na kojem žuti stupci pokazuju sate Sunčeve svjetlosti, a crvena isprekidana crta srednju vrijednost za lipanj od 1961. – 1990.
(Izvor podataka: DHMZ)
Pri crtanju stupčastog dijagrama ne moramo uvijek na osima imati podatke prikazane brojevima. Vrlo često se na os stavljaju oznake za različite vrijednosti skupine podataka, primjerice mjeseci, godine, nazivi mjesta i slično. Pogledajte sve stupčaste dijagrame koji su prikazani u ovoj jedinici pa uočite koje su vrijednosti uvrštene na osi
Na osi u pravilu se pojavljuju brojčane vrijednosti, ali njihov razmještaj ovisi o rasponu vrijednosti podataka koje prikazujemo tako da se mogu pojaviti i pozitivni i negativni brojevi, a katkad prikaz ne počinje od nule.
Stupčasti dijagram je nepraktičan ako imamo velik raspon vrijednosti podataka, primjerice na istom grafičkom prikazu želimo pokazati vrijednost i No, i u tom će slučaju dobro prikazati relativni odnos prikazanih podataka.
Izvor slike: Državni hidrometeorološki zavod (DHMZ)
Osim uobičajenih grafičkih prikaza podataka koje ste vidjeli u ovoj jedinici, često se rabe i drukčiji prikazi, primjerice na geografskim kartama – posebice kad je riječ o klimatskim pokazateljima. Tako na stranicama Državnoga hidrometoerološkog zavoda (DHMZ) možete vidjeti različite grafičke prikaze podataka, a mi posebno izdvajamo Klimatski atlas Hrvatske i Atlas vjetra Hrvatske.
U 7. d razredu na ispitu iz Matematike četiri su učenika dobila odličnu ocjenu, pet učenika vrlo dobru, osam dobru, šest dovoljnu i tri nedovoljnu ocjenu. Stupčastim dijagramom u bilježnici pokažite koliko je učenika dobilo koju ocjenu.
Kako bismo što jednostavnije riješili zadatak, najprije podatke raspodijelite u tablicu, a zatim nacrtajte i stupčasti dijagram.
Ocjena | Broj učenika |
---|---|
U tvornici automobila su četiri mjeseca pratili prodaju automobila po bojama. Podatke su upisivali tablično i u obliku stupčastih dijagrama. Međutim, podatci su im se izmiješali. Pomozite im ponovno spojiti tablice s odgovarajućim stupčastim dijagramima.
Pogledajte dijagram i poredajte boje prodanih automobila, počevši od one koja je najmanje zastupljena u prodaji.
Pomoć:
Pažljivo pogledajte dijagram.
Bruto domaći proizvod (BDP) čini ukupnu vrijednost robe i usluga proizvedenu u nekoj državi.
Primjer 3.
U tablici su podatci o rastu bruto domaćeg proizvoda (BDP-a) u 2016. i prvom tromjesečju 2017. (Izvor podataka, Državni zavod za statistiku). Prikažimo u bilježnici te podatke grafički u obliku linijskog dijagrama.
I. ─ III. 2016. IV. ─ VI. 2016. VII. ─ IX. 2016. X. ─ XII. 2016. I. ─ III. 2017.
Na osi zabilježit ćemo periode, tj. tromjesečja, a na osi veličine rasta BDP-a. Unesemo koordinate točaka iz tablice u koordinatni sustav, a zatim te točke spojimo linijama.
Zamijetite da nije bilo promjene BDP-a u prva dva tromjesečja 2016. – kažemo da je BDP stagnirao. Nakon toga je rast do kraja 2016. i pad tijekom prvog tromjesečja 2017.
Pri crtanju linijskog dijagrama ne moramo uvijek na osima imati podatke prikazane brojevima. Vrlo često se na os stavljaju oznake za različite vrijednosti skupine podataka, primjerice mjeseci, godine, imena mjesta i slično.
Na osi u pravilu se pojavljuju brojčane vrijednosti, ali njihov razmještaj ovisi o rasponu vrijednosti podataka koje prikazujemo. Kao i stupčasti dijagram, i linijski može biti nepraktičan ako imamo velik raspon vrijednosti podataka.
Često se rabi prikaz više linijskih dijagrama u istome koordinatnom sustavu jer se time omogućuje i usporedba prikazanih podataka. Primjerice, promjene temperature zraka u različitim godinama ili praćenje promjena cijena za različite proizvode.
Grafički prikaz proporcionalnosti također je linijski dijagram, ali je poseban po tome što ga možemo opisati i formulom.
Primjerice, na slici je grafički prikaz proporcionalnosti s koeficijentom
i formulom
Prisjetite se kako izračunavamo vrijednosti proporcionalnih veličina uz tablični i grafički prikaz u GeoGebri. Pomičite klizač koji određuje jediničnu cijenu nekog proizvoda i uočite točke koje dobijemo kada tu jediničnu cijenu pomnožimo s količinom proizvoda. Na osi su količine proizvoda, a na osi cijene koje dobijemo kada pomnožimo količinu s jediničnm cijenom. Kada bismo spojili te točke, dobili bismo linijski dijagram koji prolazi kroz ishodište.
Pročitajte sa slike podatke o minimalnoj temperaturi u Varaždinu tijekom tjedan dana pa ih prikažite u bilježnici linijskim dijagramom. Izvor slike je Državni hidrometeorološki zavod (DHMZ).
Tablicom su prikazani prosječni izdatci kućanstva za zdravstvo tijekom tri godine.
Izvor podataka: Državni zavod za statistiku, Statistički ljetopis 2016.
Godina |
Izdatci (kune) |
---|---|
2008. | |
2009. | |
2010. |
Pozorno pročitajte zadatak i uparite odgovore.
Primjer 4.
U tablici su podatci o omiljenim bojama učenika jednog 7. razreda.
Boja Broj učenika crvena zelena plava Prikažimo u bilježnici te podatke grafički u obliku kružnog dijagrama.
Pri crtanju kružnog dijagrama najprije je potrebno izračunati pripadne kutove. Znamo da cijeli krug ima
a ukupan broj učenika koji su ispitani je
Znamo da ukupnog broja učenika voli crvenu boju, zelenu, a plavu.
Kako cijeli krug čini ukupan broj učenika, kružnom isječku koji prikazuje broj učenika koji vole crvenu boju pripada središnji kut od
kružnom isječku koji prikazuje broj učenika koji vole zelenu boju pripada središnji kut od
a kružnom isječku koji prikazuje broj učenika koji vole crvenu boju pripada središnji kut od
Kako biste lakše nacrtali dijagram, pogledajte interaktivnu simulaciju o koracima crtanja toga kružnog dijagrama. U simulaciji je
koraka. Kliknite na narančasti gumb play ako želite pogledati cijelu prezentaciju koraka. Ako želite ponoviti pojedini korak možete kliknuti na ljubičasti gumb na kojem je znak
ili
i pokazat će vam se željeni korak crtanja kružnog dijagrama.
Kružnim dijagramom se uvijek prikazuje samo jedan skup podataka, i to najčešće sa šest do deset različitih vrijednosti, kako bi prikaz bio čitljiv. Skup podataka koji se prikazuje na taj način mora činiti cjelinu kako bi raspodjela veličina kružnih isječaka bila smislena.
u kružnom dijagramu odgovara središnjem kutu od jer puni krug ima a od je
Duljina hrvatske morske obale je Od toga pripada kopnu, a pripada otocima. Odaberite kružni dijagram koji prikazuje podatke o duljini morske obale s navedenim podatcima.
Izvor podataka: Državni zavod za statistiku, Statistički ljetopis 2016.
U školi je provedena anketa među učenicim o tome koje su životinje kućni ljubimci u njihovoj obitelji. U interaktivnoj simulaciji je tablica s rezultatima ankete. Dovršite tablicu tako da prvo napišete omjer u obliku razlomka, broja obitelji koje imaju određenog ljubimca i ukupnog broja anketiranih obitelji. Zatim izračunajte postotak obitelji koje imaju određenog kućnog ljubimca u odnosu prema ukupnom broju anketiranih obitelji i dobit ćete kružni dijagram koji prikazuje rezultate ankete.
Riješite zadatak, a zatim s pomoću interakcije provjerite rješenja.
Spojite parove tako da svakom dijagramu pridružite njegov naziv.
U dijagramu je prikazana dob majki pri porođaju djeteta u 2010. godini (Izvor podataka: Statistički ljetopis 2011, DZS).
Niz podataka o dobi majki bio bi prevelik da smo svaku godinu posebno pisali na os Zato, da bismo pojednostavnili prikaz, dob smo razvrstali u skupine ili razrede. Takav dijagram, koji na osi ima prikazane skupine ili razrede, a ne pojedine vrijednosti, nazivamo histogram. Pri crtanju histograma važno je paziti na raspon vrijednosti pojedinih skupina. U našem je primjeru raspon pet godina. Pri crtanju histograma stupce crtamo spojene.
Tablicom je prikazana dob članova Društva za zaštitu okoliša, gdje najmlađi član ima godina, a najstariji član godina. S pomoću tablice u bilježnici izradite histogram i otkrijte koliko je članova društva mlađih od godina.
Dobna skupina | Broj članova |
---|---|
Za grafičko prikazivanje podataka vrlo često se rabe računalni programi. Mogu to biti specijalizirani programi za matematiku ili statistiku, kao što su GeoGebra, Wolfram Mathematica, PSPP, IBM SPSS Statistics, zatim programi za proračunske tablice, kao što su Google Tablice, Microsoft Excel, Libre Office Calc, Apple Numbers, ali i različiti programi za anketne obrasce, kvizove ili infografike mogu prikazati podatke u nekom grafičkom obliku.
Pokazat ćemo vam primjer izrade grafičkog prikaza u Online Excelu, koji je dio paketa Office 365 te je dostupan učenicima i učiteljima. Na sličan način izrađuju se grafički prikazi i u drugim programima.
Više informacija o Officeu 365 možete pronaći na mrežnoj stranici office365.skole.hr.
Primjer 5.
Pri izradi grafičkog prikaza slijedite ove korake:
- Upišite podatke u tablicu. Najčešće se koriste prva dva stupca ili prva dva retka.
- Označite upisane podatke pa otvorite karticu Umetanje.
- Pogledajte dostupne vrste grafikona i odaberite koji želite. Vrstu grafikona možete naknadno promijeniti. U našem primjeru odabran je stupčasti grafikon.
- Odabrani grafikon pojavit će se uz upisane podatke. Grafikon možete dalje uređivati i mijenjati (boje, natpisi, veličina...) uporabom alata na kartici Alati za grafikone.
Prisjetite se svojeg plana za prikupljanje podataka iz prethodne jedinice ili osmislite novi. Pripremite anketna pitanja, obrazac za prikupljanje podataka, prikupite podatke te ih prikažite tablično i grafički.
Ako vam treba ideja, evo nekoliko naših prijedloga:
U brošuri Državnog zavoda za statistiku Život kroz spektar b(r)oja pogledajte
što se sve može pročitati iz podataka te kako ih grafički prikazati.
Za kraj procijenite svoje znanje.
Razrednica je prikupila podatke o odabiru drugoga stranog jezika i želi grafički prikazati te podatke tako da je vidljiv postotak učenika koji su odabrali pojedini jezik. Koji grafički prikaz biste joj preporučili?
Učenici su tijekom travnja svakodnevno prikupljali podatke o temperaturi zraka. Žele grafički prikazati promjenu temperature tijekom tih mjesec dana. Koji grafički prikaz biste im preporučili?
Pomoć:
Pozorno pogledajte dijagram i odgovore povucite na za to predviđena mjesta. Mjesta koja su dobila jednak broj glasova upišite onim redom kojim se pojavljuju na dijagramu.
Pomoć:
Pozorno pogledajte dijagram. Dane u tjednu koji imaju jednako povećanje temperature upišite onim redom kojim se pojavljuju na dijagramu.
U prodavaonici automobila Brzić prodano je smeđih, crna, crvenih, bijela, plavi i zelena automobila. Izradite u bilježnici stupčasti dijagram koji prikazuje broj prodanih automobila prema boji. Prema uzoru na svoj dijagram povucite elemente koji nedostaju na sliku dijagrama.
crvena
bijela
smeđa
crna
plava
zelena
Pomoć:
Pozorno pročitajte zadatak i dovucite boju
koja prikazuje boju automobila
na os
ispod odgovarajućeg pravokutnika.
Luna je u utorak pročitala
stranica knjige, u srijedu
stranice, u četvrtak
stranica i u petak preostalih
stranica knjige. Nacrtajte u bilježnicu kružni dijagram koji pokazuje udjel stranica pročitanih svaki dan. Nakon što nacrtate dijagram, povucite na sliku elemente koji nedostaju.
utorak
srijeda
četvrtak
petak
Pomoć:
Pri povlačenju dane u tjednu povucite na prazne linije, a postotke unutar pojedinog kružnog isječka.
Proporcionalno povećanju postotka rastu i kružni isječci.