PDV je pokrata za porez na dodanu vrijednost. PDV se izračunava na temelju osnovne cijene usluga i proizvoda, a krajnja cijena za potrošača dobije se dodavanjem iznosa poreza na osnovnu cijenu.
PDV je naznačen na svakom računu koji dobijete u trgovini, frizerskom salonu, restoranu ili negdje drugdje. Potražite neki od tih računa pa na njemu uočite: osnovnu cijenu, iznos PDV-a te krajnju cijenu.
Redovita stopa poreza na dodanu vrijednost u Hrvatskoj iznosi
a kolika je u drugim državama Europske unije možete vidjeti u članku Stope PDV-a u EU ili na mrežnim stranicama Vaša Europa. Engleska pokrata za PDV je VAT, skraćeno od Value added tax.
Procijenite koliki će biti iznos PDV-a na osnovnu cijenu te frizure?
Provjerite svoju procjenu u rješenju.
Naučili smo u prošloj jedinici da
znači
Iznos PDV-a za tu cijenu frizure je
od
Prisjetimo se da izraz
od
znači množenje
sa
No
od
možemo računati i tako da
podijelimo s
jer četvrtina znači da je cjelina podijeljena na četiri jednaka dijela.
Iznos PDV-a ili neki drugi iznos određen postotkom nazivamo postotni iznos.
Studentica uoči ispita
dana provede učeći. Koliko sati studentica uči?
Procijenite pa izračunajte. Na kraju usporedite svoju procjenu s rješenjem.
Pomoć:
Prisjetite se da dan ima sata i da je jedna četvrtina ukupnog broja sati.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
od ili
U velikome trgovačkom centru radnika radi nedjeljom. Koliko radnika radi nedjeljom ako u trgovačkom centru radi:
je
od
radnika radi nedjeljom.
je deseti dio ukupnog broja radnika pa
od nekog broja možemo izračunati i tako da taj broj podijelimo s
radnika.
je
od
radnika radi nedjeljom.
je od radnika radi nedjeljom.
Pokušajte samostalno riješiti sljedeće zadatke. Da biste bili sigurni, možete pogledati pomoć za rješavanje. Odgovore zapišite u obliku prirodnog broja.
Pomoć:
je jedna desetina nekog iznosa i računamo ga tako da zadani iznos podijelimo s
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Pomoć:
nekog iznosa je njegova polovina pa računamo tako da iznos podijelimo s
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Pomoć:
označava cjelinu, dakle od nekog iznosa je cijeli taj iznos.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Pokušajte samostalno riješiti sljedeće zadatke. Da biste bili sigurni u rješenje, možete pogledati pomoć za rješavanje. Odgovore zapišite u obliku prirodnog broja.
Pomoć:
Razmislite koliki dio od je .
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
Razmislite koliki dio od
je
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
Razmislite koliki dio od
je
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
Razmislite koliki dio nekog broja je
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Iznos koji dobijemo kad računamo zadani postotak neke veličine zovemo postotni iznos.
Primjer 1.
Osnovna cijena frizure ne mora uvijek biti može biti i bilo koji drugi iznos.
Hoće li iznos poreza (PDV je ) biti uvijek jednak?
- Ako je osnovna cijena frizure koliki je iznos PDV-a na tu osnovnu cijenu?
- Ako je osnovna cijena frizure koliki je iznos PDV-a na tu osnovnu cijenu?
Primjećujemo da je
od
točno
Prema tome, porez od
znači da na svakih
treba platiti
PDV-a.
Ako je osnovna cijena frizure od znači od računamo (ili ). Iznos PDV-a bit će
Ako je osnovna cijena frizure
PDV-a od
znači
od
pa računamo
(ili
). Iznos PDV-a bit će
Ako je iznos osnovne cijene frizure veći, iznos PDV-a bit će veći. Ako je iznos osnovne cijene frizure manji, iznos PDV-a bit će manji.
Za dvostruko veću osnovnu cijenu plaćamo dvostruko veći iznos poreza. Na dvostruko manju osnovnu cijenu plaćamo dvostruko manji iznos poreza.
Dakle, iznos poreza proporcionalno ovisi o osnovnoj cijeni.
Postotni iznos proporcionalno se mijenja s obzirom na veličinu od koje računamo postotak.
Procijenite iznos PDV-a ( ) na još neke osnovne cijene, upišite rješenje u prazno polje pa provjerite svoju procjenu. Rješenje upišite kao prirodni broj.
Pomoć:
Sjetite se da je porez od četvrtina iznosa koji treba platiti za frizuru.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Pomoć:
Sjetite se da je porez od četvrtina iznosa koji treba platiti za frizuru.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Pomoć:
Sjetite se da je porez od četvrtina iznosa koji treba platiti za frizuru.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Primjer 2.
Postotak ne mora uvijek biti kao u prethodnim primjerima. Zanima nas kako će se mijenjati postotni iznos ako mijenjamo veličinu postotka, a osnovna cijena ostane jednaka.
Izračunajmo koliko je:
- od
- od
- od
- od
Računamo kao i u prethodnim primjerima.
Uočimo da dvostruko veći postotak, uz jednaku osnovnu cijenu, daje dvostruko veći postotni iznos. Također, trostruko manji postotak, uz jednaku osnovnu cijenu, daje trostruko manji postotni iznos.
Dakle, postotni iznos proporcionalno ovisi o postotku.
Postotni iznos proporcionalno se mijenja s obzirom na veličinu postotka.
Primjer 3.
U jednom istraživanju ispitanika izjasnilo se da ima kućnog ljubimca. U istraživanju je ispitano ljudi. Koliko se njih izjasnilo da ima kućnog ljubimca?
U ovom primjeru možemo si pomoći razmjerom. Postotak je omjer nekog broja i broja a znamo i da je postotni iznos proporcionalan postotku.
Zapisujemo razmjer:
dio ispitanika : ukupan broj ispitanika = postotak :
Uvrstimo podatke iz primjera i riješimo razmjer. Nepoznatu veličinu, dio ispitanika, odnosno postotni iznos označimo s
ispitanika
postotni iznos : cjelina = postotak :
U jednoj se školi učenika bavi izvannastavnim aktivnostima. Školu pohađa učenika. Koliko se učenika bavi izvannastavnim aktivnostima?
Pri rješavanju zadatka pomozite si razmjerom:
učenici koji se bave izvannastavnim aktivnostima : ukupan broj učenika = postotak :
Uvrstimo podatke iz zadatka i riješimo razmjer. Nepoznatu veličinu, broj učenika koji se bave izvannastavnim aktivnostima, odnosno postotni iznos označimo s
učenika
učenika bavi se izvannastavnim aktivnostima.
Od
učenika neke škole,
učenika izabralo je talijanski jezik kao drugi strani jezik,
učenika izabralo je njemački jezik, a
mađarski jezik.
Pomoć:
Pri rješavanju zadatka pomozite si razmjerom:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
Pri rješavanju zadatka pomozite si razmjerom:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
Pri rješavanju zadatka pomozite si razmjerom:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Primjer 4.
Ivana kupuje sladoled i kaže mlađoj sestri Miji da će joj dati sladoleda. Razmišlja hoće li kupiti pakiranje od ili Koliko će Mia dobiti sladoleda?
Primjer možemo riješiti na dva načina.
Prvi način je da postotak zapišemo u obliku razlomka.
je pa računamo od tj. od je
U ovom će slučaju Mia dobiti sladoleda.
Ako Ivana kupi je i dalje u razlomku samo sada računamo od znači omjer je ostao isti, samo se količina kupljenog sladoleda povećala pa će se povećati i količina sladoleda koji će Mia dobiti,
Mia će dobiti sladoleda.
Ako Ivana kupi sladoleda, količina koju će Mia dobiti povećat će se proporcionalno povećanju količine sladoleda koji će Ivana kupiti. Omjer će pri tome ostati isti, kako smo već učili.
Znači, Mia će dobiti sladoleda.
Drugi način je da umjesto pisanja postotka u obliku razlomka u svim računima upotrijebimo decimalni zapis jer je Količinu sladoleda koju će Mia dobiti računamo tako da pomnožimo s ukupnom količinom sladoleda.
Procijenite koliko će Mia dobiti sladoleda ako Ivana kupi neku drugu količinu sladoleda. Upišite procjenu u prazno polje pa provjerite svoju procjenu.
Pomoć:
od
je
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
od
je
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
od
je
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postotni iznos računamo tako da pomnožimo postotak i veličinu od koje računamo postotak. Pritom postotak zapisujemo u obliku decimalnog broja ili razlomka.
Državni zavod za statistiku (DZS) glavni je nositelj, diseminator i koordinator sustava službene statistike Republike Hrvatske i glavni predstavnik nacionalnoga statističkog sustava pred europskim i međunarodnim institucijama mjerodavnima za statistiku.
Misija DZS-a je prikupljanje i pripremanje kvalitetnih, pravovremenih i nepristranih statističkih podataka o društvenim i ekonomskim procesima osiguravajući činjeničnu osnovicu potrebnu za praćenje i analizu stanja hrvatskoga gospodarstva.
Više informacija o DZS-u pronađite na njegovim mrežnim stranicama.
U Republici Hrvatskoj je u 2015. godini bilo dva milijuna vozača. Među njima bilo je
žena i
muškaraca. Izračunajte koliko je bilo vozačica, a koliko vozača te godine.
Vozačica je bilo od pa računamo
Vozača je bilo
od
pa računamo
Dakle, 2015. godine bilo je vozačica i vozača.
Pogledajte još informacija o vozačima u brošuri Dan vozača, Državnog zavoda za statistiku pa osmislite vizualni prikaz u obliku plakata, brošure ili infografike za neke od navedenih postotaka.
dokumenata u ladici su putne isprave.
Pomoć:
Zapišite postotak u obliku decimalnog broja pa ga pomnožite s ukupnim brojem dokumenata.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Ponovimo
Iznos koji dobijemo kad računamo zadani postotak od neke veličine nazivamo postotni iznos.
U prethodnim ste primjerima zamijetili nazive osnovna cijena, ukupna vrijednost, cjelina. U matematici ih nazivamo - osnovna vrijednost.
Postotni iznos računali smo tako da smo pomnožili postotak s osnovnom vrijednošću.
Veličinu od koje računamo postotak nazivamo osnovna vrijednost.
Formula postotnog računa:
- Postotak označavamo s
- Postotni iznos označavamo s
- Osnovnu vrijednost označavamo s
Postotni iznos računamo tako da pomnožimo postotak s osnovnom vrijednošću
Primjer 5.
Škola iz Zagreba dobila je nagradu na Smotri školskih zadruga. učenika te škole su članovi školske zadruge. Škola ima učenika. Koliko članova među učenicima te škole ima zadruga?
Riješimo zadatak tako da prepoznamo osnovnu vrijednost, postotak i postotni iznos.
Osnovna vrijednost je broj od kojega računamo postotak. Osnovna vrijednost je ukupan broj učenika te škole, učenika.
Postotak je Postotak odmah zapišemo u decimalnom obliku
Postotni iznos izračunat ćemo tako da pomnožimo postotak s osnovnom vrijednošću,
Uvrstimo podatke u formulu.
učenika
učenika te škole su članovi školske zadruge.
Odgovorite.
Pomoć:
Riješimo zadatak tako da prepoznamo osnovnu vrijednost, postotak i postotni iznos.
Osnovna vrijednost je broj od kojega računamo postotak. Osnovna vrijednost je ukupan broj marelica.
Postotak odmah zapišemo u decimalnom obliku.
Postotni iznos trebamo izračunati. To ćemo učiniti tako da pomnožimo postotak s osnovnom vrijednošću,
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
Riješimo zadatak tako da prepoznamo osnovnu vrijednost, postotak i postotni iznos.
Osnovna vrijednost je broj od kojega računamo postotak. Osnovna vrijednost je ukupan broj lubenica.
Postotak odmah zapišemo u decimalnom obliku.
Postotni iznos trebamo izračunati. To ćemo učiniti tako da pomnožimo postotak s osnovnom vrijednošću,
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Cijena cipela je Franka je uočila da ih ovoga tjedna može kupiti na sniženju od Koliko je kuna Franka uštedjela ako je kupila te cipele na sniženju, a ne po punoj cijeni?
Prepoznajmo osnovni iznos, postotak i postotni iznos.
Osnovni iznos je cijena cipela prije sniženja,
Postotak je
Ušteda koju je Franka ostvarila ako je cipele kupila na sniženju, a ne po punoj cijeni je postotni iznos Njega ćemo izračunati tako da pomnožimo postotak s osnovnom vrijednošću,
Uvrstimo podatke u formulu:
.
Franka je, kupnjom na sniženju, ostvarila uštedu od
Primjer 6.
U tvornici automobila dobili su narudžbu za automobila. Od toga treba biti crvenih automobila. Koliko crvenih automobila treba izraditi u toj narudžbi?
Osnovna vrijednost je ukupna količina narudžbe – automobila. Postotak je Postotni iznos treba izračunati.
Postotak možemo zapisati i u razlomačkom obliku, što će nam u ovom primjeru olakšati računanje.
Uvrstimo postotak u formulu za postotni iznos.
U narudžbi će biti crvena automobila.
Uočimo u rješenju ovoga primjera da smo mogli i drukčije postaviti formulu.
Postotak zapišimo u obliku razlomka s nazivnikom uvrstimo u formulu i dobit ćemo drukčiji zapis te formule: ili kraće
Možemo i brže računati postotni iznos tako da postotak pomnožimo s osnovnom vrijednošću i onda sve podijelimo sa
Kako planinarenje ne bi bilo besciljno lutanje brdima, potrebno je najprije naučiti osnovna pravila planinarenja i ponašanja u prirodi. U tome vam mogu pomoći razna planinarska društva, koja povremeno organiziraju škole planinarenja, a bilo bi dobro i da pročitate priručnik Hrvatskoga planinarskog saveza.
Planinar hoda planinskom stazom dugačkom
staze je teže prohodno i planinari hodaju pridržavajući se za čeličnu užad. Koliko je dugačak teže prohodni dio staze?
Najprije procijenite rješenje, zatim odredite osnovnu vrijednost i postotak potom izračunajte postotni iznos u zadatku. Usporedite svoju procjenu s rješenjem.
Prije rješavanja zadatka trebamo prepoznati osnovnu vrijednost, postotak i postotni iznos.
Osnovna vrijednost je ukupna duljina staze,
Postotak je
Postotni iznos
označava dio staze koji je teže prohodan. Izračunat ćemo ga tako da pomnožimo postotak s osnovnom vrijednošću,
Uvrstimo podatke u formulu,
Dio staze koji je teže prohodan dugačak je
Kad računamo postotni iznos, možemo rješavati na bilo koji način, napamet, s pomoću razmjera, množenja ili s pomoću jedne od ovih formula: ili Odaberite način koji vama najbolje odgovara, ali pripazite da svakako točno riješite zadatke.
Rabat je umanjenje prodajne cijene (popust) koji prodavač odobrava kupcu. Više o rabatu pročitajte u Ekonomskom pojmovniku.
U trgovačkom se centru na dan proda pet tona voća.
prodane količine voća su lubenice. Kolika je masa prodanih lubenica?
Procijenite, a zatim precizno izračunajte. Na kraju usporedite svoju procjenu s rješenjem.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Trgovac rezervnim dijelovima svojim najvjernijim klijentima daje rabat od iznosa koji plaćaju za ukupnu kupnju. Ako je kupac u jednoj kupovini odlučio kupiti rezervne dijelove vrijedne koliki će mu rabat trgovac dati?
Procijenite,
a zatim precizno izračunajte. Na kraju usporedite svoju procjenu s rješenjem.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Izračunajte.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku decimalnog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku decimalnog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Ivan kupuje autobusnu kartu koja stoji preko interneta i koristi se promotivnim popustom od Koliko kuna iznosi taj popust?
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku decimalnog broja na za to predviđeno mjesto.
Domagojeva je mama kupila na sniženju jaknu za njezine redovite cijene. Koliko je mama platila jaknu ako je redovita cijena
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Na stranicama prikazanih kvadratića napisani su zadatci i rješenja. Kvadratiće premještajte mišem i složite ih tako da spojite odgovarajući zadatak s odgovarajućim rješenjem. Klikom na kvadratić sa označenim upitnikom interakcija postavlja odgovarajući kvadratić u srednje polje kako bi slaganje bilo olakšano. Klikom na gumb sa kvačicom provjerite jeste li kvadratiće stavili na točna mjesta. Ukoliko jeste, u kvadratiću će se pojaviti kvačica. Kvadratiće možete i rotirati lijevom i desnom strelicom u gornjim kutovima kvadratića. Na rubovima će vam ostati zadatci ili rješenja koji se ne mogu spojiti.
Upis u obrtničkoj školi za zanimanje dimnjačara porastao je u odnosu prema prošloj godini. Prošle je godine u prvom razredu, koji se pripremao za zanimanje dimnjačara, bilo učenika. Za koliko se povećao broj upisanih učenika u prvi razred za zanimanje dimnjačara ove godine u usporedbi s prošlom godinom?
Pomoć:
Postotni iznos dobiva se tako da se postotak, pretvoren u decimalni broj (podijeljen sa ) pomnoži s osnovnom vrijednošću.
Pritom se koristite formulom
gdje
predstavlja osnovnu vrijednost,
postotak, a
postotni iznos.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Cijena velikog usisavača bila je
i pojeftinio je
a cijena malog usisavača bila je
i pojeftinio je
Usporedite iznose sniženja tih dvaju usisavača.
Iznos sniženja velikog usisavača je sniženja malog usisavača.
Pomoć:
Pažljivo pročitajte zadatak. Najprije izračunajte iznos sniženja velikog usisavača, a potom i malog usisavača. Usporedite dobivene iznose.
Marica je prodavala kruške. Sa šefom se dogovorila da će dnevnog utrška biti njezina plaća. Radila je od ponedjeljka do srijede. Dnevni utržak u ponedjeljak je bio U utorak je dnevni utržak bio dvostruko veći nego u ponedjeljak, a u srijedu je bio trostruko manji nego u ponedjeljak.
Povežite.
osnovni iznos
|
|
postotak
|
Maričina zarada |
postotni iznos
|
Pomoć:
Pozorno pročitajte zadatak.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
U ovoj ste jedinici naučili računati postotni iznos na više načina. Može se računati napamet, formulom ili razmjerom. Nije važan način na koji računamo, važno je da razumijete odnose veličina u postotnom računu te da točno i brzo možete izračunati postotni iznos i poslije u životu.
Za kraj provjerite znate li riješiti sljedeće zadatke. Rješenja najprije procijenite, zatim riješite zadatke samostalno pa svoje rješenje usporedite s ponuđenim.
Izračunajte.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Izračunajte.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku decimalnog broja na za to predviđeno mjesto.
Ako se utržak poveća dvostruko, zarada će .
Pomoć:
Pažljivo pročitajte zadatak. Razmislite.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku decimalnog broja na za to predviđeno mjesto.
Cijena majice bila je i snižena je za
Povežite.
postotni iznos
|
sniženje |
osnovna vrijednost
|
ušteda pri kupnji majice na sniženju |
postotak
|
vrijednost majice prije sniženja, |
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.