PDV je pokrata za porez na dodanu vrijednost. PDV se izračunava na temelju osnovne cijene usluga i proizvoda, a krajnja cijena za potrošača dobije se dodavanjem iznosa poreza na osnovnu cijenu.
PDV je naznačen na svakom računu koji dobijete u trgovini, frizerskom salonu, restoranu ili negdje drugdje. Potražite neki od tih računa pa na njemu uočite: osnovnu cijenu, iznos PDV-a te krajnju cijenu.
Redovita stopa poreza na dodanu vrijednost u Hrvatskoj iznosi
a kolika je u drugim državama Europske unije možete vidjeti u članku Stope PDV-a u EU ili na mrežnim stranicama Vaša Europa. Engleska pokrata za PDV je VAT, skraćeno od Value added tax.
Procijenite koliki će biti iznos PDV-a na osnovnu cijenu te frizure?
Studentica uoči ispita
dana provede učeći. Koliko sati studentica uči?
Procijenite pa izračunajte. Na kraju usporedite svoju procjenu s rješenjem.
Studentica uči
Pozorno pročitajte zadatak ili pročitajte uputu.
sati na dan.
Pomoć:
Prisjetite se da dan ima sata i da je jedna četvrtina ukupnog broja sati.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
od ili
Zadatak 2.
U velikome trgovačkom centru
radnika radi nedjeljom. Koliko radnika radi nedjeljom ako u trgovačkom centru radi:
radnika
radnika
radnika?
je
od
radnika radi nedjeljom.
je deseti dio ukupnog broja radnika pa
od nekog broja možemo izračunati i tako da taj broj podijelimo s
radnika.
je
od
radnika radi nedjeljom.
je
od
radnika radi nedjeljom.
Zadatak 3.
Pokušajte samostalno riješiti sljedeće zadatke. Da biste bili sigurni, možete pogledati pomoć za rješavanje. Odgovore zapišite u obliku prirodnog broja.
od
je
Razmislite koliki dio od
je
.
Pomoć:
je jedna desetina nekog iznosa i računamo ga tako da zadani iznos podijelimo s
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
od
je
Razmislite koliki dio od
je
Pomoć:
nekog iznosa je njegova polovina pa računamo tako da iznos podijelimo s
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
od
je
Razmislite koji dio od
je
i ne dajte se zavarati sniženjima cijena :).
Pomoć:
označava cjelinu, dakle od nekog iznosa je cijeli taj iznos.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Zadatak 4.
Pokušajte samostalno riješiti sljedeće zadatke. Da biste bili sigurni u rješenje, možete pogledati pomoć za rješavanje. Odgovore zapišite u obliku prirodnog broja.
od
je
.
Pomoć:
Razmislite koliki dio od je
.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
od
je
.
Pomoć:
Razmislite koliki dio od je
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
od
je
.
Pomoć:
Razmislite koliki dio odje
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
od
je
Razmislite!
.
Pomoć:
Razmislite koliki dio nekog broja je
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Osnovna cijena frizure ne mora uvijek biti
može biti i bilo koji drugi iznos.
Hoće li iznos poreza (PDV je
) biti uvijek jednak?
Ako je osnovna cijena frizure
koliki je iznos PDV-a na tu osnovnu cijenu?
Ako je osnovna cijena frizure
koliki je iznos PDV-a na tu osnovnu cijenu?
Primjećujemo da je
od
točno
Prema tome, porez od
znači da na svakih
treba platiti
PDV-a.
Ako je osnovna cijena frizure
od
znači
od
računamo
(ili
). Iznos PDV-a bit će
Ako je osnovna cijena frizure
PDV-a od
znači
od
pa računamo
(ili
). Iznos PDV-a bit će
Ako je iznos osnovne cijene frizure veći, iznos PDV-a bit će veći. Ako je iznos osnovne cijene frizure manji, iznos PDV-a bit će manji.
Za dvostruko veću osnovnu cijenu plaćamo dvostruko veći iznos poreza. Na dvostruko manju osnovnu cijenu plaćamo dvostruko manji iznos poreza.
Dakle, iznos poreza proporcionalno ovisi o osnovnoj cijeni.
Postotni iznosproporcionalno se mijenja s obzirom na veličinu od koje računamo postotak.
Zadatak 5.
Procijenite iznos PDV-a (
) na još neke osnovne cijene, upišite rješenje u prazno polje pa provjerite svoju procjenu. Rješenje upišite kao prirodni broj.
Ako je osnovna cijena frizure
, iznos PDV-a je
Pažljivo pročitajte zadatak.
Pomoć:
Sjetite se da je porez od četvrtina iznosa koji treba platiti za frizuru.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Ako je osnovna cijena frizure
, iznos PDV-a je
Pažljivo pročitajte zadatak.
Pomoć:
Sjetite se da je porez od četvrtina iznosa koji treba platiti za frizuru.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Ako je osnovna cijena frizure
, iznos PDV-a je
Pažljivo pročitajte zadatak.
Pomoć:
Sjetite se da je porez od četvrtina iznosa koji treba platiti za frizuru.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Primjer 2.
Postotak ne mora uvijek biti
kao u prethodnim primjerima. Zanima nas kako će se mijenjati postotni iznos ako mijenjamo veličinu postotka, a osnovna cijena ostane jednaka.
Izračunajmo koliko je:
od
od
od
od
Računamo kao i u prethodnim primjerima.
od
je desetina od
dakle
od
je petina od
dakle
od
je tri četvrtine od
dakle
od
je četvrtina od
dakle
Uočimo da dvostruko veći postotak, uz jednaku osnovnu cijenu, daje dvostruko veći postotni iznos. Također, trostruko manji postotak, uz jednaku osnovnu cijenu, daje trostruko manji postotni iznos.
Postotni iznosproporcionalno se mijenja s obzirom na veličinu postotka.
Računanje postotnog iznosa razmjerom
Primjer 3.
U jednom istraživanju
ispitanika izjasnilo se da ima kućnog ljubimca. U istraživanju je ispitano
ljudi. Koliko se njih izjasnilo da ima kućnog ljubimca?
U ovom primjeru možemo si pomoći razmjerom. Postotak je omjer nekog broja i broja
a znamo i da je postotni iznos proporcionalan postotku.
Zapisujemo razmjer:
dio ispitanika : ukupan broj ispitanika = postotak :
Uvrstimo podatke iz primjera i riješimo razmjer. Nepoznatu veličinu, dio ispitanika, odnosno postotni iznos označimo s
U jednoj se školi učenika bavi izvannastavnim aktivnostima. Školu pohađa učenika. Koliko se učenika bavi izvannastavnim aktivnostima?
Pri rješavanju zadatka pomozite si razmjerom:
učenici koji se bave izvannastavnim aktivnostima : ukupan broj učenika = postotak :
Uvrstimo podatke iz zadatka i riješimo razmjer. Nepoznatu veličinu, broj učenika koji se bave izvannastavnim aktivnostima, odnosno postotni iznos označimo s
učenika
učenika bavi se izvannastavnim aktivnostima.
Zadatak 7.
Od učenika neke škole, učenika izabralo je talijanski jezik kao drugi strani jezik, učenika izabralo je njemački jezik, a mađarski jezik.
Talijanski jezik izabrao je
Pažljivo pročitajte zadatak.
učenik.
Pomoć:
Pri rješavanju zadatka pomozite si razmjerom:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
Njemački jezik izabralo je
Pažljivo pročitajte zadatak.
učenika.
Pomoć:
Pri rješavanju zadatka pomozite si razmjerom:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
Mađarski jezik
izabralo je
Pažljivo pročitajte zadatak.
učenika.
Pomoć:
Pri rješavanju zadatka pomozite si razmjerom:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Računanje postotnog iznosa s decimalnim brojem ili razlomkom
Primjer 4.
Ivana kupuje sladoled i kaže mlađoj sestri Miji da će joj dati
sladoleda. Razmišlja hoće li kupiti pakiranje od
ili
Koliko će Mia dobiti sladoleda?
Primjer možemo riješiti na dva načina.
Prvi način je da postotak zapišemo u obliku razlomka.
je
pa računamo
od
tj.
od
je
U ovom će slučaju Mia dobiti
sladoleda.
Ako Ivana kupi
je i dalje u razlomku
samo sada računamo
od
znači omjer je ostao isti, samo se količina kupljenog sladoleda povećala pa će se povećati i količina sladoleda koji će Mia dobiti,
Mia će dobiti
sladoleda.
Ako Ivana kupi
sladoleda, količina koju će Mia dobiti povećat će se proporcionalno povećanju količine sladoleda koji će Ivana kupiti. Omjer će pri tome ostati isti, kako smo već učili.
Znači, Mia će dobiti
sladoleda.
Drugi način je da umjesto pisanja postotka
u obliku razlomka
u svim računima upotrijebimo decimalni zapis
jer je
Količinu sladoleda koju će Mia dobiti računamo tako da
pomnožimo s ukupnom količinom sladoleda.
od
je
Mia će dobiti
od
je
Mia će dobiti
od
je
Mia će dobiti
Zadatak 8.
Procijenite koliko će Mia dobiti sladoleda ako Ivana kupi neku drugu količinu sladoleda. Upišite procjenu u prazno polje pa provjerite svoju procjenu.
Ako Ivana kupi
sladoleda,
od
je
Pažljivo pročitajte zadatak.
Pomoć:
od je
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
Ako Ivana kupi
sladoleda,
od
je
Pažljivo pročitajte zadatak.
Pomoć:
od je
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
Ako Ivana kupi
sladoleda,
od
je
Pažljivo pročitajte zadatak.
Pomoć:
od
je
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
Postotni iznos računamo tako da pomnožimo postotak i veličinu od koje računamo postotak. Pritom postotak zapisujemo u obliku decimalnog broja ili razlomka.
Zanimljivost
Državni zavod za statistiku (DZS) glavni je nositelj, diseminator i koordinator sustava službene statistike Republike Hrvatske i glavni predstavnik nacionalnoga statističkog sustava pred europskim i međunarodnim institucijama mjerodavnima za statistiku.
Misija DZS-a je prikupljanje i pripremanje kvalitetnih, pravovremenih i nepristranih statističkih podataka o društvenim i ekonomskim procesima osiguravajući činjeničnu osnovicu potrebnu za praćenje i analizu stanja hrvatskoga gospodarstva.
U Republici Hrvatskoj je u 2015. godini bilo dva milijuna vozača. Među njima bilo je
žena i
muškaraca. Izračunajte koliko je bilo vozačica, a koliko vozača te godine.
Vozačica je bilo od pa računamo
Vozača je bilo od
pa računamo
Dakle, 2015. godine bilo je vozačica i vozača.
Projekt
Pogledajte još informacija o vozačima u brošuri Dan vozača, Državnog zavoda za statistiku pa osmislite vizualni prikaz u obliku plakata, brošure ili infografike za neke od navedenih postotaka.
Zadatak 10.
dokumenata u ladici su putne isprave.
Ako je u ladici
dokumenata, među njima su
Pažljivo pročitajte zadatak.
putne isprave.
Pomoć:
Zapišite postotak u obliku decimalnog broja pa ga pomnožite s ukupnim brojem dokumenata.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Računanje postotnog iznosa formulom
Ponovimo Iznos koji dobijemo kad računamo zadani postotak od neke veličine nazivamo postotni iznos.
U prethodnim ste primjerima zamijetili nazive osnovna cijena, ukupna vrijednost, cjelina. U matematici ih nazivamo - osnovna vrijednost.Postotni iznos računali smo tako da smo pomnožili postotak s osnovnom vrijednošću.
Škola iz Zagreba dobila je nagradu na Smotri školskih zadruga. učenika te škole su članovi školske zadruge.
Škola ima učenika. Koliko članova među učenicima te škole ima zadruga?
Riješimo zadatak tako da prepoznamo osnovnu vrijednost, postotak i postotni iznos.
Osnovna vrijednost
je broj od kojega računamo postotak. Osnovna vrijednost je ukupan broj marelica.
Postotak
odmah zapišemo u decimalnom obliku.
Postotni iznos
trebamo izračunati. To ćemo učiniti tako da pomnožimo postotak s osnovnom vrijednošću,
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
od
lubenica je
Postotak zapišite u decimalnom obliku.
lubenica.
Pomoć:
Riješimo zadatak tako da prepoznamo osnovnu vrijednost, postotak i postotni iznos.
Osnovna vrijednost
je broj od kojega računamo postotak. Osnovna vrijednost je ukupan broj lubenica.
Postotak
odmah zapišemo u decimalnom obliku.
Postotni iznos
trebamo izračunati. To ćemo učiniti tako da pomnožimo postotak s osnovnom vrijednošću,
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
Zadatak 12.
Cijena cipela je
Franka je uočila da ih ovoga tjedna može kupiti na sniženju od
Koliko je kuna Franka uštedjela ako je kupila te cipele na sniženju, a ne po punoj cijeni?
Ušteda koju je Franka ostvarila ako je cipele kupila na sniženju, a ne po punoj cijeni je postotni iznos
Njega ćemo izračunati tako da pomnožimo postotak s osnovnom vrijednošću,
Uvrstimo podatke u formulu:
.
Franka je, kupnjom na sniženju, ostvarila uštedu od
U tvornici automobila dobili su narudžbu za
automobila. Od toga
treba biti crvenih automobila. Koliko crvenih automobila treba izraditi u toj narudžbi?
Uočimo u rješenju ovoga primjera da smo mogli i drukčije postaviti formulu.
Postotakzapišimo u obliku razlomka s nazivnikom uvrstimo u formulu
i dobit ćemo drukčiji zapis te formule: ili kraće
Zanimljivost
Možemo i brže računati postotni iznos tako da postotak pomnožimo s osnovnom vrijednošću i onda sve podijelimo sa
Formulu možemo zapisati i u obliku ili
Zanimljivost
Kako planinarenje ne bi bilo besciljno lutanje brdima, potrebno je najprije naučiti osnovna pravila planinarenja i ponašanja u prirodi. U tome vam mogu pomoći razna planinarska društva, koja povremeno organiziraju škole planinarenja, a bilo bi dobro i da pročitate priručnik Hrvatskoga planinarskog saveza.
Zadatak 13.
Planinar hoda planinskom stazom dugačkom
staze je teže prohodno i planinari hodaju pridržavajući se za čeličnu užad. Koliko je dugačak teže prohodni dio staze?
Najprije procijenite rješenje, zatim odredite osnovnu vrijednost
i postotak
potom izračunajte postotni iznos
u zadatku. Usporedite svoju procjenu s rješenjem.
Prije rješavanja zadatka trebamo prepoznati osnovnu vrijednost, postotak i postotni iznos.
Postotni iznos
označava dio staze koji je teže prohodan. Izračunat ćemo ga tako da pomnožimo postotak s osnovnom vrijednošću,
Uvrstimo podatke u formulu,
Dio staze koji je teže prohodan dugačak je
Uvježbajmo
Kad računamo postotni iznos, možemo rješavati na bilo koji način, napamet, s pomoću razmjera, množenja ili s pomoću jedne od ovih formula:
ili
Odaberite način koji vama najbolje odgovara, ali pripazite da svakako točno riješite zadatke.
Zanimljivost
Rabat je umanjenje prodajne cijene (popust) koji prodavač odobrava kupcu. Više o rabatu pročitajte u Ekonomskom pojmovniku.
U trgovačkom se centru na dan proda pet tona voća.
prodane količine voća su lubenice. Kolika je masa prodanih lubenica?
Procijenite, a zatim precizno izračunajte. Na kraju usporedite svoju procjenu s rješenjem.
Masa prodanih lubenica je
Najprije pet tona pretvorite u kilograme (prisjetimo se da je
), a potom izračunajte postotni iznos.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Zadatak 15.
Trgovac rezervnim dijelovima svojim najvjernijim klijentima daje rabat od iznosa koji plaćaju za ukupnu kupnju. Ako je kupac u jednoj kupovini odlučio kupiti rezervne dijelove vrijedne
koliki će mu rabat trgovac dati?
Procijenite,
a zatim precizno izračunajte. Na kraju usporedite svoju procjenu s rješenjem.
Trgovac će kupcu dati rabat od
Izračunajte
od
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
Zadatak 16.
Izračunajte.
od
je
Pozorno pročitajte zadatak. Rezultat zapišite u obliku decimalnog broja s dvije decimale. Umjesto decimalne točke upišite zarez.
.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku decimalnog broja na za to predviđeno mjesto.
null
od
kuna je
Pozorno pročitajte zadatak. Rezultat zapišite u obliku decimalnog broja s dvije decimale. Umjesto decimalne točke upišite zarez.
kuna.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku decimalnog broja na za to predviđeno mjesto.
null
od
je
Najprije izračunajte koliko je
od
a zatim rezultat pretvorite u metre.
.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Ivan kupuje autobusnu kartu koja stoji
preko interneta i koristi se promotivnim popustom od
Koliko kuna iznosi taj popust?
Taj popust iznosi
Iznos popusta zapišite u obliku decimalnog broja s dvije decimale; umjesto decimalne točke upišite zarez.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku decimalnog broja na za to predviđeno mjesto.
null
Zadatak 18.
Domagojeva je mama kupila na sniženju jaknu za
njezine redovite cijene. Koliko je mama platila jaknu ako je redovita cijena
Jaknu je platila
Pažljivo pročitajte zadatak.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
Zadatak 19.
Na stranicama prikazanih kvadratića napisani su zadatci i rješenja. Kvadratiće premještajte mišem i složite ih tako da spojite odgovarajući zadatak s odgovarajućim rješenjem. Klikom na kvadratić sa označenim upitnikom interakcija postavlja odgovarajući kvadratić u srednje polje kako bi slaganje bilo olakšano. Klikom na gumb sa kvačicom provjerite jeste li kvadratiće stavili na točna mjesta. Ukoliko jeste, u kvadratiću će se pojaviti kvačica. Kvadratiće možete i rotirati lijevom i desnom strelicom u gornjim kutovima kvadratića. Na rubovima će vam ostati zadatci ili rješenja koji se ne mogu spojiti.
Upis u obrtničkoj školi za zanimanje dimnjačara porastao je
u odnosu prema prošloj godini. Prošle je godine u prvom razredu, koji se pripremao za zanimanje dimnjačara, bilo
učenika. Za koliko se povećao broj upisanih učenika u prvi razred za zanimanje dimnjačara ove godine u usporedbi s prošlom godinom?
Broj upisanih učenika u prvi razred za zanimanje dimnjačara ove se godine u odnosu prema prošloj povećao na
Pozorno pročitajte zadatak.
učenika.
Pomoć:
Postotni iznos dobiva se tako da se postotak, pretvoren u decimalni broj (podijeljen sa ) pomnoži s osnovnom vrijednošću.
Pritom se koristite formulom gdje predstavlja osnovnu vrijednost, postotak, a postotni iznos.
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
Zadatak 21.
Cijena velikog usisavača bila je i pojeftinio je
a cijena malog usisavača bila je i pojeftinio je
Usporedite iznose sniženja tih dvaju usisavača.
Iznos sniženja velikog usisavača je sniženja malog usisavača.
Pomoć:
Pažljivo pročitajte zadatak. Najprije izračunajte iznos sniženja velikog usisavača, a potom i malog usisavača. Usporedite dobivene iznose.
null
Zadatak 22.
Marica je prodavala kruške. Sa šefom se dogovorila da će
dnevnog utrška biti njezina plaća. Radila je od ponedjeljka do srijede. Dnevni utržak u ponedjeljak je bio
U utorak je dnevni utržak bio dvostruko veći nego u ponedjeljak, a u srijedu je bio trostruko manji nego u ponedjeljak.
Povežite.
osnovni iznos
postotak
Maričina zarada
postotni iznos
Pomoć:
Pozorno pročitajte zadatak.
null
Osnovna vrijednost (za ponedjeljak) u zadatku je
Pozorno pročitajte zadatak.
.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
U utorak se dnevni utržak dvostruko povećao i iznosio je
Dnevni utržak od ponedjeljka pomnožite s dva.
.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
Ako se
Upisati jedan od osnovnih pojmova povezan s postotkom.
Upisati nastavak jednog od osnovnih pojmova povezanog s postotkom.
poveća dvostruko, postotni će se iznos povećati
Razmislite u kakvoj je vezi povećanje osnovnog iznosa s promjenom postotnog iznosa.
i iznosit će
null
U srijedu se dnevni utržak trostruko smanjio u odnosu prema ponedjeljku i iznosio je
Dnevni utržak od ponedjeljka podijelite s tri.
.
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
Ako se
Upisati jedan od osnovnih pojmova povezan s postotkom.
Upisati jedan od osnovnih pojmova povezan s postotkom.
smanji trostruko, a postotak ostane isti, postotni će se iznos smanjiti
i iznosit će
null
Marica je u ponedjeljak zaradila
Izračunajte
od
u utorak
Izračunajte
od
a u srijedu
Izračunajte
od
Pomoć:
Odgovor napišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
U ovoj ste jedinici naučili računati postotni iznos na više načina. Može se računati napamet, formulom ili razmjerom. Nije važan način na koji računamo, važno je da razumijete odnose veličina u postotnom računu te da točno i brzo možete izračunati postotni iznos i poslije u životu.
Za kraj provjerite znate li riješiti sljedeće zadatke. Rješenja najprije procijenite, zatim riješite zadatke samostalno pa svoje rješenje usporedite s ponuđenim.