U jednoj školi ima ukupno
učenika sedmih razreda. Žele ići na izlet i trebaju iznajmiti autobus. Odlučili su se za ponudu u kojoj je dnevni najam autobusa
Kolika bi bila cijena vožnje po učeniku ako svi idu na izlet? Hoće li se cijena vožnje po učeniku smanjiti ili povećati ako petero djece ne može ići na izlet?
Ako svi učenici idu na izlet, cijenu vožnje izračunat ćemo tako da ukupnu cijenu stavimo u omjer s brojem učenika. Tako ćemo dobiti cijenu vožnje po učeniku, po učeniku. Ako ih petero ne ide, stavljamo u omjer ukupnu cijenu s manjim brojem učenika,
U tom slučaju, cijena će biti po učeniku. Cijena vožnje povećat će se po učeniku jer se ukupan iznos najma autobusa, koji ostaje isti, dijeli na manji broj učenika.
Obrnuto proporcionalne veličine
Cijena autobusa iznosi
Ako ide manje učenika, cijena će po učeniku biti veća. Kažemo da su broj učenika i cijena vožnje obrnuto proporcionalne veličine
Primjer 1.
Dobitak na lutriji iznosi kuna.
Ako postoje dva dobitna listića, koliko će svaki dobitnik dobiti novca?
Kad bi bilo dva puta više dobitnih listića od prvobitna dva listića, kako bi se tada rasporedio dobitak?
A kako bi se rasporedio dobitak da je bilo četverostruko više dobitnih listića od prvobitna dva listića?
Kakve su te veličine? Obrazloži odgovor.
Ako su dva dobitna listića, dobitak će se dijeliti na dva dijela. Svaki će dobiti po
Dvostruko više dobitnih listića znači da ih je četiri, tada se dobitak dijeli na četiri jednaka dijela, svaki će dobiti
znači dvostruko manje.
Četverostruko više dobitaka znači četverostruko manji dobitak. Četverostruko više od dva jest osam dobitnih listića, svaki će dobiti po
što je četverostruko manje od
Što je veći broj dobitnih listića, iznos dobitka svakog listića jest manji. Te su veličine obrnuto proporcionalne.
teksta na toj stranici.
Ako na gradilište dođe dvostruko više radnika, posao će biti gotov
brže.
Vreća hrane za tri puta više pasa u jednom prihvatilištu traje
puta kraće
.
Pod kupaonice popločan je malim pločicama. Peterostruko većih pločica treba
manje.
Deset cijevi napuni olimpijski bazen za tri sata. Ako je otvoreno
cijevi, punjenje će trajati duže.
više
tri
dvostruko
peterostruko
manje
null
null
Zadatak 2.
Kakve su veličine u prethodnom zadatku?
Obrazložite odgovor.
Veličine u prethodnom zadatku obrnuto su proporcionalne jer onoliko puta koliko se jedna veličina povećava ili smanjuje druga se veličina toliko puta smanjuje ili povećava.
Zadatak 3.
Ako pet sladoleda platite kuna, koliko ćete platiti sladoleda?
Prisjetimo se kada su dvije veličine proporcionalne.
Za dvije veličine kažemo da su proporcionalne ako vrijedi: Koliko se puta poveća jedna veličina toliko će se puta povećati i druga veličina, odnosno koliko se puta smanji jedna veličina toliko će se puta smanjiti i druga veličina.
Možete li zaključiti kako biste prepoznali dvije veličine koje su obrnuto proporcionalne?
Za dvije veličine kažemo da su obrnuto proporcionalne ako vrijedi: Koliko se puta poveća jedna veličina toliko će se puta smanjiti druga veličina, odnosno koliko se puta smanji jedna veličina toliko će se puta povećati druga veličina.
Za dvije veličine kažemo da su obrnuto proporcionalne ako vrijedi: Koliko se puta poveća jedna veličina toliko će se puta smanjiti druga veličina, odnosno koliko se puta smanji jedna veličina toliko će se puta povećati druga veličina.
Primjer 2.
Izviđači trebaju donijeti
malih cjepanica do svog logora.
Ako ih se više prijavi za taj zadatak, hoće li svaki izviđač nositi više ili manje cjepanica?
Ako ih se manje prijavi za taj zadatak, hoće li svaki izviđač nositi manje ili više cjepanica do logora?
Je li broj izviđača proporcionalan ili obrnuto proporcionalan količini cjepanica koje će nositi?
Ako se više izviđača prijavi, svaki će nositi manji broj cjepanica. Ako broj izviđača nije djelitelj broja cjepanica, pojedini će izviđači nositi manje od ostalih.
Ako se manje izviđača dobrovoljno javi za nošenje cjepanica do logora, svaki će nositi više cjepanica.
Broj izviđača i količina cjepanica koje treba nositi obrnuto su proporcionalne veličine.
Zadatak 4.
Dopunite rečenice tako da odaberete pravu riječ.
Više
mlijeka platili bismo
kuna.
Više radnika radilo bi isti posao
vremena.
Manjom brzinom prešli bismo
kilometara u isto vrijeme.
Manjom brzinom trebalo bi nam
vremena za neki put.
null
null
Kada određujemo jesu li neke veličine proporcionalne ili obrnuto proporcionalne, moramo paziti na odnose među tim veličinama.
Vozimo li većom brzinom, prijeći ćemo isti put u kraćem vremenu, ali pritom treba paziti na ograničenje brzine i prometne propise, te na sigurnost vozača, putnika i ostalih sudionika u prometu. Nije uvijek cilj doći nekamo što prije, najvažnije je voziti sigurno poštujući prometna pravila i tako da se ne ugrozi ničiji život. Više o sigurnosti u prometu možete pogledati na stranicama Hrvatskog autokluba - Sigurnost u prometu.
Koeficijent obrnute proporcionalnosti
Primjer 3.
Na tržnici se prodaje razno voće. Mama je
sa sobom
povela Karla. Primijetio je da mama
na voće namjerava potrošiti
i da za
može kupiti manju količinu voća po višoj cijeni ili veću količinu voća po nižoj cijeni za kilogram. Karlo je sjeo na klupu, pogledao cijene i nacrtao tablicu.
Što je Karlo primijetio ispunjavajući ovu tablicu?
Svaki je put trebalo pomnožiti cijenu jednog kilograma voća s količinom voća (u ), da bi se dobilo uvijek isto rješenje,
Za veću cijenu voća po za isti iznos dobijemo manju količinu voća, a za manju cijenu jednog kilograma voća za isti iznos dobijemo veću količinu voća.
Ovdje ne promatramo kvalitetu ili vrstu voća, samo odnos cijene i količine. Te su veličine obrnuto proporcionalne.
Umnožak ovih obrnuto proporcionalnih veličina iznosi
Broj nazivamo koeficijent obrnute proporcionalnosti ovih veličina. Broj u ovom primjeru znači količinu novca koju želimo potrošiti na voće.
Značenje koeficijenta jest ukupna količina kamena, u tonama, koju treba prevesti, a koeficijent dobijemo tako da pomnožimo broj kamiona s nosivosti kamiona,
Koeficijent dobijemo tako da bilo koji pomnožimo s pripadnim ako znamo da su broj grupa i broj učenika obrnuto proporcionalne veličine. Značenje tog koeficijenta jest ukupan broj učenika u razredu.
Za uređenje cvjetnjaka na glavnom trgu jednoga grada
radnica treba raditi
dana. Cvjetnjak mora biti uređen za
dana. Koliko radnica treba raditi da posao bude završen u zadanom roku?
Rješavamo li zadatak pomoću razmjera, moramo paziti na vrstu i redoslijed veličina koje stavljamo u razmjer. Najprije označimo zadane veličine.
S
označimo nepoznati broj radnica.
Ispišimo zatim zadane podatke i podatak koji želimo izračunati u dva stupca, u prvi zapišimo broj radnica, a u drugi broj dana potrebnih za uređenje cvjetnjaka.
Kod obrnute proporcionalnosti iz smanjenja jedne veličine slijedi povećanje druge veličine, znači želimo li smanjiti broj dana, toliko puta moramo povećati broj radnica.
Da bismo si olakšali, podatke
možemo
zapisati na način prikazan slikom.
Prateći "obrnuti" redoslijed veličina u omjerima, ili „strelice“, dobijemo proporciju ili razmjer obrnute proporcionalnosti.
Uvrstimo veličine u dobiveni razmjer i riješimo ga.
Posao treba raditi
radnica.
Način rješavanja zadataka s obrnuto proporcionalnim veličinama
Zadatke s obrnuto proporcionalnim veličinama
možemo rješavati na dva načina, pomoću formule ili pomoću razmjera.
soboslikara oboji zidove škole za dana, koliko bi dana radila soboslikara?
soboslikara radila bi dana.
Zadatak 18.
Mama je ispekla određen broj kolača za Tinin rođendan. Ako na rođendan dođe petnaestero djece, svako će dijete dobiti po kolača, a ako ih dođe dvanaestero, koliko će komada kolača svako dijete dobiti?
Ako ih dođe dvanaestero, svaki će dobiti po komada
kolača.
Zadatak 19.
Za prijevoz posječenih trupaca iz šume za tvornicu namještaja potreban je traktor. Traktor u čiju prikolicu stane trupca treba po trupce doći pet puta. Koliko bi puta po te trupce trebao doći traktor u čiju prikolicu stane trupaca?
Traktor u čiju prikolicu stane trupaca trebao bi po trupce doći puta
.
Naučili ste koje su veličine obrnuto proporcionalne i kako ih prepoznati. U svakodnevnom životu njima se koristimo u raznim situacijama, ovdje smo obradili neke od njih, malo jednostavnije, u idućoj će jedinici još biti riječi o tome. Važno je uvidjeti da možemo rješavati probleme obrnute proporcionalnosti na tri načina: pomoću koeficijenta (formule), pomoću razmjera ili logički, prateći odnose među veličinama. Ako pomnije proučite ove načine, uočit ćete poveznicu među njima, a to je umnožak dviju veličina koji uvijek mora biti isti, za sve odgovarajuće parove veličina jednog zadatka. Taj je umnožak koeficijent obrnute proporcionalnosti. Koeficijent obrnute proporcionalnosti može značiti duljinu puta, ukupnu količinu tereta, ukupan broj radnih sati, površinu, ukupan broj učenika, ukupnu količinu hrane.
Pokušajte sami osmisliti problem iz svakodnevnog života koji bi se riješio kao zadatak s obrnuto proporcionalnim veličinama. Provjerite je li taj problem obrađen u idućoj jedinici.
PROCIJENITE SVOJE ZNANJE
1
Odaberite rečenice u kojima su obrnuto proporcionalne veličine.
Pažljivo pročitajte rečenicu
Pažljivo pročitajte rečenicu
null
null
2
Dopunite rečenice riječima manje ili više.
Iz iste posude možemo izrezati
manjih kolača.
Razred možemo podijeliti na
većih grupa. Većih pločica za isti pod treba
.
Pizzu možemo razrezati na
manjih komada.
null
null
3
Dopunite rečenicu: Ako na rođendanu bude osmero djece, svako će dijete dobiti po tri kriške pizze. Ukupno ima
Pažljivo pročitajte rečenicu
.
kriški pizze.
Ako bude šestero djece, svako će dijete dobiti po
Pažljivo pročitajte rečenicu
.
kriške.
null
null
4
Jedna farma krava ima istovrsna stroja, koji prerade dnevnu količinu mlijeka za sati. Ako je dnevna količina mlijeka uvijek ista, s strojeva prerada bi trajala sati.
null
null
5
Odredite koeficijent obrnute proporcionalnosti i provjerite tvrdnju:
Ako biciklist na biciklijadi vozi brzinom
prijeći će zadanu rutu za sata, a ako vozi
istu će rutu prijeći za sata i minuta.
Pogledajte uputu.
Pogledajte uputu.
Pomoć:
Najprije treba
sata i
minuta pretvoriti u
sati, zatim treba provjeriti tvrdnju pomoću umnoška dviju veličina
null
6
Pomoću razmjera riješite i odaberite točan odgovor:
Bazen se napuni za sati pomoću pumpi. Koliko bi sati taj bazen punilo pumpi?
Pažljivo pročitajte rečenicu.
Pažljivo pročitajte rečenicu
.
Pažljivo pročitajte rečenicu
.
null
7
Dopunite rečenice dovlačenjem točnih dijelova na odgovarajuća mjesta: Biciklist vozi i stigne na odredište za sati. Koeficijent obrnute proporcionalnosti iznosi
i znači
.
Na radionici su
grupe po
učenika.
Koeficijent obrnute proporcionalnosti iznosi
i znači
.
Dječju sobu oboje
soboslikara za
sati.
Koeficijent obrnute proporcionalnosti iznosi
i znači
.
ukupan prijeđeni put
ukupan broj učenika na radionici.
ukupan broj sati bojenja sobe.
Pomoć:
Da biste izračunali koeficijent obrnute proporcionalnosti, morate pomnožiti dvije odgovarajuće veličine.