U jednoj školi ima ukupno učenika sedmih razreda. Žele ići na izlet i trebaju iznajmiti autobus. Odlučili su se za ponudu u kojoj je dnevni najam autobusa Kolika bi bila cijena vožnje po učeniku ako svi idu na izlet? Hoće li se cijena vožnje po učeniku smanjiti ili povećati ako petero djece ne može ići na izlet?
Ako svi učenici idu na izlet, cijenu vožnje izračunat ćemo tako da ukupnu cijenu stavimo u omjer s brojem učenika. Tako ćemo dobiti cijenu vožnje po učeniku,
po učeniku. Ako ih petero ne ide, stavljamo u omjer ukupnu cijenu s manjim brojem učenika,
U tom slučaju, cijena će biti
po učeniku. Cijena vožnje povećat će se po učeniku jer se ukupan iznos najma autobusa, koji ostaje isti, dijeli na manji broj učenika.
Cijena autobusa iznosi Ako ide manje učenika, cijena će po učeniku biti veća. Kažemo da su broj učenika i cijena vožnje obrnuto proporcionalne veličine
Primjer 1.
Dobitak na lutriji iznosi kuna.
- Ako postoje dva dobitna listića, koliko će svaki dobitnik dobiti novca?
- Kad bi bilo dva puta više dobitnih listića od prvobitna dva listića, kako bi se tada rasporedio dobitak?
- A kako bi se rasporedio dobitak da je bilo četverostruko više dobitnih listića od prvobitna dva listića?
- Kakve su te veličine? Obrazloži odgovor.
Dovucite riječi na odgovarajuća mjesta.
Manji font slova na jednoj stranici znači
Kakve su veličine u prethodnom zadatku?
Obrazložite odgovor.
Veličine u prethodnom zadatku obrnuto su proporcionalne jer onoliko puta koliko se jedna veličina povećava ili smanjuje druga se veličina toliko puta smanjuje ili povećava.
Ako pet sladoleda platite
kuna, koliko ćete platiti
sladoleda?
Kakve su ovo veličine?
Osam sladoleda platit ćemo
To su proporcionalne veličine.
Prisjetimo se kada su dvije veličine proporcionalne.
Za dvije veličine kažemo da su proporcionalne ako vrijedi: Koliko se puta poveća jedna veličina toliko će se puta povećati i druga veličina, odnosno koliko se puta smanji jedna veličina toliko će se puta smanjiti i druga veličina.
Možete li zaključiti kako biste prepoznali dvije veličine koje su obrnuto proporcionalne?
Za dvije veličine kažemo da su obrnuto proporcionalne ako vrijedi: Koliko se puta poveća jedna veličina toliko će se puta smanjiti druga veličina, odnosno koliko se puta smanji jedna veličina toliko će se puta povećati druga veličina.
Za dvije veličine kažemo da su obrnuto proporcionalne ako vrijedi: Koliko se puta poveća jedna veličina toliko će se puta smanjiti druga veličina, odnosno koliko se puta smanji jedna veličina toliko će se puta povećati druga veličina.
Primjer 2.
Izviđači trebaju donijeti malih cjepanica do svog logora.
- Ako ih se više prijavi za taj zadatak, hoće li svaki izviđač nositi više ili manje cjepanica?
- Ako ih se manje prijavi za taj zadatak, hoće li svaki izviđač nositi manje ili više cjepanica do logora?
- Je li broj izviđača proporcionalan ili obrnuto proporcionalan količini cjepanica koje će nositi?
Dopunite rečenice tako da odaberete pravu riječ.
Više mlijeka platili bismo kuna.
Više radnika radilo bi isti posao vremena. Manjom brzinom prešli bismo kilometara u isto vrijeme. Manjom brzinom trebalo bi nam vremena za neki put.Kada određujemo jesu li neke veličine proporcionalne ili obrnuto proporcionalne, moramo paziti na odnose među tim veličinama.
U nekim rečenicama veličine su proporcionalne, a u nekim su obrnuto proporcionalne.
Razvrstajte proporcionalne i obrnuto proporcionalne veličine.
Označite koje su veličine obrnuto proporcionalne veličine, a koje nisu.
Broj istovrsnih strojeva u nekoj tvornici i količina proizvoda proizvedenih tim strojevima.
Broj traktora na njivi i vrijeme potrebno da se njiva preore.
Broj radnika koji kopaju jedan kanal i vrijeme potrebno da se kanal iskopa.
Brzina aviona i broj prijeđenih km u određenom vremenu.
Težina nekog čovjeka i broj njegovih cipela.
Jesu li sljedeće izjave točne?
Ako se vozite većom brzinom, trebat će vam manje vremena za isti put.
Što više divljači dođe na hranilište, dulje će trajati zalihe hrane.
Više radnika odradit će isti posao za manje dana.
Više otvorenih cijevi napunit će sporije neki bazen.
Vozimo li većom brzinom, prijeći ćemo isti put u kraćem vremenu, ali pritom treba paziti na ograničenje brzine i prometne propise, te na sigurnost vozača, putnika i ostalih sudionika u prometu. Nije uvijek cilj doći nekamo što prije, najvažnije je voziti sigurno poštujući prometna pravila i tako da se ne ugrozi ničiji život. Više o sigurnosti u prometu možete pogledati na stranicama Hrvatskog autokluba - Sigurnost u prometu.
Primjer 3.
Na tržnici se prodaje razno voće. Mama je sa sobom povela Karla. Primijetio je da mama na voće namjerava potrošiti i da za može kupiti manju količinu voća po višoj cijeni ili veću količinu voća po nižoj cijeni za kilogram. Karlo je sjeo na klupu, pogledao cijene i nacrtao tablicu. Što je Karlo primijetio ispunjavajući ovu tablicu?
Svaki je put trebalo pomnožiti cijenu jednog kilograma voća s količinom voća (u
), da bi se dobilo uvijek isto rješenje,
Za veću cijenu voća po
za isti iznos dobijemo manju količinu voća, a za manju cijenu jednog kilograma voća za isti iznos dobijemo veću količinu voća.
Ovdje ne promatramo kvalitetu ili vrstu voća, samo odnos cijene i količine. Te su veličine obrnuto proporcionalne.
Umnožak ovih obrnuto proporcionalnih veličina iznosi
Broj
nazivamo koeficijent obrnute proporcionalnosti ovih veličina. Broj
u ovom primjeru znači količinu novca koju želimo potrošiti na voće.
Umnožak dviju obrnuto proporcionalnih veličina jest stalan i taj umnožak nazivamo koeficijent obrnute proporcionalnosti.
Ako dvije obrnuto proporcionalne veličine označimo s i tada vrijedi pri čemu je koeficijent obrnute proporcionalnosti tih veličina.
Odredite koeficijent obrnute proporcionalnosti i njegovo značenje ako radnika može odraditi neki posao za dana.
Značenje koeficijenta ukupan je broj dana potrebnih da jedan radnik obavi posao, a koeficijent dobijemo tako da pomnožimo broj radnika s brojem dana,
Odredite koeficijent obrnute proporcionalnosti i njegovo značenje ako za prijevoz kamena iz kamenoloma treba
kamiona nosivosti
tona.
Značenje koeficijenta jest ukupna količina kamena, u tonama, koju treba prevesti, a koeficijent dobijemo tako da pomnožimo broj kamiona s nosivosti kamiona,
Nosivost kamiona dopuštena je količina tereta kojom se kamion može opteretiti.
Primjer 4.
Odredimo koeficijent obrnute proporcionalnosti i njegovo značenje iz tablice ako znamo da su veličine obrnuto proporcionalne.
Veličina Broj grupa učenika nekog razreda Broj učenika u grupi
Veličina | ||||
---|---|---|---|---|
Broj grupa učenika nekog razreda
|
||||
Broj učenika u grupi | ||||
Koeficijent dobijemo tako da bilo koji pomnožimo s pripadnim ako znamo da su broj grupa i broj učenika obrnuto proporcionalne veličine. Značenje tog koeficijenta jest ukupan broj učenika u razredu.
Odredite koeficijent obrnute proporcionalnosti iz tablice.
Jesu li veličine i iz tablice obrnuto proporcionalne?
Veličine nisu obrnuto proporcionalne jer u trećem stupcu umnožak veličina
i
nije
kao u ostalim stupcima.
Zadatke s obrnuto proporcionalnim veličinama možemo rješavati koristeći se formulom obrnute proporcionalnosti ili pomoću razmjera (proporcije).
Primjer 5.
Vlak vozi brzinom od i prijeđe udaljenost između dvaju gradova za sata. Koliko bi mu vremena trebalo da prijeđe isti put ako smanji brzinu na
Detaljno rješenje primjera možete pogledati u videosnimci "Koliko dugo vozi vlak?".
Vlak bi na toj relaciji vozio
sata brzinom
Je li točna izjava?
Zalihe hrane za srne u malom zoološkom vrtu pokraj lovačkog doma dovoljne su za prehranu srna u dana. srna bi se tom zalihom hranilo dana.
Pomoć:
i
Upišite točno rješenje.
Primjer 6.
Zadatke možemo rješavati i pomoću razmjera.
Za uređenje cvjetnjaka na glavnom trgu jednoga grada radnica treba raditi dana. Cvjetnjak mora biti uređen za dana. Koliko radnica treba raditi da posao bude završen u zadanom roku?
Rješavamo li zadatak pomoću razmjera, moramo paziti na vrstu i redoslijed veličina koje stavljamo u razmjer. Najprije označimo zadane veličine.
S
označimo nepoznati broj radnica.
Ispišimo zatim zadane podatke i podatak koji želimo izračunati u dva stupca, u prvi zapišimo broj radnica, a u drugi broj dana potrebnih za uređenje cvjetnjaka.
Kod obrnute proporcionalnosti iz smanjenja jedne veličine slijedi povećanje druge veličine, znači želimo li smanjiti broj dana, toliko puta moramo povećati broj radnica.
Da bismo si olakšali, podatke možemo zapisati na način prikazan slikom.
Prateći "obrnuti" redoslijed veličina u omjerima, ili „strelice“, dobijemo proporciju ili razmjer obrnute proporcionalnosti.
Uvrstimo veličine u dobiveni razmjer i riješimo ga.
Posao treba raditi
radnica.
Način rješavanja zadataka s obrnuto proporcionalnim veličinama
Zadatke s obrnuto proporcionalnim veličinama možemo rješavati na dva načina, pomoću formule ili pomoću razmjera.
Dopunite i odgovorite.
Zalihe hrane u ergeli s konja traju dana. Ako su u ergeli konja, te zalihe bi trajale dana.
Dva studenta očiste parkiralište od snijega za
sati. Četiri studenta očistili bi ga za
sata.
Autobus vozi brzinom i prijeđe predviđeni put za sati. Koliko bi mu sati trebalo da prijeđe taj put ako ubrza na
Brzinom od
trebalo bi mu
sati.
Razred je podijeljen u skupine po učenika. Koliko bi učenika bilo u skupini ako treba biti skupina?
Ako treba biti skupina, u svakoj bi bilo učenika.
soboslikara oboji zidove škole za
dana, koliko bi dana radila
soboslikara?
soboslikara radila bi dana.
Mama je ispekla određen broj kolača za Tinin rođendan. Ako na rođendan dođe petnaestero djece, svako će dijete dobiti po kolača, a ako ih dođe dvanaestero, koliko će komada kolača svako dijete dobiti?
Ako ih dođe dvanaestero, svaki će dobiti po
komada
kolača.
Za prijevoz posječenih trupaca iz šume za tvornicu namještaja potreban je traktor. Traktor u čiju prikolicu stane trupca treba po trupce doći pet puta. Koliko bi puta po te trupce trebao doći traktor u čiju prikolicu stane trupaca?
Traktor u čiju prikolicu stane
trupaca trebao bi po trupce doći
puta
.
Površina pravokutnika iznosi
Izračunajmo moguće duljine stranica tog pravokutnika ako znamo da su duljine tih stranica prirodni brojevi.
Formula za površinu pravokutnika jest
U našem slučaju za duljine stranica pravokutnika vrijedi
Kada povećamo duljinu stranice
smanjit će se duljina stranice
kako bi površina ostala ista.
To znači da su veličine
i
obrnuto proporcionalne s koeficijentom
Još znamo i da su
Imamo
moguća rješenja.
Duljine stranica pravokutnika površine mogu biti: i i i te i
Preglednije, rješenje možemo prikazati i pomoću tablice.
U tablici su i cjelobrojne duljine stranica pravokutnika površine
Stranice pravokutnika površine | ||||
---|---|---|---|---|
Iz tablice se lijepo vidi da su veličine i obrnuto proporcionalne s koeficijentom
Popunite tablicu ako znate da su veličine
i
duljine stranica pravokutnika izražene u
a njegova je površina
Popunite tablicu ako znate da su veličine
i
duljine stranica pravokutnog trokuta izražene u
a njegova je površina
Naučili ste koje su veličine obrnuto proporcionalne i kako ih prepoznati. U svakodnevnom životu njima se koristimo u raznim situacijama, ovdje smo obradili neke od njih, malo jednostavnije, u idućoj će jedinici još biti riječi o tome. Važno je uvidjeti da možemo rješavati probleme obrnute proporcionalnosti na tri načina: pomoću koeficijenta (formule), pomoću razmjera ili logički, prateći odnose među veličinama. Ako pomnije proučite ove načine, uočit ćete poveznicu među njima, a to je umnožak dviju veličina koji uvijek mora biti isti, za sve odgovarajuće parove veličina jednog zadatka. Taj je umnožak koeficijent obrnute proporcionalnosti. Koeficijent obrnute proporcionalnosti može značiti duljinu puta, ukupnu količinu tereta, ukupan broj radnih sati, površinu, ukupan broj učenika, ukupnu količinu hrane.
Pokušajte sami osmisliti problem iz svakodnevnog života koji bi se riješio kao zadatak s obrnuto proporcionalnim veličinama. Provjerite je li taj problem obrađen u idućoj jedinici.
Odaberite rečenice u kojima su obrnuto proporcionalne veličine.
Dopunite rečenice riječima manje ili više.
Iz iste posude možemo izrezati manjih kolača. Razred možemo podijeliti na većih grupa. Većih pločica za isti pod treba . Pizzu možemo razrezati na manjih komada.Jedna farma krava ima
istovrsna stroja, koji prerade dnevnu količinu mlijeka za
sati. Ako je dnevna količina mlijeka uvijek ista, s
strojeva prerada bi trajala
sati.
Odredite koeficijent obrnute proporcionalnosti i provjerite tvrdnju:
Ako biciklist na biciklijadi vozi brzinom
prijeći će zadanu rutu za
sata, a ako vozi
istu će rutu prijeći za
sata i
minuta.
Pomoć:
Najprije treba sata i minuta pretvoriti u sati, zatim treba provjeriti tvrdnju pomoću umnoška dviju veličina
Pomoću razmjera riješite i odaberite točan odgovor:
Bazen se napuni za
sati pomoću
pumpi. Koliko bi sati taj bazen punilo
pumpi?
Dopunite rečenice dovlačenjem točnih dijelova na odgovarajuća mjesta:
Biciklist vozi
i stigne na odredište za
sati.
Koeficijent obrnute proporcionalnosti iznosi
Pomoć:
Da biste izračunali koeficijent obrnute proporcionalnosti, morate pomnožiti dvije odgovarajuće veličine.