Redovitu cijenu dobit ćemo tako da postotni iznos podijelimo s postotkom.
Podijelimo
Redovita je cijena ruksaka
Zadatak 3.
U 7. c razredu troje učenika dobilo je ocjenu dobar. Koliko je učenika u razredu ako učiteljica kaže da je učenika dobilo ocjenu dobar?
Najprije procijenite rješenje, zatim samostalno izračunajte i onda usporedite svoju procjenu i rješenje s ponuđenim.
je približno pa zaključujemo da u razredu ima približno pet puta više učenika, tj.
U razredu je
Pažljivo pročitajte zadatak.
učenika.
Pomoć:
Podijelite postotni iznos s postotkom.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
null
Zadatak 4.
Koliko je veslača u klubu ako ih je na trening došlo
koji čine svih veslača u klubu?
U klubu je
Pažljivo pročitajte zadatak.
veslača.
Pomoć:
Zadatak možete računati i napamet.
od nekog broja je
Ako postotak
i postotni iznos
podijelimo s
dobit ćemo informaciju da
iste osnovne vrijednosti iznosi
Novi postotni iznos pomnožite s
kako biste dobili osnovnu vrijednost.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postotak zapišite u decimalnom obliku, a potom postotni iznos podijelite s postotkom zapisanim na taj način.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
stranica
stranica
Zadatak 6.
Na osječku tržnicu stigla je dostava ribe i morskih plodova. Morskih plodova bilo je
što je
ukupne pošiljke. Kolika je ukupna masa dostavljene ribe i morskih plodova?
Najprije procijenite ukupnu količinu ribe i morskih plodova pa izračunajte.
Dostavljeno je
je petina ukupne količine.
ribe i morskih plodova.
Pomoć:
je petina ukupne količine.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
U trgovinu je došla narudžba bombona. Od ukupne količine koja je stigla, u
vrećica su gumeni bomboni. Ako je došlo
vrećica gumenih bombona, koliko je vrećica bombona ukupno došlo u toj narudžbi?
Na stranicama prikazanih kvadratića napisani su zadatci i rješenja. Kvadratiće premještajte mišem i složite ih tako da spojite odgovarajući zadatak s odgovarajućim rješenjem. Klikom na kvadratić sa označenim upitnikom interakcija postavlja odgovarajući kvadratić u srednje polje kako bi slaganje bilo olakšano. Klikom na gumb sa kvačicom provjerite jeste li kvadratiće stavili na točna mjesta. Ukoliko jeste, u kvadratiću će se pojaviti kvačica. Kvadratiće možete i rotirati lijevom i desnom strelicom u gornjim kutovima kvadratića. Na rubovima će vam ostati zadatci ili rješenja koji se ne mogu spojiti.
Zadatak 9.
Učenice su za užinu kupile paket narezanog voća. Lana je uzela tri komada ananasa i rekla ostalim učenicima da im prepušta ostalih
paketa. Koliko je komada voća bilo u paketu?
Najprije izračunajte postotak voća koje je Lana uzela. Procijenite koliko je komada voća u paketu, a zatim izračunajte točno.
U paketu je bilo približno
Pogledajte uputu.
komada voća.
Pomoć:
Ostalo je
znači da je Lana uzela
. Da je uzela dva komada, to bi bilo
od ukupno
a ona je uzela malo više pa je i voća bilo malo više.
Lana je uzela
Pažljivo pročitajte zadatak.
od
Pažljivo pročitajte zadatak.
komada voća.
Pomoć:
Sada izračunajte točno i odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Mama je nakon godinu dana otplatila
kuna kredita, što je
ukupne vrijednosti kredita. Kolika je ukupna vrijednost kredita koji je mama podignula?
Najprije procijenite ukupnu vrijednost kredita, a zatim izračunajte točno.
Vrijednost kredita je približno
Pogledajte uputu.
Pomoć:
je približno trećina ukupnog kredita, pa je ukupna vrijednost kredita malo više od
Ukupna vrijednost kredita koji mama mora otplatiti je
Pozorno pročitajte zadatak.
kuna.
Pomoć:
Sada točno izračunajte i odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Zadatak možete riješiti i na neki drugi način.
Zadatak 11.
Tvornica bicikala proizvela je
naručenih bicikala, to jest
bicikala. Koliko je bicikala naručeno?
Najprije procijenite količinu naručenih bicikala, zatim izračunajte točan broj naručenih bicikala.
Naručeno je približno
Pogledajte uputu.
bicikala.
Pomoć:
zaokružimo na bicikala. je malo više od
, što je tri četvrtine naručenih bicikala. Znači da nedostaje još jedna četvrtina, a to je oko bicikala. Sada dodajte količinu koja nedostaje količini koju su proizveli.
null
Naručeno je
Pažljivo pročitajte zadatak.
bicikala.
Pomoć:
Sada točno izračunajte i
odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Zadatak 12.
Majka je platila ukupne godišnje školarine za glazbenu školu. Kolika je godišnja školarina ako je do sada platila kuna?
Najprije procijenite iznos godišnje školarine, zatim izračunajte točan iznos.
Približni iznos školarine je
Pogledajte uputu.
Pomoć:
je malo manje od
, od pola iznosa, a toliko je uplaćeno, znači da je ukupan iznos malo više od
null
Iznos godišnje školarine je
Pažljivo pročitajte zadatak.
kuna.
Pomoć:
Sada izračunajte točno i odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Na ispitu iz matematike studenata dobilo je prolaznu ocjenu, a studenata nije položilo ispit. Koliko je studenata pristupilo ispitu?
Ako je studenata položilo ispit, ih nije položilo. Tih je studenata. Broj studenata koji su pristupili ispitu je osnovna vrijednost, cjelina.
Ispitu je pristupilo studenata.
Povezani sadržaji
Primjer 3.
Koliko litara
-tne kiseline treba pomiješati s
litara
-tne kiseline da dobijemo kiselinu jakosti
Detaljno rješenje možete pogledati u videozapisu Kiseline.
Zanimljivost
Kiseline i lužine su osnovni kemijski spojevi, a kiselost i lužnatost važni pojmovi koji su u čestoj upotrebi u svakodnevnom životu, primjerice u proizvodnji sapuna i šampona, u medicini, biologiji i još mnogim drugim područjima.
Kiseline su tvari čije vodene otopine imaju kiseo okus. Možemo ih podijeliti na jake i slabe. Slaba kiselina je, primjerice, octena kiselina. Voda ima kiselost
Čista kiselina ima kiselost
Voda i druga otapala otapaju kiselinsku jakost.
Primjerice, deset litara
-tne kiseline znači da je u tih
litara
čiste kiseline, odnosno
litre čiste kiseline, a ostatak je neka druga tvar. Miješanjem kiselina različitih jakosti dobivamo kiselinu nove jakosti. Više o kiselinama možete pročitati u Kemijskom rječniku.
Za kraj riješite još jedan zadatak s podatcima Državnoga zavoda za statistiku te ponovite formule postotnog računa.
Zanimljivost
Aktivno stanovništvo jedne države je radna snaga te države. To su svi stanovnici stariji od godina, zaposleni ili nezaposleni koji traže posao.
Radno sposobno stanovništvo su svi stanovnici jedne države stariji od godina.
Zadatak 16.
Izvor slike: DZS
Stopa aktivnosti je postotni udjel aktivnog stanovništva u radno sposobnom stanovništvu, a ona je u 2016. iznosila
Više informacija možete saznati u publikaciji Državnog zavoda za statistiku: Aktivno stanovništvo u Republici Hrvatskoj 2016.
Ako znamo da je aktivnog stanovništva bilo
koliko je bilo ukupno radno sposobnog stanovništva?
Aktivno stanovništvo je udjel radno sposobnog stanovništva, znači da se ovdje traži osnovna vrijednost. Postotni iznos je broj aktivnog stanovništva, postotak je
stanovnik.
U 2016. godini bilo je ukupno radno sposobnog stanovništva.
Ponovimo formule postotnog računa:
Povucite formule na odgovarajuće mjesto na plakatu.
Pomoć:
Pozorno pogledajte formule i dovucite ih ispod ispravnog naziva.
Projekt
Napravite plakat s formulama postotnog računa i njime ukrasite učionicu.