Jeste li znali?
Gugol (engl. googol) je naziv za broj koji u svome dekadskom zapisu ima znamenku koju slijedi sto nula tj. broj Ime mu je dao devetogodišnji dječak Milton Sirotta, nećak matematičara Edwarda Kasnera. Gugolpleks (engl. googolplex) je broj
Poznata tražilica Google dobila je svoje ime po netočno napisanom nazivu ovoga broja. Njezini su osnivači, Larry Page i Sergey Brin, 1997. godine birali naziv svoje tvrtke. U pretraživač slobodnih domena zabunom su upisali google umjesto googol. Domena je bila slobodna, a naziv im se svidio te su je odabrali za svoju tražilicu. Čak je i sjedište kompanije koje se nalazi u Kalifoniji (Mountain View) nazvano Googleplex!
Zapišite u bilježnicu broj koji je tri puta veći od gugola.
Sljedeći broj zapišimo u bilježnicu kao umnožak cijelog broja i što više desetki. Zatim zapišimo umnožak kao umnožak cijelog broja i potencije broja
Približni broj stanovnika Zemlje iznosi
Sljedeće brojeve zapišite u bilježnicu kao umnoške cijelih brojeva i što više desetki, a zatim kao umnoške cijelih brojeva i potencija broja
Svaki višekratnik broja može se zapisati kao umnožak cijelog broja i potencije broja
Ponovite pretvorbe mjernih jedinica koristeći potencije broja
.
Koliko kilometar ima milimetara?
Koliko tona ima kilograma?
Koliko metara ima milimetara?
Koliko
ima
Koliko ima
Koliko ima ?
Rhindov papirus jedan je od najstarijih sačuvanih matematičkih rukopisa. Zapisao ga je staroegipatski pisar Ahmes te se stoga često naziva i Ahmesov papirus.
Naziv Rhindov papirus dobio je po egiptologu Alexanderu Henryju Rhindu koji ga je kupio u Luxoru 1858. godine. Sadrži matematičkih problema i prikaz je matematičkog znanja starih Egipćana. Iz njega je vidljivo da su stari Egipćani znali dijeliti i množiti, računati s razlomcima te rješavati probleme iz geometrije, kao što su problemi vezani za površine i volumene. Zanimljivo je da je približna vrijednost broja u tome dokumentu
Danas se Rhindov papirus čuva u Britanskom muzeju u Londonu.
Jedan od zadataka zapisanog u Rhindovu papirusu iz 1650. godine prije nove ere glasi: U svakoj je od sedam kuća sedam mačaka, svaka mačka uhvati po sedam miševa od kojih bi svaki pojeo po sedam klasova žita, iz svakog bi klasa niklo sedam mjerica zrnja. Cilj je zadatka odrediti koliko je ukupno toga opisano tekstom zadatka.
Preoblikujmo zadatak u sljedeći: U svakoj je od deset kuća deset mačaka koje uhvate po deset miševa od kojih svaki jede deset zrna pšenice, a svako zrno daje deset mjerica žita. Koliko je ukupno životinja/stvari opisano u zadatku?
Kao što vidimo, ponekad je potrebno zbrojiti i/ili oduzeti potencije. No, moramo li uvijek brojeve zapisati u dekadskom zapisu pa ih onda zbrojiti? Istražimo.
Napišite u bilježnicu formulu za opseg geometrijskog lika uz oznake na slici. Prisjetite se, opseg geometrijskog lika jednak je zbroju duljina svih stranica koje ga omeđuju.
Željko kupuje poklone za svojih prijatelja. Odlučio je da će nekima kupiti CD, a nekima knjigu. Cijena knjiga koje želi kupiti iznosi po komadu, a CD-a po komadu. Napiši u bilježnicu izraz za ukupan iznos koji Željko treba potrošiti na poklone u ovisnosti o broju kupljenih knjiga. Odredite iznos koji treba platiti ako kupi knjiga.
Neka predstavlja broj kupljenih knjiga. Tada predstavlja broj kupljenih CD-a.
S obzirom na to da je cijena knjige po komadu, knjige će ukupno platiti kuna. Cijena CD-a po komadu iznosi kuna te će CD-e ukupno platiti
Dakle, ukupno će platiti
tj.
Ako kupi
knjiga, ukupno će platiti
Uočite! Odgovarajući se članovi (istoimeni članovi npr. i ; i ; ) uvijek mogu zbrojiti i oduzeti te se na taj način pojednostavljuje algebarski izraz.
Npr.
Spojite članove na njihove
odgovarajuće (istoimene)
članove.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Osmi razred neke škole za kraj školske godine naručuje razredne majice. Cijena bijele majice s tiskom iznosi a crvene Napišite u bilježnicu izraz za ukupan iznos koji razredni odjel od učenika treba platiti za majice u ovisnosti o broju bijelih majica.
Neka
predstavlja broj bijelih majica. Tada broj crvenih majica iznosi
Ukupan iznos koji treba platiti tada iznosi:
Baš kao što ste u prethodnim zadatcima zbrajali i/ili oduzimali samo odgovarajuće članove, tako ćemo pri radu s potencijama zbrajati i/ili oduzimati samo potencije koje imaju jednake baze i jednake eksponente. Baza naših potencija bit će broj
Primjer 1.
Izlučimo zajednički faktor i izračunajmo.
Rezultat provjerimo.
Rezultat provjerimo.
Rezultat provjerimo.
Zbrajati i oduzimati mogu se samo potencije koje imaju jednake baze i jednake eksponente. Potencije jednakih baza i jednakih eksponenata zbrajamo i oduzimamo tako da im zbrojimo/oduzmemo njihove koeficijente te rezultat pomnožimo zajedničkom potencijom.
Izlučite zajednički faktor pa izračunajte
Izračunajte
Prisjetite se.
Izračunajte
Dovucite zadatak na njegovo odgovarajuće rješenje.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Studenti Mateja, Tomica i Karlo zajednički iznajmljuju stan i dijele zaduženja oko pospremanja. No, ponekad svoje obveze ne izvršavaju kako treba. Najveći im problem predstavlja pranje posuđa. Stoga su odlučili da će na kraju mjeseca svaki od njih u zajedničku kasicu za kupnju namirnica ubaciti
lipa gdje
predstavlja broj dana u mjesecu kada netko od njih nije oprao posuđe na dan kada je bio njegov red.
Nakon godine dana Mateja je pogledala zabilješke u bilježnici.
Sedam je puta morala ubaciti novac u kasicu jer
puta u istom mjesecu nije oprala posuđe.
Četiri je puta morala ubaciti novac u kasicu jer jedanput u istom mjesecu nije oprala posuđe.
Jedanput je morala u kasicu ubaciti novac jer puta u istom mjesecu nije oprala posuđe.
Koliko je ukupno te godine ubacila u kasicu?
Mateja je u kasicu ubacila
lipa, Tomica
lipa, a Karlo
lipa, tj. Mateja je ubacila
Tomica
tj.
a Karlo
tj.
Dakle, ukupno su u kasicu stavili
je tj. Nakon što netko toga mjeseca puta ne izvrši svoje zaduženje pranja posuđa, morao bi u kasicu ubaciti
Kad netko ne bi posuđe oprao dana trebao bi u kasicu ubaciti
Ukupno je u kasicu ubacila U ovome su zadatku potencije broja različite te zadatak znamo riješiti isključivo pretvaranjem u dekadski zapis.
Mateja je tijekom godine u kasicu ubacila ukupno
Kao što ste vidjeli u prethodnom zadatku, ponekad je potrebno zbrojiti/oduzeti brojeve zapisane potencijama broja koje nemaju iste eksponente. Takvi se brojevi uvijek mogu zapisati u svojim dekadskim ili decimalnim zapisima te onda zbrojiti/oduzeti, ali taj postupak nije uvijek brz i učinkovit.
U petome ste razredu u cjelini Prirodni brojevi proučavali mjesne vrijednosti. Promotrite kako su mjesne vrijednosti povezane s potencijama broja
Primjer 2.
Izračunajmo
No ponekad je jednostavnije ne pretvarati brojeve u dekadski/decimalni zapis, već samo izlučiti zajedničku potenciju broja
Primjer 3.
Izlučimo zajednički faktor pa izračunajmo:
Rezultat provjerimo pretvaranjem brojeva u dekadski zapis i zbrajanjem/oduzimanjem brojeva u dekadskom zapisu.
Izračunajte
Rješenje provjerite tako da brojeve zapišete, u bilježnicu, u dekadskom zapisu te zbrojite.
Provjera:
Brojeve zapisane pomoću potencija broja s različitim eksponentima zbrajamo/oduzimamo tako da ih izrazimo pomoću potencija s istim eksponentom, a zatim zbrojimo/oduzmemo njihove koeficijente.
Zadatak zapišite u bilježnicu pomoću potencija broja s istim eksponentom, izlučite zajednički faktor pa izračunajte. Rješenje provjerite tako da brojeve zapišete u decimalnom zapisu te ih oduzmete.
Provjera:
Izračunajte:
Naučili ste zbrojiti i oduzeti potencije s bazom i cjelobrojnim eksponentom pri čemu ste primjenjivali pravilan redoslijed računskih radnji. Pokušajte riješiti sljedeće zadatke.
U kućicu ispred zadatka upišite broj kvadratića koji sadrži točan odgovor. Riješite li sve točno, pokazat će se skrivena slika.
Izlučite potenciju broja s manjim eksponentom te izračunajte.
Ukoliko želite rješite zadatke procjene znanja.
Koliko je ?
Je li ?
Postupak:
Dovucite zadatak na njegovo točno rješenje.
|
|
|
|
|
Ariana želi proširiti svoju terasu čija je površina za Kolika će biti nova površina terase u metrima kvadratnim. Odaberite sve točne odgovore.
Je li