Ema se znoji nad zadatkom iz domaće zadaće. Zadatak glasi:
S točnošću na tri decimale izračunaj
Nije joj se svidjela ideja dijeljenja broja s odnosno s
Njezina starija sestra Sonja pokušava joj pomoći, no ne želi joj riješiti zadatak.
Uputila ju je da razlomke proširi i napiše u ekvivalentnom obliku pa da pokuša ponovno.
Ema je ramišljala i razmišljala pa pokušala ovako: pa je onda odnosno
Slično vrijedi:
Sonja je potvrdno kimnula. Rekla je Emi: „Sad ćeš puno lakše riješiti zadatak!”
Ema je trebala izračunati i tj. količnike i s točnošću od tri decimale. U nazivniku imamo iracionalne brojeve i čije približne vrijednosti zaokružene na tri decimale iznose i
Dijeljenjem izračunamo da je i
Bez upotrebe džepnog računala takav zadatak iziskuje spretno dijeljenje prirodnog s racionalnim brojem u decimalnom zapisu.
Nakon opisanih postupaka, Ema je podijelila
s
i
s
i izračunala
Umjesto traženja ekvivalentnih razlomaka, Ema je mogla zadane razlomke proširiti tako da „izgubi” drugi korijen iz nazivnika. Faktor proširivanja za razlomak je a za razlomak je
Dobivamo i
Prisjetimo se: Proširiti razlomak znači pomnožiti brojnik i nazivnik tog razlomka istim brojem. Prošireni je razlomak ekvivalentan (jednakovrijedan) početnom razlomku.
Racionalizacija je nazivnika postupak proširivanja razlomka oblika
(uz uvjet da je broj
pozitivan) tako da se dobije razlomak s racionalnim nazivnikom.
Primjer 1.
Racionalizirajmo nazivnike.
-
-
Primjer 2.
Racionalizirajmo nazivnike.
-
Racionalizirati nazivnik razlomka znači proširiti taj razlomak pogodno odabranim brojem ( ) tako da se ukloni drugi korijen u nazivniku tog razlomka.
Pogledajmo videoisječak u kojem je objašnjen primjer kako racionalizirati nazivnik istog zadanog razlomka na tri različita načina.
Primjer 3.
Racionalizirajmo nazivnike.
-
Uputa:
Ovaj primjer možete riješiti na dva načina:
- kao i prethodne primjere, množeći nazivnik do potpunog kvadrata
- djelomičnim korjenovanjem nazivnika, a zatim racionalizacijom.
Rješenja dobivena djelomičnim korjenovanjem nazivnika, a zatim racionalizacijom.
Uvježbajte racionalizaciju nazivnika. Ako je rješenje razlomak, napišite ga u prvi pravokutnik u obliku
Racionalizirajte nazivnike u razlomcima.
Racionalizirajte nazivnike u razlomcima.
Provjerite svoje znanje racionalizacije nazivnika.
racionalizacijom razlomka jednak je:
racionalizacijom nazivnika jednak je:
racionalizacijom nazivnika jednak je:
racionalizacijom nazivnika jednak je:
racionalizacijom nazivnika jednak je:
Ako su i racionalni brojevi takvi da je onda vrijedi
Racionalizacijom nazivnika razlomka dobivamo
Pomoć:
Zadani razlomak proširi brojem
Postupak:
Zadanim razlomcima pridruži njima ekvivalentne razlomke s cjelobrojnim nazivnicima.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pomoć:
Zadane razlomke proširi njihovim nazivnikom, a dobivene razlomke potpuno skrati.
Racionaliziraj nazivnike razlomaka.
Racionalizirajte nazivnike razlomaka.
Racionalizirajte nazivnike pa izračunajte.
Rezultate napišite na papir u najjednostavnijem obliku.
Promotrite sliku i odgovorite.
Neka je Onda je površina kvadrata jednaka
Neka je Onda je površina kvadrata jednaka
Uočite da je kvadrat sastavljen od a kvadrat od međusobno sukladna jednakokračna pravokutna trokuta. Zato vrijedi:
Uz oznake uvedene u rješenju a. vrijedi:
Uz oznake uvedene u rješenju a. vrijedi:
Napomena: Na temelju riješenog zadatka, budući da su trokuti i međusobno slični, duljine su njihovih stranica proporcionalne, tj. vrijedi
Uz oznake, kao u rješenju zadatka a), pišemo odakle zaključujemo da je tj.
Tako smo na geometrijskom primjeru dobili potvrdu postupka racionalizacije nazivnika.
Slijedi blok zadataka koji proširuje gradivo propisano planom i programom osnovne škole. Zadatci su namijenjeni učenicima koji žele produbiti i proširiti znanje.
Podsjetite se!
Obavite naznačena množenja pa zadatku pridružite rješenje.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pomoć:
Primijeni naučeno o računanju s korijenima i pravila kvadriranja zbroja i razlike te razlike kvadrata.
Znanje stečeno rješavanjem ovakvih zadataka možete primijeniti u rješavanju sljedećih, nešto složenijih primjera.
Primjer 4.
Racionalizirajmo nazivnike razlomaka.
Uputa: Prisjetimo se razlike kvadrata, tj. činjenice da je
Proširimo li zadani razlomak brojem redom dobivamo:
Proširimo li zadani razlomak brojem redom dobivamo:
Racionalizirajte nazivnike.
Uputa: Prisjetite se razlike kvadrata! Dodatna objašnjenja potražite u primjeru 2. i zadatku 3. u jedinici 3.5.
Uvježbajte racionalizaciju nazivnika. Ako je rješenje razlomak, napišite ga u obliku
Primjer zapisa rješenja zadatka prikazan je na slici.
Kojim brojem pri racionalizaciji nazivnika treba proširiti razlomak
Postupak:
U ovoj ste jedinici naučili:
Primijenite naučeno i izraze napišite na papir u najjednostavnijem obliku.