Lana i njezina sestrična Vera osmislile su način tajnoga kodiranja svojih poruka. Svakom su samoglasniku pridružile po jedan negativni cijeli broj, a svakom suglasniku po jedan pozitivni cijeli broj. Slovu R pridružile su broj jer katkad može preuzeti ulogu samoglasnika.
Zanimljivost
U skupu cijelih brojeva svaki broj ima neposrednog prethodnika i neposrednog sljedbenika, tj. između dvaju susjednih cijelih brojeva ne postoji ni jedan cijeli broj. Ni jedan racionalni broj nema neposrednog prethodnika ni neposrednog sljedbenika, tj. između svaka dva racionalna broja postoji još beskonačno mnogo njih.
Zadatak 1.
Svoj su šifrarnik nacrtale preko cijelog lista papira u bilježnicu iz Matematike, pri čemu je udaljenost između dvaju slova iznosila
Nakon nekog vremena zaključile su da trebaju dodati slova Q, X i Y, ali ne žele brojevni pravac crtati ispočetka. Kako to mogu učiniti?
Lana i Vera svoj problem mogu riješiti tako da slovima Q, X i Y pridruže neki racionalni broj veći od
a manji od
Za razliku od cijelih brojeva, u skupu racionalnih brojeva, između neka dva broja koja pripadaju tome skupu, uvijek se može odrediti beskonačno mnogo brojeva koji također pripadaju skupu racionalnih brojeva.
Pogledajte primjer prikazan na slici.
Zanimljivost
Podskup je skupa realnih brojeva gust skup ako se između svaka dva njegova elementa nalazi barem jedan element. Skup gust je u skupu
Racionalni i iracionalni brojevi – „za koga ima mjesta” na pravcu?
Zadatak 2.
Lana i Vera uočile su da se u skupu racionalnih brojeva između bilo koja dva broja toga skupa uvijek može odrediti neki broj koji je također element skupa racionalnih brojeva. Sada ih zanima prekrivaju li racionalni brojevi cijeli brojevni pravac, tj. postoji li broj pridružen nekoj točki brojevnog pravca, a koji nije racionalan.
U njihov razgovor umiješala se Lanina starija sestra Tiana koja je donijela novčić od lipa i komad špage. Špagu je omotala oko novčića te izmjerila njegov opseg. Rastvorila je špagu i duljinu opsega prenijela na brojevni pravac. Utvrdila je kako je upravo pokazala da se na brojevnom pravcu mogu prikazati brojevi i koji nisu racionalni. Ima li Tiana pravo? Ako nema, objasnite. Ako ima, koji je broj prikazala na brojevnom pravcu te kojem skupu brojeva pripada?
Zanimljivost
Zanimljivosti o novčiću od
lipa možete pročitati na sljedećoj poveznici.
Promjer novčiča od lipa iznosi
Opseg kruga računa se formulom
tj. Opseg novčića zato iznosi . Tiana je na brojevnome pravcu prikazala iracionalni broj
U animaciji koja slijedi pokazan je način prikazivanja broja
„odmotavanjem
”
kruga promjera jedinice.
Između svaka dva racionalna broja postoji beskonačno mnogo racionalnih brojeva. Dakle, racionalni su brojevi gusto poredani na brojevnom pravcu, ali ga ipak ne ispunjavaju potpuno. Na pravcu postoje i točke koje su pridružene iracionalnim brojevima.
Zanimljivost
Broj
jednak je količniku opsega i promjera kruga. Njegova približna vrijednost iznosi
Mnoštvo zanimljivosti o tom broju možete pročitati u članku Branimira Dakića Uz dan brojaobjavljenom u časopisu Matematika i škola, broj 38.
Prisjetimo se, iracionalni brojevi su brojevi kojima se u decimalnom zapisu znamenke ne ponavljaju periodično.
Razvrstajte brojeve s obzirom na to pripadaju li skupu racionalnih brojeva, skupu
ili skupu iracionalnih brojeva, skupu
Razvrstajte brojeve.
6
-3
0
Element skupa racionalnih brojeva
Element skupa iracionalnih brojeva
null
null
Brojevni pravac
Prisjetimo se kako definiramo brojevni pravac. Odaberemo čvrstu točku za ishodište, označimo je slovom i njoj pridružimo broj
Zatim odaberemo još jednu točku desno od ishodišta, označimo je slovom te joj pridružimo brojTočkunazivamo jediničnom točkom,a dužinujediničnom dužinom.
Odabirom duljine jedinične dužine i njezinim označavanjem jednoznačno smo odredili položaj svih realnih (racionalnih i iracionalnih) brojeva na brojevnom pravcu.
Udaljenost točaka, kojima su pridruženi iracionalni brojevi od ishodišta
nije moguće izmjeriti jediničnom dužinom. (Kažemo da one nisu sumjerljive s jediničnom dužinom.) Ipak, položaj točaka pridruženih iracionalnim brojevima na brojevnom je pravcu moguće odrediti.
Jediničnu dužinu uzastopno prenosimo udesno kako bismo prikazali pozitivne cijele brojeve, a uzastopno je prenosimo ulijevo kako bismo prikazali negativne cijele brojeve.
Bilo kojem racionalnom broju pridružit ćemo točku pravca tako da ćemo -ti dio jedinične dužine prenijeti puta udesno ili ulijevo od ishodišta brojevnog pravca.
Primjer 1.
Očitajmo koordinate točaka istaknutih na brojevnom pravcu.
Odredimo pet racionalnih brojeva koji se nalaze između brojeva i . Na brojevnom pravcu, kojeg smo nacrtali u bilježnicu, označimo točke pridružene tim brojevima.
Promotrimo slike.
Između zadanih su granica na brojevnom pravcu već istaknute četiri točke (koje su redom pridružene brojevima
i
). Na brojevnom pravcu u zadanim granicama ne postoji više ni jedna točka koja je pridružena nekom cijelom ili racionalnom broju s nazivnikom
Dakle, moramo "potražiti" (još najmanje jednu) točku koja se nalazi između točaka
i
Podijelimo li razmak između točaka
i
točkom
na dva jednaka dijela, točka
pridružena je broju
Uz prethodno navedene te broj
između zadanih su brojeva još i
i
Konstrukcija dužine duljine i
Primjer 4.
Nakon što im je Tiana pokazala kako prikazati iracionalni broj
na brojevnom pravcu, Lana i Vera dosjetile su se kako, s pomoću komada špage i ukrasnog mozaik kamenčića u obliku kvadrata sa stranicom duljine
na brojevnom pravcu s jediničnom dužinom duljine
prikazati
Kako su to učinile?
Kvadratić sa stranicom duljine
podijelile su dijagonalom na dva jednakokračna pravokutna trokuta.
Duljinu dijagonale tog trokuta odredile su primjenom Pitagorina poučka.
Duljina dijagonale tog kvadratića iznosi
Duljinu dijagonale izmjerile su špagom i tu duljinu prenijele na brojevni pravac.
Primjer 5.
Vidjeli smo kako iracionalne brojeve prikazati na brojevnom pravcu koristeći se komadićem vrpce i konkretnim predmetima. Promotrimo kako konstruirati dužine čije su duljine iracionalni brojevi poput
i
te kako te dužine prikazati na brojevnom pravcu.
Konstruirajmo jednakokračni pravokutni trokut s katetama duljine
Odredimo duljinu njegove hipotenuze.
Primijenimo li Pitagorin poučak na jednakokračni pravokutni trokut dobit ćemo
Iz toga slijedi
Primjer 6.
Konstruirajmo u bilježnicu pravokutni trokut s katetom duljine i hipotenuzom duljine
Kolika je duljina druge katete toga pravokutnog trokuta?
Primijenimo li Pitagorin poučak na jednakokračni pravokutni trokut dobit ćemo
Iz toga slijedi
.
Zadatak 11.
Konstruirajte u bilježnicu pravokutne trokute čije su hipotenuze duljine:
Zamijetimo, u svakom smo primjeru zadani broj pod korijenom (radikand) zapisali kao zbroj najvećega mogućeg kvadrata manjeg od radikanda i „dopunu” do radikanda. (Katkad je moguće zadani radikand napisati kao razliku radikanda i najvećega mogućeg kvadrata manjeg od radikanda). To su brojevi koje želimo dobiti u jednakosti nakon primjene Pitagorina poučka.
U prvom slučaju,
je najveći mogući kvadrat manji od broja
i
Prema Pitagorinu poučku vrijedi
U drugom slučaju dobili smo
U trećem slučaju dobili smo
U četvrtom slučaju dobili smo
Primjer 7.
U bilježnicu na brojevnom pravcu prikažimo točku pridruženu broju
Dužinu duljine
dobivamo kao dijagonalu kvadrata konstruiranog nad jediničnom dužinom, odnosno kao hipotenuzu jednakokračnoga pravokutnog trokuta s katetom duljine
Postupak prikazivanja
točke pridružene broju
na brojevnom pravcu možete pogledati u sljedećoj animaciji.
Zadatak 12.
Prikažite, u bilježnicu, na brojevnom pravcu točke pridružene brojevima:
Kako bismo prikazali točku pridruženu broju
konstruirali smo dužinu duljine
te smo je od početne točke prenosili dva puta udesno.
Za konstrukciju točke pridružene broju
konstruiranu dužinu duljine
prenijeli smo ulijevo od početne točke.
Za konstrukciju točke pridružene broju
konsturiranu dužinu duljine
prenijeli smo ulijevo tri puta, a zatim smo konstrukcijom simetrale odredili polovište dužine određene točkama kojima su pridruženi brojevi
i
Primjer 8.
Prikažimo, u bilježnicu,
na brojevnom pravcu točku pridruženu broju
Dužinu duljine
dobivamo kao katetu pravokutnog trokuta kojemu je duljina druge katete jednaka jediničnoj dužini, a duljina hipotenuze jednaka je
S pomoću videozapisa možete detaljnije proučiti kako prikazati
na brojevnom pravcu.
Prikazivanje točke kojoj je pridružen broj √3 na brojevnom pravcu
Primjer 9.
Drugi način konstrukcije dužine duljine
i postupak prikazivanja točke kojoj je pridružen taj broj prikazan je na slici.
Prvo nad jediničnom dužinom konstruiramo jednakokračni pravokutni trokut. Hipotenuza tog trokuta duga je
Zatim nad tom dužinom kao katetom konstruiramo pravokutni trokut kojemu je druga kateta duga
Hipotenuza tog trokuta duga je
Opisani postupak prikazuje i sljedeća animacija.
Zadatak 13.
Prikažite
, u bilježnicu,
na brojevnom pravcu točke pridružene brojevima:
Kako bismo prikazali točku pridruženu broju
konstruirali smo dužinu duljine
te smo je prenosili od početne točke dva puta ulijevo.
Za konstrukciju točke pridružene broju
dužinu duljine
umanjili smo za
tj. prenijeli smo dužinu duljine
ulijevo od točke pridružene broju
Na brojevnom pravcu
, u bilježnicu,
prikaži sve točke koje su od točke udaljene dvije jedinice.
Zadatak 15.
Očitajte koordinate prikazanih točaka.
Zadatak 16.
Pomaknite točku A i postavite je na zadano mjesto. Provjerite točnost svojih rješenja. Pritiskom na „povećaloˮ možete promijetniti duljinu jedinične dužine.
Promotrite postupak konstrukcije spirale drugog korijena.
Postupak crtanja spirale drugog korijena
Pravokutni koordinatni sustav u ravnini
Položaj točke u pravokutnom koordinatnom sustavu određen je uređenim parom brojeva. U sedmom ste razredu naučili prikazivati točke s racionalnim koordinatama.
U bilježnici prikažimo u pravokutnom koordinatnom sustavu
točke s koordinatama:
Zadatak 17.
Promotrite sliku i odredite koordinate prikazanih točaka.
null
null
Promotrite sliku. Kojem je uređenom paru pridružena točka
null
null
Promotrite sliku. Kojem je uređenom paru pridružena točka
null
null
Kutak za znatiželjne
Zadatak 18.
Naučili ste da je realne brojeve moguće prikazivati na brojevnom pravcu. Na brojevni pravac smještali ste višekratnike brojeva Budući da realni brojevi mogu biti i članovi uređenog para, naučili ste kako se uređenim parovima realnih brojeva pridružuju točke koordinatne ravnine
Primijenite naučeno i u pravokutnom koordinatnom sustavu prikažite točke s koordinatama
...i na kraju
U ovoj ste jedinici naučili:
procijeniti položaj točke s iracionalnom koordinatom na brojevnom pravcu
konstruirati dužinu duljine
očitati koordinatu točke s brojevnog pravca
nacrtati točku zadanu realnom koordinatom na brojevnom pravcu.
Ako želite, možete provjeriti svoje znanje.
A ako želite naučiti nešto više, možete promotriti kako je konstruirana točka kojoj je na brojevnom pravcu pridružen broj
te istom metodom konstruirati točke kojima su pridruženi brojevi
PROCIJENITE SVOJE ZNANJE
1
Točka pridružena broju na brojevnom pravcu nalazi se između točaka pridruženih brojevima i
Pomoć:
Približna je vrijednost zadanog broja
null
2
Odredite duljinu označene stranice.
null
3
Odredite duljinu označene stranice.
null
4
Odredite duljinu označene stranice.
null
5
Promotrite sliku.
Kojemu je racionalnom broju pridružena točka
null
null
6
Promotrite sliku.
Za koje su točke navedene ispravne koordinate?
null
7
Na brojevnom pravcu prikazana je točka
Koja je koordinata te točke?