Matej crta planove uređenja travnjaka cvjetnjacima geometrijskih oblika za skoru izložbu cvijeća. Oko svakog cvjetnjaka napravit će geometrijske stazice posipane bijelim šljunkom kao što je prikazano slikom. Svaki cvjetnjak ogradit će niskom ogradom kako bi bolje oblikovao puzavice koje će se širiti na šljunčanu stazu.
a. Kolika je duljina ograde potrebna za ograđivanje svakog cvjetnjaka? Duljina stranice kvadrata te polumjeri kružnica iskazani su u metrima.
b. Kolika je najmanja duljina ukupne ograde koju treba kupiti da bi ogradio oba cvjetnjaka?
Rješenja zaokružite na najbliži metar.
Kako bismo riješili taj zadatak, trebamo naučiti zbrajati korijene.
Zbrajanje korijena
Primjer 1.
Koristeći se u tablici zadanim podatcima, odredi vrijednost nepoznatih podataka računajući u bilježnici (na papir).
Promotrimo posljednja dva stupca. Što možemo opaziti?
Vrijednosti su u posljednjim dvama stupcima različite, osim kad je jedan od dvaju zadanih brojeva jednak nuli.
Zbrajati smijemo samo korijene jednakih radikanada (potkorijenskih veličina). To radimo tako da zbrojimo brojeve kojima su ti korijeni pomnoženi (njihove koeficijente).
Primjerice,
Ako radikandi nisu jednaki, tada ih ili ostavljamo u najjednostavnijem obliku koji je moguć ili računamo s njihovim približnim vrijednostima.
Matej crta planove uređenja travnjaka cvjetnjacima geometrijskih oblika za skoru izložbu cvijeća. Oko svakog cvjetnjaka napravit će geometrijske stazice posipane bijelim šljunkom kao što je prikazano slikom. Svaki će cvjetnjak ograditi niskom ogradom kako bi bolje oblikovao puzavice koje će se širiti na šljunčanu stazu.
Kolika je duljina ograde potrebna za ograđivanje svakog cvjetnjaka? Duljina stranice kvadrata te polumjeri kružnica iskazani su u metrima.
Kolika je najmanja duljina ukupne ograde koju treba kupiti da bi ogradio oba cvjetnjaka?
Rješenja zaokružite na najbliži metar.
Dimenzije ograde oko prvog cvjetnjaka jednake su opsegu kvadrata. (Opseg geometrijskog lika jednak je zbroju duljina svih stranica koje ga omeđuju.)
Za ograđivanje prvog cvjetnjaka potrebno mu je oko
metara ograde.
Dimenzije ograde oko drugog cvjetnjaka jednake su opsegu trokuta.
Za ograđivanje drugog cvjetnjaka potrebna su mu oko
metara ograde.
Ukupna duljina ograde koja mu je potrebna za ograđivanje obaju cvjetnjaka iznosi
Napomena
Do rješenja smo mogli doći tako da izračunamo
ali s obzirom na to da svako rješenje zaokružujemo, precizniji odgovor dobivamo ako računamo s korijenima te zaokružimo samo konačno rješenje.
Oduzimati smijemo samo korijene jednakih radikanada (potkorijenskih veličina). To radimo tako da oduzmemo brojeve kojima su ti korijeni pomnoženi (njihove koeficijente).
Primjerice,
Ako radikandi nisu jednaki, tada ih ili ostavljamo u najjednostavnijem obliku koji je moguć ili računamo s njihovim približnim vrijednostima.
Primjerice,
ili
Zbrajati i oduzimati možemo samo korijene jednakih radikanada (brojeva pod korijenom).
Korijene jednakih radikanada zbrajamo/oduzimamo tako da im zbrojimo/oduzmemo koeficijente, a zajednički radikand prepišemo.
pri čemu vrijedi
Zbrajanje i oduzimanje korijena
Je li zaokruženi broj koeficijent ili radikand? Zadane elemente odvucite na odgovarajuće mjesto.
Petra želi izgraditi povišenu gredicu u obliku kvadrata površine
Koliko joj je metara dasaka za to potrebno?
Površina kvadrata sa stranicom duljine
računa se prema formuli
a duljina njegova opsega prema formuli
Iz površine možemo zaključiti da je
i
Duljina svake stranice gredice iznosi
Ukupni opseg gredice jednak je opsegu kvadrata pa je Petri potrebno
dasaka.
Zadatak 11.
Petrin brat Marko želi izgraditi povišenu gredicu, ali u obliku kruga površine gredice
Kolika je duljina ograde kojom je treba ograditi?
Površina kruga s polumjerom duljine računa se prema formuli
a opseg prema formuli
Iz površine možemo zaključiti da je
i
tj.
Ukupna duljina ograde kojom će ograditi gredicu jednaka je opsegu kruga pa je Marku potrebno
ograde.
Kutak za znatiželjne
Tijelo pada slobodnim padom s visine od metara. Koliko će mu trebati da padne na tlo ako je formula za slobodan pad pri čemu je visina u metrima, akceleracija slobodnog pada približne vrijednosti
a vrijeme u sekundama?
Tijelu će trebati
sekunda da padne na tlo.
Napomena
Iako izadovoljava kvadratnu jednadžbubrojnije rješenje tog problema.
Učiteljice su sa svojim učenicima izrađivale Pitagorino stablo sa slike. Krenule su od raznostraničnoga pravokutnog trokuta s katetama duljine
i
te hipotenuzom duljine
nad kojim su lijepile kvadrate. Imale su komad smeđe samoljepljive tapete pravokutnog oblika širine
i duljine
od kojeg su morale izrezati tri kvadrata, pri čemu se svaki kvadrat morao izrezati iz jednog dijela. Jesu li imale dovoljno velik komad smeđe tapete ili su trebale kupiti još?
Duljine stranica smeđe tapete su
i
Hipotenuza je pravokutnog trokuta njegova najdulja stranica. S obzirom na to da kvadrat sa stranicom duljine
stane na tapetu, stat će i kvadrati nad katetama. Zato je preostalo provjeriti stanu li sva tri kvadrata duljinom na tapetu duljine
Ukupna duljina stranica svih triju kvadrata, koju je potrebno izrezati iz smeđe tapete, jednaka je opsegu pravokutnog trokuta nad kojim se kvadrati lijepe.
Učiteljice su imale dovoljno velik komad smeđe tapete.
primijeniti zbrajanje i oduzimanje korijena pri rješavanju problema iz matematike, drugih područja ili svakodnevnog života.
Ako želite, možete istražiti kako korijen napisati kao potenciju te zbrajati i oduzimati korijene zapisane kao potencije.
Za kraj, ako želite, ponovite što ste naučili.
PROCIJENITE SVOJE ZNANJE
1
Vrijedi li jednakost
Pomoć:
Zbrajati i/ili oduzimati možemo samo korijene jednakih radikanada.
2
Vrijedi li jednakost
Pomoć:
Zbrajati/oduzimati možemo samo korijene jednakih radikanada i to tako da zbrojimo koeficijente, a radikand prepišemo.
3
Brojevi različitih predznaka oduzimaju se tako da se oduzmu njihove apsolutne vrijednosti (veća-manja), a zadrži se predznak broja koji ima veću apsolutnu vrijednost.
Brojevi različitih predznaka oduzimaju se tako da se oduzmu njihove apsolutne vrijednosti (veća-manja), a zadrži se predznak broja koji ima veću apsolutnu vrijednost.
Brojevi različitih predznaka oduzimaju se tako da se oduzmu njihove apsolutne vrijednosti (veća-manja), a zadrži se predznak broja koji ima veću apsolutnu vrijednost.
4
Racionalni broj kojim množimo korijen nazivamo
korijena.
5
Je li zadatak točno ili netočno riješen? Razvrstaj prema točnosti rješenja.
Točno riješeni zadatci
Netočno riješeni zadatci
Pomoć:
Zbrajati i/ili oduzimati možemo samo korijene jednakih radikanada.
6
Povežite zadatak i njegovo točno rješenje.
7
Koliki je opseg kvadrata sa stranicom duljine
8
Je li
null
null
9
Broj u izrazu
naziva se:
null
10
Odaberite sve točne odgovore.
null
11
Je li
Pomoć:
Zbrajati i/ili oduzimati možemo samo one korijene koji imaju jednake radikande.
12
Dopunite rečenicu upisivanjem riječi manji ili veći.
Opseg kvadrata sa stranicom duljine
je od opsega pravokutnika duljine
i širine