U ovoj smo cjelini upoznali iracionalne brojeve te skup racionalnih brojeva proširili na skup realnih brojeva. U ovoj ćete bojalici određivati pripadnost broja odgovarajućem skupu.
Promotrite brojeve u poljima te polja obojite prema uputama. Za svako polje odaberite odgovarajuću boju i obojite to polje prema sljedećim uputama:
Ako broj:
pripada skupu
N
–
polje obojite crno
pripada skupu
N0, ali ne i
N
–
polje obojite žuto
broj pripada skupu
Z-–
polje obojite smeđe
broj pripada skupu
Q+, ali ne i
N – polje obojite crveno
broj pripada skupu
Q-, ali ne i
Z – polje obojite svijetloplavo
broj pripada skupu
I – polje obojite tamnoplavo.
Ako ste uočili da ste neko polje obojili neodgovarajućom bojom, boju možete obrisati izborom polja označeno križićem.
Zanimljivost
Na temelju dijeljenja brojnika razlomka njegovim nazivnikom, s obzirom na decimalni zapis koji se tim postupkom dobiva, razlomke je moguće razvrstati u tri skupine.
U prvoj skupini su brojevi kod kojih se pri dijeljenju brojnika nazivnikom kao rezultat (decimalni zapis) dobiva cijeli broj, a ostatak pri dijeljenju jednak je 0. Takvi racionalni brojevi su CIJELI BROJEVI.
U drugoj skupini su brojevi kod kojih se pri dijeljenju brojnika nazivnikom kao rezultat (decimalni zapis) dobiva decimalni broj, a ostatak pri dijeljenju jednak je 0. Takvi racionalni brojevi su DECIMALNI BROJEVI.
U trećoj skupini su brojevi kod kojih dijeljenje brojnika nazivnikom nikad ne prestaje, odnosno brojeve kod kojih se pri dijeljenju brojnika nazivnikom određeni ostatci ponavljaju te se nikad ne dolazi do ostatka 0. Rezultat dijeljenja je beskonačni decimalni zapis, a ostatci pri dijeljenju se ponavljaju. Takvi racionalni brojevi su brojevi s BESKONAČNIM DECIMALNIM ZAPISOM.
Podsjetimo se kao određujemo vrstu decimalnog zapisa razlomka.
Potpuno skraćen razlomak ima konačan decimalni zapis ako se u rastavu nazivnika na proste faktore pojavljuju samo brojevi 2i/ili 5.
Potpuno skraćen razlomak ima beskonačan čisto periodičan decimalni zapis ako se u rastavu nazivnika na proste faktore pojavljuju samo prosti brojevi različiti od
2
i
5
.
Potpuno skraćen razlomak ima beskonačan mješovito periodičan decimalni zapis ako se u rastavu nazivnika na proste faktore uz broj
2
i/ili
5
pojavljuje još neki prosti broj različit od
2
i
5
.
Primjer 1.
Koristeći se navedenim pravilima, bez dijeljenja brojnika nazivnikom odredimo vrstu decimalnog zapisa razlomaka. Točnost rješenja možete provjeriti dijeljenjem i s pomoću džepnih računala.
59
38
76
221
1325
1033
815
23200
Budući da je
9=3·3, zadani razlomak ima beskonačan čisto periodičan decimalni zapis.
Budući da je
8=2·2·2, zadani razlomak ima konačan decimalan zapis.
Budući da je
6=2·3, zadani razlomak ima beskonačan mješovito periodičan decimalni zapis.
Budući da je
21=3·7, zadani razlomak ima beskonačan čisto periodičan decimalni zapis.
Budući da je
25=5·5 , zadani razlomak ima konačan decimalni zapis.
Budući da je
33=3·11, zadani razlomak ima beskonačan čisto periodičan decimalni zapis.
Budući da je
15=5·3, zadani razlomak ima beskonačan mješovito periodičan decimalni zapis.
Budući da je
200=2·2·2·5·5, zadani razlomak ima konačan decimalni zapis.
Zadatak 1.
Razvrstajte racionalne brojeve s obzirom na njihov decimalni zapis.
4512
1615
557
25
1514
116
53
2135
1033
1213
2015
2355
720
21125
730
Konačni decimalni zapis
Mješoviti periodični decimalni zapis
Čisti periodični decimalni zapis
null
null
Teodor iz Cirene, Pitagorin učenik, i sam se bavio poučavanjem. Jedan je od njegovih najpoznatijih učenika filozof Platon. Upravo iz Platonovih zapisa saznajemo da je Teodor primjenom Pitagorina poučka konstruirao dužine duljine,
√2,√3,√5,√7
... Teodor je navodno upravo s pomoću spirale drugog korijena pokazao da su ti brojevi iracionalni.
Zanimljivost
Dokaz tvrdnje da je broj
√2 iracionalni broj.
Pretpostavimo suprotno, tj. da je
√2∈Q. To znači da postoje brojevi
m,n∈N takvi da je
√2=mn, pri čemu su
min relativno prosti brojevi (
D(m,n)=1).
Kvadriranjem obiju strana izraza dobivamo da je
2=m2n2, tj.
2n2=m2.
Budući da je kvadrat parnog broja paran, broj
m također mora biti paran tj.
m=2k.
Tada je
2n2=(2k)2 i
2n2=4k2. Dijeljenjem obiju strana izraza dobivamo
n2=2k2 te zaključujemo da je
n2 parni broj. Ako je
n2 parni broj
, tada je i
n paran (budući da je kvadrat parnog broja parni broj, a neparnog neparni broj).
Ako su
min
parni brojevi, onda su oba broja djeljiva brojem 2. To znači da
min nisu relativno prosti brojevi te da je
D(m,n)≥2.
Došli smo do proturječnosti pretpostavke da je
D(m,n)=1.
Dakle,
√2 ne može biti racionalni broj nego je iracionalni broj.
Zadatak 2.
Odaberite pravo pravilo pridruživanja za grafički prikaz kvadratne funkcije ili funkcije drugog korijena.
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
Spirala drugog korijena
Spirala drugog korijena ili Teodorova spirala je spirala koja se sastoji od niza pravokutnih trokuta čije su duljine hipotenuza drugi korijeni prirodnih brojeva.
Zanimljivost
Više o Teodoru iz Cirene možete pročitati na poveznici.
Zadatak 3.
Kolika je duljina dužine
¯AB9?
|AB9|=√10
Praktična vježba
Konstruirajte u bilježnicu spiralu drugog korijena do dužine duljine
√17
i uklopite je u crtež.
Postupak:
Konstruirajte jednakokračni pravokutni trokut s katetama duljine
1 jedinice.
Odredite duljinu hipotenuze konstruiranog trokuta i zapišite ju uz hipotenuzu.
Koristeći se hipotenuzom pravokutnog trokuta iz prethodnog koraka kao jednom katetom, konstruirajte pravokutni trokut kojemu je druga kateta duljine jedne jedinice.
Ponavljajte korake 2. i 3. željeni broj puta.
Ako je potrebno, možete pogledati animaciju koja se nalazi u jedinici 5.2., a koja će vam dodatno objasniti konstrukciju spirale drugog korijena.
Euklidov poučak konstrukcije drugog korijena
Koristeći se spiralom drugog korijena, moguće je konstruirati dužinu čija je duljina drugi korijen „bilo kojeg” prirodnog broja. No katkad to jako dugo traje. To ste vidjeli konstruirajući dužinu duljine √17.
Umjesto toga moguć je kraći postupak, ali prije toga...
Zadatak 4.
Promotrite sliku i objasnite tvrdnje:
Pravokutni trokuti
ABC i
ACD međusobno su slični.
Pravokutni trokuti
ABC i
CBD međusobno su slični.
Pravokutni trokuti
ACD i
CBD međusobno su slični.
a. Trokuti ABC i ACD slični su prema poučku (K-K) jer su pravokutni i imaju zajednički kut u vrhu A.
b. Trokuti ABC i CBD slični su prema poučku (K-K) jer su pravokutni i imaju zajednički kut u vrhu B.
c. Trokuti ACD i
CBD slični su prema poučku (K-K) jer su pravokutni i imaju šiljaste kutove veličine
α i
β jer su
∠CAB i
∠BCD kutovi s okomitim kracima.
Zanimljivost
Iz dokazane sličnosti trokuta
ABC i
ACD vrijedi
|AB|:|AC|=|AC|:|AD|, tj. uz oznake kao na slici je
b2=cq.
Iz dokazane sličnosti trokuta
ABC
i
CBD vrijedi
|AB|:|CB|=|BC|:|BD|, tj. uz oznake kao na slici je
a2=cp.
Zbrojimo li te dvije jednakosti, dobit ćemo da je
a2+b2=cp+cq=c(p+q)=c·c=c2. To je dobro poznata simbolima zapisana tvrdnja Pitagorina poučka za pravokutni trokut
ABC
s pravim kutom u vrhu
C.
Zadatak 5.
Izrazite duljinu dužine
¯CD(|CD|=v) koristeći se duljinama dužina¯AD i
¯BD(|AD|=q,|BD|=p).
Iz dokazane sličnosti trokuta
ACD i
CBD vrijedi
|AD|:|CD|=|CD|:|BD|, tj. uz oznake kao na slici vrijedi v2=pq.
Neka je točkaD nožište visine na hipotenuzu
¯CD pravokutnog trokuta ABC.
Kvadrat duljine visine
¯CD na hipotenuzu jednak je umnošku duljina dobivenih dijelova hipotenuze,
¯AD i
¯DB. Uz oznake kao na slici vrijedi
v2=pq, odnosno
v=√pq.
Ta je tvrdnja u matematici poznata i kao
Euklidov poučak.
Nacrtana je dužina¯AB duljine
5cm i kružnica
C kojoj je ta dužina promjer.
Na dužini
¯AB označena je točka
D tako da je
|AD|=3cm. (Kolika je duljina dužine
¯DB?) U točki
D konstruirana je okomica na dužinu
¯AB. Ta okomica siječe kružnicu
k u točkama
C i
E.
Objasnite tvrdnju: trokuti
ABC i
ABE su pravokutni.
Koristeći se Euklidovim poučkom, izračunajte
|CD|.
Pravokutnost trokuta ABC i
ABE slijedi iz Talesova poučka da je svaki obodni kut nad promjerom kružnice pravi kut.
Primijenimo li Euklidov poučak (što smijemo jer je dužina
¯CD visina pravokutnog trokuta ABC), dobit ćemo:
v=p
Zadatak 7.
Neka uz oznake, kao na slici, vrijedi:
i
i
i
Izračunajte duljinu dužine
Konstruirajte u bilježnicu odgovarajuću sliku. Kolika je duljina hipotenuze
Konstrukciju broja s pomoću Euklidova poučka pogledajte u sljedećem videozapisu.
Konstrukcija broja √8 s pomoću Euklidova poučka
Zadatak 8.
Primijenite opisani postupak i konstruirajte u bilježnicu dužine čije su duljine:
Je li način konstrukcije za svaku od tih dužina jedinstven?
Zadatak c. moguće je riješiti samo na jedan način (
odnosno
).
Ostale je zadatke moguće riješiti na više načina jer se brojevi
i
mogu napisati u obliku umnoška dvaju prirodnih brojeva na više različitih načina.
Geoploča
Projekt
Na geoploči ili točkastom papiru dimenzija
nacrtajte što više međusobno nesukladnih četverokuta kojima su vrhovi u točkama mreže. Izračunajte opsege i površine svakog četverokuta ako je udaljenost dviju točaka u retku/stupcu
Dok radite, obratite pozornost da ne crtate međusobno sukladne četverokute.
Na slici je prikazan četverokut nacrtan u mreži
kvadratića i svi njemu sukladni četverokuti.
Svi međusobno sukladni četverokuti imaju jednake opsege i jednaku površinu.
Pogledajte postupak određivanja opsega i površina prikazanog četverokuta u sljedećoj animaciji.
Na slici su opsezi i površine svih četverokuta u kvadratnoj mreži dimenzija
Pitagorino stablo
Kutak za znatiželjne
Pitagorino stablo je fraktal. To znači da ima svojstvo samosličnosti, tj. svaki njegov dio sliči samome sebi bez obzira na to koji dio promatrali i koliko ga puta uvećavali. Pitagorino stablo temelji se na konstrukcijama kvadrata nad stranicama pravokutnih trokuta.
Prema Pitagorinu poučku, zbroj površina kvadrata nad katetama pravokutnog trokuta jednak je površini kvadrata nad njegovom hipotenuzom.
Više o fraktalima i Pitagorinu stablu pogledajte u časopisu math.e.
Koraci konstrukcije asimetrična Pitagorina stabla identični su konstrukciji simetrična Pitagorina stabla, osim što se nad stranicom kvadrata ne konstruira jednakokračni pravokutni trokut nego neki drugi pravokutni trokut, primjerice trokut s kutovima veličine
Zadatak 9.
Pitagorino stablo na zidu učionice OŠ Silvija Strahimira Kranjčevića u Zagrebu
Konstruirajte u bilježnicu i obojite Pitagorino stablo.
...i na kraju
Za kraj, pogledajte animaciju nastajanja Pitagorina stabla.