Maurits Cornelis Escher, nizozemski grafičar, rođen je 17. lipnja 1898. godine, a umro 27. ožujka 1972. godine. Brojna su njegova djela inspirirana matematikom.
Pretražite na internetu neke od njegovih radova izrađene olovkom. Posebice Eagle (orao), Two birds (dvije ptice) i Bird/Fish (ptica/riba) te prikazani rad inspiriran Escherovim slikama.
Što primjećujete u tim radovima? Na koji način nastaju likovi na njima?
Zanimljivost
Escherove radove možete pronaći na sljedećoj poveznici.
Kao što ste mogli primijetiti, Escher uzima jedan lik, preslikava ga pomicanjem u određenom smjeru za istu udaljenost te prekriva cijelu ravninu pomoću toga lika bez da se likovi preklapaju ili da ostaje praznog prostora. Takvo prekrivanje ravnine naziva se popločavanje.
Preslikavanje koje svaku točku ravnine pomiče u istom smjeru i za istu udaljenost naziva se translacija.
Pojam translacije
Neka je u ravnini zadan vektor
Taj vektor određuje preslikavanje koje svakoj točki
te ravnine pridružuje točku
takvu da je
Tako definirano preslikavanje svaku točku ravnine pomiče u istom smjeru i za istu udaljenost. Opisano preslikavanje nazivamo translacija (ili paralelni pomak) ravnine za vektor
Zanimljivost
Proučite značenje pojma translacija u fizici i biologiji na mrežnim stranicama Hrvatskoga jezičnog portala.
Na temelju prethodne aktivnosti slutimo da translacija ne mijenja ni oblik, ni veličinu lika (dakle ni veličine kutova, ni duljine stranica), već da samo pomiče svaku točku lika u istom smjeru i za istu udaljenost. Slutnje ćemo nešto kasnije provjeriti koristeći „matematičke alate".
Primjeri translacije u svijetu oko nas
Zadatak 2.
Promotrite zadane parove sličica. Je li druga slika nastala translacijom prve slike?
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
Translacija točke, dužine, trokuta...
Primjer 1.
Sliku točke u zadanoj translaciji nalazimo tako da od točke kao početne točke nanesemo zadani vektor (nacrtamo vektor jednak zadanom). Završna točka vektora slika je točke
u toj translaciji.
Konkretno, točkom nacrtamo paralelu sa zadanim vektorom, a onda šestarom prenesemo duljinu vektora na nacrtanu paralelu (pazeći na orijentaciju vektora). Presjek kružnice i paralele je slika točke
koju označavamo
Translaciju točke možete dodatno proučiti pomoću interakcije. Pomičite klizač te nakon svakog pomaka klizača pritsnite tipku Prikaži. Početni vektor možete mijenjati pomicanjem njegovih rubnih točaka.
Zadatak 3.
Nacrtajte točku zadanu koordinatom
te je translatirajte prema pravilu pod brojem 1. Zatim translatiranu točku translatirajte prema uputi 2. Preslikavanja nastavite na isti način tako da uvijek translatirate netom nacrtanu točku.
Kada ste završili s crtanjem, nacrtajte točku zadanu koordinatom
Za crtanje se možete poslužiti interakcijom.
Točke crtate tako da odaberete alat Točka, a dužine tako da odaberete alat Dužina te krajnje točke dužine koju želite nacrtati.
Da bismo odredili sliku nekog lika u zadanoj translaciji, dovoljno je translatirati točke značajne za taj lik (npr. rubne točke dužine, vrhove trokuta ili mnogokuta, bilo koje dvije točke pravca...).
Kako translatirati točku, dužinu i pravac, možete još jednom proučiti gledajući pripremljeni videosadržaj.
Translacija točke, dužine i pravca
Primjer 2.
U ravnini je zadan vektor
i dužina
Translatirajmo dužinu
za zadani vektor
Da bismo translatirali dužinu
moramo translatirati njezine rubne točke i
Točkama i nacrtamo paralele sa zadanim vektorom
pa šestarom prenesemo njegovu duljinu na nacrtane paralele.
Budući da je
i
zaključujemo da je četverokut paralelogram. Odatle slijedi da je i
Translacija čuva duljinu dužine, tj. translatirana je dužina sukladna početnoj dužini.
Translaciju dužine možete dodatno proučiti pomoću interakcije. Pomičite klizač te nakon svakog pomaka klizača pritsnite tipku Prikaži. Početni vektor i dužinu možete mijenjati pomicanjem njihovih rubnih točaka.
Proučite translaciju trokuta pomoću interakcije.
Pomičite klizač te nakon svakog pomaka klizača pritsnite tipku Prikaži.
Početni vektor i trokut možete mijenjati pomicanjem rubnih točaka vektora, odnosno vrhova trokuta.
Proučite translaciju trokuta i pomoću sljedeće animacije.
Translacija trokuta
Zadatak 6.
Zadana je kružnica i vektor
Translatirajte kružnicu za zadani vektor.
Kružnicu translatiramo tako da translatiramo neke njezine dvije značajne točke, npr. središte i neku točku
koja pripada kružnici.
Pri tome,
i
Translatirana slika kružnice je kružnica jednakog polumjera.
Translacija čuva duljinu dužine, tj. translatirana je dužina sukladna početnoj dužini.
Translatirani je pravac paralelan početnom pravcu.
Translacija čuva veličinu kutova, tj. translatirani je kut sukladan početnom kutu.
Dakle, translacija je preslikavanje ravnine koje čuva oblik i veličinu likova.
Translacija u koordinatnom sustavu
Primjer 3.
U pravokutnom koordinatnom sustavu zadan je trokut i vektor
Odredimo koordinate vrhova slike trokuta
u translaciji zadanoj ovim vektorom.
Prvi način - U koordinatnom sustavu nacrtajte odgovarajuću sliku i očitajte koordinate. Učinite to uz pomoć interakcije.
Točke crtate tako da odaberete alat Točka, a dužine tako da odaberete alat Dužina te krajnje točke dužine koju želite nacrtati.
Drugi način - Koristeći mrežu kvadratića, prebrojite da je apscisa završne točke zadanog vektora za veća od apscise njegove početne točke, a ordinata završne točke za manja od ordinate početne točke. Prema tome, apscise koordinata vrhova trokuta treba povećati za
a ordinate smanjiti za
pa je
pa je
pa je
Primjer 4.
Četverokut
nacrtan je u pravokutnom koordinatnom sustavu. Translatirajmo taj četverokut za
jedinica gore i
jedinica desno.
Prvi način:
Translaciju za „
jedinica gore i
jedinica desno" možemo shvatiti na dva načina.
Prvi je način da postupimo prema uputi pa četverokut prvo translatiramo
jedinica gore, a onda dobivenu sliku translatiramo još za
jedinica desno.
Provjerite što će se dogoditi ako prvo napravite translaciju za
jedinica desno, a onda za
jedinica gore.
Drugi način:
Drugi način je definirati vektor translacije koji je „usmjerena" hipotenuza trokuta s vertikalnom katetom duljine
i horizontalnom katetom duljine
pa zadani četverokut translatirati za taj vektor.
Zadatak 7.
Koristeći postojeću interakciju, nacrtajte trokut
s vrhovima
i
Translatirajte taj trokut „
jedinica desno i
jedinice dolje". Odredite koordinate točaka
i
Točke crtate tako da odaberete alat Točka, a dužine tako da odaberete alat Dužina te krajnje točke dužine koju želite nacrtati.
Primjer 5.
Točka dobivena je translacijom točke za jedinica dolje i jedinica lijevo. Koje su koordinate točke ?
Potrebno je točku „vratiti" na njezin početni položaj koristeći korake jednake duljine, ali orijentirane suprotno -
jedinica gore pa
jedinica desno (ili
jedinica desno pa
jedinica gore). Na taj način dolazimo do točke
Trokut
dobiven je translacijom trokuta
za zadani vektor nacrtan u koordinatnom sustavu. Odredite koordinate vrhova trokuta
Zadatak 9.
Koristeći interakciju, uvježbajte translatirati zadani lik u koordinatnom sustavu. Zadatak riješite pomicanjem/postavljanjem točaka i na odgovarajuće mjesto.
Zadatak 10.
Koji je od likova dobiven translacijom lika
null
null
Koji je od automobila dobiven translacijom automobila sa slike
null
null
Četverotut translatirajte za oba vektora prikazana na slici. Koja od točaka ima dobro određene koordinate?
nacrtati vektor koji povezuje lik i njegovu sliku nastalu translacijom
Za kraj, možete procijeniti svoje znanje.
Ako želite, možete se poigrati i sa sljedećom slagalicom.
Zadatak 11.
Translatirajte svaki lik za zadani vektor translacije (lik i vektor, kojim ga treba translatirati, odgovarajuće su boje). U pravokutnike upišite odgovarajuće koordinate vrhova translatiranog lika.
PROCIJENITE SVOJE ZNANJE
1
Koji je trokut dobiven translacijom trokuta označenog slovom
null
null
2
Koji je vektor dužinu
preslikao u dužinu
null
null
3
Translacijom se trokut uvijek preslika u trokut istog oblika i iste veličine s kojim nema zajedničkih točaka.